Quantcast
m

Användare klagar på skaller-ljud i AirPods Pro
Rattlegate verkar vara rätt så störigt

Det verkar som om Apples trådlösa Airpods Pro eventuellt kan ha något slags konstruktionsfel som gör att hörlurarna börjar "skallra" om man använder dessa med brusreduceringsläget aktiverat. I ett långt inlägg på MacRumours diskussionforum beskriver en användare problemet och bifogar även ett dussintal observationer från andra Airpods Pro-användare som upplevt samma sak med sina hörlurar. Enligt inlägget så är skaller-ljudet något som uppstått efter en tids användning av hörlurarna och det skrivs vidare: "This occurs whenever something causes the APP (Airpods Pro) earbud to move or vibrate. Ix27ve personally experienced this when walking (with a rattle noise with each footstep), when tapping the affected earbud with my finger, when clearing my throat, when playing music with a lot of bass, or when turning my head or nodding. Others have reported it also occurring when even playing music without much bass, when there are external sounds, or when talking." Användaren som har skrivit inlägget misstänker att skaller-ljudet beror på något slags hårdvarufel i hörlurarna eller att de är felkonstruerade rent designmässigt. Användare som drabbats av skaller-ljudet, eller det så kallade "rattlegate", ska kunna få sina hörlurar utbytta av Apple om det finns garanti kvar på dem. Apple själva har än så länge inte kommenterat "rattlegate". Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

CATL tar fram bilbatteri som ska räcka 2 miljoner kilometer
Elbilsbatteri som ska räcka i 16 år

Det stora kinesiska batteriföretaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) uppger att de utvecklat ett batteri till elbilar som ska räcka i 16 år och kunna driva en elbil runt 2 miljoner kilometer. Det är betydligt mycket mer än vad dagens batteri till elbilar utlovar. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att elbilsbatterier i dag brukar ha en garanti på 8 år eller 150.000 kilometer. Fördelen med CATL:s nya batteri är även att det skulle kunna gå att återanvända i en ny elbil om ägaren vill byta ut sin gamla kärra efter några år. Att elbilars batterier riskerar att ta slut och behöver bytas ska vara en av orsakerna till varför en del kunder fortsatt är tveksamma till att införskaffa sig elbilar. Enligt CATL ska deras nya batterityp kosta ungefär 10 procent mer än dagens elbilsbatterier. CATL förser bland annat Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo med batterier till deras elbilar. Företaget säger sig vara redo att leverera den nya typen av batterier till dem som är intresserade av dessa men huruvida några av deras nuvarande kunder eller andra företag lagt beställningar på sådana är inget som nämns. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Riot testar Valorant på konsol
Dock oklart om upplevelsen översätts väl

Valorant släpptes till PC tidigare i veckan och Riots nya CS:GO/Overwatch-tolkning har blivit rätt poppis. Spelet är dock endast tillgängligt på PC, men Anna Donlon, exekutiv producent för Valorant, har berättat för GameSpot att utvecklarna har en prototyp av spelet för tillfället testas på konsol. Donlon berättar dock att det inte finns någon garanti att en konsolversion kommer släppas. "Therex27s a way to play this game and therex27s a way to experience this game that wex27re not entirely sure translates completely to console play. If we feel like we can deliver this experience on those platforms, we absolutely will. But we really want Valorant to stand for a certain type of gameplay and a certain type of experience." Huruvida Riot Games kommer forstätta plita med en konsolversion av Valorant återstår att se. Gänget behöver få till en fungerande och rättvis aim assist i spelet för att kompensera för svårigheten att sikta med handkontroll. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

MacRent tar över Digital Inn
Verksamheten får typ leva vidare

I april blev det känt att Digital Inn gått i konkurs, men nu verkar det som att verksamheten kommer leva vidare. Nästan i alla fall. MacRent meddelar idag att de köpt upp delar av Digital Inns konkursbo, mer specifikt varumärket, kundregister och några leverantörsavtal. Med på köpet har MacRent även lagt vantarna på Digital Inn Finans AB och skriver detta i ett pressmeddelande: "Vi tar ett naturligt steg framåt genom att bland annat ta över Digital Inns aktier i det helägda dotterbolaget Digital Inn Finans AB. Genom förvärvet accelererar vi mot våra utvecklingsmål. MacRent kommer att vara behjälplig för alla Digital inn-kunder som behöver hjälp med sin Apple-hårdvara, både garanti och servicereparationer." När det kommer till Digital Inns gamla lokaler runt om i Mälardalen så har dessa gått tillbaka till fastighetsägarna, men Jonas Vikander, VD för Macrent, berättar för Breakit att de kommer inleda förhandling med hyresvärdar: “Nu är det förhandling med hyresvärdarna först och främst. Vi får se vad som händer där. Det är inte en ambition att göra en kopia på ett misslyckat koncept.” Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Anker släpper USB-C till Lightning-kabel
För en sisådär 1 000 kronor

Anker har lanserat en laddkabel till iPhone som kostar runt 1 000 svenska kronor. Kabeln är en USB-C till Lightning-kabel med kontakter som är pläterade med 24 karat guld. Kablarna är delvist sammansatta för hand och har passerat en tillverkningsprocess på 51 steg för att garantera den bästa kvalitén. Med köpet får du också livstidsgaranti och tillgång till, enligt Anker själva, vänlig kundtjänst. Återstår väl att se hur länge Apple envisas ha kvar sin Lightning-port i sina iPhones. Men fram tills det händer kan man ju skaffa sig en sådan här om man vill vara lite fin i kanten. Bonusklipp nedan. Tumnagel
25.1°
+
Frode Wikesjö
0

Testad! iPhone SE är liten, billig och snabb
Apples budgettelefon imponerar

En av årets intressantaste mobilsläpp är en telefon som ser exakt likadan ut som en som släpptes 2016. I en tid när det känns som att ny, smått bisarr teknik ständigt kommer. Vi ser skärmar på nästan sju tum, som antingen är böjda över kanten eller helt enkelt går att vika. Vi ser avancerad ansiktsigenkänning och fingeravtrycksläsare under skärmar. Teknik man borde döda för. Då kommer en telefon i en fyra år gammal formfaktor och tar allt fokus. Det handlar alltså om iPhone SE, en iPhone 8 (eller 7 om man så vill) med lite nytt innehåll. Men varför är den så intressant? TL;DR iPhone SE må ha en gammal form men med nytt inre, litet format och lång livslängd är det här ett givet köp för många. Trots att det finns billigare telefoner så kan det här vara det klokaste köpet för den som inte vill lägga stora pengar på en mobil. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Sony söker patent för robotkompanjon till ensamma spelare
Wille jublar

En patentansökan från Sony är för en robotkompis som ska sitta bredvid en när man spelar spel och ge kommentarer på vad som händer i spelet. Roboten kan till exempel reagera emotionellt vid en clutch eller sympatisera när man har en dålig spelsession. Dessa reaktioner ska öka spelarens motivation att fortsätta spela spelet och ge känslan att man inte är allt för ensam. Det låter lite som att spela ett spel på Twitch men istället för att man har en ensam bot från gud vet var i chatten har man istället en egen robot som är ens bästa vän. Som vanligt när det gäller patenter så finns det inga garantier att de blir verklighet. Så fram tills denna robot sitter bredvid en i soffan och tröstar en efter en Heartbreaking defeat i Rainbow Six får man ha kvar sin Aibo. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Larvfötterna på Teslan sabbade motorn
Och ägaren grinar över garantin

För ett gäng veckor sedan visade vi ett klipp där en snubbe monterat larvfötter bak på sin Tesla Model 3. Dessa satt utanför hjulhusen och det krävs väl inte jättemycket för att räkna ut att detta ger ganska mycket belastning på drivningen. Inte helt oväntat ledde skojsigheterna till att elmotorn och drivaxlarna gick åt fanders, och det tyckte ägaren att Tesla skulle ta på garantin. Läser man handboken och vad som gäller i bilens avtal står inte företaget för skador som uppkommer av att man modifierat eller installerat grejer som inte var tänkta till bilen från början, eller andra tillbehör som inte kommer direkt från tillverkaren själva. Inget konstigt med det och det lär vara samma hos alla biltillverkare. Men ägaren samtycker alltså inte utan klagar istället på att bilen är byggd för klen och att hans stora pickup minsann klarar av såna här typer av modifikationer utan problem. Att få ordning på bilen igen ska tydligen kosta 7000 dollar. Tumnagel
59.9°
+
Bobby Green
0

Se när Half-Life: Alyx spelas utan VR-headset
Inte jättekul att spela

I veckan släpptes Half-Life: Alyx till diverse VR-headset. Spelet är som bekant exklusivt till virtuell verklighet och kan inte spelas med mus och tangentbord. Men någon har lyckats få tag på en tidig version av spelet som går att styra med mus och tangentbord. Denna version saknar mycket av interaktiviteten då den endast användes för diverse interna tester. Så för att denna version ska bli någorlunda spelbar måste moddare fixa en hel del grejer på egen hand och även då finns det inga garantier om det kommer bli kul att spela eller ej. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta
Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Det är skrämmande hur fort tiden går. Mer än tio år har passerat sedan Bayonetta släpptes och det är snart lika länge sedan Vanquish kom. För er som inte var med då var det spännande tider; mitt bland trippel A-spel som Gears of War och Call of Duty började indiespelen göra revolution, och japanska Platinum Games bildades med målet att göra kvalitetsspel som inte nödvändigtvis behövde följa gängse spelkonventioner. Det är ur detta företag Bayonetta och Vanquish föddes, av giganterna Hideki Kamiya (Devil May Cry) respektive Shinji Mikami (Resident Evil, Resident Evil 4). Spelen distribuerades av Sega, vilket ökade den magiska känslan för oss som vuxit upp under tiden då Sega var ett företag att räkna med. Tumnagel
39.9°
+
Alexander Karlsson
0
2019

Magic Leap börjar satsa på augmented reality för företag
Gör som Google gjorde med Google Glass

Det hajpade augmented reality-företaget Magic Leap släpper nu en företagsversion av sina AR-brillor Magic Leap One vilken kommer att inkludera lite grejer och support som inte ingår i standardversionen av Magic Leap One. Magic Leap Enterprise Suite inkluderar ett par Magic Leap One samt tillgång till diverse AR-applikationer som är anpassade för företag. Förutom det så får användaren två år support, snabbutbyte av brillorna om dessa skulle gå sönder samt utökade garantier. Vi har tidigare skrivit om att konsumentversionen av Magic Leaps One inte sålt något vidare under det dryga året det funnits på marknaden. Det här borde inte komma som någon överraskning för Magic Leap då det var exakt samma sak som hände Google när de lanserade sina AR-brillor Google Glass 2013. Det slutade med att Google istället fokuserade på företagsmarknaden med sina Google Glass Enterprise Edition och Google verkar fortsatt inte satsa särskilt mycket på augmented reality för privatkonsumenter. Skulle man vara sugen på att införskaffa Magic Leap Enterprise Suite så kommer denna att kosta cirka 3000 dollar, motsvarande cirka 28.500 kronor, vilket kan jämföras med standardversionen av Magic Leap One som kostar 2300 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hansjörg har kört 100.000 mil med sin Tesla Model S
Snittar 60 mil om dagen!

Tysken Hansjörg Gemmingen gillar verkligen Tesla, och han är sannerligen inte rädd för att lägga mil på sina bilar. Han köpte först en Roadster som numera har gått hela 62.000 mil. Men det är inget mot hans Model S P85 som han köpte 2014. Det var då en demobil med 3000 mil på mätaren men nu har denna passerat hela 100.000 mil. Nästa mål: 200.000 mil. De höga miltalen har Hansjörg inte kommit upp till genom att köra fram och tillbaka till mataffären direkt. Han har bland annat kört bilen till Peking en gång och även till Nordkap. Under de fem åren han har ägt bilen har han i genomsnitt klockat runt 60 mil om dagen. 60 mil! En elbil är givetvis inte underhållsfri och under åren han har haft Model S:en har den bland annat fått nya stötdämpare bak, byte av elmotor fyra gånger och batteripacket utbytt vid 29.000 och 54.000 mil. Det sistnämnda har nu fungerat utan problem i 46.000 mil och ska fortfarande ha 86 procent av kapaciteten kvar. Av alla laddtillfällen har ungefär 40 procent varit på Supercharger-stationer. Hemma laddar han med hjälp av solpaneler på taket. Mycket av det som har gått sönder på bilen har täckts av garantin och ur egen ficka har Hansjörg fått lägga runt 13.000 euro på olika reparationer. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

AC Schnitzer har moddat nya Toyota Supra
Ger den bland annat 400 hästar

Den klassiska tuningfirman AC Schnitzer presenterar nu modifieringarna de erbjuder till nya Toyota Supra. Firman brukar i vanliga fall ta sig an BMW men eftersom Supran döljer en BMW Z4 M40i under skalet var det inga problem i detta fallet. Effekten i den tre liter raka sexan har man höjt från 340 hästar och 500 newtonmeter till 400 hästar och 600 newtonmeter. Det kanske inte låter så märkvärdigt men då ska man också ha i åtanke att det med paketet även lämnas en garanti på 36 månader. I övrigt har man monterat en sportigare ljuddämpare och dess dubbla avgaspipor kan man antingen få i kolfiber eller svart. Chassimässigt sitter det här coilovers i varje hörn som ger bättre stabilitet samtidigt som de sänker bilen med 25 millimeter. Fälgarna man kan välja mellan är på 20 tum och ett av alternativen är smidda. Utseendemässigt har man smackat på en splitter fram, en vinge på bakluckan och huvventilation i kolfiber. Prislista hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan man privatleasa en begagnad Volvo
Kräver ingen kontantinsats

Inte sugen på att ta hand om en lite äldre bil? Men behöver du heller inte en ny från fabrik? Flera tillverkar säljer nästan nya bilar som har gåtts igenom med garanti och Volvo kallar det för Selekt. Nu börjar man även med leasing av dessa bilar. En Selekt-bil är en Volvo som är mindre än fem år gammal och har gått mindre än 10.000 mil. Nu kan man alltså privatleasa dessa och det verkar på pappret vara en bra deal. Det krävs nämligen ingen kontantinsats, man får 24 månader / 3000 mils garanti, månadskostnaden är fast och man har ett garanterat restvärde. Rätt smidigt alltså för alla som vill ha en nästan ny bil till lite bättre pris. Och perfekt för Volvo att kunna leasa ut bilar som kommer in från företagsleasing. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Uppdatering har gjort en del Google Home Mini obrukbara
Den smarta högtalaren har slutat svara på tilltal

Igår skickade Google ut en uppdatering till sin smarta högtalare Google Home Mini men det verkar inte ha varit någon vidare smart uppdatering för nu rapporterar flera användare att deras Home Mini:s helt har slutat fungera. Efter uppdatering rapporterar flera Google Home Mini-användare att den smarta högtalare inte längre svarade på tilltal och att högtalarens fyra lampor lyser konstant. Google uppger i ett support-meddelande att man är medvetna om problemet men man verkar inte ha kommit underfund med varför felet har uppstått. Det finns inga uppgifter om hur utbrett det här problemet eller hur många som drabbats. Om Google kommer att skicka ut ytterligare en uppdatering som ska fixa de nu brickade Google Home Mini är oklart. Google har dock uppget att de som drabbats av problemet kommer att få ersätta de drabbade enheterna utan kostnad, oavsett om garantin fortfarande gäller eller inte. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon släpper eboks-läsare för barn
Kindle Kids Edition är för barn som inte vill ha böcker i ryggsäcken

Det har nu gått över tolv år sedan Amazon presenterade eboks-läsaren Kindle för första gången och sedan dess har denna släppts i en lång rad varianter. Nu släpper Amazon även Kindle Kids Edition vilken specifikt är framtagen för barn som vill läsa böcker digitalt. Kindle Kids Edition är försedd med en sex tum stor eInk-skärm med en pixeltäthet på 167ppi. Batteritiden uppges ligga på "veckor". Eboks-läsaren har en funktion som ger föräldrar möjlighet att hålla koll på vilka böcker barnet läser samt hur ofta eller hur mycket de gör det via en tillhörande app, se bild nedan. Det finns även möjlighet till att spelifiera barnets läsning då föräldrar och barnet tillsammans kan sätta upp olika mål vilka belönas med en slags digitala medaljer om dessa uppnås. Kindle Kids Edition kostar 110 dollar och levereras med ett stöttåligt fodral samt års abonnemang Amazon FreeTime Unlimited vilket ger tillgång till över 20.000 barnvänliga böcker. Det ingår även en garanti på två år och Amazon uppger att man kommer att ersätta eboks-läsaren helt utan avgifter om den går sönder. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tata har ett gäng elbilar på gång
Kommer att använda sig av "Ziptron"-teknik

Tata Motors meddelar nu att de också håller på med forskning kring elbilar och att ett helt gäng är på gång. Den första ska dyka upp i slutet av nästa år och alla de kommande bilarna ska använda sig av "Ziptron"-teknik. Exakt vad det innebär är oklart för tillfället men det handlar i alla fall om en elektrisk drivlina som ska erbjuda lång räckvidd, snabbladdning och ett batteripack med åtta års garanti. Gemensamt för de kommande bilarna är att priset kommer att bli lågt, men några cirkapriser vet vi inte heller än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Apple lanserar Apple Care+ för hörlurar
Om du behöver laga dina AirPods ofta

Apple har uppdaterat sitt serviceprogram Apple Care+ och nu är det möjligt att även köpa till Apple Care+ till sina AirPods och vissa hörlurar från Beats skriver 9to5Mac. Apple Care+ för hörlurar kostar 395 kronor och det ger användaren gratis reparationer av hörlurarna två år istället för den ettåriga garantin som ingår när man köper dem. Det verkar dock inte som om reparation av det trådlösa ladd-fodralet till AirPods ingår i Apple Care+ för hörlurar. Den utökade försäkringen för AirPods och vissa Beats-hörlurar täcker inte heller borttappade eller stulna hörlurar. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut? ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h. Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med. I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar. Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
58.6°
+
Bobby Green
0

Apple börjar byta ut vissa Apple Watch-skärmar gratis
En del modeller har problem med sprickbildning i skärmen

Apple har dragit igång ett nytt reparationsprogram där man erbjuder sig att byta ut skärmen i vissa Apple Watch-modeller gratis om dessa har drabbats av sprickor. Det gäller aluminum-modellerna av Apple Watch series 2 och 3 där skärmen har drabbats av sprickbildningar liknande dem på illustrationerna ovan. Apple skriver på sin webbplats: "Apple has determined that, under very rare circumstances, a crack may form along the rounded edge of the screen in aluminum models of an Apple Watch Series 2 or Series 3. The crack may begin on one side and then may continue around the screen as shown in the images below." I tabellen nedan kan ni kolla in vilka modeller det gäller. Skulle du ha en av dessa modeller och den har drabbats av sprickbildningar i skärmen så kan du hoppa vidare på länken nedan för att ta reda på hur du fixar detta gratis. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart presenterar Volkswagen eldrivna ID.3
De första bilarna levereras i mitten av 2020

En av årets antagligen mest spännande bilar kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt - Volkswagens helt eldrivna modell ID.3. Man kallar den för "en elbil för alla" och man säger att den här är det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia. ID.3 bygger på den nya modulära plattformen MEB som har tagits fram speciellt för elbilar, och det är också den som kommer att vara grund för kommande ID-modeller. Drivningen sker på bakhjulen och man kan få bilen med tre stycken olika batteripacksalternativ - 77, 58 eller 45 kWh. Det förstnämnda ger dig 55 mil på en laddning, det andra 42 mil och det sista 33 mil. Alla siffror är enligt WLTP-cykeln. Laddar man med 100 kW ska man kunna få omkring 29 mil på 30 minuter. Batterigarantin är åtta år eller 16.000 mil. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland. Vad bilen kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nu går det att köra Android på Nintendo Switch
Men ska vara rätt buggigt

Känner man för att köra Android som operativsystem på sin Nintendo Switch så är nu detta något som är möjligt att göra även om vi inte uppmanar någon att göra det. Det är utvecklare på XDA Developer som har släppt en android-version till Nintendo Switch som går att installera på jailbreakade switch-enheter. Det ska gå att surfa på webben och lira en del androidspel på Switch om man installerar portningen av Android men det ska även finnas en del buggar. Bland annat så ska autorotations-läget fungera dåligt, pekskärmen svarar inte alltid och batterihanteringen ska även den vara buggig. Då det krävs ett jailbreakat Switch för att installera Android på Nintendos konsol så kan man antagligen säga hejdå till allt vad garanti heter om man ger sig på det här. Skulle du trots det vara sugen så hittas instruktioner för hur man installerar Android på Nintendo Switch på länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo verkar ersätta struliga Joy-Con
Även om garantin gått ut

Nintendo har äntligen fått tummen ur när det kommer till Switch-kontroller som registrerar felaktiga joystick-rörelser. Nintendo har inte bekräftat att Joy-Con-enheterna har bekymmer, trots att kontrollerna varit struliga sedan Switch släpptes, men enligt Vice News kommer samtliga Switch-kontroller ersättas om kunden har drift-relaterade problem, även om garantin gått ut. Detta är förstås snällt av Nintendo, men tar inte bort det faktum att kontrollerna fortfarande är rätt stuliga och chansen är rätt stor att de nya kontrollerna du får från företaget kommer börja registrera joystick-input i onödan. Nintendo kommer lansera en ny version av Switch i september med uppgraderad hårdvara. Huruvida gänget gjort några ändringar i Joy-Con-kontrollerna är för tillfället okänt, men det verkar som att även den nya versionen kommer med samma kontroller som tidigare. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Sonys WF-1000XM3 är kungen av brusreducering
Men är inte perfekta för det

Sony har verkligen fått en dundersuccé med sin 1000X-serie, eller i alla fall overear-versionerna. Deras första försök att göra en true wireless-version föll verkligen platt men nu är generation två här och vi har testat. Det positiva är att Sony verkligen verkar ha lyssnat på kritiken och användarna, vilket lovar gott för framtiden. För som sagt, WF-1000XM3 är inte perfekta, även om man har fixat till mycket av det som var dåligt med föregångarna. TL;DR Sony har verkligen förbättrat en hel del och levererar en riktigt kompetent produkt, men man når inte riktigt ända fram. Ska du ha ett par på riktigt trådlösa lurar med brusreducering just nu ska du välja dessa. Vi börjar med designen. Tyvärr så undrar vi lite vad man håller på med på Sony, för det där memot om att det inte är coolt med lurar som ser ut som gamla blåtandsheadset verkar inte ha nåt fram till Japan. Lite beroende på hur djupa öron man har är detta ett större eller mindre problem. Jag har rätt stora och djupa öron vilket gör att lurarna får plats i öronen, André har det inte. På mig ser lurarna helt ok ut men på André sticker de ut alldeles för mycket för att det ska vara ok. Svåra att få på rätt plats Själva lurarna har en innerdel och en utedel och det verkar helt enkelt som att det finns för mycket elektronik i dessa för att lurarna ska få plats i öronen. Man har även valt att göra designen som den är för att få plats för stora antenner i fronten och det är bra, för när vi har använt dem så har kontakten med den enhet som spelar upp varit riktigt god för att inte säga perfekt. Nästa steg i ett par lurar är passformen. För att brusreducering ska fungera krävs det att det inte kommer in något ljud från omvärlden, passformen är alltså extremt viktig. Både jag och André upplever att lurarna, på grund av att de inte sitter helt i örat, liksom hänger på hörselgången istället för att vila i örat. Det gör att det blir rätt meckiga att få på plats och även att de vid lång användning blir lite väl påfrestande. När man väl får dem på plats är det helt ok, men det är alltid lite för mycket pill för att få dem perfekta. Sony har anpassat formen en del för att de just ska vila i örat men helt enkelt inte nåt ända fram här. Fysiska knappar hade vunnit Lurarna har inga fysiska knappar utan två touch-knappar på sidan. Vid min första bekantskap med dessa så gillade jag detta, men blir mer och mer tveksam med tiden. En av anledningarna är att man kommer åt dem när man ska justera lurarna, vilket man gör då och då. Att stänga av musiken eller växla läge för brusreduceringen på grund av detta är lite irriterande. En annan är att man faktiskt slår på örat när man använder dem vilket inte alltid är så bekvämt. De fungerar dock alldeles utmärkt i 90 procent av de gånger man använder dem, ibland missar man och trycker fel men det är inte hela världen. Funktionen på kontrollerna är däremot ypperlig. På vänster sida växlar man mellan läge för brusreduceringen och på höger sida styr man musiken. Jag saknar dock ett sätt att styra volymen direkt på lurarna. Det finns inget sätt att stänga av dem utan man får lita på att de sköter detta själva, vilket är min erfarenhet att de gör alldeles utmärkt. Behöver man höra vad som händer omkring en, när busschaffisen säger något eller kollegan kommer och stör, så trycker man bara på vänster lur så stängs musiken av och du får en förstärkt verklighet utan brus och högra röster. Detta känner vi igen från deras overear-serie och det fungerar ypperligt på dessa. För man vill ju inte plocka ut lurarna när man väl fått dem på plats bara för att någon vill något. Brusreduceringen har tre lägen. Det första är normalt, det andra är brusreducering på och det tredje är med förstärkt omgivning. I det läget hör man musiken men även visst ljud från omgivningen som tal. Visst brus och störande ljud är här bortsorterat. Man kan ställa in så att detta förändras automatiskt, att man till exempel har en styrka på brusreduceringen när man färdas och ett annat när man går. Bra funktion, men det är inte alltid den träffar rätt eftersom man till exempel ibland går i en helt "ofarlig" miljö och ibland i en miljö där man vill ha koll på omvärlden, så jag växlade oftast manuellt. Härlig brusreducering! Så till brusreduceringen. När lurarna sitter perfekt är den ypperlig. Sony säger själva att tekniken är på samma nivå som i M2-versionen av deras vanliga 1000X-lurar och det håller jag med om. Och det är verkligen helt ok. Jag har provat dessa i trafikmiljö och på flygplan och jag upplever dem som extremt härliga att använda ur ett brusperspektiv. Just flygplan är ett perfekt ställe för lurar med brusreducering. Overear-lurar fungerar finfint för kortare turer, men de är knepiga att sova med. Inear är i teorin lösningen på detta, men det finns två problem. Det ena är att det inte är så härligt att ha lurar hängandes ur öronen i mer än två-tre timmar i sträck och det andra att batteritiden är sex timmar vilket gör att man behöver en pause då och då. Det är verkligen inte hela världen, men i den bästa av världar hade man haft med sig två par lurar, en av varje sort, men det blir dyyyyyrt. Ilands-problem, visst, men ändå. På tal om det så är priset 2590 kronor. En hel del pengar, men med tanke på att Sonys overear kostar runt 2995 kronor är detta klart rimligt. Om du verkligen kommer att använda brusreduceringen vill säga. När man inte har ljud påslaget och brusreducering på hörs ett litet, litet ljud i bakgrunden, som alltid med brusreducerande lurar. Kan vara irriterande om man lyssnar på en podcast med mycket tystnad men inget kan störs av. Enskild och stabil koppling Som jag pratade om tidigare så är kopplingen till din enhet numera riktigt bra. Man kan dock bara vara kopplad till en enhet i taget vilket är riktigt tråkigt, men det är relativt enkelt att byta enhet eftersom de inte behöver kopplas ifrån innan de kopplas till den andra. Men du kan glömma att använda dem till din dator och snabbt byta till telefonen när det ringer. Till skillnad mot förra versionen så är lurarna numera kopplade enskilt till enheten du lyssnar från. Det betyder att du kan köra vänster, höger eller båda hur du känner för. Tack för det. Lurarna har numera koll på om de sitter i örat eller inte. Förutom att koppla in/ur sig och stänga av/på musiken så har man, tack gode gud, valt att stänga av alla blinkande LED-lampor när de är i öronen. Riktigt bra batteritid Batteritiden ligger på sex timmar med brusreducering på, åtta med brusreducering av. Till det så finns det tre fulla laddningar i fodralet så totalt har man alltså 24 alternativt 32 timmar. Mycket bra! Fodralet är dock på den lite väl stora sidan och det är faktiskt lite oklart varför egentligen. Det är dock riktigt vackert och med en lyxig känsla och lurarna sätts fast i fodralet med magneter på ett väldigt tillfredställande sätt. Ingen tvekan om de sitter rätt eller inte. Tyvärr tål inte lurarna svett vilket är tråkigt. Det hade varit trevligt även om man inte tänker träna med dem, helt enkelt för att det är en liten garanti för att de inte går sönder lika lätt. Så hur låter de? Nu till det viktigaste. Ljudet. Här glänser verkligen Sony tycker jag och jag har verkligen, verkligen inget att klaga på. I Sonys app kan man justera EQ-inställningar och även loudness vilket gör att man kan ställa in ljudbilden precis som man själv vill och ha det som grund oavsett vad som är källan. Det känns konstigt att skriva så lite om det som är viktigast, men ljudet är verkligen väldigt trevligt och nästan helt neutralt. Självklart har Sony skruvat på ljudbilden, men man har som sagt gjort det på ett sätt som känns neutralt och i kombination med den där EQn så kan jag lova att de här passar de allra flesta. Ingen fröjd att ringa med Tyvärr har våra försök att ringa med dessa inte varit superhärliga. En gång lät André som en robot. Vi är dock inga telefonpratare, så någon överdrivet stor mängd samtal har helt ärligt inte genomförts. Slutsats Sony har verkligen tagit ett stort kliv sedan förra versionen av dessa lurar och vill man ha ett par på riktigt trådlösa lurar med brusreducering har man inte så mycket annat att välja på. Men de är inte perfekta och det känns som att flera av de sakerna som man kan gnälla på är saker som Sony helt enkelt inte har hunnit lösa ännu. Därför är mitt råd att köpa dessa om du i detta nu vill ha ett par på riktigt trådlösa som har brusreducering och där du kan köpa de nackdelar som finns. Om det inte är någon brådska och du har alternativ är mitt tips att vänta ett år på version 4. För mig personligen är passformen en dealbreaker för att de här ska bli de lurar som jag använder dagligen. Vilket är synd, det finns väldigt mycket att älska med dessa. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida