m

Det kommer att bli böter för att kasta fimpar på gatan
Bötesstraff för fimpar och annat småskräp införs i januari

Från och med 1 januari 2022 kommer det bli möjligt att bötfälla dem som kastar fimpar och annat småskräp på platser där detta inte hör hemma. Nedskräpning är redan sedan tidigare förbjudit men så kallat småskräp, till exempel fimpar, tuggummi, godispapper har fram tills nu varit undantaget från bötesstraff. Igår röstade dock riksdagen igenom ett förslag som ger polisen möjlighet att bötfälla personer som till exempel slänger fimpar på gatan. Lagrådet och andra har dock ifrågasatt förslaget då man tror att få kommer att fällas ringa nedskräpning som brottet kallas. Moderaterna föreslår på grund av det att de som slänger fimpar, papper och tuggummi på marken ska få en sanktionsavgift i stället för böter. Detta skulle göra det möjligt för ordningsvakter att utfärda sanktionsavgiften då böter endast kan utfärdas av polisen samt vissa andra juridiska och polisiära myndigheter. Tumnagel
109.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har klämt på Tesla Model Y
Första bilarna har nu levererats

Tesla Model Y är knappast en ny bil, Tesla presenterade bilen i mars 2019 och i början av förra året levererades de första bilarna i USA. Men nu har tillverkningen kommit igång till den grad i Kina att det blir bilar över till oss Européer så nu har man lastat dem på båten och kört hit några. Så det känns lite skumt att premiärtitta på en bil som redan känns lite gammal. Eller det gör den faktiskt inte, känns gammal alltså. Känns igen gör den däremot eftersom man har sett bilen på otaliga videos redan och väldigt mycket är ju gemensamt med Model 3. Ser man den på gatan så känns det faktiskt som att någon har tagit och blåst upp en trea. Bilen är rejält större och åsikterna går isär om de har lyckats eller inte med designen, jag tycker att den är ok. Hängvänlig är den inte riktigt, som ni ser på bilden ovan är den riktigt hög. Model 3 har ju blivit en succé här i Sverige, hittills i år har man sålt över 3000 bilar och ligger trea efter VW ID.4 och Kia Niro. Men jag anar att försäljningen kommer att ta fart på riktigt nu när man även kan leverera Model Y eftersom bilen nog passar betydligt fler köpare med sitt stora bagageutrymme. Eftersom den är högre än Model 3 är innerutrymmena också bättre, men inte riktigt så gigantiska som jag kanske hade hoppats på. Även om bilen är stor så är den så klart mindre än Model X. Tumnagel
33.8°
+
Roger Åberg
0

Japan har fått en ny ö
Ny ö skapades efter underjordiskt vulkanutbrott

I Japan har det bildats en ny ö efter ett underjordiskt vulkanutbrott vid ön Ivo Jima cirka 1200 kilometer söder om Tokyo. Den nya ön har formen av ett C och upptäcktes av den japanska kustbevakningen i samband med att de observerade det underjordiska vulkanutbrottet för någon vecka sedan. Huruvida den nya ön kommer att bli ett permanent inslag i ögruppen Ogasawara Islands återstår att se. Liknande öar har uppstått i området vid underjordiska vulkanutbrott 1904, 1914 och 1986 skriver Japan Times. Dessa har dock försvunnit under havets yta efter efter att ha eroderat på grund av vågor och strömmar i havet. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC erkänner att man ljög om Tuataras hastighetsrekord
Körde inte alls över 500 km/h

Det amerikanska bilföretaget SSC uppger nu att man inte alls kom upp i hastigheter på över 500 km/h när man förra året testade sin superbil Tuatara. Efter höstens test av Tuatara uppgav SSC att denna hade kommit upp i en topphastighet på 532,9 km/h (331 mph) och en snitthastighet på 508,7 km/h (301 mph). Detta var något som många ifrågasatte och efter ett tag medgav SSC att det hade blivit något fel i videoklippen som postades på nätet. Nu uppger dock företaget att Tuataran inte alls kom upp i de hastigheter som man ursprungligen hävdade. I ett inlägg på Instagram skriver nu SSC: "If it hasn’t been made clear up to this point, we would like to acknowledge officially that we did not reach the originally claimed speeds of 331 MPH or even 301 MPH in October of 2020. We were truly heartbroken as a company to learn that we did not reach this feat, and we are in an ongoing effort to break the 300 MPH barrier transparently, officially, and undoubtedly." Varför SSC har dröjt så länge med att erkänna att man inte nådde de hastigheter som man ursprungligen uppgav framgår inte. SSC gjorde ett nytt hastighetstest med Tuatara i januari och nådde då en toppfart på 455 km/h (282,9 mph). Detta gjorde Tuataran till världens snabbaste produktionsbil, en titel den övertog från Koenigsegg Agera RS. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av SSC North America (@ssc_northamerica) Tumnagel
13.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EUs tech-chef varnar Apple
Integritet och säkerhet ingen anledning till konkurrensbrott

Tech-giganter är ifrågasatta just nu både i USA och här i EU. En av frågorna här är om Apple borde behöva öppna upp sin plattform och släppa in andra app-affärer än deras egen App Store. Apple tycker, så klart, att det ska de inte behöva göra och använder integritet och säkerhet som anledningar till det. När vi frågade er så tyckte merparten av er att Apple borde öppna upp sig. EUs uppfattning i frågan verkar också tydlig, eller Margrethe Vestagers uppfattning är i alla fall tydlig. Margrethe är EU-kommissionens verkställande vice ordförande med ansvar för digitalisering och konkurrensfrågor och vad hon tycker är alltså inte helt oviktigt. "I think privacy and security is of paramount importance to everyone. The important thing here is, of course, that itx27s not a shield against competition, because I think customers will not give up neither security nor privacy if they use another app store or if they sideload. I think that it is possible to find solutions to this." Hon verkar alltså tycka att det är Apples ansvar att skapa en plattform där andra också kan komma in under säkra former. Tumnagel
49.2°
+
Roger Åberg
0

Elgiganten öppnar flaggskepsbutik i Stockholm
Efter nyår

Den fysiska butikens betydelse har ju ifrågasatts under pandemin, men igår slog Google upp dörrarna för sin butik i New York och nu berättar Elgiganten att man kommer att öppna en flaggskeppsbutik i Gallerian i centrala Stockholm. Helt död är alltså inte den fysiska butiken. – Det här är en otroligt viktig etablering. Vi kommer att finnas i ett unikt läge i hjärtat av Stockholm och ha ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson. Vi får hoppas att Niclas menar allvar med att konceptet är nytt, för det är sällan en dröm att besöka någon av de stora teknikhandlarna. Elgiganten lovar att kunderna i den nya butiken så klart ska kunna klämma och känna men också "koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma". Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Fastslaget att Sveriges lägsta punkt ligger i Kristianstad
Sölvesborg fick se sig besegrade igen

Det är nu fastslaget att en plats utanför Kristianstad som ligger på 2,32 meter under havsnivån fortsatt kommer att räknas som Sveriges lägsta punkt. Att det hela har ifrågasatts beror på att att den 98-årig Sölvesborgsbon Arne Sonesson misstänkte att botten på den uttorkade sjön Vesan skulle ha sjunkit ytterligare sedan senast frågan om Sveriges lägsta punkt avgjordes, vilket var 1991. Efter kontrollmätningar i Vesan så visade det sig att denna nu ligger 2,05 meter under havsnivån vilket gör att Sveriges lägsta punkt åtminstone tillsvidare kommer att finnas kvar utanför Kristianstad. Sonesson verkar dock inte riktigt vilja köpa resultatet av kontrollmätningarna utan säger: "Det finns flera punkter i Vesan som är väldigt låga, det gäller att göra en grundlig undersökning. Resultatet kan variera beroende på vart exakt man mäter. Vi är inte besegrade, vi ligger väl ungefär lika då." Sonesson verkar även vara säker på att Sveriges lågpunkt förr eller senare kommer att hamna i Sölvesborg och säger vidare: "Vesan sjunker hela tiden, och en vacker dag kommer vi att slå dem och då kommer vi stoltsera med att Sveriges lågpunkt ligger i Sölvesborg." Här nedanför kan ni lyssna på ett inslag från Sveriges Radios P4 där man intervjuar Lars Ericsson, kommunchef i Sölvesborgs kommun, om att Sveriges lägsta punkt inte ligger i kommunen. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Advokat får prick för signatur med glad gubbe
Man ska vara seriös i juridiken

Dagens Juridik rapporterar att en advokat har fått en erinran av Advokatsamfundets disciplinnämnd efter det att han anmälts för att undertecknat ett dokument gällande en vårdnadstvist med sin signatur där en "glad gubbe" ingick. Det var en motpart till en av advokatens klienter som anmälde advokaten efter det att han skickat dokument till henne vilka undertecknats med signaturen. Anmälaren ifrågasatte om det tillhörde god advokatsed att underteckna dokument med en dylik signatur då det handlade om ett brev av ytterst allvarlig karaktär. Advokaten hävdar å sin sida att den glada gubben ingått i hans signatur länge och att han "beklagar att motpartens subjektiva upplevelse av hans signatur skapat så allvarliga olägenheter". Advokatsamfundets disciplinnämnd prickar dock advokaten för signaturen samt att han tagit kontakt med sin klients motpart utan att ha meddelat motpartens ombud om detta. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Tomtens släde är till salu
En Morgan 4/4 från 1990

Tomten har tröttnat på sin släde och det har blivit dags att byta till något annat så nu har den blivit till salu. Som synes så handlar det om en Morgan 4/4 från 1990 som ser ut att vara i ett utsökt och osabbat skick. Som sig bör har den ekerfälgar, träpaneler och brun skinnklädsel. På mätaren står det strax över 4000 mil vilket innebär att släden knappt är inkörd. Under huven sitter en fyra på 1,6 liter med dubbla Weber-förgasare. Bilen blir din för 24.000 pund och annonsen hittas på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Twitter börjar varna om man gillar ifrågasatta tweets
Så att man blir medveten om att tweeten kan vara vilseledande

Twitter fortsätter sin kamp mot att förhindra att ifrågasatt och osann information sprids på deras plattform. Nu införs en ny slags varning som uppmärksammar användare om de gillar en tweet som Twitters moderatorer har ansett vara ifrågasatt. Ni kan se ett exempel på hur detta kommer att se ut i illustrationen här ovanför. Twitter har sedan tidigare infört liknande åtgärder om man försöker att retweeta eller citera tweets som anses innehålla meddelanden som anses vara osanna eller ifrågasatta. Enligt Twitter så har deras tidigare åtgärder lett till en minskning med 29 procent av citerade tweets. Twitters nya varning kommer att börja rulla ut på webben och för iOS-användare den här veckan och för Android-användare någon gång under de kommande veckorna. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya macOS håller koll på dig
Lite för bra kanske?

Kort efter Apple släppte sin Big Sur-uppdatering för macOS började folk ifrågasätta varför operativsystemet höll på och lagra samtliga appar som startades av användaren. Man ifrågasatte också varför informationen om apparna samt vilken dator du har, dess unika ID och geografiska plats skickas också till Apples servrar helt okrypterat. Apple menar att detta är till för att skydda användaren från illvilliga program. Tydligen går det inte heller att stänga av denna funktion via någon enkel systeminställning. Tycker man att det är lite väl inskränkande så kan man stänga av det via externa verktyg eller blockera "ocsp.apple.com" i brandväggen. Du kan också pilla lite i filen /etc/hosts för att där lura systemet att skicka datan någon annanstans istället. Tumnagel
3.9°
+
Frode Wikesjö
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Toktrimmad pickis exploderar under dyno-test
Som tur var skadades ingen

En del gasar tills det rasar och det var precis det som inträffade här. Ett företag som heter Industrial Injection Diesel Performance körde sin trimmade diesel-pickup på dynon och målet var att visa upp siffror på omkring 3000 hästar. Man lyckades nå 2920 hästar men ville passera 3000 så man hängde i ett ännu större lustgas-system. Det blev för mycket för motorn som till slut exploderade och flög ur bilen. Som tur var skadades ingen, vilket känns rätt otroligt. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors vd avgår
Det har stormat en del kring företaget den senaste tiden

För två veckor sedan skrev vi att Nikola Motors och General Motors ingått partnerskap. Sedan Nikola Motors grundades 2014 har det varit en hel del frågetecken kring företaget och många har tvivlat på att de någonsin skulle släppa något av allt de har presenterat. Man gick ut hårt och 2016 presenterades en vätgasdriven lastbil som skulle revolutionera transportbranschen. Den sades vara fullt fungerande och 2018 visade man upp den i videoklippet nedan. Sedan nyheten om att General Motors gått in i företaget var det många som ifrågasatte varför man valde att para ihop sig med ett företag som ännu inte hade fått ut något på marknaden. Vdn Trevor Milton blev som väntat pressad med frågor och svar och förra veckan erkände företaget att videon från 2018 bara var fejk. Lastbilen finns visserligen men man rullade den bara ut för en väg som sluttade, den har ingen fungerande vätgasdrivlina under skalet. Stormen kring företaget har blossat upp rejält efter detta och igår valde grundaren Trevor Milton att avgå som vd och ordförande i bolaget. Han har den senaste tiden fått mängder av anklagelser som säger att företaget har vilselett investerare och andra biltillverkare genom att hävda att de har fungerande teknik när de inte har haft det. Ny styrelseordförande är nu Stephen Girsky som tidigare varit vice ordförande för General Motors. Ett pressmeddelande kring detta finns på länken nedan. Här finns även ett pressmeddelande där man slår ifrån sig alla anklagelser och säger hur det ligger till. Det sägs att USA:s justitiedepartement tillsammans med amerikanska finansinspektionen SEC just nu håller på med en utredning kring Nikola Motors för att se om de har ljugit kring sina tekniska framgångar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Federal Motos senaste hojbygge är inspirerat av Top Gun
Döptes till Danger Zone

I den första Top Gun-filmen körde Maverick en Kawasaki GPZ900R. I film nummer två som har premiär i december kör han fortfarande hoj från samma tillverkare, men en Ninja H2 istället. Inspirerade av märket och filmerna tog Federal Motos en GPZ1100 och byggde om den till det vi ser här. Skapelsen har man döpt till Danger Zone efter den första filmens ledmotiv. Hojen har fått flera 3D-utskrivna delar, fyra Mikuni-förgasare från KZ1000, rostfria ljuddämpare från Cone Engineering, tank från CB1100 och framgafflar från GSX1300R Hayabusa för att nämna några saker. Gällande lack valde man blanksvart tillsammans med Kawasaki Green. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

En gammal Mercedes 190 som fått V12:an från 600 SEL
Spännande projekt som verkar fungera bra

Den här till synes oskyldiga gamla Mercedesen från 1984 döljer något rejält under huven. Där det en gång i tiden satt en förgasar-fyra på 2,0 liter med blyga 90 hästar sitter det nu en V12:a på 6,0 liter med 424 hästar hämtad från lyxskeppet 600 SEL. En inte helt lätt uppgift som tog sex månader att färdigställa, men resultatet ser riktigt bra ut. Och verkar passa bilen rätt så bra också. Läs allt om bygget på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida