m

En Porsche 919 på New Yorks gator
Inget man ser varje dag

Porsche 919 Hybrid är en racerbil som man tävlar med i kategorin LMP1-H. För att hylla allt den åstadkommer har man tagit fram 919 Evo - en version som inte behöver följa motorsportens regler. Den är just nu på en global turné och i detta korta klipp får vi se när den brummade fram längs med några av New Yorks gator. Härnäst blir det Nürburgring för bilen och sen även lite fler platser i Europa. I sommar kommer den att ställas ut på Goodwood Festival of Speed. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2017

Det här krävs för att göra en Aston Martin Vulcan gatlegal
Intressant

Innan jul fick vi en snabb titt på världens första Aston Martin Vulcan ombyggd för gatkörning. Nu har Love Cars släppt ett längre klipp om just denna bil så att vi får reda på vad som krävs för att göra förvandlingen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Mercedes hyperbilskoncept
Project One är fylld med F1-teknik

Innan den kommer att stå utställd på mässan i Frankfurt hade Mercedes ikväll en liten uppvisning av Project One - deras hyperbil som ska utmana andra kärror i den här kategorin. För att lyckas med detta har man inte snålat och prackat bilen full med F1-hybridteknik vilket har resulterat i över 1 000 hästar och en toppfart på över 350 km/h. 0-200 km/h ska klaras av på under sex sekunder. Under skalet sitter det en turbomotor och inte mindre än fyra stycken elmotorer. Förbränningsmotorn är en V6:a på 1,6 liter som man har placerat i mitten. Den kommer direkt från Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bil och den kan utan problem varva till 11 000 varv. För att den ska palla med gatkörning har man dock valt att begränsa den något, både för driftsäkerhet och för att det inte finns racesoppa på macken. Elmotorerna är utspridda lite överallt. En sitter inne i turbon (!), en annan utanpå förbränningsmotorn och de resterande två på framaxeln. Dessa driver framhjulen medan resten driver bakhjulen via en åttastegad växellåda som kan växlas med paddlar. Man ska kunna köra på enbart el men hur långt framgår inte. I de fyra hörnen sitter givetvis keramiska bromsar. Project One är än så länge bara ett koncept men den kommer att bli verklighet om inte allt för lång tid. Om de då har ritat om baken så att den inte ser ut som en Lamborghini Aventador längre och gjort fronten mer Mercedes-aktig framgår inte. Mer om vrålåket på länken nedan. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2010

Ariel Atom med 500-hästars V8:a
Presenterad i samband med 10-årsjubileet

För 10 år sedan såg den första Ariel Atom ljuset, och för att fira denna eminenta händelse rullar företaget ut något i hästväg. Med effekten 500 hästar får den lilla rackarn ett sjukt effekt/viktförhållande. Under sina 10 år har Atom uppdaterats tre gånger, och den nya versionen är helt klart värst. Med ett effekt/viktförhållande på 909 hästar per ton slår den Bugatti Veyron Super Sport med hästlängder! Effekten kommer från en specialbyggd 3-liters V8:a från Hartley, som började sitt liv som två stycken Suzuki Hayabusa-motorer. Hayabusa är för er som inte vet en utav världens snabbaste motorcyklar. Motorn går att få med två olika effektalternativ, 475 eller 500 hästar. Den "svagare" ska vara avsedd för gatkörning och fullt blås ska vara till för bankörning. Lite lustigt att det endast skiljer 25 hästar mellan de två, men tydligen ska gasresponsen vara mycket rappare i den värre versionen. På tal om rappt så gör Atom 500 V8 0-100 km/h på 2,3 sekunder, med en toppfart på 273 respektive 321 km/h. Vågen för hela paketet stannar på 550 kilo. I samband med firandet slogs också ett personligt rekord för Ariel, fyra anställda monterade nämligen ihop ett komplett exemplar av Atom 500 V8 på bara fem timmar och femton minuter. 25 bilar kommer att byggas, till ett pris som börjar på 150 000 pund. Lansering tidigt nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0