m

Epic ska dela ut 100 miljoner dollar till Unreal Engine-projekt
Kan handla om spel, underhållning, mediagrejer eller annat

Under GDC-mässan i San Francisco förra veckan så meddelade Epic att man kommer att dela ut 100 miljoner dollar i något som man kallar för MegaGrants vilka ska gå till utvecklingen av grejer till spelmotorn Unreal Engine. Bidragen kommer att delas ut i storlekar från 5000 dollar till 500.000 dollar och det är inte bara spelutvecklare som kan ansöka om dessa. Mediaföretag, företag i underhållningsbranschen och andra som har idéer vad man kan göra med Unreal Engine kan även de söka "MegaGrants". Epic uppger vidare att spelutvecklare som beviljas bidrag givetvis kommer att behålla äganderätten själva och att de får distribuera sina spel hur de vill. Även om säkert Epic hoppas att de kommer att publicera spelen via Epics egen speltjänst Epic Game Store. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern till Oddworld: Soulstorm
Remake på Oddworld Abe’s Exoddus

Under förra veckans Game Developers Conference i San Francisco visade Unity och spelstudion Add Water upp lite från det kommande spelet Oddworld: Soulstorm. Precis som Add Waters förra Oddworld-spel,Oddworld: New ‘N’ Tasty är Oddworld: Soulstorm en remake på ett äldre spel. Oddworld: New ‘N’ Tasty som släpptes var en remake av Oddworld Abe’s Oddysee från 1997 medan Oddworld: Soulstorm ska var en remake av Oddworld Abe’s Exoddus från 1998. Oddworld: Soulstorm släpps någon gång under nästa är men till vilka konsoler spelet kommer finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander

I veckan som gått har det visat upp lite demon på GDC som visar vad som är möjligt att göra i de båda spelmotorerna Unity och Unreal Engine. Här kommer ytterligare ett sådant som gjorts med Unreal Engine 4. Det handlar om en teaser till filmen Troll som Epic visade upp under sin presentation på Game Developers Conference i San Francisco. Demot är framtaget av Goodbye Kansas Studios samt Deep Forest Films i samarbete med Epic. Den här teasern ska så småningom resultera i en riktig film där svenska Alicia Vikander medverkar. För tillfället finns det inga uppgifter om när filmen förväntas vara klar. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 En närmare titt på Stadia
The Verge snackar lite mer Googles nya speltjänst

Den här veckan har vi snackat en hel del om streamade spel i allmänhet och Googles nyligen presenterade speltjänst Stadia i synnerhet. I det här klippet sammanfattar Nick Statt från The Verge vad vi än så länge vet om Googles kommande speltjäns och vad vi eventuellt kan förvänta oss från den. Han pratar även om spelstreaming överlag och ger sig på att spekulera om och när detta kan komma att slå igenom på allvar. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel

Igår skrev vi lite om ett demo som visade vad spelmotorn Unity klarade av nu för tiden och här kommer ett liknande demo för den konkurrerande spelmotorn Unreal Engine. Demot kallas för Rebirth och visades upp av Epic under veckans Game Developers Conference i San Francisco. Rebirth är framtaget av det svenska företaget Quixel tillsammans med Epic och SideFX. I demot så används Quixels så kallade megascans av miljöer från Island. Teddy Bergsman är vd på Quixel och han säger i ett uttalande: "Our goal at Quixel is to democratize high-end 3D assets so that everyone can create captivating photorealistic content and experiences. With advancements in real-time rendering technology powered by Unreal, we set out to see if we could leverage Unreal and Megascans to create a cinematic with inherent photorealism in real-time, rivaling the results from traditional offline rendering." Islands-bilderna som syns i Rebirth är hämtade från några av de över tusen bilder som Quixel scannade in under en månad på Island skriver Venture Beat. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Stadia går att köra från andra molntjänster än Googles
Om spelutvecklare skulle föredra det

Häromdagen presenterade Google sin speltjänst Stadia, en tjänst som kommer att streama spel från molnet till användares datorer, tablets, tv-apparater eller mobiler. Nu har nyhetsbyrån Reuters tagit sig ett snack med Phil Harrison från Google som berättat lite mer om tjänsten. Stadias molntjänst kommer att ha servrar på runt 7500 platser runt om i världen vilket enligt Google gör Stadia till världen största molnbaserade spelnätverk. Harrison säger dock till Reuters att spelutvecklare som kanske redan har investerat tid och pengar på att bygga upp en egen molntjänst, eller kanske använder molntjänster från Amazons AWS eller Microsofts Azure, ska kunna koppla ihop dessa med Stadia. Harrison säger dock att det kan leda till längre laddtider och sämre kvalitet på streamen. Google har inte avslöjat något om affärsmodellen bakom Stadia, det vill säga hur man har tänkt att tjäna pengar på det hela, men bedömare tror att ett av målen med Stadia är att kunna sälja Googles molntjänster till spelutvecklare som kör sina spel via Stadia. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Doom Eternal kommer till Google Stadia
Så här kommer det att se ut

När Google presenterade sin speltjänst Stadia igår så fanns bland andra Marty Stratton från ID Software med på scenen och han snackade lite om det kommande Doom-spelet Doom Eternal, ett spel som kommer att dyka upp på Stadia när tjänsten släpps. Stratton uppgav vidare att Doom Eternal kommer att streamas i 4K med HDR i hastigheten 60fps på en av Stadias GPU:er. Det är samma prestanda som även visades upp när man streamade Assassin’s Creed Odyssey men Google säger att man i framtiden kommer att kunna streama spel i 8K-upplösning med hastigheter på 120+fps. Exakt när denna framtid förväntas dyka upp nämnde man inget om. Det är oklart när Doom Eternal släpps men när det väl gör det så kommer det även att släppas till PC, Nintendo Switch, PlayStation 4 samt Xbox One. Här ovan kan ni kolla in när Doom Eternal streamas på Stadia. I klippet nedan kan ni kolla in när det liras Assassin’s Creed Odyssey genom Stadia på tre olika enheter vilka spelaren byter mellan helt sömlöst. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in The Heretic från Unity
Demo visar vad spelmotorn klarar av nu för tiden

När Unity hade sin presentation på Game Developers Conference så visade man traditionsenligt upp lite av vad spelmotorn klarar av att göra nu för tiden. I år handlade det om kortfilmen The Heretic som ni kan kolla in ovan. I demon försöker Unity bland annat visa upp hur det går att jobba med olika typer av belysning, linsernas brännvidd samt olika typer av kontroller: "The cinematic look of The Heretic demo was achieved with the latest version of Unity’s post-processing features: motion blur, bloom, depth of field, film grain, color grading, and Panini projection. In Unity 2019.1, they have been upgraded to be more physically correct and are now deeply integrated with HDRP." Demon som visas ovan ska ha körts i 1440 pixlars upplösning i 30 fps på en "consumer-class desktop PC". Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in när Google presenterar speltjänsten Stadia
Supercut från gårdagens keynote på GDC

Igår presenterade Google speltjänsten Stadia på Game Developers Conference i San Francisco och här kan ni kolla in det bästa från den i en supercut-version från gårdagens keynote. Det handlar alltså om en tjänst som kommer att streama spel till datorer, tablets, mobiler och tv-apparater, apparater som i vanliga fall kanske inte skulle klarat prestandakraven som vissa AAA-spel kräver idag. Gårdagens presentation från Google var cirka en timma lång men i det 14 minuter långa klippet ovan får ni nog se det viktigaste man visade då. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google startar Stadia Games and Entertainment
Jade Raymond kommer att leda Googles nya spelstudio

Under Googles presentation av sin speltjänst Stadia tidigare idag meddelade man att man även kommer att dra igång spelstudion Stadia Games and Entertainment. Googles nya spelstudio kommer att arbeta med att ta fram spel till speltjänsten Stadia men om dessa kommer att bli exklusiva för Stadia eller inte finns det än så länge inga uppgifter om. Vi rapporterade redan förra veckan att spelveteranen Jade Raymond hade börjat jobba för Google och inte helt oväntat blir det hon som kommer att chefa över Stadia Games and Entertainment. Raymond har arbetat i över tio år på spelföretag som Ubisoft och EA. På Ubisoft ledde hon bland annat arbetet med Assasinx27s Creed, ett av de spelen som Google visade upp till Stadia idag och som även visades på Stadias föregångare Project Stream. Google meddelade även att man redan har skickat ut hårdvara för utveckling till Stadia till cirka 100 stycken externa spelstudios och man räknar med att ha runt 1000 utvecklare från dessa företag arbetande med spel till Stadia. Huruvida dessa eventuellt kan bli exklusiva för Stadia eller inte är okänt. Det lär nog hur som helst finnas lite att spela på Stadia när tjänsten lanseras senare i år. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt

Under kvällen hade Google en presentation på Games Developers Conference i San Francisco och där visade man upp sin nya spelsatsning Stadia. Stadia är alltså en spelplattform för spel som streamas till olika enheter vilket gör att man ska kunna spela rätt prestandakrävande spel på datorer, konsoler, tablets, mobiler, tv-apparater och andra maskiner vars prestanda vanligtvis inte skulle fixat vissa spel. Under presentationen visade man bland annat upp en demo där man hoppade helt sömlöst mellan en dator, tablet och en tv samtidigt som man streamade Assasinx27s Creed från Googles datacenter runt om i världen. Det hela såg ut att funka fint på wifi-uppkoppling men det ska bli intressant att se hur det ser ut med en 4G-uppkoppling. Det har inte nämnts något om vilken hastighet på uppkopplingen som krävs för att ta del av Stadia. Google visade också upp handkontrollen Stadia Controller, se bild nedan, vilken väl ser ut som en traditionell handkontroll fast försedd med dedikerade knappar för Stadia och Google Assistant. Stadia har datacenter med noder på 7500 platser runt om i världen vilket gör det till världens största molnplattform för spelande uppger Google. Enligt Stadia ska detta göra att man kan streama spel i 4K-upplösning med HDR i 60fps med surroundljud. I framtiden utlovar Google att det kommer att bli möjligt att streama spel i 8K-upplösning i 120+fps. Google uppgav även att Stadia kommer att stödja cross-platform play fullt ut vilket gör att man kan spela mot andra oavsett vilken typ av maskin de använder för att spela. När släpps då Stadia? Det enda Google uppgav angående det var att tjänsten kommer att släppas under 2019. Den kommer först att släppas i USA, Kanada, Storbritannien och större delen av EU. Jag misstänker att det kan ha att göra med att de regionerna anses ha bland de snabbaste bredbandsuppkopplingarna i världen samt, oftast, inte är beroende av översättningar från engelska. Vad tjänsten kommer att kosta nämndes det inget om. Inte heller om det skulle kunna komma en flatrate-tjänst a la Netflix och Spotify vilket givetvis skulle kunna vara intressant. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in presentation av Googles spelprojekt här
Drar igång på GDC klockan 18:00

Igår drog Game Developers Conference igång i San Francisco och idag kommer Google att hålla sin keynote där. Ni kan följa det hela via YouTube ovan eller via länken nedan. Enligt alla rykten som finns att tillgå så kommer Google då att presentera mer om spelstreaming-tjänst Project Stream och vad vi kan förvänta oss av den. Spelstreaming kommer nog att bli det som många kommer att snacka om på årets GDC så det blir säkerligen intressant att kolla in. Förutom Project Stream så är det väl inte helt omöjligt att Google snackar lite om VR eller något annat spelrelaterat man har på gång. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-headset som går att koppla till datorn visas på GDC
Är Qualcomm Boundless XR det bästa av två världar?

Igår drog Game Developers Conference igång borta i San Francisco och där kommer Qualcomm att visa upp ett fristående VR-headset som även går att koppla in i datorn. Det handlar om en uppdatering av Qualcomms tidigare referensdesign Snapdragon 845 VR Reference Design men den versionen är försedd med något som Qualcomm kallar för Boundless XR (eXtended Reality). Det innebär att VR-headsetet fungerar som en fristående enhet men även kan kopplas till en dator trådlöst om man vill utnyttja datorns kapacitet för att få en lite fetare VR-upplevelse. Qualcomms kommer inte att tillverka några egna headsets utan det handlar om en referensdesign som man hoppas andra tillverkare ska vara intresserade av att göra sina egna versioner av. Qualcomm skriver i ett pressmeddelande att bland andra HTC är med på Boundless XR-tåget. Tidigare referensdesigner på VR-headset som Qualcomm tagit fram har bland annat tillverkats och släppts på marknaden av HTC, Lenovo samt Oculus ägare Facebook. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google bygger in stöd för Nintendo Switch-kontroller i Chrome
För spelande på Project Stream?

Det har flutit upp lite uppgifter som gör gällande att Google håller på att bygga in stöd i webbläsaren Chrome som gör att det går att använda spelkontroller till Nintendo Switch för att styra grejer i webbläsaren. I en changelog på Chrome-plattformen Chromiums utvecklarforum skrevs det igår ett inlägg där det bland annat stod följande: Improve support for Nintendo Switch gamepadsThis adds support for Nintendo Switch controllers through Gamepad API: * Switch Pro (USB and Bluetooth) * Joy-Con L (Bluetooth) * Joy-Con R (Bluetooth) * Joy-Con L+R (Bluetooth) * Charging Grip (USB) Nästa vecka drar Game Developers Conference i San Francisco och då förväntas Google presentera mer om sin spelplattform Project Stream. Då denna spelas via Googles webbläsare Chrome är det väl inte helt möjligt att implementationen av stöd för Switch-kontroller har med det att göra. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jade Raymond antas leda Googles spelsatsning
Spelveteran med många år på Ubisoft och EA börjar jobba på Google

Nästa vecka drar Game Developers Conference igång i San Francisco och lagom till det så blev det känt att Google anställt spelveteranen Jade Raymond som chef. Det var Raymond själv som meddelade det hela via Twitter och det antas att Raymond kommer att leda arbetet med Googles spelsatsning Project Stream som man förväntas presentera stort på GDC 2019. Jade Raymond har tidigare arbetat över 10 år på Ubisoft där hon bland annat ledde arbetet med titlar som Assassinx27s Creed och Watch Dogs. Hon började därefter arbeta för Electronic Arts studio Motive där hon bland annat var inblandad i arbetet med deras Star Wars-spel, ett spel som senare lades ner. Jade Raymond lämnade EA i oktober förra året och det var då oklart vad hon skulle pyssla med i framtiden. Nu vet vi dock någorlunda det och Raymond lär med stor sannolikhet dyka upp på GDC nästa vecka. Google släppte för övrigt ytterligare en teaser inför GDC 2019 igår och den kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft visar upp lite mer av xCloud
Streama spel via molnet

Förra hösten presenterade Microsoft en speltjänst som man kallade för "Project xCloud" och nu har man snackat lite mer om det. Det handlar alltså om en tjänst där spelaren streamar spel från Microsoft molntjänst Azure till mobilen, datorn eller spelkonsolen. I klippet ovan får vi se när man streamar Forza Horizon 4 till en androidmobil. Spelets styrs med hjälp av en Xbox One-handkontroll som kopplas till mobilen via bluetooth. Nästa vecka drar Game Developers Conference igång i San Francisco och vi lär antagligen få se lite mer av Project xCloud då. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patent visar upp Googles spelkontroll
Till deras spelstreamingttjänst Project Stream?

Google har beviljats ett patent på en handkontroll avsedd för gaming och en bild från den patentansökan kan ni kolla in ovan. Skissen ser väl någorlunda ut som en traditionell spelkontroll med en d-pad, två joysticks samt fyra knappar. Det finns även en knapp med en mikrofon som antagligen kommer att användas för att kommunicera med andra spelare. Det spekuleras även om att knappen kanske kan ha någon koppling till Google Assistant. Nästa vecka drar Game Developer Conference igång i San Francisco och då förväntas Google presentera fler nyheter om sin kommande spelstreaming-tjänst Project Stream. Eventuellt kommer vi även att få ta del av den nya handkontrollen då. På bilden nedan kan ni se en skiss som Twitter-användaren @RepsUp100 spikat ihop baserat på skissen ovan. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google kommer till Game Developer Conference
Ska presentera något som har med gaming att göra

Google har skickat ut en inbjudan till diverse speljournalister där man bjuder in dessa till ett event man kommer att arrangera på Game Developer Conference som går av stapeln nästa månad i San Francisco. Google brukar vanligtvis inte presentera några större nyheter på spelmässor men ryktas nu presentera något slags spelrelaterat projekt. Det är väl inte helt omöjligt att det handlar om plattformen "Project Stream" som Google presenterade i höstas, en tjänst för att streama tunga spel till datorer och mobiler så att dessa går att spela på maskiner med lite lägre prestanda. Game Developer Conference arrangeras i San Francisco 18 - 22 maj och Google kommer att hålla sin "Gather around"-presentation 19 mars. Ni hittar en teaser som skickades ut tillsammans med inbjudningarna här ovanför. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0