38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Det här är Koenigsegg David
Avancerad växelriktare som sitter i Gemera

Nej David är alltså inte namnet på en ny megabil från Koenigsegg utan det handlar om en växelriktare som vi hittar i Gemera. Den är som bilderna visar väldigt kompakt men packar ändå hela 750 kW i sig. Namnet kommer från berättelsen om David och Goliat. Två stycken av dessa sitter i Gemera och de i sin tur omvandlar likström till växelström (sammanlagt 1,5 megawatt) som sedan går till de två elmotorerna. Växelriktaren tar upp en volym på tio liter och väger 15 kilo. De flesta elbilar som finns idag har tre stycken faser, David har sex. Mjukvaran till David utvecklar Koenigsegg själva och den ska man kunna uppdatera OTA (Over The Air). Koenigsegg kommer att erbjuda andra företag att köpa både elmotorerna och växelriktaren som de har tagit fram. Tumnagel
59.5°
0

Koenigsegg har köpt ut Nevs
Äger nu Gemera själva

I början av 2019 fick vi reda på att Nevs investerade 150 miljoner euro i Koenigsegg. Tillsammans startade de bolaget Meneko som bland annat skulle tillverka hybrid-modellen Gemera. Man skulle även "utveckla volymmodeller med fokus på eldrift och CO2-neutrala motorer". Nu nås vi av nyheten att Koenigsegg köper ut Nevs andel (65 %) i bolaget och därmed blir ensam ägare till projektet. Christian von Koenigsegg säger följande: "Koenigseggs starka och stabila tillväxt både operationellt och finansiellt gör det möjligt för oss att köpa tillbaka NEVS andel i Meneko och bli ensam ägare till verksamheten. När vi, inför tillverkningen av Gemera, nu investerar tungt i nya anläggningar, kompetens och infrastruktur är detta ett viktigt steg i vår tillväxt. Förvärvet ger oss utrymme att planera bredare i investeringsprocessen. Jag vill tacka NEVS och deras fantastiska medarbetare för samarbetet så här långt med Gemera. Trots att vi nu köper tillbaka vår andel ser jag fram emot ett fortsatt operativt samarbete med NEVS både i detta och i andra projekt." Planen är att Gemera ska börja tillverkas 2023. 300 stycken exemplar ska bli till. Tumnagel
66.1°
0

Doug går igenom en Koenigsegg Gemera
En trevlig familjebil

Nu har Doug fått klämma och känna på Koenigsegg Gemera och hur det såg ut får vi se här. Det här är fortfarande en demobil där man inte kan utnyttja alla 1700 hästarna utan bara glida runt sakta på el, så en riktig provkörning får vänta. Tumnagel
45.9°
0

Misha Charoudin snackar med Christian von Koenigsegg
Kommer aldrig bygga en SUV

YouTubern Misha Charoudin har satt sig ned för att snacka lite med Christian von Koenigsegg om ditten och datten. Bland annat om varför Koenigsegg aldrig kommer att bygga en SUV men att de kanske kan överväga en Mad Maxad version av Gemera. Tumnagel
40.1°
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
0

Auto Motor & Sport spanar in Koenigsegg Gemera
Ett besök i Ängelholm

Alrik och Peder från Auto Motor & Sport drog en sväng till Ängelholm i somras för att hälsa på Koenigsegg och spana in modellen Gemera lite närmare. Tumnagel
43.7°
0

Supercar Blondie spanar in Koenigsegg Gemera
Drömbil

Det är inte jättemånga som fått möjlighet att klämma på Koenigsegg Gemera än men Supercar Blondie är en av dem, och här visar hon upp bilen. Hon säger att hon ska köra den men så blir det tyvärr inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.9°
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
0

Christian går igenom Koenigsegg Gemera
Gemigdenna!

Koenigsegg har ju minst sagt fått sig ett namn i bilvärlden men med Gemera levlar man upp ytterligare. En bil med plats för fyra personer på två meter som gör noll till hundra på under två sekunder och som är snäll mot miljön. Smått magiskt. Enda problemet är prislappen som ligger på 1,7 miljoner. Dollar. Här får vi en genomgång av Christian som fortfarande verkar vara imponerad över sin skapelse. Tumnagel
51.2°
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Nästa sida