LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Nu kommer BMW:s elbilszoner även till Sveriges storstäder
Laddhybriden slår själv över till el med hjälp av geofencing

I våras skrev vi om BMW:s eDrive-zoner som är ett system som med hjälp av geofencing automatiskt ställer in en laddhybrid-BMW att bara köra på el när den kommer in i ett specifikt område. Nu utökas tekniken till att även fungera här i Sverige och först ut är städerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Fler städer kommer att läggas till senare. eDrive-zoner finns i alla BMW:s laddhybrider med det senaste BMW-operativsystemet 7.0. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Netgear presenterar Nighthawk Pro Gaming XR1000
Ny monsterrouter för gaming

Wifi 6 blir mer och mer vanligt i våra mobiler och datorer och även nästa konsolgeneration kommer dra nytta av den nya Wifi-standarden. Känner du att det är dags att uppgradera till Wifi 6 så kanske Netgears nya router i Nighthawk Pro Gaming-familjen kan vara intressant. XR1000 heter den nya maskinen och det är den första i Pro Gaming-familjen som kör Wifi 6-standard, vilket kortfattat betyder förbättrad hastighet och sänkt fördröjning. Utöver Wifi 6-stöd kommer även XR1000 med en uppgraderad processor på 1,5GHz, vilket är fyra gånger så snabb som tidigare routerprocessorer. Wifi 6 och snabbare processor i all ära, men det är inte USP:en med XR1000, utan det är nya DUMA OS 3.0. Med det nya operativsystemet är det lätt för användaren att förbättra nätverksupplevelsen med ordentlig kontroll över Quality of Life-systemet. Användare har möjlighet att inte bara välja vilka enheter som ska prioriteras i nätverket, utan även vilken typ av trafik som ska få förtur. I och med att det är en gamingrouter så finns det en hel del användbara funktioner för spelare. Bland annat finns en värmekarta tillgänglig i DUMA OS 3.0-gränssnittet som låter dig välja server för specifika spel som Call of Duty, FIFA eller Fortnite för att hitta en med lägst ping. Även Geofencing-funktionen i DUMA OS har förbättrats och användare kan nu sätta mer detaljerade gränser. Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000 börjar säljas idag i USA och priset ligger på 350 dollar. Enheten lär börja säljas här i Sverige i sinom tid och vi uppdaterar artikeln så fort releaseinfo dyker upp. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0
2019

Stockholm vill stoppa fortkörare med geofencing
Är fortkörning ens ett problem i Stockholms innerstad?

Ny Teknik rapporterar att Stockholms stad nu planerar att göra det omöjligt för stadens egna fordon att köra snabbare än gällande hastighetsbegränsning med hjälp av så kallade geofencing-teknik. Det innebär att man med hjälp av digitala staket stryper bilens hastighet om systemet känner av att fordonet färdas snabbare än gällande hastighetsbegränsning. För Stockholms stad handlar det om 800 - 900 bilar som man planerar att förse med geofencing-teknik till 2021. Det verkar dock återstå en del frågor och det är inte bestämt om det nya systemet ska installeras i fordon som Stockholm stad redan förfogar över eller om det bara kommer att installeras i nya bilar som staden köper in. Stockholm stad har hur som helst avsatt 1,5 miljoner kronor till projektet som Trafikkontoret ska använda för att knyta till sig geofencing-kompetens. På sikt vill även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att alla fordon som färdas i Stockholms innerstad ska förses med geofencing-teknik som ser till att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Hur det rent praktiskt och juridiskt skulle kunna fungera verkar han dock hoppas att Transportstyrelsen, Trafikverket och regeringen ska lösa. Det lär med andra ord ligga rätt långt in i framtiden innan något sådant sker. Kanske är det lika bra för Stockholm att invänta självkörande bilar innan man drar igång ett sådant jätteprojekt, ett projekt som jag misstänker skulle kunna leda till en hel del irritation bland en del Stockholmare. Här nedanför kan ni kolla in vad geofencing är och hur det fungerar. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar satelliter hålla koll på Husqvarnas gräsklippare
Bygg upp digitala staket via satellit

Husqvarna är en av pionjärerna när det handlar om robotgräsklippare och nu har man utvecklat ett nytt satellitbaserat system för att bygga upp så kallade digitala staket inom vilkas gränser gräsklipparen kan klippa gräset. Det handlar om ett system som använder satelliter för att bestämma inom vilka gränser robotgräsklipparna i Husqvarnas Automover kan röra sig och klippa gräs. I ett pressmeddelande skriver Husqvarna att systemet kan underlätta när man vill klippa gräs på stora ytor som kanske ofta byggs om eller där gräs möter hårda ytor. Enligt Husqvarna har deras EPOS-system en noggrannhet på 2 - 3 centimeter. Sascha Menges, President Husqvarna Division, säger i ett pressmeddelande: "Robotar och autonoma lösningar kommer att spela en viktig roll i framtida skötsel av våra offentliga grönområden. Husqvarna strävar efter att kontinuerligt förbättra den professionella skötseln av dessa ytor, och Husqvarna EPOS är ett teknologiskt genombrott när det gäller robotgräsklippning som ytterligare kommer att skynda på användandet av robotteknik vid professionell mark- och parkskötsel." Husqvarna EPOS-teknologi kommer att lanseras till Husqvarna Automover någon gång under nästa år. Vad ett system komme att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Illustrationen ovan visar hur systemet fungerar och här nedanför kan ni kolla in satellitmottagaren, en Husqvarna Automover samt ett hur ett digitaliserat staket skulle kunna se ut på en fotbollsplan. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo kommer att begränsa toppfarten till 180 km/h nästa år
Vill belysa riskerna med körning i höga hastigheter

Volvo Cars vill nu extra mycket belysa riskerna med att köra fort och därför kommer man från 2020 att sätta en toppfartsspärr i alla nya bilar på 180 km/h. I den hastigheten kan man skada sig väldigt mycket också men man tycker att det i alla fall är en signal till alla att fart dödar. Håkan Samuelsson som är vd och koncernchef säger följande: "Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara. Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är något universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv." Förutom detta tittar man även på en om det skulle kunna gå att införa en smart hastighetsbegränsning som med hjälp av geofencing automatiskt spärrar bilens toppfart om den befinner sig i närheten av skolor och sjukhus. Tumnagel
72.5°
+
Bobby Green
0

DJI uppdaterar sitt geofence-system i Europa
Efter drönarkaoset på Gatwick

Drönartillverkaren DJI har meddelat att de kommer att uppdatera sitt geofence-system i Europa efter det att flera drönare obehörigt ska ha flugit vid den brittiska flygplatsen Gatwick i slutet förra året, något som ledde till kaos för flygplatsen, flygbolagen och deras passagerare. Sammanlagt kommer ägare av DJI-drönare i 32 stycken europeiska länder få ta del av deras GEO 2.0-system som ska vara en uppgradering från det nuvarande GEO-systemet. 19 av de 32 länderna, bland annat Sverige, hade inget geofence-system tidigare och kunde alltså flyga med sina drönare precis var som helst. DJI skriver själva om GEO 2.0: "GEO 2.0 applies the strictest geofencing restrictions to a 1.2 kilometer (3/4 mile) wide rectangle around each runway and the three-dimensional flight paths at either end, where airplanes ascend and descend. More flexible geofencing restrictions apply to an oval area within 6 kilometers (3.7 miles) of each runway. This bow tie shape opens more areas on the sides of runways to beneficial drone uses, as well as low-altitude areas more than 3 kilometers (1.9 miles) from the end of a runway, while increasing protection in the locations where traditional aircraft actually fly." GEO 2.0 kommer att börja rulla ut till DJI-drönare i de 32 länderna i slutet av den här månaden. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

ISO-standard för drönare på gång
Regelverk och rekommendationer för drönarflygning på gång

I takt med att drönare blir allt mer populära i luftrummet har många myndigheter, företag och privatpersoner efterfrågat en standard gällande dessa. Detta är nu något som den Internationella standardiseringsorganisationen (ISO) har börjat kolla lite på. I ett första förslag kallat för "ISO/CD 21384-1" som hanterar obemannade flygmaskiner beskriver man bland annat hur no fly-zoner ska fungera för drönare och hur man kan använda sig av så kallad geofencing för att begränsa områden drönare får flyga i. Vidare finns förslag på hur drönarpiloter ska utbildas, hur drönarflygningar ska registreras och loggas samt hur data från drönarflygningar och deras kameror ska skyddas. Förslaget från ISO kommer att vara öppet för allmänheten och andra att bidra med till 21 januari 2019. Standarden från ISO för drönare förväntas antas någon gång under nästa år. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram börjar testa georestriktioner
Värt

Det verkar som att Instagram kommer börja implementera geofencing i sin app. App-granskaren Jane Manchun Wong upptäckte nyligen lite nya funktioner i appen som låter användare sätta restriktioner för var inlägg ska visas, vilket både verkar handla om vanliga inlägg samt Stories-inlägg. Troligtvis är detta inget vanliga användare kommer använda, men kan vara ett användbart verktyg för företag som vill köra lite mer lokala inlägg. Huruvida georestriktionerna kommer bli tillgängliga för samtliga användare eller bara företag är för tillfället oklart. Tumnagel
33.1°
+
André Stray
0
2017

Geofencing ska förhindra framtida terrordåd med fordon
Fordon ska inte kunna köra i vissa områden

Efter ett möte med infrastrukturminister Anna Johansson (S) tidigare i år har nu fordonsbranschen kommit med ett första förslag om hur man ska kunna förhindra terrordåd med fordon liknande det som inträffade i centrala Stockholm förra månaden. Det handlar om att använda digital teknik för att förhindra lastbilar att köra för fort eller inte ha möjlighet att köra alls i vissa områden. Tekniken kallas för "geofencing" (geografiskt staket) och innebär att man från centralt håll pekar ut vissa områden och gator. I dessa områden komme lastbilar och andra fordon inte att kunna köra eller så stryps hastigheten på fordonen så att de inte kan köra hur snabbt som helst. Anna Johansson säger till TT: "Hade man haft tekniken på plats vid terrordådet hade man förmodligen kunnat stoppa bilen från att köra in på Drottninggatan eller tvingat fordonet att hålla lägre hastighet. Under förutsättning att bilen hade varit uppkopplad." Ett annat förslag som ligger på bordet är att införa stöldspärrar på lastbilar så att fordonens motorer stannar automatiskt om lastbilen befinner sig för långt från föraren. Ett förslag man har lagt ner är att biometriskt kunna identifiera förare för att motorn ska gå att starta. Detta förslag övergav man för att det skulle kunna leda till att förare kidnappades eller något "ännu värre". Det finns inga tidsplaner om när ett geofencing-system skulle kunna vara på plats men det kan nog ta rätt så lång tid misstänker jag. För att det ska fungera måste samtliga fordon i Sverige vara försedda med GPS eller liknande positionsverktyg samt även kunna identifieras och kontrolleras. Sedan krävs det även att själva systemet byggs upp och att man säkerställer att ingen obehörig ska kunna missbruka det. Det kommer antagligen även komma upp en debatt angående integritet och övervakning om ett liknande system skulle byggas upp. Vi pratar med andra ord säkerligen några år innan ett sådant här system eventuellt dyker upp och får användas. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

DJI släpper Geospatial Environment Online
Geofencingsystem som kan uppdateras snabbt

Under gårdagen släppte 3DR en mjukvaruuppdatering till sin drönare Solo som gjorde att quadkoptern fick tillgång till AirMap, vilket är en flygkarta som visar var får flyga och har så kallade geofences som kan uppdateras i realtid. AirMap-tjänsten fungerar dock endast i USA. Några timmar efter 3DRs utannonsering meddelade även DJI att de kommer släppa ett eget geofencingsystem som de kallar för Geospatial Environment Online, eller GEO. GEO kommer ge dig information om var du kan flyga säkert och zoner med flygförbud kan läggas in och plockas bort väldigt snabbt. DJI låter dock vissa piloter kringgå några drönarfria zoner om piloterna registrerar sitt kreditkort eller ett telefonnummer via tjänsten. Till skillnad från AirMap så kommer GEO att bli tillgänglig i både Europa och USA, vilket betyder att även vi kan flyga säkert. GEO kommer att börja rulla ut i december och som en mjukvaruuppdatering i DJI:s app och mjukvara till datorer och förhoppningsvis kommer detta leda till betydligt färre nedstängda flygplatser i framtiden. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
2013

Google I/O Android
Lite nyheter från Googles utvecklarkonferens

Nu har Googles utvecklarkonferens kickat igång och först ut att presenteras var lite Android-relaterade grejer. Först snackade man lite statistik och avslöjade bland annat att det nu fanns 900 miljoner aktiverade Android-apparater vilket kan jämföras med de 400 miljoner apparater som var aktiverade på Google I/O 2012. Man sa även att det nu hade laddats ned 48 miljarder appar från Google Play vilket är förhållandevis nära de snart 50 miljarderna appar som laddats ner från iOS App Store. Man presenterade även lite nya API:er för utvecklare som vill implementera Google Maps i sina appar. De tre nya API:erna är Fused Location Provider, Geofencing som låter en utvecklare definiera upp till 100 hotspots på kartan som kan aktiveras om en app-användare befinner sig en av dessa samt Activity Recognition som kan avgöra om en användare går, cyklar eller åker bil. Man visade även upp en funktion som man kallar för "Cross platform single sign on" vilket i korthet innebär att en användare automatiskt blir inloggad i en app om denne sedan tidigare är inloggad på appens tillhörande webbsida. Man visade även upp Google Play Game Service vilket i korthet kan liknas med iOS gamecenter och där kan användare spara speldata som går att komma åt från andra enheter (CloudSave), Achivements samt Leaderboard. Man ska även kunna bjuda in vänner på Google+ som man vill spela ett spel med eller mot. Detta fungerade tyvärr mindre bra (inte alls) under presentationen så vi får återkomma till det senare. En annan nyhet var att Google Cloud Message (GCM) nu har tvåvägskommunikation och man kan alltså inte enbart pusha ut meddelande från appen utan användare kan nu även använda GCM för att skicka tillbaka meddelanden till appen. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0