m
2019
2018

Snart kan du köra riktiga go-karts i VR
Dagens kombo?

Intel har tillsammans med go kart-företaget K1 Speed och VR-företaget Master of Shapes utvecklat en VR-upplevelse där man kan köra riktiga go karts inuti en värld uppbyggd i VR. Man kallar det hela för "VR Go Karts" och precis som i traditionella racingspel så kan användaren plocka upp belöningar i form av extrafart och annat längs med banan. Skulle man plocka upp en boost så gör det även att go kartarna går snabbare, både i verkligheten och i VR-upplevelsen. Man skriver själva om VR-upplevelsen: "It took Master of Shapes six weeks to laser scan every twist and turn of our Torrance track, and equip the track’s perimeter with 28 cameras that detect the driver positions while racing virtually. A microcontroller on the kart, called the Teensy, reacts in real time to any movement in the kart: each push of the throttle or gas pedal and every turn of the wheel is registered and reflected in real-time via virtual reality." I dagsläget finns det bara stöd för en riktig go kart i VR-upplevelsen vilket gör att man än så länge inte kan tävla mot sina kompisar. De inblandade företagen hoppas dock implementera multiplayer-stöd i "VR Go Karts" någon gång under 2019. Skulle man vilja testa det hela så måste man bege sig till K1 Speed:s anläggning i Gardena, Kalifornien, när VR-upplevelsen öppnar officiellt nästa år. Här nedan hittas ett kort videoklipp på "VR Go Karts". Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Det här kan vara världens snabbaste gokart
Drivs på el och gör 0-100 på 1,5 sekunder

El är roligt i bilar som Tesla, det enorma vridet som man kan få ut gör att sätt tjocka bilar får prestanda som supersportbilar. Men vad händer om man tar och bygger en riktigt fet gokart som drivs på el? Den blir så klart galen den också. Blast Go-Kart C5 görs av den kanadensiska tillverkaren Daymak och finns i två versioner. Ultimate-versionen gör som sagt 0 till 100 km/h (eller snarare 0 till 60 mph) på låga 1,5 sekunder och kostar 60.000 dollar. För mer rimliga 10.000 dollar får man en version som gör noll till hundra på 3,9 sekunder. 60 dagar ska det ta att få en om ni är sugna. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0
2016
2015

Robert Rodriguez gör Battle Angel Alita-film
Med James Cameron som producent

För dryga 15 år sedan började det surras om att James Cameron ville göra en spelfilm av den populära Manga-serien Battle Angel Alita. Sedan dess har det med jämna mellanrum dykt upp nya rykten att filmen var på gång men som bekant så har det inte hänt mycket på just denna front. Nu rapporterar dock Variety att 20th Century Fox att man förhandlar med Robert Rodriguez för att regissera filmen som kommer heta Alita: Battle Angel. Cameron kommer fortfarande vara involverad men ta rollen som producent. James Cameron hade detta att säga om det hela: “Robert and I have been looking for a film to do together for years, so I was pumped when he said he wanted to do ‘Battle Angel. He’s very collaborative and we’re already like two kids building a go-kart, just having fun riffing creatively and technically. This project is near and dear to me, and there’s nobody I trust more than Robert, with his technical virtuosity and rebel style, to take over the directing reins. We’re looking forward to learning a lot from each other while we make a kick-ass epic.” Battle Angel Alita är en serie skapad av Yukito Kishiro och handlar om en cyborg som hittas på en skrothög av en cybernetikdoktor som reparerar samt tar hand om henne. Alita minns ingenting förutom den legendariska cyborgkampsporten Panzer Kunst. Hon börjar jobba som prisjägare samtidigt som hon försöker reda ut hennes mystiska förflutna. Om filmen nu verkligen blir av eller ej återstår att se. Tumnagel
46.8°
+
Frode Wikesjö
0

Mad Max med go-karts och paintball
Devin Super Tramp gör reklam för det kommande Mad Max-spelet

För att uppmärksamma folk om att Mad Max-spelet snart skall släppas så anlitade Warner Bros. Interactive den kända YouTubaren Devin Super Tramp. Han lyckades samla sina vänner, ett gäng go-karts samt paintballgevär och resultatet av den kombinationen kan beskådas ovan. Ett bakom kulisserna-klipp kan beskådas nedan. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Trailer för Gear Up
Beta på Steam Early Access

I går släppte den svenska indiestudion Doctor Entertainment (Puzzle Dimension) betaversionen av spelet Gear Up via Steam Early Access. Spelet är fordons-shooter där det gäller att skjuta ner andra spelare. Detta gör man med fordon som man själv bygger och anpassar efter eget tycke . Vi vill att du ska fråga dig själv – föredrar jag det kalla stålet i en minigun eller den hjärtevärmande känslan av en eldkastare? Ska jag susa fram över vattnet med svävar-turbiner eller släppa lös doften av bränt gummi med go-kart hjul? Doctor Entertainment är en studio med fem personer och är baserade i Uppsala. Fullversionen av spelet släpps senare i år då till Windows, Mac och Linux. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Mario Kart på riktigt
Småtrevligt

Häromdagen fixade Nintendo och Pennzoil ihop ett Mario Kart-race med riktiga go-karts. På banan fanns olika markörer som man skulle åka över för att få specialförmågor. Verkar vara lite småtrevligt. I videon ovan kan ni se när The Verge fick testa. Tumnagel
32.8°
+
Peter Tjärndal
0
2013

Kör Mario Kart på riktigt
Med fungerande Power-Up:s

Några snubbar på Waterloo Labs har tagit Mario Kart ut i den riktiga världen. De har byggt om ett antal go-karts och utrustad dem med olika power-ups såsom att kunna skjuta iväg skal, men även att kunna bromsa andra bilar, låsa hjulen eller göra så att ens egen kart åker snabbare när man tar stjärnan. Verkar riktigt skojigt! Kika in videon för att se hur det ser ut och hur de gjorde. Tumnagel
40.6°
+
Peter Tjärndal
0
2011

Mario Kart v.2
Rémi Gaillard är tillbaka

Galningen Rémi Gaillard är tillbaka med ännu ett livsfarligt stunt när han rullar runt på stadens gator i en go-kart och kastar bananer framför bakomligganade bilar, och här gör han även en liten utflykt in i en butik på karten. Remix27s Youtube-kanal hittar du här om du är sugen på att kolla på hans övriga upptåg. Tumnagel
46.4°
+
Henrik Igefjord
0
2010

Banredigerare i Gran Turismo 5?
Verkar så

Vi har vid ett tidigare tillfälle rapporterat om att Sonys kommande bilspel Gran Turismo 5 kommer innehålla möjligheten att skapa sina egna banor. I en intervju som den officiella PlayStation-bloggen gjorde med Sony Computer Entertainment presidenten Shuhei Yoshida kom det fram att spelet skall innehålla en "online track editor" när de pratade om nya grejer som vi kommer få se i spelet. Om det "bara" handlar om att man kan ändra några kurvor på en av spelets många kartor eller om man kan skapa en hel bana lite som man vill återstår att se. Andra trevliga features som nämndes var att det kommer finnas stunt-arenor och ett go-kart-läge. Gran Turismo 5 kommer att släppas, exklusivt till Playstation 3, den 2:e november och då kan man köra den berömda testbanan från TV-serien Top Gear (klippet till höger). Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ruggigt kvick gokart
Får Ariel Atom att verkar långsam

Palatov Motorsports heter företaget bakom denna skapelse kallad dp4 super go-kart. Super kan den mycket väl få heta, då karten är ruggigt snabb och tål att jämföras med till exempel Ariel Atom. Karten väger bara 363 kilo, har en motor på 1400 kubik och 200 hästar hämtad från en båge, så du kan själv räkna ut att här handlar det om ett bra vikt/effektförhållande. Motorn är kopplad till en sekventiell sexväxlad låda utan back, också hämtad från motorcykelvärlden. Karten är bakhjulsdriven från början men kan även fås med fyrhjulsdrift, då lär det bli en ganska mäktig fartupplevelse! Tyvärr har inte Palatov delat med sig av några siffror på fartresurserna men efter hoppet finns det i alla fall ett filmklipp som kanske kan ge en känsla av hur snabb den här rackarn faktiskt är. Priset för en dp4 ligger på 25 910 dollar om du köper den som ett kit, och ända upp till 50 000 dollar om du köper den färdigbyggd med all extrautrustning. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2009

Tesla Roadster
Parkerad i Oslo

Bilfeber fick ett mail från Oliver som carspottat lite i vårt grannland Norge. Hej, Jag spatserade inne i centrala Oslo igår och såg denna Tesla Roadster stå utanför Hotel Continental vid Karl Johan. Piccolon vid hotellet trodde nog jag var dum i huvudet som stod och knäppte bilder på den där lilla "go-karten". Vänliga hälsningar, Oliver Wide-Swensson Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2007

Febergaraget: Summering av GTI-klassen

Fem veckor – fem bilar. Det har varit en minst sagt hektisk start på Febergaraget, och förhoppningsvis är det sista gången vi håller ett lika högt tempo. Vi har fått vara med om en hel del med våra fem tillfälliga rumskompisar; besvikelse, glädje, skepsis, köplust och lycka. Vi har fått varsin egen favorit, men framförallt har vi försökt få in varje bil i ett fack. Vem bör köpa den här bilen, och varför? Vi bjuder på en liten summering, följt av fakta och pris med den utrustningen man bör ha. Och vi börjar där allt en gång startade. Honda Civic Type-R: Kepsracern Nya Honda Civic Type-R är ett riktigt busfrö. Den råa tomgången, den ständiga hungern efter varv och vassa styrningen utgör själva essensen av R-konceptet (Hondas alltså, inte Volvos). Med ett varvstopp upp emot 9 000 varv och sång som hör hemma på andra sidan 500 000 kronor, så är Honda Civic Type-R ett kap för dig som är ung nog att orka leka varje dag. De djupt skålade stolarna ställer också krav att man har den fysik man hade när man var 20. Det får alltså bli mineralvatten istället för öl, men det säger också en del om dig som köper den här bilen. Du har inget emot att vara chaufför, så länge du får ratta din kära CTR. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 16 ventiler, DOHC, i-VTEC Effekt: 148 kW (201 hk) Vridmoment: 193 Nm Toppfart: 235 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 6,6 sekunder Motor: 4 cylindrar, 2.0 TFSI Effekt: 195 kW (265 hk) Vridmoment: 350 Nm Toppfart: 250 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 5.7 sekunder PRIS: 238 900 kronor SLUTSATS: Precis så rolig som vi hoppats. Tills man tröttnar. Audi S3: Direktörn Audi S3 står för allt det som Honda Civic Type-R avskyr. Det är stil, klass och ett gott uppförande. Fyrhjulsdriften ser till att uppförandet alltid är gott. Det finns hur mycket kraft som helst, och tillskillnad från Hondan så vill man inte slå sönder bilen med en slägga i slutet av en 20-mils etapp. Hela bilen osar klass, förutom en sak. Under huven hittar vi slit-och-släng fyran som debuterade hos Golf GTI, och har sedan dess spridit sig genom hela VAG i diverse olika specifikationer. I S3 så producerar den 265 starka turbohästar. Med betoning på starka. Karaktären på turbofyran och de hårt trimmade sugfyrorna hos Honda Civic Type-R och Renault Clio Sport kan inte vara mer olika. De varvvilliga, och Hondas fall, responsiva sugfyrorna jämförs bäst med en 100-meters sprinter. De klarar kan egentligen bara köras på ett sätt och där är för fullt. Turbofyran är mer som en 10 000-meters löpare. Snabb, men med fokus på utålighet. Gasresponsen och varvvilligheten inte på topp, men inom rätt varvtalsområde (3 000 – 5 500) så är den stark som en dopad oxe. Egentligen hade man bara behövt 3 växlad istället för sex. För dig som inte behöver utrymmet, men fortfarande vill köra en prestigebil. Du har vuxit ur Golf-klassen men har fortfarande en GTI-ådra inom dig. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 2.0 TFSI Effekt: 195 kW (265 hk) Vridmoment: 350 Nm Toppfart: 250 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 5.7 sekunder PRIS: 326 900 kronor SLUTSATS: Du kör S3 idag, men drömbilen om 10 år är en Audi S8. Volkswagen Golf GTI: Ikonen Vi kan dela upp de 5 bilarna i två kategorier. De med riktiga racerbilsambitioner samt de som mer bygger på det mer traditionella GTI-receptet med i princip en ”vanlig” bil fast mer en större motor. Det är inte helt otippat att de två bilarna som satsat på ”race” är de som tävlar i Formel 1; Renault och Honda. De övriga tre är något upphottade och lite busigare versioner av sina modellsyskon. Ikonen för dessa bilar är Golf GTI. Efter ett par dekadenta år så är den senaste generationen GTI tillbaka med en bil som är värd GTI-emblemet. Med en lagom dos av allt, blandat med möjligheten till 5-dörrar och därmed en fullt funktionell vardagsbil så är den svårslagen. I grunden samma motor som hos den rike kusinen S3, fast här kommer den något opolerade karaktären till sin rätt, och motorljudet är riktigt inspirerande vid gaspådrag. GTI är snabb nog för att still fart-hungern, men samtidigt så praktisk att man faktiskt kan sälja in den till din partner. Det enda som avslöjar att ni köpt en GTI istället för en 1,4 TSI är fälgarna och fronten. Samt leendet på dina läppar. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 16 ventiler, Turbo Effekt: 147 kW (200 hk) Vridmoment: 280 Nm Toppfart: 235 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 7.2 sekunder PRIS: 251 500 kronor SLUTSATS: Mainstreamvalet när det gäller busbilar. För dig som egentligen vill ha en Audi S3 men bara har råd med en GTI. Renault Clio Sport. Med F1 i generna Renault Clio Sport är en bil som man inte riktigt blir klok på. Över 5 500 varv en fantastisk sportbil (ja, jag skrev sportbil) som plockar pluspoäng på det mesta; bromsar, styrning och vägegenskaper. Chassit är fantastiskt och om man gillar att åka brett så är det här verkligen bilen för dig. Motorljudet skär hål i trumhinnan när man börjar närma sig varvstoppet efter 8 000 varv, och just där och då känner du dig som Sveriges nästa F1-hopp som precis ska köra hem Renault Clio Cup-titeln. Men, och det finns ett stort men. Till vardags är Renault Clio Sport en riktig plåga. Motorn är tvärdöd under 5 500 varv, bromsarna oprecisa och bullrigheten i motorvägsfart fick mig att vilja hoppa ur bilen i fart och äta asfalt till lunch. Den här bilen väljer endast du som älskar Frankrike i allmänhet, och Renault i synnerhet. Du går till vardags runt i den Renault F1-jacka med fjolårets Fernando Alonso-piké under. Men även om du kryssat alla boxar fram till nu så finns det ytterligare ett men – priset: Grundpriset är satt till över 250 000 kronor, vilket är åtminstone 50 000 för mycket. FAKTA Motor: Sugfyra, 2 liter Effekt: 197 hk Vridmoment: 200 Nm Toppfart: 215 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 6.9 sekunder PRIS: 250 000 kronor SLUTSATS: För dig med eget garage och klippkort på Ringen. Mini Cooper S: Yuppien Mini Cooper har under de senaste åren genomgått förvandlingen från hundkoja till mäklarkoja. För dig med samma varumärkesbehov som Audiföraren, men med en personlighet som är ett par hack mer exhibitionistisk. Inte riktigt lika rolig som den förra generationen men mer potent inom de flesta områdena. Minins bästa egenskaper är att man kan ha roligt utan att behöva köra fort. Tack vare den rappa styrningen och Go-kartkänslan med ett hjul i varje hörn så är Mini Cooper S lika rolig i 70 som andra bilar är i 120. Med sin charm passar Mini in på de flesta tillställningar, och där är få, oavsett ålder, som har något negativt att säga. De korta överhängen gör bilen till en utmärkt citybil. Och jag misstänker att de flesta Mini Cooper S ägarna inte har bankörning i bakhuvudet, vilket är synd för bilen och chassit är så pass bra att den inte skulle skämmas för sig i det här sällskapet. FAKTA Motor: 4 cylindrar, turbo Effekt: 175 hk Vridmoment: 240 Nm Toppfart: 218 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 7.1 sekunder PRIS: 214 500 kronor SLUTSATS: Antingen är du mäklare på en av de större mäklarfirmorna, eller så har du en Mini från 68 parkerad bredvid din British Racing Green-färgade Mini Cooper S med Union Jack på taket och vita stripes på huven. Här kan du läsa alla artiklar. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Ny Mario Party 8-info
Nintendo bjuder

För några dagar sedan fick skribenterna på GWN in lite ny information om Mario Party 8 från Nintendo. Bland annat uppger de det här: * Play with motion control: Players row their way through a river race, punch a statue to pieces, steer race cars, mopeds and go-karts and handle a balancing pole while walking a tightrope. * Play using the Pointer: Shoot at Boos in a haunted house, rag and drop toppings in a cake-decorating competition, select the correct answers in game show challenges. * Play using the Wii Remotex27s buttons: Players jump and pummel their way through a football brawl, hop and run across a field of spinning platforms * Mario Party 8 also includes dozens of new minigames, six new party boards and many new game modes. In a series first, players can transform their characters into many forms, such as player-smashing boulders and coin-sucking vampires. Mario Party 8 also includes "extra-large" minigames like Star Carnival Bowling and Table Menace. One to four players can play Mario Party 8, each with a Wii Remote. Ni hittar ännu mer info efter länken. Tumnagel
36.9°
+
Lars Lindroth
0