m

Lucid Air blir den första bilen som får Dolby Atmos
21 stycken högtalare positionerar ljudet överallt

Dolby och Lucid har nu slagit sina kloka huvuden ihop och byggt in Atmos i Lucids kommande elbil Air. Systemet består av 21 stycken högtalare som ska kunna förflytta och positionera ljudet i kupén så att det alltid är optimalt. Förare, passagerare och andra i bilen ska kunna få varningsmeddelanden och andra notifieringar på den plats de är på. Ett exempel är att bältesvarnaren bara kommer att låta på den platsen där bältet inte är iklickat. Man kallar det hela för Surreal Sound. Systemet kommer att vara standard i Air Grand Touring och Air Dream Edition men tillval i Air Touring och Air Pure. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

The Grand Tour Skottland-special kommer senare i år
Gubbarna kör klassiska amerikanska bilar

Det rätt dumt att resa jorden runt just nu, The Grand Tour-gänget tyckte också det och bestämde sig för att spela in nästa special-avsnitt "hemma" i Skottland istället. I det kommer trion att köra varsin amerikansk bil och det lär som vanligt hända en del tokigheter. Jeremy avslöjar bland annat i detta klipp att Richard kommer att skada sig på något vis. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Europeiska leveranser av Lucid Air börjar 2022
Kunder i USA ska dock få ett gäng bilar i år

En person frågade Lucid Motors när modellen Air skulle börja skeppas till Europa, närmare bestämt Norge och fick då till svar att detta skulle ske i slutet av det här året. Dock ändrade man sig snabbt och säger nu istället att detta kommer dra igång under första halvan av 2022. Leveranserna i USA ska dock påbörjas i år. Först ut är flaggskeppet Dream Edition och Air Grand Touring som ska börja levereras nu i vår i staterna. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Nya The Grand Tour-filmen ute nu
En dag tidigare än tänkt

Imorgon skulle The Grand Tour släppa sitt senaste äventyr A Massive Hunt. Men man valde istället att släppa det idag så du slipper vänta och kan kolla på det direkt nu om du vill. Finns på Amazon Prime Video. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Trailer för ny omgång av The Grand Tour
A Massive Hunt

Den 18 december är det dags för ännu ett äventyr med The Grand Tour-gubbarna. Denna gång drar de till Madagaskar och letar efter en begravd skatt i programmet som man döpt till A Massive Hunt. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Vin Diesel och Jeremy Clarkson kör race mot varandra
Hej vad det går!

I väntan på Fast & Furious 9 och ny omgång av The Grand Tour får vi denna skojsighet som Amazon kokat ihop. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Polaris Slingshot nu även med tak
Redo för långtur över hela landet?

I början av året presenterade Polaris helt nya Slingshot. Precis som föregångaren kommer även denna med ett litet tak som kan göra längre turer bekvämare, och nu visar man upp denna version som kallas för Slingshot Grand Touring LE. Förutom taket har trehjulingen även lite större vindruta, bekvämare stolar och ett stereosystem från Rockford Fosgate med sju tum stor infotainmentskärm. Som tillval finns uppvärmda och kylda säten. Kraften kommer från den egenutvecklade fyran på 2,0 liter som ger 180 hästar. Den är kopplad till en femstegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulet. Vill du ha lite mer pulver finns ett Stage 1-paket som ger dig 206 hästar istället. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 33.999 dollar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nästa The Grand Tour-avsnitt är inspelat och klart
Gubbarna drar till Madagaskar

I december fick vi se det senaste påhittet från The Grand Tour-gänget och det var att trion gav sig ut på vattnet i varsin båt och som vanligt stötte de på diverse tokigheter. Rätt kul faktiskt och i mina ögon måste det inte alltid vara bilar inblandade när Clarkson, Hammond och May träffas, det räcker liksom bara att de gör något tillsammans. Nu berättar Jeremy Clarkson att nästa avsnitt är inspelat och klart efter allt Corona-stök som varit. I detta kommer vi att få hänga med gubbarna till Madagaskar. När det kommer att sändas är dock oklart än så länge. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Premiären av Fast & Furious 9 skjuts fram ett år
Kanske inte helt oväntat

Planen var att den nionde filmen i Fast & Furious-sagan skulle visas på bio den 22 maj men som väntat är det inte helt svinsmart att packa in massa människor i biografsalonger för tillfället. Så för att ta det säkra framför det osäkra väljer man att skjuta upp premiären av filmen till april nästa år istället. Andra premiärer som drabbas av viruset är bland annat The Grand Tour som tvingas skjuta fram nästa specialavsnitt där trion drar till Madagaskar. #F9 pic.twitter.com/agQAFNLm9w— #F9 (@TheFastSaga) March 12, 2020 Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

The Grand Tour-spinoff utan Clarkson, Hammond och May
Producenten funderar på saken

Det allra första avsnittet av Top Gear sändes 1977 och det var ett helt vanligt motorprogram i samma stil som Trafikmagasinet. Först 1988 kom Jeremy Clarkson in i bilden och "skakade" om lite med sina rappa åsikter och uttalanden. 1999 bestämde han sig för att lämna och blev då ersatt av James May. Tittarsiffrorna föll och att BBC bestämde sig för att lägga ner serien 2001. Jeremy och programledaren Andy Wilman övertalade BBC att återuppliva serien fast under ett nytt format och i oktober 2002 drog man igång igen. Då programledde Jeremy Clarkson, Richard Hammond och Jason Dawe. Jeremy ville ha med James May men han trodde inte på det nya formatet och tackade nej. När han fick se tittarsiffrorna för den första säsongen ändrade han sig och anslöt till gruppen och ersatte Jason. Nu var trion som vi alla känner igen samlade. Det hela höll till 2015 när skandalen inträffade och Jeremy fick sparken. Hammond och May ville inte fortsätta utan Clarkson och det hela slutade med att de tre istället började göra The Grand Tour. I det senaste specialavsnittet körde gänget båt hela inslaget så det här med biltester och sitta i en soffa med gäster verkar inte spela så stor roll längre, man vill bara se de här tre gubbarna göra tokiga saker tillsammans. Det spelar ingen roll under vilket namn de gör det heller. Nu sägs det att producenten bakom The Grand Tour, Andy Wilman, vill göra en spinoff på serien utan Clarkson, Hammond och May. Han skulle gärna vilja ta in gäst-programledare som då skulle göra special-avsnitt om olika saker. Ett namn han slängde ur sig var Brian Johnson från AC/DC - en mycket bilintresserad person. Om dessa spinoffer skulle bli verklighet är upp till Amazon att bestämma så vi får se vad som händer i framtiden. Ovan ser ni det allra första avsnittet med den ikoniska trion. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida