m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Epiroc visar upp eldrivna gruvfordon
Mindre avgaser i gruvan

Under eventet "Power Change Day" i Örebro så visade svenska Epiroc upp några nya eldrivna gruvfordon vilka ska vara kraftfullare och mer effektiva än deras första generation eldrivna fordon som man lanserade 2016. Det ska handla om en eldriven lastbil som har kapacitet att ta 42 ton på flaket, en lastare som kan ta 18 ton i skopan samt en eldriven borrigg. Stevan Topalovic från Epiroc säger i ett pressmeddelande: "We are leading the charge towards sustainability in mining through battery electric, zero-emission equipment. At Power Change Days, we proudly present our second generation electric battery 14 and 18-tonne loaders, our 42-tonne truck and our mid-sized drilling family including face drilling, production drilling and rock reinforcement rigs." Epirocs gruvfordon använder batterier från svenska Northvolt och ABB har hjälpt till med teknik för bland annat batteriladdningen. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sandviks självkörande lastare försöker att inte krossa glas
Kör genom labyrint

Tester med självkörande bilar har varit det hetaste de senaste åren men tekniken är knappast något nytt. Inom gruvindustrin har man i flera år använt sig av fordon utan förare. Svenska Sandvik som utvecklat och tillverkat autonoma truckar och lastare i över 20 år är en av alla koncerner som ligger i framkant när det kommer självkörande teknik. Deras senaste grej är att maskinerna nu även kan lasta sig själva, vilket de är först med på marknaden. Från lastning, till transport, till lossning är nu alltså helt automatiserad. I videon ser vi en elva meter lång och 41 ton tung lastare navigera sig genom en glaslabyrint. Man använder sig av lasersensorer för att navigera, GPS används inte då dessa inte har någon täckning i gruvorna. Tyvärr får vi inte se en demonstration av lastningen, utan här är det navigeringen man vill lyfta fram. Jouni Koppanen som är senior systemingenjör för automatisering inom Sandvik säger följande: "En kund i Australien har automatiserat hela gruvan. Företaget har lika många anställda som tidigare, men merparten av personalstyrkan arbetar nu i bekväma kontor ovan mark. Varje operatör kan styra flera lastare samtidigt och de automatiserade maskinerna utför alla de tuffa uppgifterna. Våra automatiserade lastare och truckar arbetar noggrant, konsekvent och effektivt. Det förhindrar olyckor, samtidigt som drifttiden och produktiviteten ökar." De autonoma lastarna och truckarna jobbar för tillfället helt själva men framtidsplanerna är att fordonen även ska jobba i de områden där människor och konventionell gruvutrustning befinner sig. En annan plan för framtiden är att konvertera alla maskiner till eldrift. Hur man gjorde labyrinten ser ni i klipp nummer två här nedan. Tumnagel
62.1°
+
Bobby Green
0
2013

Svenskt företag har sålt Bitcoin-grävare för en kvarts miljard
Gräver guld med digital gruvmaskin

Det någorlunda nystartade svenska företaget KNC Miner tillverkar så kallade bitcoin-grävare och man har fått en flygande start i försäljningen av sin produkt. Bitcoin-grävare kan vara designade på lite olika sätt [wiki] men i KNC Miners fall handlar det om en maskin som är en egendesignad implementation på en specialutvecklad asic-krets (application-specific integrated circuit). Varje grävare kostar 45.000 kronor styck och KNC Miner har sedan man öppnade i somras sålt grävare för runt 230 miljoner kronor. Enligt killarna bakom företaget, Sam Cole och Andreas Kennemar, så tar det bara runt 20 dagars användning av maskinen för att den ska betala av sig själv så länge bitcoins kurs står sig. Då tid alltid är viktigt oavsett vilken valuta man handlar i så flyger många av KNC Miners kunder in från hela världen för att personligen hämta upp sin grävare på företagets kontor i Stockholm. Sam Cole säger till Computer Sweden: "Folk flyger in från hela världen för att hämta maskinerna själva. Det är viktigt att komma i gång snabbt. Om de kopplar in maskinen två dagar tidigare än annars så har de tjänat in flygbiljetten." Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0