m

AMG GT Black Series är snabbaste produktionsbilen
Klockade 6:43.61 på Ringen

Ryktena kring att Mercedes-AMG GT Black Series satt nytt rekord för produktionsbilar på Nürburgrings nordslinga stämde! Nu berättar Mercedes officiellt att bilen lyckats klocka tiden 6:43.61. Bakom ratten under rekordkörningen satt GT3-föraren Maro Engel. Härmed är alltså detta nya kungen på banan och Lamborghini Aventador SVJ med tiden 6:44.97 får se sig nedpetad från tronen. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach 1 är tillbaka
Ett mellanting mellan GT och Shelby

1968 släppte Ford lös Mustang Mach 1 för allra första gången. Nu är muskelbilarnas muskelbil tillbaka i ny skepnad och tanken med den här är att den ska vara något för den som tycker vanliga GT är för vek men Shelby lite för vass. Under huven sitter en mullrande V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger här 480 hästar, 569 newtonmeter i vrid och har begåvats med Ford Performance-delar från Shelby GT350 och GT500. Till paketet sitter samma sexstegade manuella låda som man hittar i GT350. Här är den dock uppdaterad med varvtals-matchning, Twin Disc-kopplingen från GT och en växelspak med korta slag. Vill man inte spaka själv kan man även få bilen med den tiostegade SelectShift-automatlådan. Drivningen sker oavsett självklart endast på bakhjulen. Utseendemässigt får nya Mach 1 en ny grill med två runda fejkade strålkastar-platser, ny frontspoiler med andra luftintag, en stor splitter längst ned, andra sidokjolar och diffusorn från Shelby GT500 där bak som myser tillsammans med fyra runda avgaspipor. En liten vingläpp på bakluckan avslutar det hela. Även fälgarna är unika och de är en hyllning till de klassiska Magnum 500-fälgarna. Köper man bilen med tillvalet Handling Package får man ännu fler aerodynamiska bitar, det är den gråa bilen på bilderna. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT3 RS får 100 timmar lång spa-behandling
Få lacker är perfekta från fabrik

Även om man betalar jättemycket pengar för en ny bil är det inte säkert att lacken är perfekt för det. För att den ska bli riktigt bra krävs det att någon som kan ger den en rejäl omgång. Här får vi se när en Porsche 911 GT3 RS får sig en rekond och lackskydd - jobb som sammanlagt tog 100 timmar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Fullt rally-ös med olika Porschar
996 och 997 GT3, GT2 Cup och 964 RS

Jag tycker att vi rundar av dagen med ett gäng väldigt pigga Porschar som kör rally. Glöm inte att skruva upp volymen! Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Ken Miles Flying Mustang snart på auktion
Väntas gå för miljontals dollar

I februari 1965 gjorde Shelby brakentré med en Shelby GT350R på racerbanan Green Valley Raceway. Det var Shelbys första Mustang man körde racing med och med Ken Miles bakom ratten såg man även till att ta hem segern. Eftersom Ken var ganska frisk på gasen fick bilen smeknamnet Flying Mustang då den bokstavligt talat flög fram på banan. I maj ska bilen säljas av Mecum Auctions och den väntas klubbas iväg för flera miljoner dollar. Bilen kommer från samlaren John Atzbach som förutom Mustangen ska skiljas från tolv andra bilar han äger. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Första testerna med SCG 004
På Cremona Circuit i Italien

Hittills har vi bara sett Scuderia Cameron Glickenhaus modell 004 på skisser och renderade bilder, men här har vi den äkta varan ute på test på Cremona Circuit i Italien. Det vi ser här är racerbilen utvecklad för GT3-körning men det kommer även att komma en version för gatan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

JRM presenterar gatlegal Nissan GT-R
400 kilo lättare, bakhjulsdriven och med 660 hästar

Det brittiska företaget JRM har byggt och kör med en Nissan GT-R GT3 i mästerskap världen över. Nu presenterar de GT23 som är en specialversion framtagen för gatan. Den är trimmad till 660 hästar, har sekventiell växellåda och så har man plockat bort framhjulsdriften vilket säkerligen ger en busigare bil och i samma veva en bantning med hela 400 kilo så att vågen numera stannar på 1375 kilo. Vidare får bilen fullt justerbar fjädring och ett komplett kjolpaket med jättevinge för bättre downforce. Prislappen ska ligga på saftiga 500.000 dollar men när man kan köpa bilen eller liknande framgår tyvärr inte. Endast 23 stycken exemplar kommer att tillverkas. Visa det här inlägget på Instagram **BREAKING NEWS** Introducing the new JRM GT23. We’ve taken our world-championship winning expertise and developed a race car…that is road legal. It’s a limited edition - only 23 will ever be made. Preorders are open now – link in bio. #newcar #car #carreveal #carlife #racecarfortheroad #gt23 #jrmgt23 #carwithoutlimits #gt3 #gt #racecar #motorsport #racetrack #track #roadlegal #Nurburgring #godzilla #instacar #carsofinstagram #carlaunch #firstlook #NISSANGTR #nismo #nissan #r35 #nissangtrnismogt3 #supercarkiller Ett inlägg delat av JRM group (@jrmgroupofficial) 11 Dec 2019 kl. 1:02 PST Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an

I våras rullade Porsche ut nya 911 Speedster. 911:an för dig som vill ha GT3-prestanda utan massa vingar och möjligheten att kunna köra taklöst. Nu har Doug spanat in modellen och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

TheStraightPipes testar nya Porsche 911 Speedster
En av de mer sällsynta

Speedster är ett namn som har hängt med i Porsche-kretsar i väldigt många år. I april presenterades den senaste upplagan och det är i princip en GT3 utan massa vingar och med ett manuellt tygtak du kan häkta på när solen inte lyser. Nu har TheStraightPipes testat modellen och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Techarts Porsche 911 Carrera 4S är vassare än GT3
Bjuder på 510 hästar

Den tyska tuningfirman Techart har nu tagit sig an Porsche 911 Carrera 4S generation 992 och resultatet är något riktigt vasst, faktiskt vassare än Porsches egna GT3 - i alla fall när det kommer till effekten. Den turbomatade boxersexan på 3,0 liter har fått ytterligare 60 hästar och lämnar här 510 vilket alltså är tio fler än GT3. Vridet har även det ökats, från 609 till 689 newtonmeter. Till detta får man även ett nytt sportavgassystem som ska se till att andas bättre och bjuda på en lite skönare sång. Techart har självklart inte lämnat utsidan och insidan av bilen orörda så här är det ett nytt vindtunneltestat kjolpaket som gäller och en stor vinge på bakluckan om man skulle vilja. I hjulhusen sitter det smidda Daytona II-fälgar som går att få i 20 eller 21 tum. Interiört handlar det din fantasi för här kan du i princip få vad du vill - mer och högre kvalitet på lädret, ull, kolfiberdetaljer, aluminiumpedaler, handgjord ratt och upplysta trösklar. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Michael Fassbenders väg till Le Mans
YouTube-serie på gång

Skådespelaren Michael Fassbender älskar verkligen bilkörning och snart kommer vi få se mer utav detta. Han vill nämligen testa sin förmåga mot några av världens bästa racerförare i 24-timmarsracet på Le Mans. I den kommande YouTube-serien Michael Fassbender: Road To Le Mans som har premiär den 11 oktober kommer vi få se honom kämpa mot sitt mål i en Porsche 911 GT3 Cup. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Är en McLaren Senna snabbare än en 650S GT3?
Chris Harris utreder

McLaren Senna är riktigt snabb. Såpass snabb att vissa hävdar att den är snabbare än en 650S GT3. Men stämmer det verkligen? Chris Harris försöker här ta reda på det. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari P80/C på Monza
Låter trevligt

I mars presenterade Ferrari modellen P80/C. Det är en banracer baserad på 488 GT3 som har fått sig ett helt nytt utseende. Här får vi se den bränna omkring lite på Monza i samband med en filminspelning. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Porsche 911 Speedster
Blir din för 2.850.000 kronor

Nu drar Porsche igång tillverkningen av nya 911 Speedster och från och med idag kan du beställa den. Det svenska priset börjar på 2.850.000 kronor och för den slanten får du en tvåsitsig öppen sportbil där man har blandat in det bästa från 911 R och 911 GT3. Motorn är en boxersexa på fyra liter utan överladdning som ger hela 510 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda. En svårslagen kombination alltså. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 310 km/h. Produktionsversionen skippar den enkla tyg-biten konceptet hade och får ett tak som man kan fälla bort med en knapp. Det är fortfarande i tyg men något mer ordentligt. Vindrutan är lägre än i vanliga 911 och ger en ännu sportigare profil. Den främre huven och framskärmarna (från 911 R) är i kolfiber och kjolen fram har man hämtat från GT3. Kjolen bak och vingen har man tagit från GT3 Touring. Den silvriga bilen på bilderna har vad man kallar för Heritage-paket. Där får man inredningsfärger i svart och konjak, yttre dekaler, vita detaljer och om man vill sitt egna nummer på dörrarna. 20-tummare och keramiska bromsar är standard. 1948 stycken exemplar kommer att tillverkas och siffran kommer från att man tillverkade 356 "Nr 1" Roadster just år 1948. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Zedriv visar lilla eldrivna sportbilen GT3
De där bakljusen känner man ju igen

Zedriv är en kinesisk elbilstillverkare som självklart är på plats på mässan i Shanghai. Där ställer de ut modellen GT3 som ser ganska så rolig ut. Den liknar inget annat men har ändå kraftigt låtit sig inspireras av andra biltillverkare. Bakljusen är exempelvis kopior av de som sitter på Porsche 911, och även strålkastarna bjuder på lite Porsche-vibbar. Jag ser även lite Ferrari F430 i dem. GT3 mäter fyra meter på längden, 1,65 på höjden och 1,28 på höjden. Under skalet sitter en elmotor som ger 133 hästar och 175 newtonmeter i vrid. Vikten på bilen anges till 1 150 kilo. Hur långt man kommer på en laddning och liknande uppgifter får vi inte ta del av just nu. Men det kanske inte heller spelar så stor roll eftersom vi aldrig lär få ta del av den här lilla smällkaramellen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida