m

Det här är Toyota GR86!
Kommer till Europa

När Toyota släppte sin GT86 var det en efterlängtad bil. 2+2 och bakhjulsdrift lovade gott, men första versionen var lite för klen för att golva publiken. 200.000 bilar har man i alla fall sålt sedan 2012 och nu är det dags för en ny version. Den här heter GR86 istället och GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas lite roligare avdelning som innan denna är ansvariga för GR Supra och GR Yaris. GR86 kommer att placera sig mellan de två bilarna och Toyota får ett rätt komplett skojsegment. Och nu är den alltså här officiellt, eller ganska mycket här i alla fall. Toyota gör en lite annorlunda lansering och släpper fyra bilder och en del fakta. Den viktigaste informationen är att Toyota GR86, till skillnad mot Subaru BRZ, kommer att säljas i Europa. Motorn är på 2,4 liter och har fyra cylindrar. Så mycket mer än så berättar man inte just nu, men Subaru BRZ (som i princip är samma bil) levererar 230 hästar och 250 newtonmeter så räkna med de siffrorna. Vikten ligger på 1270 kilo så även om 230 hästar låter lite kan det bli skoj. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Toyota Gazoo Racing och Subaru ska visa något den 5 april
Nya GT86 eller något annat?

Toyota Gazoo Racing och Subaru har skickat ut följande bild som avslöjar att de har något de vill visa upp den 5 april. Det är dock lite oklart vad det rör sig om. Nya BRZ presenterades i november förra året, så kan det vara dags för Toyotas motsvarighet GT86 (eller GR86 som den ska heta) nu kanske? Men då kanske bara Toyota hade haft ett event själva? Det borde heller inte handla om den gemensamma elbilsplattformen eftersom det man ska presentera nu kommer från Gazoo Racing. Vi får helt enkelt vänta och se. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Subaru BRZ kommer inte till Europa
Ska bara säljas i USA

Den 18 november har en ny Subaru BRZ premiär. Och en hel del är säkert peppade på den kompakta sportbilen med drivning i rätt ände. Men nu får vi reda på att modellen endast kommer att säljas i USA och att vi andra inte får se röken av den. Om samma öde även gäller nya Toyota GT86 (som är samma bil) återstår att se. Andra nya roliga modeller som vi inte kommer att få ta del av är bland annat nya Ford Bronco och Nissan Z Proto. Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bygg små Toyota GT86 i papper
En har Ove "Påven" Anderssons färger

Om du känner för att pyssla lite kommer Toyota här med undsättningen. De har tagit fram PDF-mallar som du kan skriva ut och sedan bygga ihop till små GT86-kopior. Bilarna har olika teman och ett är färgerna den svenske rallyföraren Ove "Påven" Andersson hade på sin Celica 1600GT. Du hittar alla PDF:erna på länken nedan. Skulle du snickra ihop en bil får du gärna dela med dig av en bild på den här i kommentarerna. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Toyota GT86 med drivlina från Nissan Leaf
Intressant hemmabygge

Om en bilmodell man gillar inte erbjuds som elbil kan man ju alltid fixa till det själv. Det är precis vad Philip Schuster har gjort här eftersom han har stoppat ned drivlinan från en Nissan Leaf i sin Toyota GT86. Elmotorn ger 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I klippen ovan och nedan förklarar Philip hur han har gjort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota släpper arg och grön version av GT86
Döpt efter en av världens roligaste vägar

Toyota släpper nu en version av sin GT86 som ser rätt härlig ut. Färgen är en metallicversion av british racing green och detaljer som bronsfärgade fälgar. Inredningen kommer i två färger och är en mix av läder och alcantara. Namnet då? Hakone Edition heter den, döpt efter vägarna runt Hakone som ska vara några av de bästa vägarna i världen att ratta bil på. Hur det kan se ut när man gör det kan ni se i länken nedan. Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0

Det kommer en ny generation av Subaru BRZ
Och av Toyota GT86

Det har gått ett par rykten om att Toyota skulle lägga ner modellen GT86 och att det också skulle leda till att systerbilen Subaru BRZ också skulle försvinna. Toyota har ju nya Supra nu och även om GT86:an är mildare kanske den inte skulle behövas i utbudet. Men nu står det klart att ryktena inte stämde och att det kommer att släppas nya generationer av bägge modellerna. När bilarna kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället, men det har tidigare snackats om någon gång 2021. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här på riktigt - nya Toyota Supra
Blir din för 678 900 kronor

Idag är det måndag men inte vilken måndag som helst utan premiärdag för nya Toyota Supra efter världens mest utdragna teaserkampanj. Det här är som ni säkert redan vet ett samarbete mellan Toyota och BMW där den sistnämnda blev nya Z4 istället. Supran bygger på samma plattform, har samma motor, nästan samma interiör men ett annat utseende exteriört. Här kommer alltså tycke, smak och vilken tillverkare man helst rattar avgöra köpet. Men, man kanske hade trott att BMW:n skulle vara dyrare men så är inte fallet. För en Z4 M40i som har samma prestanda får man betala från 662.600. Supran är alltså 16.300 kronor dyrare. Under huven sitter en rak turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Den driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Tjänstevikten anges till 1.495 kilo utan förare. Längden ligger på 4,38 meter, bredden på 1,85 och höjden på 1,29. En aktiv diffspärr på bakaxeln är standard och den kan steglöst variera låsningen från inget till 100 procent. Bilen är utvecklad av Toyota Gazoo Racing och den har genomgått mängder av tester på bland annat Nürburgrings nordslinga. Alla bilar som säljs i Sverige är fullutrustade med det man kallar för Premium-paket. Standard är bland annat adaptiv fjädring, adaptiv farthållare, LED-strålkastare, 19-tummare, sportbromsar, head-up-display och ett infotainmentsystem med pekskärm på 8,8 tum och tolv stycken högtalare. På säkerhetssidan finns Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert, Rear-Cross Trafifc Alert, Rear-end Collision Alert och parkeringssensorer med autobroms. Den som är sugen på ett exemplar kan reservera från och med imorgon klockan 09:00. De första leveranserna av bilar i Sverige kommer att ske i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida