m

Burger King och Red Dead Redemption 2 vinner Guldägg
Ingrediensjakt i Vilda Västern

Igår arrangerades reklambranschens årliga galatillställning Guldägget och några som vann pris då var Burger King. Snabbatskedjan släppte förra hösten en reklamkampanj direkt riktad till alla de som då spelade Rockstar Games populära Vilda Västern-spel Red Dead Redemption 2. I spelet kan spelaren jaga efter olika ingredienser till mat men trots att spelet har alla ingredienser som krävs för att göra en av Burger Kings Whopper-burgare så är inte det möjligt i spelet. För att råda bot på det så erbjöd Burger King en gratis Whopper-burgare på sina restauranger för de Red Dead Redemption 2-spelare som kunde bevisa att de i spelet samlat in alla ingredienser som krävs för en Whopper. Kampanjen "Craft a Western Whopper" som är framtagen av reklambyrån Ingo vann guld i både "Aktivering"- och "Digitalt"-kategorin under prisutdelningen på Guldägget igår. Vill ni kolla in vilka andra som vann ägg igår så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Skoda-kampanj får kritik från Konsumentverket
Bryter mot terrängkörningslagen

Skoda har hamnat i blåsvädret då Konsumentverket inte gillar deras reklam. Förra året körde de en kampanj som fick namnet "En egen väg". Den vann ett Silverägg i kommunikationstävlingen Guldägget och Skoda valde att köra vidare på den även i år. I den uppmanas kunder till biltillverkaren att just ta sin egna väg, vilket Konsumentverket anser strider mot terrängkörningslagen då bilarna i kampanjen körts utanför allmänna vägar. Vidare anser man att reklamen är otillbörlig då den saknar information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Volkswagen Group Sverige AB har till och med den 27 september på sig att uttala sig i ärendet innan eventuella åtgärder vidtas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2016

Kortfilm Letter to my dear
Film om kärnkraftsavfall

"Letter to my dear" är en film, eller ja kanske snarare en slags antikärnkraftskampanj, där man försöker visualisera de 100.000 år det tar för kärnavfall att bli ofarligt för oss människor. Filmen är framtagen av konstnären Lennart Grebelius tillsammans med reklambyrån Forsman & Bordenfors och belönades med ett silverägg under reklambranschens årliga pristävling Guldägget. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

First Person Lover och Emojis från BRIS vinner Guldägg
Reklambranschen har delat ut priser för årets bästa reklam

Igår hade reklambranschen sin stora prisgala Guldägget där man delar ut priser för bästa reklam inom diverse kategorier. Två vinnande kampanjer som vi skrivit om här tidigare var de ledsna emojisarna från BRIS som tog hem ett guldägg i kategorin "Integrerat" och dataspelet "First Person Lover" från Björn Borg som fick ett guldägg i innovations-kategorin. Båda kampanjen för BRIS och för Björn Borg är framtagna av reklambyrån Garbergs. Vill ni kolla in vinnarna i de andra kategorierna hittas de på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Guldägget får onlinefilms-kategori
Ny kategori i reklamtävling

Den svenska reklambranschens egen "Oscarsgala" Guldägget kommer till 2015 att få en ny kategori där man ska belöna onlinefilmer. Guldägget har sedan tidigare en filmkategori men man säger att man märkt att allt fler filmer tas fram för att enbart sändas via webben och det är dessa man kommer att premiera i onlinefilm-kategorin. Definitionen för den nya kategorin ser ut så här: "Kategorin Onlinefilm innefattar all film för internet där det finns en tydlig uppdragsgivare och avsändare. Oavsett om uppdragsgivaren betalt för visningen eller inte. I den här kategorin ska juryn också ta hänsyn till den aktuella filmens lämplighet för just internet." Guldäggsgalan 2015 blir den 54:e ordningen och hålls på Stockholm Waterfront Congress Centre den 29 april 2015. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Avicii vann Guldägg
Reklampris till digital kampanj

Reklambyrån House of Radon vann igår den svenska reklamvärldens finaste pris, Guldägget, för sin digitala kampanj "Avicii X You" som man på uppdrag av Universal Music tagit fram för den svenska megastjärnan Avicii. House of Radon skriver själva om sin kampanj: "Med kampanjen Avicii X You ville vi skapa riktigt engagemang, något mer än bara en like, play eller delning. Vi ville få folk att anstränga sig och skapa en slutprodukt som kunde få ett eget liv även efter kampanjen. Så, vi lät sovrumsproducenter världen över samarbeta med Avicii i skapandet av hans nästa singel. Resultat blev världens största musiksamarbete – huserat på aviciixyou.com. Ett 6 veckor långt kollaborationsexperimentet styrt av stjärnan själv genom videohälsningar, intervjuer, blogg och twitterkonto." Det hela resulterade i 13.000 bidrag från 4.000 personer bosatta i 140 länder. Avicii X You har i dagsläget 3,3 miljoner visningar på YouTube, har totalt spelats runt 25 miljoner gånger och även blivit nominerad till en grammis. House of Radon vann i Guldäggets digitala kategori men det delades även ut guldägg i andra kategorier och är du intresserad av dem kan du läsa mer om det på Guldäggets egen sajt här. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Guldägget 2013
Här är några av vinnarna

Reklambranschens årliga "Oscars-gala" Guldägget gick av stapeln igår och bland vinnarna så hittar vi bland annat några kampanjer som vi har skrivit om under året. I den digitala kategorin tog PR-byrån Prime hem ett guldägg för sin CAPTCHA-kampanj "Civil Rights Captcha" för Civil Rights Defenders. Där skulle besökaren bevisa att den inte var en robot genom att istället för att fylla i slumpmässiga ord eller bokstäver skulle fylla i rätt känsla man känner inför ett påstående. I Alternativa media-kategorin vann HiFi-butiken Pause för sin CataCombo, en kista med ett inbyggt hifi-system, som tagits fram av reklambyrån Åktestam Holst. I mobil-kategorin plockade reklambyrån Forsman Bodenfors hem ett guldägg för sin app Promillekollen som man tagit fram till Systembolaget. Här nedan kan ni kolla in vad vi skrivit om de tre vinnarna tidigare samt vilka andra som var nominerade i respektive kategori. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Neonode sitter på guldägget
Säger sig ha patent på Slide to unlock i USA

Det är tryckt stämning i mobilbranschen. En lång tids pajkastning och stämningar över mer eller mindre tydliga patent ligger bakom det. Apple är det företag som främst fått synas med sina stämningar i hand. En sak som genererat stämningar från Apple är Slide to unlock-funktionen, där man låser upp skärmen med en horisontell svepning. Företagen som stämts, däribland Samsung, har flera gånger hävdat att de fått licens från svenska Neonode, som äger patent på just en sådan funktion. Nu har alltså Neonode gått ut och bekräftat att de har ett sådant patent och att de vill Närma sig Apple för licensiering Tumnagel
48.9°
+
Daniel Oden
0
2011

iOS/Android Rovio har en halv miljard fjädrar i hatten
Angry Birds värper guldägg på löpande band...

Då har det sprängts ännu en gräns för detta fågelspel. 500 miljoner nerladdningar har man uppnått nu. Det är ett spel på var 14e person i hela världen, oavsett ålder. Rovio är nog ganska nöjda skulle vi gissa. Tumnagel
39.4°
+
Christian Bengtsson
0

iOS/Android Rovio snackar om något stort
Som inkluderar X och Y?

I pressreleasen till påskuppdateringen av Angry Birds Seasons säger Rovio: "Furthermore, we will soon launch the biggest alternate reality game with Angry Birds ever - be prepared to seek for clues around the world to discover the secrets hidden in Angry Birds Seasons!" Och är man en bra guldäggsamlare så hittar man ju två banor som kan ge vissa ledtrådar fast det gör inte mig klokare ändå vad det är Rovio har på gång. Vill man ha hjälp med guldäggen kan man ju alltid följa denna guide fast det vore ju lite fusk, vore det inte? Tumnagel
36.8°
+
Christian Bengtsson
0

Hur man får fram Super Bowl-ägget i Angry Birds
Och kan tävla om en resa till Rio

I natt gick ju Super Bowl av stapeln och i ett av reklamavbrotten så sändes Rio-reklamen här till höger. Kan ni hitta ledtråden till guldägget? Om inte så läs texten och se videon i länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Christian Bengtsson
0
2009

Vinnaren av Guldägget 2009!
Blev Farfar

Vinnaren av årets guldägg i kategorin Interaktivt blev Farfar för sin kampanj för Nokia kallad Nokia N Gage - Get Out and Play. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Dags för Guldäggsgala
Vem vinner?

Så var det dags för guldägg igen och vi är så klart mest intresserade av kategorin interaktivt. Som ju är en rätt flummig kategori, det delas bara ut ett guldägg men det finns tre underkategorier - Interaktivt Annonsering, Interaktivt Sajter och Interaktivt Övrig Digital Media. Vi kommer att rapportera så snart vinnarna är utsedda i interaktivt-kategorin. Vi rekommenderar även läsning hos Please Copy Me. Ni som gillar Twitter kan följa galan där också, hashtagen är #guld En Bambusersändning har dykt upp för dig som vill se galan live. bambuser.com Nomineringarna hittar ni på länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Och årets guldägg går till...
Nja, än är det inte riktigt klart

Först den andra april får vi veta vem som tar hem guldäggen, som är reklambranschens finaste pris, men i dag kom i alla fall nomineringarna. Det finns en, för oss, intressant avdelning som heter Interaktiv med underavdelningarna Annonsering, Sajter och Övrig digital media. Totalt är 14 bidrag nominerade inskickade av dessa byråer: Farfar, Daddy, DDB, Starring, Åkestam Holst, Garbergs och Great works. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2008

Och guldägget går till Farfar!
Vinner med Diesel

Guldägget i Internet-kategorin går i år till Farfar för deras arbete med Diesel för Heidies – 15 MB of fame. Det delades ut några silverägg också och dessa gick till Björn Borg för Bjornborg.com av Farfar V&S Absolut Spirits för Absolut Machines av Great Works AB Gnuf / Snowmen Solutions för The Worldx27s Greatest Dice Roll av Acne Creative Grattis till er allihop! Vill ni ha fler nyheter från Guldägget så hoppa vidare till Reklamfeber på länken nedan. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Guldäggsfeber
Starring Great Works, Daddy, Farfar och några till

Ikväll är det dags för årets svenska stora reklamtillställning och det är som vanligt i internet-kategorin man hittar de intressantaste bidragen. De nominerade bidragen är (uppdragsgivare, byrå): V&S Absolut Spirits, Great Works Apoteket, Forsman & Bodenfors Björn Borg, Farfar Telia Sonera, Daddy Tele 2, Forsman & Bodenfors IFK Göteborg, ANR.BBDO Diesel, Farfar BMW, Jung Von Matt (Vi håller lite extra på den här) Stella Artois, Lowe Brindfors Ving/My Travel, Forsman & Bodenfors Langley Travel, GOSS IKEA, Forsman & Bodenfors Gnuf/Snowman Solutions, Acne Creative Vi önskar samtliga inblandade lycka till ikväll! Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0