m

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Prior Design fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Ser bra ut

Nya BMW M3 och M4 är säkerligen de bästa versionerna någonsin och de har massvis med hästkrafter och kan sladda och såna grejer. Men det gör ändå inte att man kan undvika den mycket kontroversiella designen och jag syftar då givetvis på den massiva grillen i nosen. Detta vill Prior Design ordna till genom att erbjuda nya fronter som de just nu håller på att skissa fram, och i mina ögon ser det ganska så lovande ut faktiskt. Om mottagandet kring dessa ser bra ut är planen att tillverka och sälja dessa fronter i framtiden. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Sealegs visar upp ny amfibiebåt
Om du vill ta dig fram både till havs och på land

Det Nyazeeländska båtföretaget Sealegs har släppt en ny modell av sitt amfibiefordon vilket man säger ska vara det största serietillverkade amfibiefordonet som finns att köpa på marknaden. Sealegs 12M Cabin RIB är 11,7 meter lång och har en kapacitet på 9-12 personer. På vatten kan de dubbla motorerna på 400 hästkrafter var få båten att susa fram i 40 knop (74 km/h) men på land är det lite beskedligare hastigheter som gäller. Där drivs fordonet framåt av en elmotor och maxhastigheten ligger på 8 km/h. Sealegs planerar att börja sälja Sealegs 12M Cabin RIB nästa år men vad de kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp där man visar upp lite tidigare modeller som använder sig av Sealegs amfibiesystem. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Tesla försöker stoppa trim-hack
Vill man ha snabbare bil får man köpa det av Tesla

I en ny uppdatering till Tesla Model 3 har Tesla lagt in en varning som upplyser dem som använt trim-kit som inte auktoriserats av Tesla om detta. Det ska handla om ett kit från företaget Ingenext som gör samma ska som den upplåsning av extra kraft i bilen som Tesla själva säljer för 2000 dollar. Upplåsningen ska ge Tesla Model 3 cirka 50 extra hästkrafter och låta bilen göra 0 - 100 på 3,9 sekunder. De användare som installerat Ingenext lösning, en lösning som säljs för cirka 1100 dollar, får efter Teslas senaste uppdatering upp varningen som syns på bilden här nedanför. Bilen går fortfarande att köra men varningen försvinner inte från bilens skärm under körning. Ingennext grundare Guillaume André säger till Elektrek att företaget arbetar på att ta fram en patch till sitt trim-hack som ska göra att deras användare kan runda Teslas egna försök till blockering av detta. Uppdateringen förväntas släppas inom en till två veckor. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

BMW kör ut nya 4-serien
Grillsäsongen är här på riktigt!

Precis som utlovat presenterar BMW idag nya 4-serien. Vi har tidigare fått teasers och sen så har även officiella pressbilder läckt ut, så hur bilen ser ut vet vi redan. Nu kommer dock all tillhörande information och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här är alltså andra generationen av 4-serien och den har kodnamnet G22. Det finns massa nytt under skalet men givetvis är det utsidan i detta fall som väcker mest uppmärksamhet - i synnerhet grillen. Här visar BMW att stora grillar inte är något man kommer att sluta med utan snarare tvärtom, och nu växer de även på höjden. Här breder näsborrarna ut sig över hela fronten och det här lär bli en rejäl vattendelare. Insidan bjuder dock inte på lika många överraskningar utan ser i princip exakt ut som den man hittar i 3-serien (G20), som nya 4-serien även delar plattform med. Den som är van vid hur BMW:s senaste bilar ser ut kommer alltså att känna igen sig bra. Motorerna man inledningsvis kommer att kunna välja mellan är en fyrcylindrig diesel, två fyrcylindriga bensinare och toppversionen M440i xDrive. Den har en rak sexa som ger 374 hästar. I mars nästa år lanseras modellen även med två raka diesel-sexor. Dieslarna och den raka sexan har mildhybrid-teknik som består av en startgenerator på 48 volt som kan ge en extra boost på elva hästkrafter när det behövs. Oavsett val kopplas alltid en åttastegad Steptronic-växellåda till motorn. Åttastegad Steptronic Sport-låda finns som tillval. Lansering sker i oktober och priserna börjar på 441.000 kronor. M440i xDrive kostar från 663.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida