m

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Kinesiska fastighetsägare stänger H&M-butiker
Även detta på grund av klädjättens ställningstagande

Tidigare i veckan rapporterade vi att Kina hade börjat bojkotta klädkedjan H&M eftersom de hade utryckt sin oro kring rapporterna att landet använde slavarbetande uigurer för sin bomullsindustri. På grund av detta valde H&M att chilla lite med att använda bomull från regionen. Denna oro uppskattades inte av landets myndigheter som såg till att H&M plockades bort från sök- samt karttjänster och att mobilappen blockerades. Nästa steg i denna kinesiska H&M-bojkott är att fastighetsägare har börjat stänga klädkedjans butiker och reklamskyltar har tagits ner. Exakt hur många butiker samt hur länge de ska hållas stängda är oklart just nu. Tumnagel
-7.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kina tokbojkottar H&M
På grund av klädjättens ställningstagande

H&M uttalade sig förra året om att de var oroade över rapporterna om uigurer som tvångsarbetar för den kinesiska bomullsindustrin i Xinjiang-regionen. På grund av dessa rapporter valde H&M inte köpa någon mer bomull från Xinjiang. Detta ställningstagande uppmärksammades nyligen av Kinas kommunistpartis ungdomsorgan som inte helt oväntade inte var nöjda. De hävdar att allt är frid och fröjd i Xinjiang samt att H&M sprider falska rykten om situationen i regionen. Ungdomsorganet lanserade en kampanj genom sociala medier vilket gjorde att H&M:s ställningstagande uppmärksammades av myndigheterna. Nu har H&M:s mobilapp har blockerats på landets Huawei- och Xiaomi-mobiler vilket ju gör att landets invånare inte kan handla klädjättens produkter via dessa telefoner längre. H&M:s kläder har också plockats bort från några av Kinas större e-handelsplattformar så som Taobao, JD.com och Tmall. Diverse kinesiska sök- och karttjänster har nu också blockerat H&M. H&M:s uttalande kring rapporterna om tvångsarbetande uigurer kan numera inte längre hittas på klädjättens hemsida. Tumnagel
-12.5°
+
Frode Wikesjö
0
2020

H&M börjar återvinna kläder i butik
Köp nya plagg gjorda av dina gamla

Nu på måndag kommer H&M-butiken på Drottninggatan 56 i Stockholm erbjuda återvinning av plagg direkt i butiken. Processen fungerar så att du lämnar in dina gamla plagg till butiken. De lägger dem sedan i en stor maskin som rengör och strimlar om plaggen till textilfibrer som i sin tur blir till nytt garn som maskinen gör nya plagg av. Beroende på hur mycket, och av vilken kvalité, plagg du lämnar in förstärks de återvunna kläderna med nytt BCI-bomull. Varken vatten eller kemikalier används tillverkningen av dessa nya plagg som antingen är en scarf, tröja eller babyfilt. Processen kan ta upp till fem timmar och kostar 150 kronor eller 100 kronor om du är klubbmedlem. En del av dessa pengar går dock till forskning för mer hållbara klädmaterial. Tumnagel
72.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ericsson inför masktvång
Gäller för båda anställda och besökare

Från och med idag är det krav på att alla som arbetar eller besöker någon av Ericssons arbetsplatser runt om i världen måste bära ansiktsmask rapporterar TT. Ericssons har cirka 100.000 anställda i 180 länder och masktvånget införs för att förhindra smittspridningen av covid-19 på företagets kontor. Majoriteten av Ericssons anställda arbetar sedan tidigare hemma när det är möjligt och detta är något som de kommer att fortsätta med åtminstone till årsskiftet. TT skriver att flera andra svenska storföretag som till exempel Volvo, H&M och SKF låter sina anställda själva avgöra om de vill använda mask eller inte på arbetsplatsen men att det inte finns några krav på varken det ena eller det andra. Sedan kan givetvis olika länders nationella föreskrifter om ansiktsskydd reglera sådant på dessa arbetsplatser. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Simon Stålenhags senaste projekt misstas för H&M-reklam
Arkipelagen försöker dock mest att fånga 00-talet

Den svenske konstnären Simon Stålenhag har lagt ut lite bilder från sitt senaste projekt Arkipelagen vilket fick en del att undra om han hade inlett ett reklamsamarbete med den svenska klädkedjan H&M. Det hela berodde på att det i en av bilderna förekom en gammal utomhus-annons som H&M använde när de lät fotomodellen Claudia Schiffer göra reklam för företagets kläder i början av millenniet. Stålenhag skriver själv om missuppfattningen på Twitter: "Someone believes my Arkipelagen pictures are part of a H&M campaign. They are not: the Claudia Schiffer ad was part of H&Ms year 2000 x-mas campaign and I was struck with how well it captured the distance between now and the early 00s. So I used it in the Arkipelagen project which takes place in the early 00s. Itx27s not my fault that H&M exists in the world and have cluttered the landscapes for decades. Ix27m a landscape painter and I paint the landscapes I grew up in. Give or take a robot or two." Ni kan kolla in Stålenhags bild på H&M:s Claudia Schiffer-annons här ovanför och lite fler bilder från den kommande boken Arkipelagen hittar ni nedan. Tumnagel
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Microsofts vd Satya Nadella på besök i Stockholm
Höll hov för kunder och partners

Det är inte ofta någon av de stora techcheferna kommer till lilla Sverige, men i dag fick vi äran att ha Microsofts VD Satya Nadella på besök vilket är första gången han är här sedan han fick titeln för fem år sedan. Han höll nu på förmiddagen en keynote för kunder och partners och vi var, som en av få medier, så klart där. Satya är en inspirerande man och det var i inspirationens tecken som eventet hölls. Först kom representater för Volvo Group och H&M upp på scenen och berättade hur de jobbade med teknik. Från H&M kom Arti Zeighami och han berättade att de jobbar mycket med AI, men att det för dem står för Amplified Intelligens. Arti och hans kollegor jobbar med den data man har tillgång till för att hjälpa de som jobbar på H&M så att beslut kan tas som inte bara baseras på magkänsla eller siffror i ett Excel-ark. Istället ska man ta intelligentare beslut tas där magkänslan och datan kan arbeta tillsammans. Och data finns, H&M-gruppen genomförde förra året över 900 miljoner transaktioner. Sen var det Satyas tur att äntra scenen och budskapet var tydligt, Microsoft vill vara basen för teknisk utveckling hos andra företag. Med Azure i botten och olika 365-lösningar på toppen är Microsoft enligt honom perfekta för alla typer av företag eftersom alla företag i dag är tech-företag, oavsett bransch. Och så är det väl på sätt och vis. Satya fortsatte med att säga att i dag så digitaliseras allt som kan digitaliseras och att det är viktigt att inte byggas silos med sin data. Han tog bland annat Github som exempel på att Microsoft i dag är, eller i alla fall försöker vara, ett språkneutralt företag. Man vill också vara neutrala mot andra plattformar. Strategin är som sagt istället att vara basen för allt, och det verkar vara en god strategi om man ser till bolagets resultat. I en tid då allt flyttar till molnet är det också, så klart, viktigt med säkerhet och tillit. Integritet står högt på agendan, precis som säkerhet men också frågan om ansvarsfull AI. Efter Facebook-skandalerna är detta så klart högt på alla andras lista att prata om, frågan är om det bara är vackra ord eller om Satya och de andra techledarna verkligen har förstått att detta är på riktigt för företagen som använder deras teknik och så klart vi användare som använder tekniken i slutändan. "Today itx27s not only about what you could do but what you should do with a computer" Sedan flödade det av goda lokala exempel. Spotify-produkten Soundtrap och H&Ms arbete med AI togs upp. Man tog även upp hur Anticimex jobbar med AI och de över 100.000 IoT-prylar som man har utplacerade och datan från dem. Företaget Sandvik togs upp som ett exempel och så även Söderhamns stad. Han tog även upp att man byggt två nya datacenter här i Sverige, något som så klart är viktigt för den lokala närvaron. I slutbudskapet tog man i från tårna, man vill att alla medborgare och organisationer i Sverige ska få mer kraft att skapa mer. Det fick avsluta en keynote som inte presenterade speciellt mycket, av naturliga skäl, utan var mer av ett säljmöte. Men det är rätt tydligt att Microsoft säljer och är något annat än det Microsoft var för fem år sedan när Satya tog över. Det handlar enligt honom att ändra företaget själ och jag tycker faktiskt att han lyckas ta det från att vara en klyscha till att göra det till förändring på riktigt. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Hejdå H&M-katalogen
H&M fimpar pappret för klimatet

Den svenska klädkedjan H&M meddelade att årets papperskatalog är den sista man någonsin planerar att trycka. Därmed går en tradition i graven efter det att man gett ut den klassiska katalogen sedan 1980. Anledningen till att H&M skrotar papperskatalogen är på grund av företagets miljöarbete. Man säger dock även att postorderhandel via kataloger inte längre är relevant för dagens konsumenter, något som jag antar att de flesta kan skriva under på. H&M började skicka ut den sista versionen av sin papperskatalog till 6 av de 72 marknader man verkar på den här veckan. Tumnagel
68.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

H&M fimpar gratis frakt på billiga prylar
Handla för minst 200 kronor om du vill ha gratis hemleverans

Den svenska klädkedjan H&M meddelade igår att man kommer att göra vissa förändringarna för medlemmarna i H&M Club som fram tills nu kunnat få det de handlar gratis hemlevererat. Gratis hemleverans kommer fortsatt finnas kvar för H&M Clubs plus-medlemmar oavsett hur mycket eller lite de handlar om. Basmedlemmar i H&M Club måste däremot handla för minst 200 kronor för att kunna ta del av gratis hemleverans. I Tyskland, H&M:s största marknad, sätts gränsen till 25 euro för gratis hemleverans. H&M Clubs chef Samuel Holst säger till nyhetsbyrån Reuters angående H&M:s förändrade leveransvillkor: "We have a lot of logistics around the customers that shop online. For the plus level, deliveries will remain free for all purchases, but for the base level there will be a cap. You will need to shop for a certain amount to get free delivery." Det kommer fortsatt vara fri frakt för returer till H&M oavsett hur mycket man handlar för. H&M:s konkurrent Zalando har tidigare infört liknande regler för sina kunder på den italienska marknaden. Tumnagel
62.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du köpa grejer direkt i ditt Instagram-flöde
Från H&M bland annat

Instagram kommer nu att börja låta sina användare köpa grejer direkt inuti Instagrams flöde så att användaren aldrig behöver lämna Instagram för att köpa prylar som det annonseras om där. Det ser väl ut att handla om en någorlunda traditionell ehandelslösning där användaren skickas vidare till en separat utcheckningssida hos Instagram istället för annonsörens utcheckningssida. Instagrams shoppingfunktion kommer initialt att lanseras i USA och testas tillsamman med ett 20-tal större annonsörer. Bland dessa hittas svenska H&M och andra företag som till exempel Adidas, Nike, Zara, Kylie Cosmetics, Uniqlo, Burberry, Prada samt Michael Kors. Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

H&M utvecklar app för att underlätta e-handel
Kolla hur kläderna ser ut på dig själv innan du shoppar

Dagens Industri har tagit sig ett snack med klädkedjan H&M:s affärsutvecklingschef Daniel Claesson och de har bland annat snackat appar. Claesson säger till DI att H&M siktar på att utveckla en app där användare själva ska kunna scanna av sina kroppar med hjälp av mobilkameran. Detta ska resultera i en avatar som användaren sedan kan använda när de "provar" kläder på H&M:s e-handel. Tanken är att användaren ska kunna se mer eller mindre exakt hur det önskade plagget ser ut på den egna kroppen så att de slipper köpa "grisen i säcken". Förutom att vara ett hjälpmedel för kunden så hoppas H&M att det ska minska det stora antalet returer som skickas tillbaka till företaget varje år. När eller om vi kan få se funktioner som denna i H&M:s app framgår inte. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

H&M börjar testa självbetjäning
Blir första klädföretaget i Sverige som gör det

Självbetjäning i matvarubutiker är något som har funnits rätt länge i Sverige men nu kommer H&M som första klädföretag i Sverige att testa det. Det handlar om ett mindre test i H&M-butiken i Täby utanför Stockholm. Där är det nu möjligt att i fyra av butikens kassor själv scanna av den varan man vill köpa för att sedan betala denna utan att någon kassör är inblandad. Det kommer fortsatt gå att handla och betala i en traditionell kassa för de som önskar det. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Google Assistant snacka svenska!
Google Assistent lanseras i Sverige idag

Idag lanserar äntligen Google sin smarta assistent Google Assistent på svenska marknaden vilket innebär att vi kan börja fråga den röststyrda assistenten grejer på svenska och även få svar som är mer relevanta här i Sverige. Här i Sverige har Google valt att kalla sin smarta assistent för Google Assistent och med hjälp av den kan man få svar på frågor från till exempel Googles sökmotor, Google Maps, YouTube och Google Calender. Assistenten kan klara av följdfrågor och har uppfattning om i vilken kontext en fråga ställs. Googles sverigechef Anna Wikland säger i ett pressmeddelande: "Vi är glada över att idag börja rulla ut Google Assistent på svenska och därigenom kunna erbjuda konsumenter i Sverige en assisterande Google-upplevelse, personlig just för dem. Google Assistent bygger på mycket av den kunskap och teknologi vi utvecklat över många år, och kan nu genom dess lansering här i Sverige även hjälpa svenskspråkiga användare i deras vardag." Flera svenska företag har redan integrerat sina tjänster i Google Assistent med något som Google kallar för "Actions on Google". Några av de företag och tjänster man redan nu kan snacka svenska med via Google Assistent är ICA, H&M Home, SAS, SJ, och Sveriges Radio. Google Assistent på svenska börjar rulla ut till telefoner med Android Lollipop 5.0 eller senare androidversioner idag. Inom kort ska det även gå att ladda ner Google Assistent på svenska till iOS via App Store. Initialt kommer inte Google Assistent på svenska vara tillgängligt på Google smarta högtalare Google Home utan det kommer den först att bli när Google Home lanseras officiellt i Sverige. Här nedan hittas exempel där jag försöker hitta närmaste vägen till jobbet, får hjälp med att göra mig förstådd på japanska, ber om att få lyssna på nyheter på Sveriges Radio samt försöker hitta olika grejer jag fotograferat genom åren. Tumnagel
69.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA är fortsatt Sveriges högst värderade varumärke
H&M och Nordea också högt värderade

Analysföretaget Brand Finance har gjort sin årliga uppskattning av världens högst värderade varumärken och här i Sverige toppar IKEA ännu en gång listan. Efter IKEA hittas i tur och ordning H&M, Nordea, Ericsson och Telia skriver Dagens Industri. Brand Finance värdering av ett varumärke baseras på vad varumärket skulle kunna inbringa ekonomiskt om man licensierade ut användningen av märket på den öppna marknaden. Brand Finance uppskattar att IKEA:s varumärke är värt 197 miljarder kronor, H&M:s 153 miljarder kronor och Nordeas varumärke uppskattas vara värt 54,1 miljarder kronor. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Retuscherade bilder bidrar till osunda skönhetsideal
Huawei verkar vilja bidra

Att filter och retuschering gör att vi får osunda skönhetsideal behöver man inte vara speciellt smart för att förstå. En del tar det så extremt att man skönhetsopererar sig för att likna Snapchat-filter. Men det händer positiva saker, H&M har till exempel slutat retuschera sina modeller som visar bristningar och andra helt naturliga saker. För att få lite uppmärksamhet kring sina produkter släppte Huawei i veckan en pressrelease där man presenterade en undersökning om just osunda skönhetsideal. Resultatet är inte så förvånande, 49 procent tycker att retuschering leder till osunda skönhetsideal och 47 procent tycker att det bidrar till stress och ohälsa bland unga. Bland de som bär ansvaret utpekas medier, vilket så klart är rimligt. Men några som också bidrar till detta är Huawei själva. När man drar igång en Huawei-telefon för att använda den (fantastiska) kameran noterar man först att alla ser helt onaturliga ut. Det är för att Huawei som standard har ett beauty-filter påslaget som gör att huden tonas ut och en del rynkor försvinner. Detta är alltså påslaget som standard. I kamera-appen finns också ett val som kallas för Perfect Selfie. Här får man ta bilder på sig själv så att kameran lär sig hur man ser ut och så kan man göra ett antal inställningar. Inte helt naturliga sådana. Förutom att huden får oskärpa på sig för att verka ung och härlig smalnas ansiktet av, ögonen görs större och påsar under ögonen försvinner. Att man vill göra PR på osunda skönhetsideal när man själva bidrar till dem är underligt. Visst behöver man inte använda Perfect Selfie (vem vill det?) och Beauty-filtret går att stänga av, men att det är på som standard säger ändå en del om vart Huawei står i den här frågan. Just nu. Genom åren har Huawei alltid haft saker som varit lite konstiga för oss européer, och att man är ett kinesiskt företag skiner fortfarande igenom trots att man nu verkligen agerar på en global marknad. Det finns alltså lite kvar att göra och "svenska" Huawei kanske ska lugna sig med att försöka plocka PR-poäng innan man styrt upp sin egen mjukvara. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

H&M Home flyttar in i Google smarta assistent
Få inredningstips via Google Assistant

H&M har inlett ett samarbete med Google vilket innebär att H&M:s inredningssektion H&M Home snart kommer att finnas tillgängligt i den röststyrda assistenten. Med H&M Home Stylist på Google Assistant kan användare få inredningsförslag och inspirationstips när man frågar Google Assistant om hjälp med det. H&M skriver i ett pressmeddelande att H&M Home Stylist kommer att svara användaren med en "exklusiv" röst, det vill säga ingen av Google Assistants standardröster. H&M kommer att presentera H&M Home Stylist närmare på konferensen Stockholm Fashion Tech Talks som drar igång idag. Det är oklart när funktionen blir tillgänglig för allmänheten. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klädkedjan Zara satsar på AR
Kolla in hur kläderna ser ut på en modell

H&M-konkurrenten Zara siktar nu på att föra sina butiker in i framtiden genom att lansera en AR-app som kanske gör shoppingen lite roligare. Med Zaras augmented reality-app kommer kunder att kunna rikta sin mobiltelefon mot ett skyltfönster i en Zara-butik och då få se hur kläderna som visas där ser ut på en modell. På liknande sätt ska man även kunna använda AR-appen på klädesplagg som visas inne i butikerna. Förutom det så ska man även kunna rikta AR-appen mot Zara-paket man får levererade hem och då få förslag på andra klädesplagg man kanske kan vara intresserad av. Klädesplaggen som visas i AR-appen går att köpa direkt via appen. Zara kommer att lansera sin AR-app 18 april och den kommer att fungera i 120 stycken av deras butiker runt om i världen. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

H&M ska börja rea ut andras varumärken
Galne Gunnar version 2.0

1988 startade H&M Galne Gunnar, ett rätt knäppt koncept där man sålde allt möjligt som inte fungerade att sälja på H&M. Det genomgående temat var billigt och som mest hade man 18 butiker, men konceptet lades ner år 2000. Nu gör man ett nytt försök, men betydligt mer sofistikerat. Tanken är att man ska hitta partier av kläder som inte sålts och sälja dessa till ett rabatterat pris. Afound kommer att bli den egna koncernens outlet men man kommer även att sälja andras varumärken. Afound kommer att bli en marknadsplats för attraktiva erbjudanden med ett noga utvalt, brett och varierat sortiment med rabatterade varor från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken för dam och herr, såväl externa varumärken som koncernens egna. Prisnivåerna ska inte bara vara H&Ms utan variera. Man ska även försöka hitta mindre limiterade upplagor. Satsningen kommer att finnas online men man ska också finnas i en butik på Drottninggatan och en uppgiftslämnare till Breakit säger att man också har en stor lokal i Mall of Scandinavia. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Allt fler vill investera i dödsknark
Cannabisbolag toppar Nordnet och Avanza

Intresset för Aurora, det kanadensiska cannabisbolaget, har ökat rätt rejält den senaste tiden. Förra året steg företagets aktievärde med 400 procent och under de två första veckorna i januari var Aurora den mest populära aktien hos Nordnet. Även hos Avanza har intresset för cannabisbolag ökat. Aurora toppar listan över utländska aktier och på top tio-listan finns även två andra cannabisbolag. Explosionen beror inte helt oväntat på att cannabis har legaliserats till viss grad på andra sidan Atlanten, vilket har ökat acceptansen även hos oss. I alla fall sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, säger detta i en intervju med DN: – Vi är ganska tagna på sängen av det intresse som finns för cannabisbolagen. Det har fullkomligt exploderat. Det man vet är att marknaden är enorm. Oavsett vad man tycker om den, efterfrågan finns där. Det kommer vara stora pengar att tjäna här. Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, tror inte lika mycket på hypen som branschkollegan och menar att cannabisbranschen inte är lika lukrativ som till exempel bilbranschen då det handlar om rätt små marginaler. Claes menar också att det är problematiskt ur ett etiskt perspektiv att investera i cannabisbolag och säger detta till DN: – Precis som du gynnar H&M när du köper aktier där så gynnar du cannabisförsäljning när du köper cannabisaktier. Det har jag väldigt svårt för. Eftersom det är lagliga bolag som är börsnoterade så finns inget olagligt. Sedan råkar de sälja något som folk mår väldigt dåligt av. Jag kan bara säga: inse att du stödjer den industri du köper aktier i. Det har börjat diskuterats om huruvida pensionspengar i AP-fonderna ska läggas på liknande aktier. Peter Lundkvist, ordförande i AP-fondernas etikråd och ägaransvarig på tredje AP-fonden, berättar att frågan har tagits upp i AP-fondernas etikråd och att lutar åt en uteslutning. Detta då Sverige skrivit under de internationella konventionerna som handlar om narkotika. Till DN säger Peter Lundkvist detta: – Vi håller just nu på och tittar på om vi kan utesluta den här typen av bolag genom att hänga upp det på en internationell konvention. Våra bolag får inte bryta mot de konventioner som Sverige som stat har skrivit på. Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0
2017

Apple fortsatt världens högst värderade varumärke
184 miljarder dollar

Varumärkesbyrån Interbrand har släppt sin årliga sammanställning över varumärkens sammanlagda värdering och återigen är det Apple som toppar denna statistik. Bland de hundra varumärkena som är med på Interbrands lista hittas många av teknikjättarna och på topp-tio-listan är det bara Coca-cola, Toyota och Mercedes som inte är verksamma inom tekniksfären. För svensk del så anses H&M vara världens 23:e mest värdefulla varumärke medan IKEA kniper 25:e-platsen. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eskilstuna får rosa soppåsar för gamla kläder
Grattis Eskilstuna

Att sopsortera är bra grejer och det finns ju många fack och tunnor som man kan slänga sina sopor i. Nu kommer invånare i Eskilstuna som bor i enfamiljshus få hem en ny påse som de kan slänga sina sopor i. Denna påse är rosa och är avsedd för gamla kläder samt tyger så de inte hamnar bland de vanliga soporna. De som bor i flerfamiljshus i Eskilstuna kommer fortsätta få åka till H&M eller återvinningscentraler för att bli av med sina kläder och tyger på ett miljövänligt sätt. Eskilstuna blir först i landet med att få detta och antagligen kommer fler kommuner hoppa på detta framöver. Naturvårdsverket anser att det ska bli lag på att textilavfall sorteras ut då cirka 60 procent av alla gamla textilier slängs bland de vanliga soporna. Regeringen har dock inte lagt fram något sådant förslag ännu. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0

IKEA och HM har startat ett green tech-företag ihop
TreeToTextile ska göra tyg av träd

DI Digital rapporterar att de båda svenska jätteföretagen IKEA och H&M i det tysta har bildat green tech-företaget TreeToTextile tillsammans med kemisten Lars Stigsson. TreeToTextile bildades för tre år sedan och deras affärsidé är att försöka utveckla tyg baserat på trädmassa, även kallat för cellulosa. Företaget har än så länge inte haft några intäkter och H&M påpekar för DI Digital att företagets utveckling än så länge befinner sig på ett "tidigt stadium". Både IKEA och H&M ska var för sig tidigare ha investerat i green tech-företag men investeringen i TreeToTextile ska vara den första som de båda företagen gör tillsammans. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraftig minskning av plastpås-förbrukning
Efter ny lag

Den 1:a juni i år började en ny lag gälla i Sverige som innebar att handlare var tvungna att informera sina kunder om plastpåsars påverkan på miljön. Enligt en liten undersökning som DN genomfört verkar den nya lagen redan ha gett effekt. DN har talat med ett antal butiker och butikskedjor och nästan alla uppger att det har förbrukats färre plastpåsar sedan man börjat informera kunderna om deras miljöpåverkan. Klädkedjan H&M uppger till exempel att hälften av deras kunder nu väljer att avstå från plastpåse när de handlar i H&M:s butiker. Clas Ohlson uppger att de har sett en minskning på omkring 35 procent av plastpåsar, Apotek Hjärtat har sett en minskning på över 20 procent medan livsmedelkedjan COOP har sett en nedgång på runt fem procent. Det verkar med andra ord som att vissa typer av butiker har enklare för att få kunderna att avstå från plastpåsar. I Sverige använder vi cirka 1,3 miljarder plastpåsar om året. Målet är att varje person inte ska använda mer än 90 påsar per person vid årets slut 2019. År 2025 ska förbrukningen inte ligga på fler än 40 påsar per person om allt går enligt plan. Tumnagel
73.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska studenter vill helst jobba på Google
Men allra helst vill de starta eget

Företaget Studentkortet har gjort en undersökning där man frågat 3.900 av Sveriges högskole- och universitetsstudenter var de helst vill jobba efter avslutade studier och kanske inte helt oväntat så toppar Google den listan. Därefter vill studenterna helst jobba på Volvo och IKEA. Även Apple och Spotify verkar vara en drömarbetsplats för många och Apple kniper fjärdeplatsen medan Spotify tar femteplatsen på topp-tio-listan som följer här nedan. 1. Google 2. Volvo 3. IKEA 4. Apple 5. Spotify 6. Polisen 7. H&M 8. Sweco 9. FN 10. PWC Det som de flesta studenter verkar drömma mest om är dock att starta och driva ett eget företag. Har du någon drömarbetsplats? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google samarbetar med svenska klädmärket Ivyrevel
Coded Couture är en Android-app för "data-klänningar"

Google kommer att börja samarbeta med det svenska klädmärket Ivyrevel som frontas av bloggprofilen Kenza och som backas ekonomiskt av H&M. De två företagen kommer framöver att släppa en appen Coded Couture till Android som kommer att logga diverse data om användaren och därefter ska man kunna beställa en klänning baserad på denna data. Tanken är alltså att material till klänningen ska väljas efter vädret där användaren oftast befinner sig och designen kan baseras på vilka intressen användaren har. Appen kommer att använda sig av Android Awareness API som använder de flesta av telefonens sensorer. Appen ska bland annat kunna samla in data om användaren går eller kör bil, var användaren befinner sig, om användaren använder hörlurar och vilket väder det är där användaren är. Googles och Ivyrevels app rullar just nu i en stängd alfaversion och kommer att släppas i en betaversion någon gång senare i år. The Verge skriver att "data-klänningarna" från Coded Couture antagligen kommer att kosta från cirka 100 dollar. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Svenska Happy Plugs samarbetar med H&M
Mer svenskt åt världen!

Svenska Happy Plugs är kända för sina hörlurar och skal och nu ska man börja ett samarbete med H&M. Tillsammans har man tagit fram en kollektion som innehåller hörlurar, mobilskal och högtalare. Kollektionen är inspirerad av de fyra elementen. Kollektionen kommer att finnas på H&M onlineshop från 1 december. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Apple toppar listan över världens populäraste företag
Google tappar 20 placeringar

Analysföretaget FutureBrand har släppt sin årliga ranking över världens populäraste företag och den listan toppas av Apple och följs därefter av Microsoft och Samsung. I undersökningen har det ingått 3.000 personer som rankat företagen i de 18 olika kategorierna som hittas på bilden nedan. Ovan hittas de tio populäraste företagen och hela topp-100-listan hittas på länken nedan. Värt att notera är att inga svenska företag finns representerade. I vanliga fall brukar IKEA och ibland H&M ta sig in på sådana här listor men så var alltså inte fallet i år. Annat värt att notera är att Google, som toppade förra årets lista, nu halkat ner till plats 21. Det förklaras med att Google nu sorterar under moderbolaget Alphabet som antagligen inte är så känt bland allmänheten ännu. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple fortsatt världens högst värderade varumärke
Nästan värt dubbelt så mycket som tvåan

Apple toppar återigen Forbes lista över världens högst värderade varumärken och på 2016 års lista anses Apples varumärke vara värt motsvarande 1.284 miljarder kronor rapporterar SVD. Därefter hittas Google med en värdering på 687 miljarder kronor och på tredjeplatsen återfinns Microsoft vars varumärke anses vara värt 626 miljarder kronor. Två svenska företag har tagit sig in på årets topp-100-lista på och på plats 33 hittas H&M med en värdering på 128 miljarder kronor medan IKEA hittas på plats 46 med en värdering på 99 miljarder kronor. Topp-5-listan över världens högst värderade varumärken ser ut så här: 1. Apple – 1.284 miljarder kronor 2. Google (Alphabet) – 687 miljarder kronor 3. Microsoft – 626 miljarder kronor 4. Coca-Cola – 487 miljarder kronor 5. Facebook – 438 miljarder kronor Tumnagel
77.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida