m

Premiere Pro, Premiere Rush och Audition nu till Apple M1
Släppta i betaversioner

Adobe fortsätter att jobba på med stödet för Apple M1-processor och nu har de släppt Premiere Pro, Premiere Rush och Audition i betaversioner. För Premiere Pro gäller att man nu byggt om själva redigeringen och stöd finns för H.264, HEVC och ProRes, mer kommer med tiden. Den stora skillnaden är så klart inte några specifika funktioner, de är desamma som tidigare, utan prestanda. Numera så matchar en MacBook Pro 13 med M1 en MacBook Pro 16 med Intel vilket är imponerande. Jämfört med gamla MacBook Pro 13 med Intel är den nya versionen av Premiere Pro dubbelt så snabb på att exportera H.264. Något som är lite extra roligt är att Adobe börjar fylla sina mjukvaror med saker som bygger på maskininlärning och eftersom det finns en specifik del för detta i M1-chipet blir prestandaskillnaden enorm. Funktionen Scene Edit Detection tog 71 sekunder att göra på en MacBook Pro 16 och tar nu bara 17 sekunder på en MacBook Pro 13 med M1. Framtid! Betaversionerna finns att installera från Creative Cloud-appen. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

SVT Play börjar testa 5.1-ljud
Och kör även tester med HEVC

SVT Play har börjat testa 5.1-ljud på vissa av sina produktioner vilket innebär att de som har tv-apparater och hemmabio-system som stödjer det kanske kan se fram emot en lite mäktigare ljudupplevelse. Man har även börjat testa att encoda visst material i HEVC (H.265) istället för AVC (H.264) vilket ska ge bättre bildkvalitet på de enheter som klarar av det. SVT skriver i ett inlägg på Swedroid att några av produktionerna där man nu testar 5.1-ljud är filmen En oväntad vänskap, sjunde avsnittet i säsong 3 av True Detective samt alla avsnitt i första säsongen av Normala Människor om du skulle vilja testa själv. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Fujifilm presenterar X-Pro2
Snabbare med ny sensor

Fujifilm X-Pro1 från 2012 har fått en uppgraderad kompis som till utseendet i stort liknar sin föregångare men som under skalet erbjuder en del nyheter. Den nya kameran, som är vädertätad, har en APS-C-sensor på 24,3 megapixel samt en ny och snabbare bildprocessor som ska vara fyra gånger snabbare än föregångarens. ISO-omfånget går upp till 12 800 och kameran har även fått stöd för två SD-kort istället för ett som tidigare. Över lag är snabbhet något som Fujufilm satsat på den här gången efter att X-Pro1 fick en del kritik på den fronten och förutom snabbare bildprocessor har nu kameran också stöd för att fota i åtta bilder per sekund. Autfokussystemet med 273 valbara fokuspunkter ska också vara dubbelt så snabbt som i X-Pro1. Filmmässigt kan kameran filma i full HD i 50p/25p/24pi H.264 i upp till 14 minuter och begränsningen beror på filsystemet som endast kan spara filmer på två gigabyte. Priset för kameran landar på 17999 kronor när den släpps i februari i år och samtliga specifikationer kan ni se nedan. Tumnagel
39.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Google jobbar på att komprimera 4K-video
Med nya codecet VP10

Videor med ultrahög upplösning är riktigt trevligt att titta på, men det krävs en hel del kräm från din dator samt internetuppkoppling för att kunna titta på 4K-videor med bra flyt. Google jobbar för tillfället för att lösa det sistnämnda genom att utveckla ett nytt codec som ska vara bättre på att komprimera 4K-videon än H.264 och VP9. Codecet VP9 är det som används för att visa 4K-videor på Youtube för tillfället och jämfört med H.264 så behöver VP9 ungefär hälften av den datatrafik som H.264 behöver. Med VP10 så kommer trafiken halveras ytterligare en gång. Men det är inte den enda fördelen med VP10. Enligt utvecklarna ska codecet leverera skarpare bilder, bättre färger och ha bättre dynamiskt kontrast. Det verkar som att VP10 kommer dröja ett tag då codecet kommer börja rulla ut i slutet av nästa år. Ovan ser ni en sån där video på Youtube som går att avnjuta i 4K. Tumnagel
56.5°
+
André Stray
0
2014

20 nm Maxwell får stöd för H.265
Tar 4K ett steg framåt

Det rapporteras att när Nvidia kommer släppa den "riktiga" generationen av Maxwell-baserade produkter tillverkade med 20 nm-processen så ska de ha stöd för H.265 codec eftersom 4K spelar en stor roll i företagets framtida planer. Informationen kommer från en säker källa bekant med Nvidias planer och H.265 är ett ganska stort steg framåt jämfört med dagens H.264 då det kan halvera storleken. Det kan även bli så att det kommer finnas stöd för Google VP9 codec. Både VP9 och H.265 har stöd för upp till 8K-upplösning, något som räcker ett bra tag framöver. H.265 har utvecklats som High Efficiency Video Coding HEVC formatet och är framtaget i ett samarbete mellan Video Coding Experts Group (VCEG) och Moving Picture Experts Group (MPEG). Maxwell kommer att bli ganska kraftfull och bästa sätta att spela upp H.265-video är att ha en dedikerad och fixerad funktion i hårdvaran. 4K, eller UHD som det också kallas, har fyrdubbelt så många pixlar som Full HD/1080p, något som kommer kräva mycket mer beräkningskraft och då är det logiskt att Maxwell får stöd för H.265. I nuläget är det oklart om AMD kommer ge stöd för H.265 i nästa generations GPU:er men de kommer troligen göra det för att hänga med i utvecklingen. Intel brukar också ha rätt bra stöd för video i sin integrerade grafik och de kommer säkert också släppa produkter med stöd för H.265 och VP9 inom kort. Tumnagel
42.1°
+
Samuel Paulsson
0

AMD utökar stöd i open-source drivrutinen för Linux
Senaste generationens grafikkort klarar nu av videokodning

AMD har lagt till en ny funktion till sin open-source Radeon DRM-grafikdrivutin och det kommer i form av VCE videokodning. Ett stort tillägg i koden gör nu att den senaste generationen av AMDs hårdvara kan använda low-latency H.264 videokodning på GPUn snarare än att man kör den via CPUn. Stödet gäller bara VCE2-motorn i nuläget och det arbetas fortfarande med att förbättras. Ändringarna i DRM-kärnan kommer nog att finnas med i Linux 3.15-kärnan eftersom ändringar till Linux 3.14 inte längre kan göras. Det finns bara en annan open-source drivrutin för Linux som har stöd för videokodning förutom AMDs nyligen uppdaterade drivrutin och det är Intels variant som ger stöd i den senaste generationens hårdvara när den körs ihop med VA-API. Tumnagel
48.1°
+
Samuel Paulsson
0
2013

MediaTek lanserar MT6592
Världen första octacore A7 processor

MediaTek har nu officiellt lanserat MT6592, världens första åttakärniga Cortex A7 applikationsprocessor. Processor kan gå upp till 2 GHz men det är mest troligt att enhetstillverkare kommer lägga sig mellan 1,5-1,7 GHz. MT6592 innehåller en quadcore Mali-450MP4 GPU men även om det här är en grafikprocessor med relativt låg prestanda så säger MediaTek att den ska klara av att spela upp H.264 media. Det ska också sägas att MT6592 är ett SoC med medelmåttig prestanda, även om MediaTek vill få det att verka annorlunda, och har sitt fokus på pris per prestanda och effektivitet. Cortex A7 är ARMs effektivaste kärna så den har ändå potential. En 28 nm A7 octacore borde bli mindre än en quadcore A9-processor och kanske kommer ha bättre prestanda i appar som drar nytta av flera kärnor. MediaTek har redan lyckats få en del tillverkare att ansluta sig till den nya processorn och bland dem hittar vi Sony, Huawei och Lenovo. Tumnagel
38.4°
+
Samuel Paulsson
0

Microsoft vinner över Motorola i patentstrid
Motorola utnyttjade FRAND-patent orättvist

Det pågår massor av patentkrig runt om men nu har i alla fall ett slag äntligen fått ett slut. Det hela gäller en strid mellan Microsoft och Motorola där Motorola nu förlorat och måste betala 15 miljoner dollar till Microsoft. Anledningen till striden var att Motorola ville att Microsoft skulle betala för lite patent som hade med h.264 samt 802.11 att göra. Microsoft menade dock att dessa patent gick under FRAND och att Motorola försökte utnyttja dem på ett orättvist sätt. Microsoft erbjöd sig att betala men inte så mycket som Motorola ville ha. Det visade sig att rätten tyckte som Microsoft och har nu alltså dömt Motorola att betala 15 miljoner i skadestånd. Motorola uttalade sig om det hela med följande ord och det känns som om de inte tänker ge sig: "Wex27re disappointed in this outcome, but look forward to an appeal of the new legal issues raised in this case," a spokesman for Motorola said in an email. "In the meantime, wex27ll focus on building great products that people love." Tumnagel
38.8°
+
Gordon Andersson
0

Panasonic satsar på 4K
Ny TV som följer HDMI 2.0-standarden

Panasonic har nu presenterat några av sina nyheter på IFA-mässan och först ut är enligt dem världens första tv med 4K 50/60 Hz-ingång som baserats på specifikationerna i den nyligen presenterade HDMI 2.0-standarden. TV:n som heter Smart VIERA TX-L65WT600 har alltså en upplösning på 3840 x 2160 pixlar och dessa pixlar har de pressat in på en 65 tum stor skärm. med en tunn metallram runtomkring. Apparaten har dessutom en inbyggd avkodare för 4K h.264-material så att man kan spela upp 4K-filer direkt från usb-minne eller SD-kort. Skärmen är THX4K-ceritifierad samt har local dimmig och massor med tekniker Panasonic har massa fina namn på. TV:n kommer att släppas i butik i slutet av månaden för ett än så länge okänt pris. Panasonic kommer även på mässan att visa upp en 55 tum stor OLED-TV som även den har en upplösning på 4K och för att fortsätta 4K-satsningen så kommer de även att släppa lite mer information om deras 20 tum stora 4K-tablet som de visade upp på CES-mässan i januari. Tumnagel
46.3°
+
Gordon Andersson
0

Raspberry Pi Foundation lanserar sin kameramodul
Ger dig 5 megapixel

För ett tag sedan så kom nyheten om att Raspberry Pi Foundation skulle släppa en kameramodul till Raspberry Pi och nu har de tillkännagett lanseringen av en 5 megapixel kamera. När Raspberry Pi lanserades förra året så var det inte många som trodde att det skulle bli en hit. Systemet använder utdaterade komponenter från Broadcom för att skapa ett billigt budgetsystem. Raspberry Pi har sålt väldigt bra sedan lanseringen och nu ett år senare har man sålt över en miljon enheter. Det finns många tredjepartskomponenter som man kan utöka systemet med men Raspberry Pi Foundation har koncentrerat sig på själva moderkortet, fram tills nu. Kameramodulen sitter på ett kretskort som mäter 25x25x9 mm och väger omkring 4 gram. Den kommer som sagt med en 5 megapixel sensor och drivs av samma motor som sitter i Nokias N8 smartphone. Förutom att ta stillbilder med kameran kan man även spela in film med antingen 720p/60fps eller 1080p/30fps. Vill man köra snabbare än så får man gå ner till VGA-upplösning som klarar av 90 fps. All video spelas in i H.264 format och drar nytta av Raspberry Pis hårdvaruaccelerering i Broadcom BCM2835 SoC. Kameramodulen finns tillgänglig från en del olika försäljare och kostar omkring 20 pund. Instruktioner för hur man installerar den och använder kameran finns på Raspberry Pi bloggen som hittas via länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper UVD-drivrutin för Linux
Saknar dock officiell dokumentation

AMDs Unfied Video Decoder är något som man inom open source communityn länge velat använda och är en funktion som kommer med AMDs Radeon-grafikkort. Hårdvaran som är en del av GPUn erbjuder hårdvaruaccelererad videoavkodning men tack vare DRM och juridik så kan det tyvärr inte användas i datorsystem som kör Linux. Nu har AMD dock bestämt sig för att släppa en drivrutin som låter Linux-användare använda samma teknik som finns tillgänglig i Windows-datorer Det nya tillägget gör så att man kan köra hårdvaruaccelererad uppspelning av videofiler i formaten H.264, VC-1 och MPEG med grafikkort från Radeon HD 4000-serien upp till Radeon HD 7000-serien. Som vanligt när det gäller mycket inom open source så finns det ingen officiell dokumentation så om du stöter på problem så får du antagligen lista ut själv hur du ska lösa det eller spendera ett oändligt antal timmar med att söka på diverse forum för att hitta en lösning. Tumnagel
38.6°
+
Samuel Paulsson
0

Nokia vill stoppa Googles WebM
Anser att VP8 inte alls är så fritt som Google påstår

Google försöker få hela webben att överge h.264 och istället använda deras egna codec VP8 vilket är en del av deras WebM-projekt och därför ska vara helt fritt att använda. Detta låter förstås väldigt trevligt för gratis är ju som vi alla vet gott. Nu har dock Nokia bestämt sig för att försöka stoppa det hela. Anledningen sägs vara att de inte tycker att VP8 är helt öppen utan att det är en proprietär codec som varken är sämre eller bättre än den existerande standarden h.264. Därför finns det ingen anledning att byta bara för att Google ska få mer makt. Nokia menar även att VP8 använder sig av teknik som Nokia har patent på och att de inte kommer att licensiera ut den tekniken för att VP8 ska bli större. Tumnagel
40.1°
+
Gordon Andersson
0

Videokompressions-standarden H.265 godkänd
Kräver bara hälften av bandbredden mot den nuvarande

International Telecommunication Union (ITU) har godkänt en ny standard för videokompression som fått namnet H.265 (a.k.a. High Efficiency Video Coding [wiki]) med vilken man ska kunna komprimera och streama video med bibehållen HD-kvalitet men endast med halva bandbredden jämfört med föregångaren H.264. Det här kommer förbättra många tjänster som streamar video och givetvis vara fördelaktigt den dagen vi börjar streama video i 4K-upplösning. I videon här ovan kan ni se en demonstration som Cisco genomförde förra hösten som jämför bandbreddsåtgången mellan H.264 och H.265. Än så länge finns det i stort sett ingen hård- eller mjukvara till konsument som kan dra nytta av H.265 men när nu standarden är godkänd så antar jag att det bara är en tidsfråga innan sådant letar sig ut på marknaden. Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Viss del av DirectX 11.1 ute till Windows 7
Är en del av Internet Explorer 10

Tidigare under veckan så rapporterade jag om att Microsoft själva säger att DirectX 11.1 kommer bli exklusivt för Windows 8, i alla fall i nuläget. Nu sägs det dock enligt ett inlägg på MSDN Games for Windows and DirectX SDK blogg att en ny patch som släppts för Windows 7 inkluderar delar av DirectX 11.1 runtime. Patchen finns tillgänglig från Microsofts support-sida och släpps som en del av Internet Explorer 10 Release Preview för Windows 7. Enligt informationen till patchen så sägs det att nedan följande funktioner ska förbättras: Direct2D DirectWrite Direct3D Windows Imaging Component (WIC) Windows Advanced Rasterization Platform (WARP) Windows Animation Manager (WAM) XPS Document API H.264 Video Decoder JPEG XR codec I blogginlägget står det lite mer utförligt exakt vad detta innebär och där hittar vi följande: ID3D11Device1, ID2D1Factory1, IDWriteFactory1, IDXGIFactory2, IWICImagingFactory2, ID3DUserDefinedAnnotation and related APIs are available. Methods that depend on WDDM 1.2 drivers or new Windows Store app APIs are not supported. Improved Direct3D 11 device interoperability via ID3DDeviceContextState, including the improved interop with Direct2D/DirectWrite D3D11_FEATURE_DATA_D3D9_OPTIONS feature detection In addition to the new Windows 8 WIC features, this update also fixes decoding of 96bpp floating-point TIFF images. Bloggposten avslutas med att alla andra funktioner av DirectX 11.1 kommer endast att finnas tillgängliga i Windows 8 och Windows Server 2012. Tumnagel
39.0°
+
Samuel Paulsson
0

Via lanserar ARTiGO A1250
Ska vara världens minsta x86 quadcore dator

Nyligen sade Intel att ARM inte kommer kunna hålla sig kvar i matchen utan det kommer gå för dem som det till exempel har gått för VIA. VIA verkar dock inte vara redo att lägga sig ännu då de nu lanserar något som de påstår är världens minsta quadcore x86-dator. VIA ARTiGO A1250 är baserad på företagets egna lågströms QuadCore E-series processorfamilj och kommer med en 64-bitars quadcore-processor som körs vid 1 GHz och den sitter på 1 MB L2-cache. Systemet har stöd för up till 8 GB av DDR3-1333 MHz RAM och inkluderar en VX11H media-system processor (MSP) för att driva VGA och HDMI-utgångarna som finns att tillgå. Med hjälp av mediaprocessorn kan man driva högupplösta skärmar samt att det finns stöd för 3D stereoskopiska projektorer och skärmar och den kan spela upp 1080p H.264, MPEG-2, VC-1 och WMV9 format video. I bakpanelen hittar vi förutom videoutgångarna även två USB 3.0-portar och anslutning för Wi-Fi antenn. Framtill sitter det ytterligare 2 stycken USB 2.0-portar samt tre ljudportar och en strömknapp. Wi-Fi finns dock inte som standard men kan köpas till och hårddisk kan kopplas in via den SATA-port som finns inuti. Enligt VIA har datorn designats för segmenten embedded, industri, medicin militären och som hemmaserver. Den har en TDP på endast 27 W och måtten ligger p 17,7x12,5x3,0 cm inklusive lådan. Det gör lådan omkring 10 % mindre än ARTiGO A1150 som den ersätter Tyvärr finns det inget pris på lådan än men i och med att den riktar sig mot embedded och industrimarknaderna så kan den bli dyr att ha som hemmaserver. Tumnagel
40.4°
+
Samuel Paulsson
0

VIA EPIA-P910

Under det senaste året så har det släppts ganska många "mini-PCs" som endast består av ett litet kretskort med en ARM-baserad SoC och ett antal in- och utgångar på kretskortet. Den mest kända är väl Raspberry Pi men de här systemen har sina begränsningar och håller sig till Android eller andra Linux-distributioner. VIAs senaste mini PC är något kraftfullare och den bör inte ha några problem att köra Windows. Företaget kallar den för EPIA-P910, ett Pico-ITX moderkort med en VIA QuadCore E-series processor. Som namnet antyder så har processorn fyra kärnor som delas mellan två paket på processorn som båda är x86-kompatibla. Till skillnad från Atom-processorer så har de här "Isaiah"-kärnorna stöd för out-of-order execution samt att de är 64-bit kompatibla som ger EPIA-P910 upp till 8 GB RAM i den enda SO-DIMM platsen som finns. Processorn sitter tillsammans med VIAs VX11H-chipset som kommer med DirectX 11-klass Chromotion 5.0 IGP och ett antal andra I/O-funktioner. Det lär inte vara någon kraftmaskin men grafiken har stöd för stereoscopic 3D och ska klara av diverse videoformat inklusive H.264. Skärmutgångar finns i form av VGA, LVDS och mini-HDMI. Utöver detta hittar vi också en Gigabit Ethernet-port, dubbla SATA-kontakter och två USB 3.0-kontakter. Tyvärr finns det ingen information om priset i VIAs pressmeddelande men EPIA-P910 kommer nog kosta en bra bit mer än till exempel Raspberry Pis 25/35 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia kommer använda Miracast för Tegra i framtiden
Trådlös skärmteknologi skickar din media från telefonen till TVn

Nvidia sade under torsdagen förra veckan att de kommer börja ge stöd åt en öppen standard för trådlös display-teknologi som kallas för Miracast. Den kommer att användas i produkter som drivs av företagets Tegra-serie av SoCs. Miracast är en specifikation som drivs av Wi-Fi Direct och definieras som peer-to-peer direkt trådlöst kommunikation mellan enheter. Detta kommer innebära att framtida mobila enheter kommer kunna strömma media direkt till TV-apparater och annat som utrustats med Miracast-certifierade mottagare. När två enheter kopplar upp sig direkt så antar den ena rollen som källa, eller sändare, och den andra blir mottagare utan att man behöver konfigurera något. Enheter som kommer certifieras för detta kommer bli TV-apparater, settop-boxar, bärbara datorer, telefoner och tablets med Wi-Fi moduler. Miracast-lösningen som kommer finnas i Tegra består av två stora komponenter, ett multimediaprocessningsblock och en del som sköter den trådlösa skärmkopplingen. Lösningen kommer dra nytta av Tegras flerkärniga grafikmotor för att accelerera avkodning av video och renderingar innan det kodas med H.264 som sedan skickas ut trådlöst. Utöver detta så avgör även Tegras multimediaarkitektur hur systemets resurser bäst ska användas, baserat på vilken typ av media som överförs. Den slutgiltiga specifikationen för Miracast ska vara klar i augusti och de första produkterna med den nya tekniken bör komma ut någon gång under sista kvartalet i år. Tumnagel
40.3°
+
Samuel Paulsson
0

VIA APC
Ännu en liten dator med Android

Små datorer drivna av Android ser ut att vara något väldigt populärt på sista tiden och vi har både formaten som Cotton Candy och MK802 som kommer i form av en USB-sticka samt andra varianter som Raspberry Pi där datorn endast består av ett litet kretskort. VIA har tagit fram en egen variant med ett litet kretskort baserat på ett ARM11 SoC som de kallar för APC, något som jag antar står för Android PC. Chipet är ett VIA WonderMedia ARM11 SoC som körs vid 800 MHz. Det ska ha stöd för H.264 kodning och avkodning samt att chipet har en programmerbar DSP och en 3D-komponent. Specifikationen för VIAs WonderMedia säger dock att den inte klarar 2D/3D grafik i mer än 720p och om vi jämför med Raspberry Pi så har det redan uppvisat att det klarar av 1080p med till exempel XBMC. Formfaktorn för APC är Neo-ITX, vilket betyder att det har måtten 170 x 85 mm, och det gör kretskortet ungefär tre gånger så stort som Raspberry Pi. Det finns dock mer hårdvara tillgängligt och utöver minnet på 512 MB DDR3 RAM så hittar vi också 2 GB flash. Portarna baktill består av fyra USB-portar, VGA och HDMI-utgångar, MicroSD-kortplats, Ethernet och audio-utgångar. Med kretskortet så följer det också en 15 W strömadapter och mjukvaran är en Android-version som är optimerad för tangentbord och mus. Tyvärr är det bara Android 2.3 och man tycker att VIA borde hunnit så långt i utvecklingen att de kunde slängt med ICS 4.0. Priset på APC väntas ligga på 49 dollar och leveranser ska påbörjas någon gång i juli. Tumnagel
38.6°
+
Samuel Paulsson
0

Microsoft skippar DVD-uppspelning i Windows 8
Ee pengafråga förstås

Microsoft meddelar nu att man i Windows 8 inte kommer att kunna spela DVD-filmer som standard. Visst kanske inte det är något speciellt många gör men att ta bort funktionen känns som ett steg bakåt. Det finns dock en förklaring och det är att om Windows 8 ska kunna det så kommer Microsoft behöva betala licenspengar, något de förstås vill slippa. Det är helt enkelt en pengafråga. Nu är det kanske inte hela världen då allt du behöver göra är att ladda hem VLC eller liknande program eller köpa Media Center-versionen av Windows 8. Vi ska tillägga att Motorola bitchar lite med Microsoft om liknande licenspengar men då gäller det h.264-codecen så detta har inte med det att göra. Tumnagel
35.5°
+
Gordon Andersson
0

Motorola vinner patentmål mot Microsoft i Tyskland
Microsoft får ej sälja Xbox-spel och Windows 7-programvara

Motorola Mobility vann idag en patenttvist med Microsoft i Tyskland vilket innebär att Microsoft inte får sälja Xbox-spel samt viss Windows 7-relaterad programvara som exempelvis Internet Explorer och Windows Media Player. Det handlar om två stycken patent gällande videokomprimeringstekniken H.264 som den tyska domstolen anser att Microsoft använder utan att betala licens-pengar till Motorola. Microsoft kommer att överklaga det tyska domstolsbeslutet och jag antar att den här soppan kommer att hålla på ett tag framöver. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens minsta dator
Går att förhandsbeställa nu

Samuel har tidigare skrivit om denna lilla manick som faktiskt är världens minsta dator. Den heter FXI Cotton Candy och som ni kan se är den inte särskilt stor alls. Som ett USB-minne ungefär. Nu kan du lägga en order om du skulle vara sugen. PC:n har mer än vad man kan tro i sig. Där sitter en ARM Cortex-A9-processor från Samsung på 1GHz tillsammans med en ARM Mali-400 GPU. Den har även HDMI-utgång, WiFI och en micro-SD-port. Som operativsystem har den Android eller Ubuntu. Klarar MPEG-4 och H.264-format så du skulle alltså kunna använda den som en media-dator om du skulle vilja. Kommer någon gång i mars och på prislappen står det 199 dollar. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Microsoft hoppar även de på Motorola
Håller med Apple att Motorola bryter mot FRAND

Apple anklagade för inte så länge sedan Motorola att utnyttja sina patent på ett orättvist sätt och inte följer FRAND. Nu har Microsoft lämnat in ett liknande klagomål då de anser att Motorola utnyttjar sin position som patentägare för att förstöra marknaden. Deras klagomål har titeln "Google: Please Donx27t Kill Video on the Web" då Motorola äger en hel del patent som rör h.264-standarden. För dessa patent vill Motorola ha 22,5 dollar per dator över 1000 dollar som använder Windows. Microsoft påpekar då att det gäller för 50 Motorolaägda patent medan kostnaden för de andra 2 300 patenten som krävs för resten av datorn är två cent per dator, viss skillnad alltså. Florian Mueller på Foss Patents är en kille med koll på det hela och han har varit ganska klar med att han står på Apples och Microsofts sida i detta. Just nu ser det inte underbart ut för Motorola och med dem Google, frågan är varför de gör såhär? Tumnagel
38.5°
+
Gordon Andersson
0

Olympus släpper OM-D
Digital OM-kamera kör på spelgellös teknik

Inatt drar fotomässan CP+ igång men redan nu har alla stora tillverkare presenterat sina nyheter. Här är nog dem mest intressanta kameran som presenterades om man bortser från Nikon D800 som kom igår. Detta är Olympus E-M5 eller kanske heter den OM-D, Jag får inte riktigt någon rätsida på det hela men jag tror serien kommer att heta OM-D och just denna modell heter E-M5. Kameran är hursomhelst ett digital syskon till den väldigt populära OM-serien och precis som OM-serien så är denna mindre än vanliga systemkameror. Det handlar dock om att Olympus valt att använda sig av spegellös teknik så den är ju inte helt jämförbar med de "vanliga" systemkamerorna på marknaden. Det gör dock att den kör på m4/3-systemet och då redan vid lansering har massor med fina objektiv att välja på. Kameran ska ha världens snabbaste autofokus enligt Olympus (gäller kameror med utbytbar optik på marknaden och Olympus testmetoder), detta betyder troligtvis att den är sjukt snabb på AF-S men ej följande fokus. Detta märks när man tittar på serietagningen som med låst fokus är hela 9 bilder i sekunden men med följande fokus är 4,2 bilder i sekunden. En av de andra stora nyheterna i den kamera är den har inbyggd bildstabilisering i fem axlar istället för två som de flesta kör. Den elektroniska sökaren verkar på pappret även vara bra då den har 1,44 miljoner pixlar, 100% täckning och en förstoringsgrad på 1,15x. På baksidan hittar vi en tre tum stor OLED-skärm som tar upp nästan hela baksidan. Den är trevligt nog vinklingsbar men upplösningen ligger tyvärr på endast 610 000 pixlar. Kameran har 16 megapixlar, spelar in video i 1080@30p, är vädertätad, klarar iso upp till 25 600 och har Olympus älskade små artfilters. Kameran kommer i april och prislappen landar på 10 000 kronor för endast hus och 12 000 kronor med kit-optiken 12-50 f/3.5-6.3. Hela pressmeddelandet finner ni efter hoppet. Mest av allt måste jag dock säga att kameran är grymt snygg! The Verge har gjort en liten preview-video av den om ni vill se rörliga bilder. Tumnagel
38.3°
+
Gordon Andersson
0

Nikon släpper D800 med 36 megapixel
Ny favorit hos mode/porträttfotografer?

Idag presenterade Nikon efterföljaren till D700 vilket blir deras flaggskepp vad gäller studio-fotografering. Vissa D700-ägare blir nog lite besvikna då denna kamera riktar sig mot en annan målgrupp än vad 700:an gjorde. Nikon D800 är väldigt lik D700 till utseendet men har fått en del ergonomiska uppdateringar. De största skillnaderna hittar vi på insidan och då är det är först och främst sensorn. Den nya sensorn är en fullformat CMOS-sensor med helt galna 36 megapixel. Den ska även klara av lite bredare iso-omfång än föregångaren då denna går ned till 100 iso (6400 är max). Självklart går även iso:n att utöka och då får man ett omfång på 50 - 25 600 iso. Kameran har även fått uppdaterad autofokus och exponeringsmätning samt att skärmen på baksidan nu är 3,2 tum stor. Det som D700-ägare kanske blir lite ledsna på är att hastigheten blivit sämre, 4 bilder i sekunden i fullformatsläge och 6 bilder i sekunden om man fotograferar i APS-C-läge samt med batteripack laddat med D4-batteri (eller AA-batterier). En trevlig funktion är dock dubbla minneskortsplatser, ett CF-kort och ett SD-kort. Detta möjliggör att slänga i ett eye-fi-kort i ena platsen och exempelvis skicka iväg små jpg-filer via det. De andra stora nyheterna är filmläget som är på pappret lovar väl. Kameran spelar in film i h.264 1080p med 24, 25 eller 30 bilder i sekunden samt att den i 720p klarar av 50 eller 60 bilder i sekunden. Största nyheterna här är dock precis som på Nikon D4 att man har både mic-ingång samt hörlursutgång, båda med stor volymkontroll. Kameran kommer dessutom i två versioner, D800 och D800E där E:et står för ett modifierat AA-filter framför sensorn, något som gör att bilderna blir skarpare. Detta är vanligt i mellanformatskameror och det är inte helt otydligt att det är mellanformatsanvändare som Nikon riktar sig mot. Problemet med att ändra på detta filter är att det kan uppstå moire-mönster i bilder och därför kräver det att man har mer kontroll över fotosituationen eller orkar fixa detta i efterhand. Prislappen för D800 hamnar på 25 790 kronor och den ska börja säljas den 22 mars. D800E kommer lite senare, den 12 april och den kostar även lite mer, 28 690 kronor. Nikon D3 och D700 var väldigt lika och många köpte D700 istället då den var mycket billigare men gav nästan samma prestanda. Vad gäller D4 och D800 så är skillnaden betydligt större, D4 har blivit press-kameran och D800 mer för naturfotografen eller studio/mode-fotografen. Detta är något jag tror Nikon vinner på då det var Canons framgångskoncept med sin 5D MkII. Hela pressmeddelandet hittar ni efter hoppet! Tumnagel
43.2°
+
Gordon Andersson
0

Raspberry Pi har kraftfullare grafik än iPhone 4S och Tegra 2
Säger i alla fall grundaren Eben Upton som utvecklat hårdvaran

Som många av våra läsare vet så utvecklar Raspberry Pi Foundation en lågkostnadsdator baserad på en 700 MHz ARMv11 processor kallad Raspberry Pi. Nyligen fick vi veta att datorn kommer släppas i två versioner, A och B, som kommer kosta 25 respektive 35 dollar. Kretskortet är baserat på Broadcom BCM2835 chipsetet och är designat att hantera intensiv multimedia. I en intervju nyligen sade en av grundarna, Eben Upton, att grafikhårdvaran i Broadcom-chipsetet ger dubbel prestanda jämfört med iPhone 4S och slår även Nvidias Tegra 2. Upton har förstahandserfarenhet av chipsetet då han arbetade hos Broadcom och utvecklade hårdvaran. Vid SCALE 10x-konferensen den här månaden demonstrerade utvecklarna av XBMC-projektet ett demo där mjukvaran kördes på Raspberry Pi. Arbetet bakom gjordes på ett kretskort för utvecklare som XBMC-teamet fått från Raspberry Pi Foundation. I demot som vi kan se i videon här ovan så verkar XBMC flyta på ganska bra och kontrollerna svarar hyfsat. Det flöt också när hårdvaran spelade upp H.264-kodad 1080p video. Tumnagel
41.3°
+
Samuel Paulsson
0

LucidLogix presenterar VGWare
Virtuell grafik för datamolnet

Många av er läsare känner säkert till företaget LucidLogix, det företag som gjorde det möjligt att para ihop vilka grafikkort som helst på moderkort utrustade med Hydra-chipet. Efter det så har LucidLogix även bland annat lanserat Virtu, en mjukvara som tillåter system att dra större nytta av den integrerade grafiken i Sandy Bridge samtidigt som man har dedikerad grafik installerad. Nu är företaget i farten igen och lanserar VGWare, eller Virtual Graphics Ware, och ska inte förväxlas med företaget VMWare även om det handlar om samma område. VGWare baserar sig på samma princip som de tidigare teknologierna från LucidLogix och är ett virtualiserande lager mellan GPUn och programmeringsgränssnittet. Med VGWare ska man kunna låta flera användare få tillgång till ett grafikkort på en server där varje klient kan ha en egen oberoende arbetsbelastning på GPUn. Det betyder att man till exempel kan dela ett spel från servern som spelas på en klientmaskin med mycket svagare eller icke-existerande dedikerad grafik. Det ska till och med fungera så bra att man bara får omkring 2 FPS lagg när programmet/spelet strömmas över nätverket. Mjukvaran använder H.264 kompression för strömning av videon till klientsystemen och videon komprimeras i realtid via ett CUDA-baserat verktyg. En annan sak är också att ett serversystem inte är begränsat till endast ett grafikkort utan kan ha flera installerat för att kunna serva ännu fler klientsystem. Nu är det bara att hoppas på att LucidLogix väljer en bra modell för marknadsföring då potentiella kunder är allt från datamolnsföretag och speltjänster som gaikai och OnLive till privatpersoner som vill strömma kraften av speldatorn hemma till portabla enheter när man är på drift. Det ultimata vore om en version med fri licens släpps för privatkunder och att LucidLogix sedan tar hem större delen av intäkterna från större företag, precis som både VMWare och Citrix gör idag med deras respektive virtualiseringsmjukvara och hypervisors. Tumnagel
38.5°
+
Samuel Paulsson
0
Nästa sida