m

Högupplöst gameplay från Killzone: Shadow Fall
Endast lätt komprimerat

Guerilla Games släppte igår ett gameplay-klipp för Killzone: Shadow Fall men istället för att lägga upp det på YouTube eller liknande så la man upp klippet helt på sin hemsida. Detta för att man inte ville att det skulle se allt för komprimerat ut. Klippet, som man kan hitta via länken nedan, är 541 MB stort och för det får man 1:14 minuter med gameplay. "In order to properly demonstrate the framerate and resolution we achieve in Shadow Fallx27s multiplayer, wex27ve captured and lightly compressed new footage that wex27re not offering through a video sharing service," På tal om Killzone: Shadow Fall så släppte man även en liten reklamfilm för spelet och den kan beskådas här ovan. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Kontron KTT30 mITX
Mini-ITX moderkort med Tegra 3

Datortillverkaren Kontron som mest är kända för att designa COM (computer-on-module) och IPC (industrial PC) produkter har beslutat sig för att använda Nvidias Tegra 3 till mini-ITX moderkort. Det som driver KTT30/mITX från Kontron är som sagt Tegra 3 SoC som ju har 4+1 ARM Cortex A9-kärnor och här klockas de till 900 MHz. GPUn ska klara av att driva 1080p-skärmar och klarar också av att köra accelerering av H264 MPEG-4 encoding/decoding. Moderkortet kommer utrustat med 2 GB DDR3L-minne och till lagring finns en mSATA 3 Gbps-port, två SD-kortläsare och en bootbar eMMC-plats. Vi hittar också två mPCIE-platser samt plats för SIM-kort som ger tillgång till 3G HSDPA. Utöver 3G så har kortet även stöd för gigabit Ethernet. Vi hittar också två RS232 (serial/COM), tre USB 2.0 (2x Type A och 1x Micro) och för ljudet så finns flerkanals analog och S/PDIF-utgångar. När det gäller operativsystem så borde KTT30 klara av de flesta Linux-distributioner gjorda för ARM, inklusive Android och Chrome OS, och det borde tekniskt sett även klara av Microsoft kommande Windows RT. Tumnagel
39.3°
+
Samuel Paulsson
0
2011
2010

Jämförelse Flash vs inte Flash på Mac

Är verkligen Flash så långsamt och värdelöst på Mac som det sägs eller är det bara snack? Att göra vetenskapliga test på frågan är nog svårt, men jag har försökt göra ett real-life-exempel och vara ärlig med resultatet. Jag öppnade Chrome och Google Reader och drog igång några länkar på random, varav tre hade Flash-filmer (två YouTube och en Vimeo). Jag drar först igång ett Youtube-klipp (1). Jag drog sedan igång Vimeo-filmen (2) och spelade den lite grann och rätt snabbt steg loaden. Till 1.5 tog den sig utan besvär (över 1.0 = slö dator) och var i vissa partier uppe och snuddade vid 2.0. YouTube-klippet som jag drog igång innan var lite snällare mot datorn, "bara" 1.3 - 1.4. Fläktarna snurrade på i vild fart. Efter en bra stunds väntar utan att göra något är loaden fortfarande 0.89 (3). Jag stängde Chrome, öppnade samma flikar i Safari (utan Flash) och väntade tills loaden dykt till 0.3 (4). Sedan spelade jag samma Vimeo-klipp, fast H264-filen rakt av. Efter en stund var loaden stabilt runt 0.5, mellan 0.45 och 0.55 (5). Efter några minuter stängde datorn av fläktarna. Resultatet är tydligt, datorn behöver jobba betydligt mindre utan Flash. Och en dator som inte behöver tokjobba blir svalare, slipper köra fläktarna och låter mindre och sist men inte minst - får betydligt bättre batteritid. Ta detta lilla test inte för något vetenskapligt, och något som gäller för alla datorer och alla beteendemönster. Det gäller för mig på min dator, men kan kanske ändå ge en vägledning. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Går det att leva utan Flash på datorn?
Jag gör ett försök

Att MacBook Air levereras utan Flash har satt griller i mitt huvud. Eftersom min iPad fungerar (nästan) bra utan Flash kanske min numera sjukt trötta MacBook (Pro) kan må bra av lite icke-Flash. Så jag gick in i plugin-mappen (du hittar den här: /Library/Internet Plug-Ins direkt på hårddisken och på samma ställe fast i din användares mapp) och slängde ut allt förutom QuickTime-pluginen. Jag slängde dem dock inte utan gjorde en ny mapp där de får ligga och vila. Problem nummer ett är så klart Youtube. Detta går dock att ordna med ett extension till Safari som heter YouTube5 som istället för Flash slänger in H264-filmen, inte bara på Youtube.com utan även där filmerna är embeddade. Du ställer själv in i pluggen vilken upplösning du vill ha - kör du detta på en fet skärm och bra uppkoppling kan du alltid njuta av vacker HD utan att din dator blir trött. safariextensions.tumblr.com Problem nummer två är andra videositer som Vimeo och SVT Play. Som väl är går det att komma runt också, ställer du in att Safari ska säga att den är en iPad så visar Vimeo och SVT Play sina HTML5-versioner. För att ställa in detta går du först in i inställningarna -> Advanced och Show Develop menu in menu bar. Sedan går du in i Develop-menyn -> User Agent och väljer iPad. Mitt största problem just nu är att de fina graferna i Google Analytics inte fungerar som de ska. Jag känner att detta kan gå men att det också kan gå åt pipsvängen. Vad jag vet än så länge är att i alla fall att all video ser sjukt crisp ut och att min dator numera är snabb som blixten. Och att jag återkommer senare med hur det går. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2009

Silverlight-video snart på iPhone
Microsoft anpassar sig - men gör det oss riktigt lyckliga?

iPhone har ju, som ni ju vet vid det här laget, inte stöd för Flash och det är därmed lite klurigt att se Flash-video. Så YouTube var snälla och anpassade sig och skickar istället ut H264-video till oss som kör iPhone. Omväg kanske, men det funkar. Nu verkar det som att Microsoft gör samma sak med sin Silverlight-teknologi, man bygger helt enkelt in stöd på serversidan att skicka ut en H264-film till iPhone-typer som vill se Silverlight-material. Och det är ju funfuckingtastic faktiskt! Silverlight har kanske inte slagit stort ännu, men Silverlight har något som Flash inte har - godkännande hos de stora filmbolagen. Vilket gör att tjänster som hyr ut film på nätet kommer att gå över till Silverlight vart de lider och vi med Mac kommer också att kunna mysa i soffan till laglig film från nätet. Frågan är om denna del hänger med när man streamar en H264-film via Silverlight-servern. Om ja - då kommer vi förhoppningsvis att kunna hyra film direkt till iPhonen, om nej så gör denna nyhet oss tyvärr inte speciellt mycket lyckligare. Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0
2008

Apple släpper iPhone SDK
Utvecklare får tillgång till Apples egna utvecklingsverktyg

Från och med idag kommer Apple göra det möjligt för utvecklare att skapa program till iPhone med samma API och verktyg som Apple själva använder. På iPhone-eventet förklarade Apple även att iPhone bygger på i princip samma platform som OS X Leopard med ett par skillnader som exempelvis att iPhone har stöd för multi-touch-teknik. Utvecklare kommer att kunna använda sig av Accelerometern, Multi-Touch, Core Animation, OpenGL, H264 och en massa andra trevliga tekniker. Programmen utvecklar man i Apples XCode där det även går att designa programmets gränssnitt. Apple lanserar även iPhone Simulator, ett program som gör att man kan testa sina iPhone-program direkt på sin Mac i en simulerad iPhone. Tumnagel
37.0°
+
Andreas Climent
0
2007

DivX Pro gratis idag

DivX Pro är gratis idag (den 7e juni). DivX Pro består av några program som bl.a. ger användaren möjligheten att konvertera komprimera videoklipp i DivX-codec. Personligen så föredrar jag Apples h264-komprimering, men gratis är alltid gott. Skadar aldrig att sno åt sig en licens för eventuellt framtida bruk. I morgon kostar programmen 20 dollar igen. Tumnagel
37.7°
+
Mårten Björk
0

Konvertera till H.264 med USB-pinne
För Mac

Elgato Turbo 264 är en Mac-kompatibel USB-pinne som kan vara bra att ha om man konverterar mycket film till H.264 för att användas på iPod och den kommande iPhonen. Konverteringsprocessen ska gå två till fyra gånger snabbare med Turbo 264 och man kan använda datorns processor till annat. Cirka 100 euro får man ge för den när den släpps någon gång under april. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0