m

Halo Infinite-spelare på konsol vill slippa fuskare på PC
Ber utvecklarna ge möjlighet att stänga av crossplay

Multiplayerdelen av Halo Infinite släpptes för någon vecka sedan och är gratis att lira. Inte helt oväntat har det börjat dyka upp fuskare som gör livet surt för andra spelare och i vanlig ordning är PC-spelare det största problemet. I och med att spelet har crossplay aktiverat som standard spelar spelare på konsol och PC mot varandra och nu verkar vissa konsolspelare blivit lite extra less på fuskarna. Spelare har vänt sig till utvecklarna 343 Industries i hopp om att ge spelare möjlighet att stänga av crossplay, vilket skulle göra läget lite trevligare. I alla fall för spelare på konsol. Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan 343 bestämmer sig för att implementera en crossplay-knapp. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Ingen co-op-kampanj i Halo Infinite vid release
Även Forge kommer lysa med sin frånvaro

Halo Infinite kommer släppas mot slutet av året och då kommer spelare få ta del av nästa kapitel i Master Chief-berättelsen samt lira en hel del multiplayer. Något som inte kommer vara tillgängligt vid release är möjligheten att spela kampanjen tillsammans med en vän samt Forge, där spelare kan göra egna modifieringar av multiplayerupplevelsen. I en uppdatering från utvecklarna berättar Joseph Staten, som styr och ställer kring Halo Infinite, att co-op och Forge helt enkelt inte har gått att färdigställa innan release på grund av förseningar i samband med pandemin, men båda grejerna kommer petas in i spelet efter release. Mer specifikt väntas co-op-kampanjen läggas till i säsong 2-uppdateringen som ska släppas tre månader efter spelets release. Forge dyker upp i säsong 3, drygt sex månader efter släppet. Tumnagel
30.1°
+
André Stray
0
2020

343-utvecklare kastar Halo: Battle Royale-rykte åt fanders
Halo: Infinite är det enda utvecklarna fokuserar på

Nyligen började nya rykten cirkulera att Halo: Infinite kommer att ha ett Battle Royale-läge, men dessa rykten släcktes illa kvickt av utvecklarna 343 Industries. Bakom ryktet är ett gammalt Reddit-inlägg som innehöll en rad påståenden om Halo Infinite-utvecklingen och bland påståendena stod det att Halo: Infinite skulle få ett battle royale-läge nästa år som skulle vara gratis att lira. 343s community manager Brian Jarrard har via Twitter dementerat ryktet och meddelar att utvecklarna jobbar för fullt med det kommande Halo-spelet och att nyheter om spelet kommer inom några veckor. Men något battle royale-läge kommer vi troligtvis inte få höra om över huvud taget. Halo: Infinite släpps nästa år. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Saber Interactive köps upp av svenska Embracer
Studion bakom World War Z och Ghostbusters-spel

Den svenska spelförläggaren Embracer Group, före detta THQ Nordic, kommer att köpa den amerikanska spelutvecklaren Saber Interactive. Saber Interactive har över 600 stycken anställda och har tidigare utvecklat spel som World War Z, Ghostbusters: The Video Game Remastered, Mudrunner, Halo Online och NBA Playgrounds. Embracer Group kommer att betala 150 miljoner dollar, motsvarande närmare 1,5 miljarder svenska kronor, för Saber Interactive. Innan uppköpet av Saber Interactive hade Embracer Group 26 stycken spelstudios under sitt tak där över 3000 personer sammanlagt arbetar. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här kommer Gateway ligga i omloppsbana runt månen
NASA och ESA har kommit överens om framtida rymdstation

NASA och deras europeiska motsvarighet ESA meddelade igår att man efter månader av analyser nu kommit fram till den bästa omloppsbanan runt månen för de internationella rymdstationen Gateway. Som synes i animationen ovan så handlar det om en extremt eliptisk bana som tar Gateway 3000 kilometer ovanför månens yta när den är som närmast och 70.000 kilometer bort från månen när den är som längst bort. Tanken bakom detta är att man ska kunna förse Gateway med besättning och leveranser när den är som närmast jorden och kunna transportera detta till månens yta när man är som närmast den. I framtiden är tanken även att vi ska kunna skicka farkoster från Gateway med destination Mars eller andra himlakroppar när Gateway befinner sig som längst från jorden och månen. Bakom Gateway står förutom NASA och ESA även ryska Roskosmos, japanska JAXA samt Canadian Space Agency (CSA). Man planerar att ha Gateway på plats runt månen någon gång i mitten av decennium. Den första månlandningen som genomförs från Gateway kan bli NASA:s Project Artemis, ett uppdrag där NASA och USA planerar att landa en man och den första kvinnan på månen. Enligt den nuvarande tidsplanen ska detta ske 2024 även om jag personligen kan tycka att den tidsplanen kan kännas lite tajt för tillfället. Med den omloppsbana som Gateway nu planeras att ligga i kommer det att ta sju dagar för rymdstationen att ta ett varv runt månen. På illustrationen nedan kan ni se förslag på lite olika moduler som föreslås utgöra stommen till Gateway samt vilka länder och rymdorganisationer som står bakom dessa. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halo-medskapare visar upp sitt nya spel
Disintegration släpps nästa år

Halo-medskaparen Marcus Lehto har presenterat sitt nya spel Disintegration som tagits fram av den nya spelstudion V1 Interactive. En teaser för spelet kan ni skåda ovan och visar en rymdfarkost av något slag som ser ut att göra sig redo för lite actionspäckad strid. Spelet kommer presenteras ordentligt i samband med Gamescon som drar igång 19 augusti. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110. När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

E3 Microsoft drar igång Xbox Game Pass for PC
Betatesta från och med igår

Microsoft levererade lite nyheter på Xbox Game Pass-fronten under sin E3-konferens. Mer specifikt pratades det om PC-versionen av prenumerationstjänsten som låter dig strömma spel direkt till din datamaskin. PC-versionen av Xbox Game Pass kommer få tillgång till ett annat spelbibliotek än det som finns tillgängligt via Xbox One och nedan hittar ni de för tillfället bekräftade titlarna. Halo: The Master Chief Collection (coming soon) Gears 5 (coming soon) Ori and the Will of the Wisps (coming soon) Forza Horizon 4 Hello Neighbor Hellblade: Senua’s Sacrifice Sea of Thieves State of Decay 2 We Happy Few Ark Survival Evolved Imperator: Rome Football Manager 2019 Xbox Game Pass for PC kan du börja testa redan nu. Priset ligger för tillfället på 10 kronor för en månad och ordinarie pris ligger på 45 kronor. Microsoft meddelade även att Game Pass Ultimate kommer bli tillgängligt för fler användare. Ultimate ger dig både Xbox Live Gold samt Game Pass till både Xbox One och PC för 135 kronor i månaden. Du kan testa Ultimate-versionen redan idag för 10 kronor. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida