m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Analogue presenterar Analogue Duo
Retrokonsolsföretaget visar upp modern TurboGrafx-16-klon

Analogue, företaget som specialiserat sig på att göra moderna versioner av retrokonsoler, har nu presenterat sin senaste konsol "Analogue Duo". Analogue Duo är en modernare version av TurboGrafx-16-konsolen (PC Engine) som NEC släppte 1987, en konsol som primärt konkurrerade med Nintendos NES-konsol. Analogue Duo har stöd för att läsa både de cd-skivor och cartridge på vilka spel till TurboGrafx-16 levererades. Konsolen levereras utan handkontroller men har stöd för att köra både trådade och trådlösa (Bluetooth) sådana. Analogue planerar att släppa Analogue Duo i färgerna svart samt vitt någon gång under nästa år och den kommer då att kosta 200 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nacon visar upp mobilkontroller för xCloud
Fungerar med skärmar upp till 6,7 tum

Nacon har presenterat nya handkontroller som går att använda med mobila enheter för att lira spel av olika slag, men är optimerade för att användas med Microsofts streamingtjänst xCloud. Handkontrollerna kallas för Nacon MG-X och kommer i två olika former, en med greppvänligare handtag och en version utan. Båda kommer med en traditionell layout med de olika spakar och knappar som behövs för att lira spel av olika slag. MG-X är delad i två delar och kramar om telefonen och kontrollen går att använda med Android-enheter som utrustas med en skärm på max 6,7 tum. Kontrollen kopplas till telefonen via Bluetooth och har en batteritid på 20 timmar. Nacons nya MG-X-kontroller kommer släppas någon gång nästa år och i samband med release lär vi även få reda på pris. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

LEGO-Mario används för att styra Super Mario
Hacker gör handkontroll av superstor lego-figur

Förra månaden släppte LEGO en ny byggsats med den lille rörmokaren Super Mario, något som många Nintendo-fans sett fram emot under året som gått. En av byggsatsens köpare verkar dock inte ha nöjt sig med att bara bygga ihop Mario utan även försett Mario med förmågan att styra spelet Super Mario Bros. I de inbäddade tweetsen här nedanför kan ni se när twitter-användaren "Rick" använder LEGO-Mario till att ta sig fram på Super Mario Bros. första bana. Genom att vinkla LEGO-Mario åt olika håll samt lyfta figuren så rör sig DATA-Mario fram och tillbaka eller hoppar i spelet. På liknande sätt kan man även få Mario att skjuta och ta sig ner i rören som finns på banan. LEGO-versionen av Super Mario innehåller ett gyroskop vars data kan sändas via bluetooth till en mottagare i närheten. Det är denna funktionalitet som Rick har använt för att styra Super Mario på en NES-emulator på hans MacBook. Exakt hur han har gått tillväga, det vill säga hur koden till det hela ser ut, finns än så länge inte publicerat. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer Kishi är min mobils nya bästa kompis
Vi har testat Razers nya mobilhandkontroll

Mobilgaming har aldrig riktigt blivit en stor grej, men nu när kvalitetstitlar som Castlevania: Symphony of the Night och Dead Cells samt drivor med spelstreamingtjänster börjar släppas till mobiler så är en handkontroll till mobilen en rätt trevlig grej att ha. Och Razer Kishi kan vara den första mobilkontrollen som får en permanent plats i väskan när vi är ute på vift. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram Tai Chi-drönare
Gör flummig kampsport ännu flummigare

Forskare på australiensiska Exertion Games Lab har undersökt hur man kan använda små minidrönare för att träna och utöva den lite lugnare kinesiska kampsporten Tai Chi. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur Tai Chi-utövare använder drönare och handkontroller för att utföra diverse Tai Chi-rörelser. Man kallar det hela för "Drone Chi" och tanken bakom det hela är att undersöka hur man kan använda så kallad somaestetisk design som gränssnitt för människa-datorinteraktion (MDI/HCI). Så kallad "soma design" försöker att ta med lite mjukare värden som till exempel kroppens och andra sakers rörelser istället för språk och logik vilket man vanligtvis använder när man designar MDI-grejer. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

App gör om din telefon till en Nintendo Switch-kontroll
JoyCon Droid gör om androidtelefoner till Joy-Cons

Skulle du vilja ha lite fler handkontroller till ditt Nintendo Switch men känner att dessa är lite för dyra finns det nu en app som säger sig kunna göra om android-telefoner till simulerade Joy-Cons. Appen JoyCon Droid från DeepBlue Labs har nu släppts i en alfaversion och med den kan man ansluta sin androidtelefon via Bluetooth till Nintendo Switch. Därefter kan man börja använda appens touchkontroller för att lira spel på Nintendos modulära spelkonsol. Jag har inte hunnit testa appen själv ännu men enligt Gizmodo så ska den vara hyggligt buggig vilket kanske kan göra det mer irriterande än trevligt att använda den för tillfället. Förhoppningsvis kanske detta är något som ordnas när appen lämnar alfa/beta-stadiet och släpps i en skarp version någon gång i framtiden. Skulle ni vilja testa JoyCon Droid själva så hittas den gratis på Google Play på länken här nedanför. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du förboka HTC Vive Cosmos Elite
För ynka 11.190 kronor

HTC presenterade nya Vive-enheter förra veckan och nu har den nya värstingen blivit tillgängligt för förbokning. Det handlar förstås om HTC Vive Cosmos Elite som går att förboka via företagets hemsida för 11.190 kronor, vilket ger dig headsetet med den nya frontpanelen med 360-tracking, handkontroller samt två lighthouse-sensorer. Äger du ett Vive Cosmos sedan tidigare och känner dig sugen att lägga vantarna på External Tracking Faceplate, så kommer frontpanelen att bli tillgänglig under andra kvartalet. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Patent från Sony verkar handla om nya VR-kontroller
Justerbara handkontroller till PSVR 2?

Här kan ni kolla in lite skisser från ett patent som Sony ansökte om i augusti förra året och som nyligen blev publikt. I sin patentansökan kallar Sony det hela för "WO2020031271 – Controller Device" men nämner inte vad som avses att kontrollera med kontrollerna. De flesta bedömare är dock eniga om att det antagligen handlar om handkontroller som ska gå att gå att ansluta trådat eller trådlöst till ett framtida PlayStation VR 2, en VR-konsol som många förväntar sig att Sony kommer att släppa någon gång framöver. De nya handkontrollerna ska vara försedda med någon slags mekanism så att de går att justera storleksmässigt beroende på användarens hand- och fingerstorlek, något som givetvis är önskvärt för båda små och stora gamers. När vi eventuellt skulle kunna få se en PSVR 2 finns det än så länga inga uppgifter om och jag antar att Sony för tillfället lägger allt sitt konsol-fokus på den kommande PlayStation 5. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC visar upp nya VR-headset i Vive Cosmos-familjen
Cosmos Play, Cosmos Elite och Cosmos XR

HTC släppte Vive Cosmos i höstas och nu har tillverkaren meddelat att Cosmos-familjen kommer byggas ut ordentligt i framtiden. HTC har visat upp två nya headset vid namn Cosmos Play och Cosmos Elite samt tillägget Cosmos XR. Cosmos Play beskrivs som ett entry level-headset och är mer eller mindre en lightversion av vanliga Cosmos. Play kör samma inside-out-tracking som vanliga Cosmos, men kommer med fyra i stället för sex kameror för att registrera kontroller och omgivning. Detta lär göra att trackingen inte kommer fungera lika vasst som på Cosmos, men ska enligt HTC fungera finemang i appar som Viveport Video och Angry Birds VR. Cosmos Play skeppas även utan integrerade hörlurar. Utöver det kommer Cosmos Play med samma skärm som vanliga Cosmos med 2880x1700 pixlars upplösning med 110 graders field of view samt uppdateringsfrekvens på 90Hz. Vad Cosmos Play kommer kosta är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer headsetet inklusive handkontroller ligga på ungefär samma nivå som Oculus Rifts headset. Det andra nya headsetet är Cosmos Elite och som namnet avslöjar är det riktat mot VR-gamers som behöver riktigt vass tracking. Enheten kör inte samma inside-out-tracking som Cosmos, utan är utrustad med External Tracking Faceplate som tillsammans med SteamVR-kompatibla basstationer ska erbjuda mer exakt tracking. Cosmos Elite kommer gå att förboka från och med 4 mars och priset kommer ligga på 11.190 kronor. HTC meddelar även att External Tracking Faceplate kommer kunna köpas separat under årets andra kvartal för 2490 kronor. Plattan kan du använda tillsammans med Cosmos för att få en riktigt bra skärmupplevelse och vass tracking. Den sista nyheten är Vive Cosmos XR som är en ny frontpanel som kommer med tracking-kameror samt två stycken högupplösta passtrough-kameror som låter dig använda Mixed Reality-applikationer av olika slag. Cosmos XR kommer bli tillgänglig till utvecklare under andra kvartalet. Mer information om Cosmos XR och vad man kommer kunna göra med modulen kommer i samband med Game Developers Conference som drar igång 16 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Nu går det att lira Fortnite på iPad i 120 fps
Rätt imponerande

Om man har en iPad Pro av senaste snitt så kan man nu lira Fortnite i 120 fps. Dock måste man ställa ner kvaliteten en smula och köra på medium, om man vill köra på high får man nöja sig med 60 fps och vill man ha epic får man nöja sig med 30 fps. Det är alltså 2018-versionen av iPad Pro som klarar av att leverera detta. Ändå lite imponerande för att vara en tablet. Med i senaste uppdateringen är också bättre stöd för handkontroller och man kan numera använda L3 och R3 som knappar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Lira retrospel med Super Retro Champ
Går att lira både handhållet och på tv:n

Skulle du vara sugen på att införskaffa en maskin med vilken du kan spela klassiska spel i både handhållet läge och på tv:n så släpper nu företaget My Arcade en sådan. Den förhållandevis stora konsolen kallas för Super Retro Champ och har möjlighet att spela upp cartridge från både Super Nintendo och Sega Genesis. Den är försedd med en skärm samt styrkontroller, som används i när man spelar i handhållet läge, såväl som externa handkontroller som används när man kopplar in den till tv:n hemma. De externa handkontrollerna går även att använda på Super Retro Champs inbyggda skärm om man till exempel skulle vilja lira tillsammans med en polare. My Aracade planerar att släppa Super Retro Champ senare i år och den kommer då att kosta runt 110 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Razer Kishi gör mobilen till en spelkonsol
Nya handkontroller till mobilen från Razer

I hösta släppte Razer spelkontrollerna Junglecat som var anpassade för några Android-telefoner och nu har Razer presenterat ytterligare ett sådant tillbehör. Razer kallar sina senaste spelkontroller för Kishi och de är kompatibla med iPhones och de flesta Android-lurar som har en USB-C-kontakt. Razer Junglecat skötte kommunikationen mellan mobilen och spelkontrollerna via Bluetooth men Kishi kopplas istället ihop med mobiltelefonerna direkt, antingen via iPhones Lightning-kontakt eller Androids USB-C-kontakt. Detta borde göra att svarstiderna kortas något och att risken för lagg i spelupplevelsen minimeras. Kishi är även försedd med kontakter så att det går att ladda mobilen samtidigt som man spelar vilket givetvis är en fördel då mobilspelande ofta drar en hel del kräm. Razer Kishi släpps någon gång under det här kvartalet och kommer att kosta ungefär lika mycket som Razer Junglecat, ett tillbehör som säljs nu för cirka 120 euro. Här nedanför hittas ett klipp från när Engadget kollade in Razer Kishi på den pågående CES-mässan i Las Vegas. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Dell visar upp spelkonsolen UFO
Portabel pc som ser ut som Nintendo Switch

Gillar du formen på Nintendo Switch men skulle föredra att spela pc-spel en sådan typ av konsol så har DELL och Alienware nu visat upp ett koncept som eventuellt skulle kunna fungera för det i framtiden. Konceptet kallas för UFO och kan väl närmast beskrivas som en Switch på steroider. Det innebär att konsolen i själva verket är en liten pc-spelmaskin med löstagbara handkontroller. Dell har inte avslöjat exakt vilka specifikationer UFO har och detta lär sannolikt förändras om Dell skulle bestämma sig för att släppa konsolen på marknaden. Precis som med Nintendo Switch så är tanken att man ska kunna lira spelen på UFO både i handhållet läge direkt på konsolen så väl som på TV:n hemma i vardagsrummet med hjälp av den tillhörande dockningsstationen. UFO rullar på Windows 10 men har försetts med ett gaming-anpassat gränssnitt från Dell. Dell uppger inte om man faktiskt planerar att släppa UFO på marknaden. Det känns väl som om det helt klart skulle kunna finnas plats för en maskin som denna på marknaden om den klarar av att leverera pc-prestanda till ett överkomligt pris. Här nedan hittas ett kort klipp på Dell UFO från när Engadget kollade in koncept-konsolen igår. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Hejdå Steam Controller
Valve har sålt slut sin handkontroll och kommer inte att göra nya

För fyra år sedan släppte Valve handkontrollen Steam Controller men nu verkar dess saga all rapporterar flera källor. När Valve släppte Steam Controller var det många som tyckte att det var lite udda att den var försedd med ett pekgränssnitt och detta var något som en hel del inte gillade något vidare. Det ska dock ha varit en av de mest konfigurerbara handkontrollerna på marknaden och den såldes i över en halv miljon exemplar bara under sitt första halvår. I veckan reade Valve ut sitt lager av Steam Controller för 5,50 euro styck vilket var en ordentlig rabatt med tanke på att den ursprungligen kostade cirka 55 euro. Nu verkar dock lagret vara slut och den som fortsatt vill köpa en Steam Controller är hädanefter hänvisad till begagnatmarknaden. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

8BitDo släpper ny minikontroll
Zero 2 funkar i krisläge

8BitDo ligger inte på latsidan när det kommer till nya handkontroller. Zero 2 har nyligen presenterats och enheten verkar vara rätt optimal för att spela lättare titlar på Nintendo Switch eller annan kompatibel Bluetooth-enhet. Den stora USP:en med kontrollen är storleken och du kan praktiskt taget ha kontrollen på din nyckelknippa. Enheten väger 20 gram och har en batteritid på 8 timmar. Som ni kan skåda i bilderna har kontrollen endast styrkors, fyra knappar på framsidan samt axelknappar. 8BitDo Zero 2 kommer vara tillgänglig via brittiska Amazon där enheten kan förbokas nu för 18 pund och release kommer ske i slutet av januari. Troligtvis kommer Zero 2 även dyka upp i välsorterade elektronikbutiker i framtiden. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

8BitDo släpper Nintendo-mus
Mus som ser ut som klassisk NES-kontroll

Företaget 8BitDo har de senaste åren gjort ett gäng med handkontroller till olika konsoler och nu har man tagit fram en trådlös datormus som antagligen för tankarna till retrospelande. Musen har designats för att efterlikna de handkontroller som användes tillsammans med Nintendos klassiska NES-konsol, något som kanske gör den till en i ögonfallande pryl på skrivbordet men sannolikt inte till den mest ergonomiska musen i världshistorien. Musen är inte försedd med något scrollhjul utan har istället en touchkontroll mellan musens båda knappar som man kan använda för att scrolla på webbsidor, i dokument och på andra ställen. Det går även att använda styrkorset på musens vänstersida för att scrolla sidvis och i sidled. 8BitDo N30 2.4g Wireless Mouse rullar på macOS samt Windows och kostar 25 dollar. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Project Scarlett kommer ha stöd för alla Xbox One-kontroller
Satsar hårt på bakåtkompatibiliteten

Med Project Scarlett vill Microsoft satsa hårt på bakåtkompatibilitet och har redan meddelat att konsolen kommer kunna hantera alla spel som släppts till Xbox-konsoler. Något som inte har fått lika mycket uppmärksamhet är det faktum att även handkontroller från tidigare konsolgenerationer kommer fungera med Project Scarlett. Mer specifikt samtliga kontroller som släppts till Xbox One, vilket James Shields, Product/marketing manager för Xbox, nyligen påpekade via Twitter. Tumnagel
48.5°
+
André Stray
0

Idag släpps Nintendo Ring Fit Adventure
Första recensionerna på Nintendo Switch träningsspel har trillat in

Idag släpper Nintendo sitt träningsspel Ring Fit Adventure till Nintendo Switch och utav recensionerna att döma ser det ut som om man kan få ett riktigt hyggligt träningspass med detta. Ring Fit Adventure levereras med två tillbehör i form av en ring samt en ankelband och i dessa är det tänkta att Nintendo Switch handkontroller Joy-cons ska placeras medan man tränar framför tv:n i vardagsrummet. Ovan och nedan hittas videorecensioner för Ring Fit Adventure till Nintendo Switch från Engaget respektive IGN. Skulle ni föredra en textrecension så hittas en sådan från Kotaku på länken nedan. Ring Fit Adventure till Nintendo Switch kostar cirka 900 kronor. Det ska observeras att spelet inte är kompatibelt med Nintendos senaste spelkonsol Nintendo Switch Lite då det måste användas tillsammans med Nintendo Switch löstagbara handkontroller. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kommer det rattar till Mario Kart 8
Skippa joy-cons när du lirar Mario Kart 8 på Nintendo Switch

Diggar du att lira Mario Kart 8 på Nintendo Switch men skulle föredra att använda en riktig ratt och gaspedaler till detta så kommer snart två versioner av rattillbehör rapporterar FZ. Det handlar dels om ratten som syns ovan som tagits fram av tillbehörstillverkaren Hori. Den kommer att kosta motsvarande 720 kronor. Här nedanför kan ni kolla in en lite proffsigare DX Edition av en ratt och tillhörande pedaler som kommer att kosta motsvarande cirka 1400 kronor. Det har även tidigare funnits en del rattar till Nintendo Switch men dessa har varit beroende av Switch handkontroller Joy-cons, något som inte är fallet med dessa båda rattar. Båda rattarna till Mario Kart 8 släpps 30 november i Japan men om eller när de kommer till Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Switch Lite verkar ha problem med handkontrollerna
Nintendos nya konsol läggs till i grupptalan mot företaget

Det verkar som om Nintendos senaste spelkonsol Switch Lites handkontroller eventuellt kan drabbas av samma styrproblem som det tidigare har kommit rapporter om att Nintendo Switch har. Det handlar om så kallad "drifting" vilket innebär att handkontrollen fortsätter att skicka signaler till spelkonsolen även efter det spelaren har släppt taget om kontrollen, något som till exempel kan leda till att en spelkaraktär springer iväg när spelaren hellre hade föredragit att karaktären höll sig stilla. Tidigare i år drogs det igång en så kallad grupptalan av Nintendo Switch-användare som drabbats av driftande kontroller. Nu meddelar advokatbyrån som representerar dem att även ägare av Nintendo Switch Lite som drabbats av drifting-problem kan ansluta sig till den grupptalan mot Nintendo. Nintendo har tidigare erbjudit sig att ersätta eller reparera felaktiga handkontroller, så kallade joy-cons, till Nintendo Switch men det kanske kan bli omständigare att göra för Switch Lite då handkontrollerna inte är löstagbara från konsolen. Här nedan hittas ett exempel på hur "drifting" kan se ut på Nintendo Switch Lite. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest får stöd för att följa handrörelser
Skippa fysiska handkontroller i den virtuella verkligheten

Det har tidigare ryktats om att Oculus var på gång att fimpa fysiska handkontroller till sina vr-headset och under gårdagens OC6-konferens fick vi se något som kanske vara på starten på det. Under nästa år kommer Oculus fristående vr-headset Oculus Quest få möjlighet att följa en användares hand- och fingerrörelser med hjälp av vr-headsetets inbyggda kameror. Hur det är tänkt att fungera kan ni kika lite närmare på i klippet här ovanför. Oculus kommer att ge utvecklare möjlighet att göra vr-upplevelser som kan följa hand- och fingerrörelser i början av nästa år och det verkar initialt som om det är upp till utvecklarna att se vad de kan åstadkomma med det. Oculus skriver: "At OC6, we demonstrated this new technology, which will launch on Quest in early 2020 as an experimental feature for consumers and an SDK for developers. That means that, starting early next year, VR devs will be able to build and ship experiences that let you use your own hands in VR without controllers or other peripheral devices—and the Quest community can get an early taste of what’s in store by opting in to hand tracking early next year." Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo presenterar Ring Fit Adventure
Få träning samtidigt som du lirar Nintendo Switch

Förra veckan smygvisade Nintendo ett nytt tillbehör till Nintendo Switch och idag presenterade man officiellt det nya träningstillbehöret Ring Fit Adventure, ett tillbehör som kanske kan få en del Nintendo Switch-spelare i lite fysisk bbättre form. Ring Fit Adventure består av en ring, "Ring-Con", och ett ankelband, "Leg Strap", i plast och nylon där det är tänkt att Nintendo Switch handkontroller Joy-Cons ska placeras. Därefter kan spelaren välja mellan lite olika träningsinriktade spel som levereras med paketet och börja träna framför tv:n. Det går även att spela det medföljande spelet i ett slags story-läge där man genom att träna ska ta sig igenom nivåerna på ett riktigt spel. Ni hittar en närmare titt på Ring Fit Adventure här nedanför. Ring Fit Adventure släpps 18 oktober och kommer då att kosta 80 dollar. Det hela ska antagligen mest ses som en efterföljare till Nintendo Wii Fit, träningsappen till Nintendo Wii vilken har sålts i 43 miljoner exemplar och varit en av Nintendos mest populära titlar genom tiderna. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC Vive Cosmos släpps i oktober
Går att förboka nu för 799 euro

HTC Vive Cosmos är äntligen här! Snart i alla fall. HTC har lagt till möjligheten att förboka VR-headsetet via deras hemsida och enheten planeras att skeppas 3 oktober. Priset ligger på 799 euro och med i lådan får du Cosmos, nya handkontrollerna samt 12 månaders Viveport Infinity. HTC Vive Cosmos kommer med en rad förbättringar jämfört med Vive Pro. Den stora nyheten är inside-out-tracking, vilket betyder att du inte behöver placera ut Lighthouse-stationer i VR-rummet för att Cosmos ska fungera på rätt sätt. HTC har även uppgraderad LCD-panelerna som kör en sammanlagd upplösning på 2880x1700 pixlar, 110 field of view samt 90Hz uppdateringsfrekvens. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Nintendo experimenterar med böjbara Joy-Cons till Switch
Blir greppvänligare då?

Den nederländska tech-sajten LetsGoDigital har grävt upp en amerikansk patentansökan där man vill ha patent på en teknik som gör handkontrollerna, de så kallade Joy-Cons, blir lite mer flexibla än vad de är idag. Som synes på illustrationen ovan så tänker sig Nintendo att framtidens Joy-Cons kanske förses med gångjärn så de knappar på handkontrollen som man ofta använder mest när man spelar går att vinkla i en annan position. Det hela verkar enbart handla om att förbättra Joy-Cons ergonomi och i dagsläget verkar det inte som om det på något sätt är tänkt att användas för att aktivera olika funktioner i spel. Huruvida vi får se Joy-Cons liknande dem ovan till Nintendo Switch finns det än så länge inga uppgifter om. För tillfället verkar Nintendo ha andra problem när det gäller Nintendo Switch Joy-Cons så förhoppningsvis kommer man att fokusera på att fixa dessa innan man lanserar böjbara Joy-Cons. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida