LIVE 18:30 Kolla in när Starliner skjuts upp till rymden
m

Trailer för Space Jam: A New Legacy-spelet
Basketfilmen blir beat em up-spel

Space Jam: A New Legacy har premiär 16 juli men innan dess har vi möjlighet att uppleva en variant av berättelsen i spelform. 1 juli kommer Space Jam: A New Legacy The Game att släppas till Xbox och ge spelare möjlighet att puckla på fiender som Bugs Bunny, Lola Bunny eller LeBron James. Spelet kommer släppas 1 juli via Xbox Game Pass, men kommer släppas som gratisspel på Microsoft Store 15 juli. Något som kommer kosta pengar är de Space Jam-märkta handkontrollerna som också kommer bli tillgängliga inom kort. En kort video som visar dessa kan ni kika på nedan. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Intellivision snackar lite mer om sin spelkonsol Amico
Ny konsol för retro- och sällskapsspel släpps i höst

Intellivision har släppt lite mer information om sin kommande spelkonsol Amico, en konsol som företaget presenterade 2018. Det handlar om en konsol som primärt är avsedd för att spela retro- och sällskapsspel. Amico är en spelkonsol som Intellivision säger framför allt är framtagen för att spela tillsammans på. Amico är försedd med två handkontroller som har inbyggda pekskärmar där en del av spelkontrollerna kan integreras. Kontrollerna har även stöd för olika rörelser vilka även dessa kan användas för att styra konsolens spel. Det ska gå att koppla upp till åtta spelkontroller till samma Amico-konsol. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Intellivisions vd Tommy Talarico snackar lite mer om Amico. Konsolen skulle ursprungligen släppas 10 oktober 2020 men detta har sedan flyttats fram två gånger. Det senaste budet är att Amico nu släpps på marknaden 10 oktober 2021. Vad konsolen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I faktarutan här nedanför kan ni kolla in några av spelen som kommer till Amico. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rapport Valve bygger en portabel spelmaskin
En Gabe Boy?

Ars Technica rapporterar att Valve håller på att göra ett nytt försök att ge sig på spelhårdvara via en "Switch-liknande" PC-enhet som då ska kunna spela Steam-grejer. Tydligen har folk hittat kod i Steam som refererar till något som heter SteamPal vilket verkar vara kodnamnet för enheten. Enligt Ars så kommer enheten kunna dockas till en datorskärm i fall man vill spela på en större skärm dock nämner de att den inte kommer använda sig av löstagbara handkontroller. Rapporten nämner också att den kommer köra Linux vilket ju får det hela att låta som en portabel Steam Machine. The SteamPal will go a similar route, with a system on a chip likely coming from either Intel or AMD, not Nvidia. (The aforementioned Switch-like PC manufacturers have leaned on both AMD and Intel for their products.) Itx27s unclear whether Valve will release multiple SKUs to offer customers a choice of power level, battery life, and other specs, as other Switch-like PCs have offered over the past year. Vad den kommer kosta är oklart men Ars nämner att den kan släppas redan innan årets slut. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

HTC presenterar Vive Pro 2 och fristående Focus 3
5K-upplösning och 120 graders FoV!

Idag har HTC dragit igång VR-festen Vivecon 2021 och inlett festligheterna med att presentera inte mindre en två nya VR-headset som är på ingång. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 heter de senaste tillskotten och den stora uppgraderingen i headseten är nya paneler med 5K-upplösning och synfält på 120 grader som ska göra VR-upplevelsen riktigt uppslukande. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Apple släpper tvOS 14.5
Justera Apple TV:s färgbalans med din iPhone

Nu har Apple släppt tvOS 14.5 och till skillnad från några av de senaste uppdateringarna till tvOS så innehåller den senaste uppdateringen en hel del nyheter. Den kanske roligaste i den senaste versionen av tvOS är den nya funktionen "Adjust Color Balance" med vilken man kan ställa in färgbalansen på tv:n med hjälp av sin iPhone. Hur detta fungerar kan ni kolla in lite närmare i videoklippet här nedanför. Dessutom innehåller tvOS 14.5 stöd för den nya versionen av Siri Remote som Apple presenterade förra veckan. Fjärrkontrollen följer med om man köper en ny Apple TV 4K eller Apple TV HD men går även att köpa separat om man redan har någon av de modellerna hemma. Apples nya spårningskontroll "App Tracking Transparency" kommer även till tvOS vilket innebär att apputvecklare måste fråga Apple TV-användare om appar som installeras ska få möjlighet att spåra hur användaren använder andra appar på Apple TV. Den sista nyheten i tvOS 14.5 är att detta nu även stödjer PlayStation 5:s handkontroll DualSense och handkontrollen till Xbox Series X|S. tvOS har tidigare haft stöd för PlayStation 4- och Xbox One-kontroller men stödjer nu alltså även de båda konsolernas senaste handkontroller. Det kanske kan vara extra intressant då nya Siri Remote inte kommer gå att använda som spelkontroll i vissa spel då den saknar båda accelerometer och gyroskop. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar iPad Pro med M1-chip
Och en skärm som har Mini LED:s

En av de största nyheterna som presenterades under Apple vårpresentation idag var att man nu släpper iPad Pro med Apples egna Apple Silicon M1-chip, chippet som fram till idag bara funnits i Mac mini, MacBook Air och MacBook Pro. Tidigare under kvällen presenterade även en helt ny version av iMac som även den kommer att köra M1. Förutom M1-chippet så har även nya 12,9-tumsmodellen av iPad Pro försetts med en skärm som använder sig av Mini LED:s. Skärmen är försedd med 10.000 Mini LED:s med 2500 så kallade dimming zones. Det kan jämföras med de 72 LED:s som används föra att förse den nuvarande iPad Pro med backlight. Rent prestandamässigt så innebär M1-chippet att att den nya iPad Pro med åtta kärnor kommer att ha 50 procent högre prestanda än den nuvarande iPad Pro-modellen. Vidare kommer nya iPad Pro att få stöd för 5G, Thunderbolt och USB4-stöd samt stöd för att använda handkontroller från PlayStation 5 och Xbox. iPad Pro kommer nu även att få en ny kamera. Det handlar om en ultrawide kamera på 12 megapixel som har ett 120 graders täckningsområde. Den nya iPad Pro kommer även i en ny konfiguration med 2TB lagring. Priserna på 11-tumsversionen av nya iPad Pro kommer att starta på 9495 kronor medan 12,9-tummarna kommer att starta på 12.995 kronor. De kommer gå att förbeställa 30 april och leveranserna drar igång i maj. Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man styra iOS-spel på macOS med tangentbordet
Ersätter handkontroller eller touchkontroller

Apple ser ut att förbereda sig för att det snart ska bli möjligt att styra spel till iOS som spelas på macOS med hjälp av tangentbordet. Det här kan vara användbart i de fallen där macOS-användaren inte har tillgång till en separat spelkontroll eller i de fallen där det rör sig om spel som kräver en pekskärm för att styras. I den senaste betaversionen av mac OS Big Sur 11.3 så finns det nu inställningar där användaren kan ställa in så att iOS-spel som spelas på datorn kan använda sig antingen av en knappuppsättning som ska ersätta en handkontroll eller en knappuppsättning som ska ersätta touch-kontroller. De här inställningarna är bara tillgängliga för macOS-användare som kör någon av Apples datorer med deras egna M1-chip då de är enda som har naturligt stöd för att köra iOS-appar. När Apple planerar att släppa macOS Big Sur 11.3 publikt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser kontrollerna till nästa PS VR ut
Ska erbjuda mer inlevelse

Sony levererade för en månad sedan lite nyheter om nästa generations VR-headset till Playstation VR. Med betoning på lite. Det vi fick reda på var att ett sådant är på ingång och att det kommer inte kommer vara trådlöst. Nu har vi fått lite ytterligare information och den här gången är det de nya handkontrollerna till nya PS VR-som visats upp. Som ni ser på bilderna ovan och under påminner kontrollerna om andra handkontroller vi tidigare fått se till andra VR-headset med en omslutande ergonomisk design och lättillgängliga knappar och spakar. I ett blogginlägg om de nya kontrollerna får vi även reda på att de kommer ha adaptive trigger, det vill säga samma trigger-knappar som används i Dualsense-kontrollen samt bättre haptisk feedback. Vidare kommer den nya designen tillåta bättre tracking än tidigare. Något vi inte fått reda på är när vi kommer få börja använda kontrollerna eller när nästa Playstation-märkta VR-headset kommer släppas, men det verkar i alla fall som att en ordentlig presentation av headsetet är runt hörnet. Tumnagel
48.1°
+
André Stray
0

Sony snackar VR-headset till PS5
Blir inte trådlöst

Sony lanserade PS VR 2016 och det verkar som att uppföljaren är på ingång. Sony har släppt ett nytt inlägg på Playstation-bloggen där det pratas lite om PS VR 2. Den nya informationen är rätt skral och vi får endast reda på att ett nytt headset är på ingång, praktiskt taget. Det vi får reda på är att headsetet inte kommer vara trådlöst, men kommer vara enklare att koppla in i konsolen än föregångaren då den endast behöver vara inkopplad med en kabel. Vidare kommer enheten ha mer högupplösta paneler och förbättrad tracking. Den nya versionen ska även få nya handkontroller och det hintas om att dessa kommer utrustade med funktioner som vi hittar på Dualsense, vilket troligtvis menas haptisk feedback. När PS VR 2, eller vad headsetet kommer heta, är för tillfället okänt och det är också okänt när headsetet kommer släppas. Det lär i alla fall inte släppas i år. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Razer släpper Huntsman V2 Analog
Med rätt avancerade brytare

Razer har presenterat en ny version av tangentbordet Huntsman som kommer med rätt intressanta brytare. Razer kallar brytarna för Analog Optical Switches och de nya brytarna ger dig precis så mycket kontroll du skulle vilja ha. Brytarna har två aktiveringspunkter på 1,5 respektive 3,6 millimeter som du kan använda för olika inputs, vilket betyder att du till exempel kan ta fram en granat vid första aktiveringspunkten och kasta denna vid andra punkten. Brytarna har även analog input, vilket låter dig använda knapparna likt en joystick på en handkontroll. Den analoga funktionaliteten ska lira med alla spel som har stöd för handkontroller och man har möjlighet att justera de olika aktiveringspunkterna via mjukvaran Razer Synapse. Utöver detta är tangentbordet utrustat med doubleshot PBT-knappar som ska kunna användas länge utan att de slits ut. Vidare har tangentbordet dedikerade mediaknappar och ett vridreglage för volym. Utöver det följer ett handledsstöd av fejkläder som fästs till tangentbordet med magneter samt USB 3.0-passthrough. Sedan har tangentbordet givetvis fullt Chroma-stöd. Razer Huntsman V2 Analog går att köpa nu via Razers hemsida och priset ligger på 269 euro. Tangentbordet kommer även dyka upp i elektronikbutiker inom en snar framtid. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

iOS 14.5 har stöd för PS5- och XSX/S-kontroller
Få en next gen-upplevelse på telefon och surfplatta

Betaversionen av iOS 14.5 släpptes nyligen och ett trevligt tillskott i den nya mjukvaran till iPhone och iPad är att användare nu kan koppla handkontrollerna till Xbox Series X/S och PS5 till iOS-enheterna. Användare som kopplar kontrollerna till sina iOS-enheter har möjlighet att få en lite härligare upplevelse när de lirar diverse spel. Unika funktioner som Adaptive Trigger på Dualsense kommer dock inte fungera när man lirar via telefon eller surfplatta. iOS 14.5 kommer givetvis även med en rad andra nyheter som bland annat möjlighet att låsa upp telefonen via FaceID även när man har mask, vilket vi skrev om tidigare idag, ETA-delning via Carplay och stöd för dual sim med 5G. När iOS 14.5 släpps skarpt är okänt, men om man vill ta del av den senaste mjukvaran så kan man hoppa på Apples betaprogam. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0
2020

Scuf Gaming börjar kränga headset
Modda nya H1 relativt fritt

Scuf Gaming har tidigare levererat modifierbara handkontroller till PC och kontroll. Designen har baserats på Xbox One-kontrollen och PS4-kontrollen Dualshock 4 har kunnat modda dessa genom att välja olika färger på skal och knappar samt lägga till knappar på kontrollens undersida, vilket verkligen är ett måste om man lirar fps på konsol. Nu har Scuf bestämt sig för att bredda sitt utbud en aning och släppt headsetet H1 som vi kan lägga vantarna på för mellan 140 och 180 euro, beroende på hur mycket som modifieras. Precis som Scufs kontroller kan vi själv bestämma vad headsetet ska ha för färger och vi får även välja vilken sorts mikrofon och typ av kuddar vi vill ha. Headsetet i fråga är i grunden ett Corsair Virtuoso och kommer med rejäla ljudelement på 50mm och kopplas till valfri enhet med 3,5mm-kabel. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Analogue presenterar Analogue Duo
Retrokonsolsföretaget visar upp modern TurboGrafx-16-klon

Analogue, företaget som specialiserat sig på att göra moderna versioner av retrokonsoler, har nu presenterat sin senaste konsol "Analogue Duo". Analogue Duo är en modernare version av TurboGrafx-16-konsolen (PC Engine) som NEC släppte 1987, en konsol som primärt konkurrerade med Nintendos NES-konsol. Analogue Duo har stöd för att läsa både de cd-skivor och cartridge på vilka spel till TurboGrafx-16 levererades. Konsolen levereras utan handkontroller men har stöd för att köra både trådade och trådlösa (Bluetooth) sådana. Analogue planerar att släppa Analogue Duo i färgerna svart samt vitt någon gång under nästa år och den kommer då att kosta 200 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nacon visar upp mobilkontroller för xCloud
Fungerar med skärmar upp till 6,7 tum

Nacon har presenterat nya handkontroller som går att använda med mobila enheter för att lira spel av olika slag, men är optimerade för att användas med Microsofts streamingtjänst xCloud. Handkontrollerna kallas för Nacon MG-X och kommer i två olika former, en med greppvänligare handtag och en version utan. Båda kommer med en traditionell layout med de olika spakar och knappar som behövs för att lira spel av olika slag. MG-X är delad i två delar och kramar om telefonen och kontrollen går att använda med Android-enheter som utrustas med en skärm på max 6,7 tum. Kontrollen kopplas till telefonen via Bluetooth och har en batteritid på 20 timmar. Nacons nya MG-X-kontroller kommer släppas någon gång nästa år och i samband med release lär vi även få reda på pris. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

LEGO-Mario används för att styra Super Mario
Hacker gör handkontroll av superstor lego-figur

Förra månaden släppte LEGO en ny byggsats med den lille rörmokaren Super Mario, något som många Nintendo-fans sett fram emot under året som gått. En av byggsatsens köpare verkar dock inte ha nöjt sig med att bara bygga ihop Mario utan även försett Mario med förmågan att styra spelet Super Mario Bros. I de inbäddade tweetsen här nedanför kan ni se när twitter-användaren "Rick" använder LEGO-Mario till att ta sig fram på Super Mario Bros. första bana. Genom att vinkla LEGO-Mario åt olika håll samt lyfta figuren så rör sig DATA-Mario fram och tillbaka eller hoppar i spelet. På liknande sätt kan man även få Mario att skjuta och ta sig ner i rören som finns på banan. LEGO-versionen av Super Mario innehåller ett gyroskop vars data kan sändas via bluetooth till en mottagare i närheten. Det är denna funktionalitet som Rick har använt för att styra Super Mario på en NES-emulator på hans MacBook. Exakt hur han har gått tillväga, det vill säga hur koden till det hela ser ut, finns än så länge inte publicerat. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer Kishi är min mobils nya bästa kompis
Vi har testat Razers nya mobilhandkontroll

Mobilgaming har aldrig riktigt blivit en stor grej, men nu när kvalitetstitlar som Castlevania: Symphony of the Night och Dead Cells samt drivor med spelstreamingtjänster börjar släppas till mobiler så är en handkontroll till mobilen en rätt trevlig grej att ha. Och Razer Kishi kan vara den första mobilkontrollen som får en permanent plats i väskan när vi är ute på vift. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram Tai Chi-drönare
Gör flummig kampsport ännu flummigare

Forskare på australiensiska Exertion Games Lab har undersökt hur man kan använda små minidrönare för att träna och utöva den lite lugnare kinesiska kampsporten Tai Chi. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur Tai Chi-utövare använder drönare och handkontroller för att utföra diverse Tai Chi-rörelser. Man kallar det hela för "Drone Chi" och tanken bakom det hela är att undersöka hur man kan använda så kallad somaestetisk design som gränssnitt för människa-datorinteraktion (MDI/HCI). Så kallad "soma design" försöker att ta med lite mjukare värden som till exempel kroppens och andra sakers rörelser istället för språk och logik vilket man vanligtvis använder när man designar MDI-grejer. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

App gör om din telefon till en Nintendo Switch-kontroll
JoyCon Droid gör om androidtelefoner till Joy-Cons

Skulle du vilja ha lite fler handkontroller till ditt Nintendo Switch men känner att dessa är lite för dyra finns det nu en app som säger sig kunna göra om android-telefoner till simulerade Joy-Cons. Appen JoyCon Droid från DeepBlue Labs har nu släppts i en alfaversion och med den kan man ansluta sin androidtelefon via Bluetooth till Nintendo Switch. Därefter kan man börja använda appens touchkontroller för att lira spel på Nintendos modulära spelkonsol. Jag har inte hunnit testa appen själv ännu men enligt Gizmodo så ska den vara hyggligt buggig vilket kanske kan göra det mer irriterande än trevligt att använda den för tillfället. Förhoppningsvis kanske detta är något som ordnas när appen lämnar alfa/beta-stadiet och släpps i en skarp version någon gång i framtiden. Skulle ni vilja testa JoyCon Droid själva så hittas den gratis på Google Play på länken här nedanför. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du förboka HTC Vive Cosmos Elite
För ynka 11.190 kronor

HTC presenterade nya Vive-enheter förra veckan och nu har den nya värstingen blivit tillgängligt för förbokning. Det handlar förstås om HTC Vive Cosmos Elite som går att förboka via företagets hemsida för 11.190 kronor, vilket ger dig headsetet med den nya frontpanelen med 360-tracking, handkontroller samt två lighthouse-sensorer. Äger du ett Vive Cosmos sedan tidigare och känner dig sugen att lägga vantarna på External Tracking Faceplate, så kommer frontpanelen att bli tillgänglig under andra kvartalet. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Patent från Sony verkar handla om nya VR-kontroller
Justerbara handkontroller till PSVR 2?

Här kan ni kolla in lite skisser från ett patent som Sony ansökte om i augusti förra året och som nyligen blev publikt. I sin patentansökan kallar Sony det hela för "WO2020031271 – Controller Device" men nämner inte vad som avses att kontrollera med kontrollerna. De flesta bedömare är dock eniga om att det antagligen handlar om handkontroller som ska gå att gå att ansluta trådat eller trådlöst till ett framtida PlayStation VR 2, en VR-konsol som många förväntar sig att Sony kommer att släppa någon gång framöver. De nya handkontrollerna ska vara försedda med någon slags mekanism så att de går att justera storleksmässigt beroende på användarens hand- och fingerstorlek, något som givetvis är önskvärt för båda små och stora gamers. När vi eventuellt skulle kunna få se en PSVR 2 finns det än så länga inga uppgifter om och jag antar att Sony för tillfället lägger allt sitt konsol-fokus på den kommande PlayStation 5. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC visar upp nya VR-headset i Vive Cosmos-familjen
Cosmos Play, Cosmos Elite och Cosmos XR

HTC släppte Vive Cosmos i höstas och nu har tillverkaren meddelat att Cosmos-familjen kommer byggas ut ordentligt i framtiden. HTC har visat upp två nya headset vid namn Cosmos Play och Cosmos Elite samt tillägget Cosmos XR. Cosmos Play beskrivs som ett entry level-headset och är mer eller mindre en lightversion av vanliga Cosmos. Play kör samma inside-out-tracking som vanliga Cosmos, men kommer med fyra i stället för sex kameror för att registrera kontroller och omgivning. Detta lär göra att trackingen inte kommer fungera lika vasst som på Cosmos, men ska enligt HTC fungera finemang i appar som Viveport Video och Angry Birds VR. Cosmos Play skeppas även utan integrerade hörlurar. Utöver det kommer Cosmos Play med samma skärm som vanliga Cosmos med 2880x1700 pixlars upplösning med 110 graders field of view samt uppdateringsfrekvens på 90Hz. Vad Cosmos Play kommer kosta är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer headsetet inklusive handkontroller ligga på ungefär samma nivå som Oculus Rifts headset. Det andra nya headsetet är Cosmos Elite och som namnet avslöjar är det riktat mot VR-gamers som behöver riktigt vass tracking. Enheten kör inte samma inside-out-tracking som Cosmos, utan är utrustad med External Tracking Faceplate som tillsammans med SteamVR-kompatibla basstationer ska erbjuda mer exakt tracking. Cosmos Elite kommer gå att förboka från och med 4 mars och priset kommer ligga på 11.190 kronor. HTC meddelar även att External Tracking Faceplate kommer kunna köpas separat under årets andra kvartal för 2490 kronor. Plattan kan du använda tillsammans med Cosmos för att få en riktigt bra skärmupplevelse och vass tracking. Den sista nyheten är Vive Cosmos XR som är en ny frontpanel som kommer med tracking-kameror samt två stycken högupplösta passtrough-kameror som låter dig använda Mixed Reality-applikationer av olika slag. Cosmos XR kommer bli tillgänglig till utvecklare under andra kvartalet. Mer information om Cosmos XR och vad man kommer kunna göra med modulen kommer i samband med Game Developers Conference som drar igång 16 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Nu går det att lira Fortnite på iPad i 120 fps
Rätt imponerande

Om man har en iPad Pro av senaste snitt så kan man nu lira Fortnite i 120 fps. Dock måste man ställa ner kvaliteten en smula och köra på medium, om man vill köra på high får man nöja sig med 60 fps och vill man ha epic får man nöja sig med 30 fps. Det är alltså 2018-versionen av iPad Pro som klarar av att leverera detta. Ändå lite imponerande för att vara en tablet. Med i senaste uppdateringen är också bättre stöd för handkontroller och man kan numera använda L3 och R3 som knappar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Lira retrospel med Super Retro Champ
Går att lira både handhållet och på tv:n

Skulle du vara sugen på att införskaffa en maskin med vilken du kan spela klassiska spel i både handhållet läge och på tv:n så släpper nu företaget My Arcade en sådan. Den förhållandevis stora konsolen kallas för Super Retro Champ och har möjlighet att spela upp cartridge från både Super Nintendo och Sega Genesis. Den är försedd med en skärm samt styrkontroller, som används i när man spelar i handhållet läge, såväl som externa handkontroller som används när man kopplar in den till tv:n hemma. De externa handkontrollerna går även att använda på Super Retro Champs inbyggda skärm om man till exempel skulle vilja lira tillsammans med en polare. My Aracade planerar att släppa Super Retro Champ senare i år och den kommer då att kosta runt 110 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida