m
2018

Razer presenterar nya headsetet Nari Ultimate
För dig som vill ha lite mer dunk

Razer har presenterat ett nytt headset som kan vara intressant för dig som gillar bra vibrationer. Nari heter det senaste tillskottet i Razer-familjen och värstingversionen Nari Ultimate kommer med den nya Razer-tekniken HyperSense, vilket kan beskrivas som en vibrationsmotor som är synkad med ljudet. Detta är inte den enda nymodigheten på teknikfronten. Razer har även gett lurarna stöd för THX Spatial Audio som är ett nytt surroundsound-system som skickar ljud från 360 grader, vilket ska underlätta positionering av fiender samt lite för högre inlevelse. Kåporna på Razer Nari Ultimate är klädda i fejkläder och kuddarna är av skum med hög densitet samt kylande gel som låter dig använda headsetet under längre perioder. Nari Ultimate går att använda trådlöst och har en batteritid på 8 timmar med Chroma-belysning och HyperSense aktiverat, men går att använda upp till 24 timmar utan ljus. Lurarna går även att använda i trådat läge med 3,5mm-plugg. Utöver Ultimate-versionen kommer Nari i vanlig version samt en lite mer sparsmakad variant. Vanliga Nari har inte någon haptik, men är utrustat med samma bekväma kuddar och 50mm-element som sina syskon. Batteritiden ligger på 14 timmar med Chroma och 24 timmar utan. Till sist har vi den sparsmakade varianten Nari Essential som kommer med 40mm-element, 16 timmars batteritid och har ingen Chroma-belysning. Razer Nari finns tillgängligt nu på Razers hemsida. Priset ligger på 149,99 euro. Nari Ultimate och Nari Essential kommer släppas senare under fjärde kvartalet. Ultimate kommer kosta 199 euro medan Essential kommer kosta 99 euro. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Microsoft vill att vi ska känna prylar i VR
Kan deras "klo" hjälpa oss med det?

Den fysiska känseln är något som ofta uteblir i VR-upplevelser även om det finns lite olika lösningar för detta. Nu har Microsoft tagit fram en lösning som kan ge VR-användare hyfsad fysisk feedback inuti VR-upplevelser. Microsoft kallar sin haptiska VR-kontroll för CLAW och den kan ge olika typer av fysisk feedback när användaren greppar saker, vidrör saker eller trycker på saker i VR-upplevelser. Som synes i videon nedan så verkar CLAW även kunna ge schysst rekylkänsla om man till exempel avlossar ett vapen inne i en VR-upplevelse. CLAW är ett av flera projekt där Microsoft försöker integrera haptik och fysisk känsel i VR-upplevelser. Ett annat sådant är Canetroller som vi skrev om för ett tag sedan vilket är en haptisk kontroll för VR-upplevelser som är tänkt att användas av blinda och synskadade. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Super Angry Birds
En lite mera fysisk kontroll till Rovios spel

Här är en rätt så ball spelkontroll till Angry Birds som två stycken gör-det-själv-snubbar har byggt ihop på en haptik-kurs som gavs av Köpenhamns institution för interaktions-design. Som synes i videon ovan så styr den fysiska kontrollen spelets fågel-slangbella och den verkar vara hyfsat precis. Det finns även en tillhörande kontroll med vilken man aktiverar fåglarnas bomber. I slutet av videon visar man även lite snabbt hur man gått tillväga när man byggde "Super Angry Birds". Super Angry Birds finns bara i det här exemplaret och sannolikheten att den skulle börja serietillverkas är antagligen inte särskilt stor. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Känn vad det ska bli för väder imorgon
Så du vet om du ska stanna inne eller ej

Robb Godshaw har byggt en liten haptisk kub som kan berätta för dig vad det ska bli för väder dagen därpå. Men inte genom tal, utan genom att du känner på den. Ska det bli kallt blir den kall och tvärtom. Robb är industridesignerstudent vid Rochester Institute of Technology och han har byggt prylen han kallar för Cryoscope av en kylfläkt, ett värmeelement och ett gäng sladdar och kretskort. I toppen sitter en pryl som fungerar som en slags termoelektrisk pump som kan förflytta värme från en ett ställe till ett annat. Allt detta bor i ett litet aluminiumhus. Genom en webbapplikation berättar man för prylen var man befinner sig och den ställer då in sig efter rådande väderlek och blir antingen kall eller varm. Bra sak att ha nära sängen så man vet om man ska vända sig om igen eller göra ett försök att kliva upp. Det förstnämnda är dock alltid mycket enklare. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2011

Koncept HAPMAP - navigera utan att titta på kartan
En handhållen pryl leder dig rätt

HAPMAP visades på SIGGRAPHs E-tech event och tanken bakom projektet är att den som navigerar inte ska stirra ner i kartan utan kunna hålla ögonen på vägen istället. Systemet bygger på guidning via haptik, och i detta fall handlar det om att man håller en pryl i handen som dels vibrerar och dels rör sig för att guida dig åt rätt håll. I videon ser vi när folk med ögonbindel lyckas gå en snitslad bana genom att bara förlita sig på prylen de har i handen. Kan vara bra för de som är inte är seende eller på något annat vis behöver hjälp med sin navigering. Sen är det ju skönt att slippa stirra ned i en karta hela tiden för att kunna hitta, och istället bara strosa fram och låta sig själv bli guidad av en manick. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2008

Svävande kontroll med force feedback
Kanske något för framtidens spel?

En riktigt häftig pryl har distribueras runt bland sex stycken universitet i USA. Det är forskare på Carnegie Mellon University som under de senaste 11 åren tagit fram en helt ny typ av svävande magnetupphängd haptikkontroll för datorapplikationer. Lite video från en tidigare prototyp finns att kika på här. Fungerar det hela bra misstänker jag att det här kan vara en snäppet häftigare spelkontroll än Novints manick som vi skrivit om förut. Däremot kanske den kan vara lite svårare att få tag på, eftersom det som vanligt i sådana här sammanhang ska användas till forskning. Typiskt. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0