m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Nu kan Teslas bilar se vilken hastighetsgräns som gäller
Tesla Autopilot uppdateras

Tesla har släppt en ny uppdatering till sitt hjälpsystem Autopilot så att detta nu kan se vad det står på hastighetsbegränsnings-skyltarna ut efter vägen. Tesla skriver om den nya funktionen till Autopilot: "Speed Assist now leverages your car’s cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning." I den nya uppdateringen till Autopilot har man även gjort en uppdatering i den funktion som håller koll på trafikljus. Denna kan nu spela upp ett ljud för föraren när ett trafikljus slår om till grönt: "A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green traffic Light Chime." Tesla Autopilots nya funktion som läser av vägskyltar kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Funktionen som spelar upp ett ljud när ett trafikljus slår om till grönt kommer att bli tillgänglig i USA, Kanada, Australien samt Nya Zeeland. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pekade finger åt fartkameran - fick 75 gånger högre böter
20 euro blev 1500 euro

Fartkamerorna finns där av en anledning och det är för att folk ska hålla hastigheten och på så vis minska risken för dödliga olyckor. Men vissa gillar inte dessa plåtskåp och är man inte den som vill sabotera dem men ändå visa sitt missnöje kan man ju alltid slänga upp det längsta fingret man har på handen i en obscen gest. Det var precis vad en herre i en BMW X5 gjorde och det visade sig att detta skulle stå honom dyrt. Det hela skedde på Autobahn på en sträcka som har hastighetsbegränsning och där var det 70 km/h som gällde. Föraren körde 81 km/h vilket alltså var 11 km/h och något som i vanliga fall skulle ha kostat 20 euro i böter. Men eftersom 26-åringen även delade med sig av sitt finger höjdes boten 75 gånger till 1500 euro istället. Föraren fick även en månads indraget körkort för sitt oförskämda beteende. Tumnagel
57.8°
+
Bobby Green
0

Nu är maxhastigheten på motorvägarna i Nederländerna sänkt
Max 100 km/h gäller

Förra året presenterade den nederländska regeringen ett förslag om att sänka maxhastigheten på landets motorvägar från 130 km/h till 100 km/h - den lägsta nivån i hela Europa. Anledningen till att man ville göra detta var för att få ned de höga kväveoxid-halterna man hade uppmätt i landet. Nu har begränsningen börjat gälla - dock endast mellan 07.00 och 18.00. Resterande tid på dygnet är det fortfarande 130 km/h som gäller. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Lätt att lura Teslas bilar att köra för snabbt
Det räcker med lite tejp

Säkerhetsforskare på säkerhetsföretaget McAfee har demonstrerar en simpel teknik med vilken man kan lura en del av Teslas bilar att köra i en annan hastighet än den som visas på vägskyltarna, något som demonstreras i klippet ovan. Genom att sätta lite tejp på en vägskylt som anger att vägens hastighetsbegränsning är 35 mph lurade forskarna Teslas Autopilot att hastighetsbegränsningen i själva verket var 85 mph, något som gjorde att bilens fartkontroll började accelerera mot detta. Sårbarheten ligger i kamerasystemet från MobilEye som läser av vägskyltar i äldre modeller av Tesla Model S and Model X vilka kör äldre versioner av MobilEyes system. Steve Povolny som är chef för McAfee Advanced Threat Research säger: "The vulnerable version of the camera continues to account for a sizeable installation base among Tesla vehicles. The newest models of Tesla vehicles do not implement MobilEye technology any longer, and do not currently appear to support traffic sign recognition at all." McAfee har även testat den senaste versionen av MobilEyes kamerasystem för att läsa av vägskyltar och det verkar inte ha den sårbarheten som deras äldre system nu har visat upp. Enligt McAfee så har det sålts runt 40 miljoner fordon som är försedda med den versionen av MobilEyes system som verkar gå att lura med en tejpbit. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

V: fortkörningsböter ska baseras på inkomst
Nytt förslag från Vänsterpartiet

I vissa länder, bland annat Finland, baseras fortkörningsböter på ens inkomst medan den i Sverige är ett fast belopp. Det vill Vänsterpartiet ändra på. – Jag tror på att straff ska vara rättvisa. Det är inte rimligt att en storföretags-vd och en undersköterska ska betala lika mycket i böter, utan böter måste vara baserade på vad man faktiskt tjänar, säger Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson Linda Westerlund Snecker till Sveriges Radio. Det ska svida lika hårt i varje plånbok för de som kör för fort. Frågan ska diskuteras i justitieutskottet i vår och reaktionerna bland övriga partier är blandade. Miljöpartiet tycker att förslaget är intressant, Liberalerna är negativa, Sverigedemokraterna vill att det ska utredas och för Socialdemokraterna är det inte en prioriterad fråga. – Det skulle innebära en väldigt omfattande reform. Det skulle tynga rättsväsendet och det skulle kunna begränsa polisens möjligheter att agera på plats, säger Fredrik Lundh Sammeli (S). Just det sista kommer att bli en skillnad mot i dag. I dag kollar polisen hur mycket man körde för fort, om man accepterar straffet och så får man boten på plats. Om det ska kollas mot inkomst måste det snurra runt en sväng i systemet först. Här är bötesbeloppen i Sverige i dag: Om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre: 1–10 km/h: 2 000 kr 11–15 km/h: 2 400 kr 16–20 km/h: 2 800 kr 21–25 km/h: 3 200 kr 26–30 km/h: 3 600 kr Över 30 km/h: 4 000 kr Om hastighetsbegränsningen är högre än 50 km/h: 1–10 km/h: 1 500 kr 11–15 km/h: 2 000 kr 16–20 km/h: 2 400 kr 21–25 km/h: 2 800 kr 26–30 km/h: 3 200 kr 31–35 km/h: 3 600 kr Över 35 km/h: 4 000 kr Tumnagel
72.0°
+
Roger Åberg
0
2019

111 mil svensk väg får sänkt hastighet
Liv ska räddas

Under nästa månad kommer Trafikverket se till att sänka hastigheten på 111 mil väg här i landet. Orsaken är inte helt oväntat, och eftersom det står i underrubriken, för att rädda liv. Det handlar om 90-vägar som skyltas om till 80 km/h istället. Risken för att omkomma vid en kollision minskar med 40 procent tack vare denna sänkning och man räknar med att spara 16 extra liv om året på detta. Sträckorna som får sänkt hastighet får även fler fartkameror. Nio mil väg kommer även att få höjd hastighet från 90 till 100 km/h. 2025 är målet att 425 mil väg ska ha fått lägre lägre hastighet medan 120 ska ha fått högre. Vilka vägar det gäller hittar ni på länken nedan. Tumnagel
21.9°
+
Bobby Green
0

Tyska riksdagen har röstat för fortsatt fri fart på Autobahn
79 procent sa nej till hastighetsbegränsning

2013 ville det tyska socialdemokratiska partiet SPD införa en hastighetsbegränsning på 120 km/h på de tyska motorvägarna. Man ville göra detta för att sänka olycksriskerna. Det hela gick dock inte vägen, men frågan har verkligen inte lagts på is bara för det. Det tyska partiet "De Gröna" har flera gånger lyft frågan igen och sagt att en hastighetsbegränsning på 130 km/h vore bra, bland annat för miljöns skull. Förra torsdagen hade man omröstning kring detta i den tyska riksdagen Bundestag och där svarade 79 procent av rösterna nej till förslaget. Det kommer alltså fortsatt att vara fri fart på vissa delar av Autobahn. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0

Stockholm vill stoppa fortkörare med geofencing
Är fortkörning ens ett problem i Stockholms innerstad?

Ny Teknik rapporterar att Stockholms stad nu planerar att göra det omöjligt för stadens egna fordon att köra snabbare än gällande hastighetsbegränsning med hjälp av så kallade geofencing-teknik. Det innebär att man med hjälp av digitala staket stryper bilens hastighet om systemet känner av att fordonet färdas snabbare än gällande hastighetsbegränsning. För Stockholms stad handlar det om 800 - 900 bilar som man planerar att förse med geofencing-teknik till 2021. Det verkar dock återstå en del frågor och det är inte bestämt om det nya systemet ska installeras i fordon som Stockholm stad redan förfogar över eller om det bara kommer att installeras i nya bilar som staden köper in. Stockholm stad har hur som helst avsatt 1,5 miljoner kronor till projektet som Trafikkontoret ska använda för att knyta till sig geofencing-kompetens. På sikt vill även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att alla fordon som färdas i Stockholms innerstad ska förses med geofencing-teknik som ser till att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Hur det rent praktiskt och juridiskt skulle kunna fungera verkar han dock hoppas att Transportstyrelsen, Trafikverket och regeringen ska lösa. Det lär med andra ord ligga rätt långt in i framtiden innan något sådant sker. Kanske är det lika bra för Stockholm att invänta självkörande bilar innan man drar igång ett sådant jätteprojekt, ett projekt som jag misstänker skulle kunna leda till en hel del irritation bland en del Stockholmare. Här nedanför kan ni kolla in vad geofencing är och hur det fungerar. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Timeout istället för böter för fortkörare
Estland testar ett nytt grepp

Polisen i Estland testar nu ett nytt grepp när det kommer till fortkörare. Istället för att ge den som kör för fort böter får man en timeout. Det gäller dock endast för den som för första gången åker dit för fortkörning, inte om det är något man brukar göra. Du får då valet att antingen ta emot en bot, eller få en timeout från att köra bilen eller vilket fordon du nu har valt att framföra dig själv med när du blev stoppad. Men det handlar inte om att du får körkortet indraget i någon vecka eller så, utan istället om ett antal minuters stillastående innan du får köra vidare. Kör du 20 km/h eller mindre över hastighetsbegränsningen får du snällt stå kvar vid kontrollen i 45 minuter och tänka över ditt bus. Kör du mellan 21 och 40 km/h för fort är det istället en timme som gäller. Det här ska alltså kunna få förare att tänka över sina handlingar lite bättre och inte göra om samma dumma grej i framtiden. Vad tror ni om detta? Är det något även vi här i Sverige borde införa? Tumnagel
66.3°
+
Bobby Green
0

Full fart med en Dodge Challenger Hellcat
På Autobahn

YouTube-kanalen AutoTopNL tar ut nya och snabba bilar på Autobahn där det inte är någon hastighetsbegränsning och kollar vad de går för. En av de senaste bilarna att gasa med är en Dodge Challenger Hellcat. Snabbt går det, men trafiken hindrar från att kunna maxa helt. Enligt Dodge själva ska toppfarten ligga på hela 320 km/h. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Hastigheten på Autobahn sänks tillfälligt
Värmeböljan är anledningen

Det är ganska varmt i Sverige just nu, men betydligt varmare i andra länder. På flera ställen upp mot hela 40 grader. De höga temparna har nu fått de tyska myndigheterna att tillfälligt sänka hastigheten på Autobahn - på flera sträckor gäller därför nu max 100 eller 120 km/h. Värmen gör att asfalten kan spricka och då är det direkt obra om man dundrar fram över den i 300 blås. En annan nyhet relaterad till Tyskland och extrem värme är den här, där en man åkt naken på sin scooter bara för att han tyckte att det var för varmt för att ha kläder på sig. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

BMW-bilar kommer att känna igen trafikljus i framtiden
Stannar automatiskt när det blir rött

BMW har visat upp lite nya funktioner som kommer att dyka upp i BMW-bilar framöver och kanske kan underlätta körningen för en del. Det handlar om ett datorsyns-system som har integrerats i fordonens farthållare och som kan känna igen trafikljus, stopp-skyltar och en del andra vägskyltar. Med hjälp av det kan föraren hela tiden se vilken aktuell hastighetsbegränsning som gäller på vägen och bilen kan även stanna automatiskt vid trafikljus och stopp-skyltar. I dagsläget aktiveras det så kallade ACC Stop&Go-systemet bara om bilen framförs under 80km/h. Systemet är fortfarande under utveckling och det är oklart när det kan komma att dyka upp i BMW:s bilar. I klippet ovan kan ni kolla in en kort demonstation av systemet när detta visades upp på BMW:s testbana i München. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Google Maps börjar visa hur snabbt du kör
Så du har koll på det

Android Police rapporterar att Google Maps mobilappar har börjat visa hastigheten om man använder appen när man ute och kör bil. Förutom förarens aktuella hastighet visas även vägsträckans hastighetsbegränsning och den aktuella hastigheten kommer att visas i en annan färg om föraren kör snabbare än tillåtet på sträckan. I dagsläget fungerar inte funktionen direkt i Android Auto-system som finns inbyggda i bilar. Så vill man använda funktionen så är man hänvisad till mobilen och antingen Google Maps eller Android Autos app. Google Maps hastighetsfunktion är aktiverad i ett dussintal länder där såväl Sverige som Finland är med. Tumnagel
61.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frankrike reglerar elsparkcyklarna
Ska ej få köra på trottoarer längre

Den franska regeringen har bestämt sig för att reglera elsparkcyklar. Detta gör de för att försöka minska olyckorna som dessa fordon har fört med sig sen de började dyka upp lite överallt förra året. Bland annat ska en hastighetsbegränsning införas vilket innebär att de får köra högst 25 kilometer i timmen och de får endast köra på cykelbanor. Om en cykelbana inte finns får de endast köra på, högst, 50-vägar i stan. Utanför tätbebyggt områden kommer det bli helt otillåtet att använda sig av bilvägar med elsparkcykeln. I Paris har stadens borgmästare redan infört böter på nästan 1 500 kronor för dem som kör elsparkcyklarna på trottoaren. Detta är bland annat något som regeringen vill använda i resten av landet. Folk som vill korsa en trottoar måste leda elsparkcykeln med handen. Förutom ovanstående förslag till lagändringar så vill regeringen även införa en åldersgräns och hjälmtvång för alla under tolv år. Det ska inte heller vara tillåtet att åka mer än en person per elsparkcykel och förbjudet att använda hörlurar under körning. Tanken är att dessa nya regler sak börja gälla efter sommaren. Tumnagel
52.7°
+
Frode Wikesjö
0

Förra året omkom 324 personer i trafiken
En ökning med 72 stycken personer

Trafikverkets siffror från förra året visar att 324 stycken personer omkom i trafiken. Tyvärr är det en ökning med 72 stycken personer jämfört med året innan - något som visar att det behövs kraftfulla insatser för att förbättra trafiksäkerheten. Ökningen har framförallt skett på vägar där hastighetsbegränsningen är mellan 70 och 90 km/h. Främst handlar det om mötes- och omkörningsolyckor och kollisioner med tunga lastbilar. Just mötesolyckor har ökat med hela 68 procent om man jämför 2017 med 2018. Där det är kommunala vägar har olyckorna dock minskat något. Under 2018 skadades 4200 stycken personer allvarligt i trafiken vilket är en minskning med omkring 200 stycken personer jämfört med föregående år. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

Med Volvos nya nyckel kan du begränsa bilens toppfart
Och nytt kamerasystem ska hålla koll på föraren

Som ett led i sitt säkerhetstänk gick Volvo förra veckan ut och berättade att alla nya bilar de säljer nästa år kommer att ha en toppfart begränsad till 180 km/h. Nu presenterar man nästa nyhet på samma tema - Care Key. Från och med modellår 2021 kommer den här nyckeln att vara standard till alla Volvo-bilar och den gör att ägaren kan välja en toppfartsbegränsning för sig själv eller någon annan. Ska du exempelvis låna ut bilen till någon du vet är ganska gasglad kan du alltså begränsa hastigheten. Volvo föreslår även tonåringar med nytaget körkort. Exakt hur nyckeln är tänkt att fungera får vi dock inte reda på för tillfället. En annan säkerhetslösning som Volvo också presenterar idag är att nästa generation av bilar som kommer byggas på plattformen SPA2 kommer att utrustas med kameror i kupén. Man gör detta för att på något vis få bukt med förare som kör onyktra eller på något annat vis låter sig distraheras bakom ratten. Förutom kameror ska det även finnas sensorer som övervakar den som kör. Dessa ska då kunna se till att bilens system ingriper om föraren inte gör som den ska, exempelvis om det finns risk för krock och det inte sker någon reaktion. Exakt hur många kameror och sensorer det handlar om och var dessa ska placeras är inte helt klart än. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Volvo kommer att begränsa toppfarten till 180 km/h nästa år
Vill belysa riskerna med körning i höga hastigheter

Volvo Cars vill nu extra mycket belysa riskerna med att köra fort och därför kommer man från 2020 att sätta en toppfartsspärr i alla nya bilar på 180 km/h. I den hastigheten kan man skada sig väldigt mycket också men man tycker att det i alla fall är en signal till alla att fart dödar. Håkan Samuelsson som är vd och koncernchef säger följande: "Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara. Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är något universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv." Förutom detta tittar man även på en om det skulle kunna gå att införa en smart hastighetsbegränsning som med hjälp av geofencing automatiskt spärrar bilens toppfart om den befinner sig i närheten av skolor och sjukhus. Tumnagel
72.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida