45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Meta ska bygga världens snabbaste superdator för AI Ska hjälpa företaget med beräkningar för metaverse Meta, Facebooks moderföretag, har nu byggt klart den första delen av sin supdator Research SuperCluster (RSC). Redan idag har datorn en enorm kapacitet och i slutet av året uppger Meta att RSC kommer att bli världen snabbaste superdator för AI-beräkningar. RSC består idag av 760 Nvidia DGX A100-systems som sammanlagt har en 6080 GPU:er. I slutet av året är planen att RSC ska ha 16.000 GPU:er och en beräkningskapacitet på närmare 5 exaflops. Datorn kommer bland annat att användas för att göra beräkningar som Meta kan använda när man bygger det så kallade metaverse. I ett blogginlägg skriver Meta bland annat: "We hope RSC will help us build entirely new AI systems that can, for example, power real-time voice translations to large groups of people, each speaking a different language, so they can seamlessly collaborate on a research project or play an AR game together." Meta började bygga RSC 2020 och då var målet att AI-datorn skulle kunna träna på dataset som var upp till en exabyte stora, något som motsvarar cirka 36.000 år av HD-video. Här nedan hittas ett videoklipp där Meta presenterar RSC lite närmare. Tumnagel
28.8°
0
2021
Amazon släpper Fire TV Stick i Sverige På tiden! Amazon har äntligen bestämt sig för att börja sälja sina streamingstickor i Sverige. Fire TV Stick 4K Max och vanliga Fire TV Stick går nu att förboka via Amazon.se och ska uppgradera din TV, monitor eller projektor med lite smart gränssnitt som ger dig tillgång till en rad streamingtjänster. Som namnet avslöjar är Fire TV Stick 4K Max den vassare versionen och erbjuder 4K-upplösning, Dolby Vision-HDR, Wifi 6 samt bild i bild-funktion. Förbokning av enheterna har dragit igång och release kommer ske 17 november. Länk till 4K-varianten har ni här nere till vänster och denna kostar 699 kronor. Är 4K något som är onödigt i ditt hem är den vanliga versionen för 449 kronor kanske mer intressant. Tumnagel
29.0°
0
Det här är nya Subaru WRX "The rally legend for the next generation" Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
0
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5 Kan laddas riktigt snabbt Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
0
2020
Kina blockerar Wikimedia från att bli observatör i WIPO Gillar inte att Wikipedias moderorganisation har kontor i Taiwan Kina har blockerat Wikimedia Foundation, den ideella organisationen som bland annat driver uppslagsverket Wikipedia, att få observatörs-status i FN:s upphovsrättsmyndighet WIPO (World Intellectual Property Organization). Anledningen till detta verkar vara att Kina har problem med att Wikimedia har en avdelning i Taiwan, landet som Kina anser tillhör dem. Wikimedia skriver i ett inlägg där man lyft frågan: "China was the only country to raise objections to the accreditation of the Wikimedia Foundation as an official observer. Their last-minute objections claimed Wikimedia’s application was incomplete, and suggested that the Wikimedia Foundation was carrying out political activities via the volunteer-led Wikimedia Taiwan chapter. The United Kingdom and the United States voiced support for the Foundation’s application." Till saken hör att det inte är någon direkt exklusiv klubb som har observatörs-status i WIPO. Enligt TechDirt så ska i stort sett de flesta kunna få det om inte någon av FN:s medlemsländer motsätter sig detta. Bland annat ska en organisation vars syfte är att befria jorden från rymdödlor fått officiell observatörs-status i WIPO skriver TechDirt. TechDirt skriver vidare att den enda organisationen man tidigare hört talas om som nekats observatörs-status i WIPO är "Pirate Parties International" vilket är en paraplyorganisation för världens Piratpartier. Tumnagel
15.7°
0
Lucid Air är äntligen här Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
0
2019
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
CES 2019 Arlo Ultra och Arlo Pro 2 får stöd för HomeKit Säkert välkommet Arlo som har massa produkter för att övervaka hemmet meddelar nu att de trådlösa kamerorna Ultra och Pro 2 kommer att få stöd för Apple HomeKit. Det här gör alltså att du som kör iPhone och iPad kan få tillgång till kamerorna via Apple Home-appen eller med Siri. Vidare kan du exempelvis få till så att dina smarta lampor tänds när en kamera registrerar en rörelse. Möjligheterna är oändliga, typ. Uppdateringen så att man får detta att lira kommer att släppas någon gång under första kvartalet. Tumnagel
40.3°
0
CES 2019 Arlos flaggskepp Ultra släpps den här månaden Övervakningskameran som filmar i 4K I slutet av november förra året presenterade Arlo övervakningskameran Ultra. Det är flaggskeppet i serien med kameror och den är proppad med massa smarta finesser, och en inbyggd lampa. Kameran visas upp på CES och i samband med detta får vi reda på att den kommer att lanseras den här månaden. Kameran har 4K-upplösning, HDR, mörkerseende i färg, 180-graders vidvinkel utan fish eye-effekt, dubbla mikrofoner för bättre tvåvägskommunikation med brusreducering och den nya inbyggda strålkastaren som kan aktiveras vid rörelse eller manuellt. Priserna börjar på omkring 5.500 kronor och för den slanten får man en kamera och den nya basenheten SmartHub. Tumnagel
39.3°
0
Nästa sida