m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo och Varjo använder Mixed Reality för bilutveckling
Används av förare samtidigt som man kör

Volvo Cars och den finska tillverkaren av avancerade Augmented Reality-headset, Varjo, har nu tagit fram världens första Mixed Reality-metod som hjälpmedel när man ska utvärdera prototyper, konstruktioner och aktiv säkerhetsteknik. För första gången ska man kunna köra en riktig bil samtidigt som man har ett Mixed Reality-headset på sig. Detta lägger sömlöst till virtuella element eller kompletta funktioner under tiden man kör. Henrik Green som är Chief Technology Officer på Volvo Cars säger följande: "Med den här Mixed Reality-metoden kan vi börja utvärdera konstruktioner och tekniker medan de bokstavligen fortfarande är på ritbordet. Istället för det vanliga statiska sättet att utvärdera nya produkter och idéer kan vi testa koncept på vägen direkt. Denna metod ger betydande potentiella kostnadsbesparingar genom att identifiera prioriteringar och eliminera flaskhalsar mycket tidigare i konstruktions- och utvecklingsprocessen." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2018

"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef

Efter presentationen av nya Volvo V60 satte vi oss ner för att prata med Volvos Europachef Lex Kerssemakers och utvecklingschefen Henrik Green (som inte är släkt med Bobby). Det är klart att Volvo har ställt in den här bilen annorlunda än både XC-serien och V90. Det är en mindre och lättare bil och det ger den möjlighet att bli roligare, något som man har tagit tillvara på. Mycket av komponenterna är desamma som i V90, de delar ju plattform, men Volvo har ställt in det mesta för en mer dynamisk körning, modeordet nu för tiden för "rolig". Bilen är väldigt låg, något som känns i baksätet. Man sitter lågt, nästan en känsla av att man sitter på golvet. Det är enligt Lex och Henrik något som är valt med en anledning, man vill ha en sportig känsla och sportig profil. Vill man ha det lite högre i livet får man vänta på Cross Country-modellen eller välja en XC60. Nya V60 är en mix av gamla V60 och V70. Tight form men boxig rumpa gör detta till kombin för den typiska svenska kombikunden. Marknaden är också Europa, kombi är inte så stort i Kina och USA - även om man hoppas kunna övertyga framförallt amerikanarna att kombi är rätt najs. Här i kombilandet är man övertygad om att det här är storsäljaren i kombisegmentet, men om den kommer att slå XC60 eller inte vågar man inte säga ännu. Skillnaden mote V90 är pris och storlek. Men det finns nog kunder som inte vill ha en stor bil även om de har råd. Jämfört med konkurrenterna är man övertygade om att man står sig på alla punkter storleksmässigt. Jämför med dem förresten, eller de tyska framförallt, så är Lex väldigt stolt över att man inte längre jämför sig med de tyska konkurrenterna. Man är bortom det och tycker nu att man är med och sätter agendan och leder. Vad tycker ni? T6 och T8 är ju el-alternativen i denna och de har exakt samma batteri och elmotor. Skillnaden ligger i prestandan från bensinaren. En trecylindrare med elmotor kommer till XC40 och verkar inte vara på gång just nu till V60. Det är tydligt att de gillar el och att det kommer mera med tiden. Klart är att det inte handlar om image, Lex påpekar att man vågade köra på bara fyrcylindriga motorer och har inget mot trecylindriga i V60, bara de inte låter som symaskiner. Men just nu är det alltså inte aktuellt, bland annat för att det är lättare att möta utsläppskraven med en fyrcylindrig motor med en lite större bil. Räckvidden har förresten ökat jämfört med T8 i V90, det här är ju en mindre och lättare bil. Tumnagel
53.5°
+
Roger Åberg
0

Första helt elektriska Volvon kommer nästa år
Kommer baseras på 40.2

Redan nästa år kommer Volvos första helt elektriska bil och den kommer att bygga på konceptet 40.2. XC40 började som konceptet 40.1 och där blev konceptet och produktionsbilen väldigt lika varandra så det kan bli så även här. Vad det kommer att stå framför 40 på den här modellen är dock inte helt klart. C40 kanske? Hur som helst så hade konceptet en räckvidd på 35 mil men man siktar på 50 mils räckvidd. - Det är det vi siktar på. Vi är mitt i utvecklingen och tar hela tiden nya steg. Det är annorlunda att utveckla en bil i jämfört med 5 eller 10 år sedan. Då satte man en plan tre eller fyra år innan bilen släpptes och så jobbade man efter det. Gjorde man ett bra arbete fick man en konkurrenskraftigt resultat. Men i det här fallet känns det som att vi varje månad uppdaterar kraven och försöker lägga till nya konkurrenskraftiga saker till bilen. Teknologin utvecklas så snabbt inom flera områden, det är i dag mer ett rörligt mål, säger R&D-chefen Henrik Green. Men det kommer inte att byggas ett alternativ för alla. Lösningen man jobbar på är modulär och kommer alltså att kunna anpassas för olika kundgrupper. - Vi bygger ett modulärt system för att möta olika kundgrupper, både när det gäller batteristorlek och kraften i den elektriska motorn, förtsätter Green. Målet är nå en bredare kundgrupp med kostnadseffektiva lösningar och sedan tillfredsställa premium-segmentet med mer kraft och längre räckvidd. Från 2019 kommer alla bilar som kommer från Volvo att ha någon form av elektrifiering. Tumnagel
80.3°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvos elbilar kommer att ha minst två batteristorlekar
Välj den räckvidd som passar dig och din plånbok

2019 kommer Volvo att presentera sin första rena elbil. Den kommer att ha en räckvidd på över 40 mil och en prislapp på mellan 35 000 till 40 000 dollar. Nu meddelar R&D-chefen Henrik Green (ej släkt) att varje elbil kommer att ha minst två olika batteristorlekar att välja mellan. Man kommer alltså att få vad man betalar för - lägre pris innebär kortare räckvidd och mindre effekt och lägger du lite mer pengar kan du få en bil med längre räckvidd och mer effekt. Precis så som Tesla jobbar i dag alltså. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0
2016
2012
2010
2009