m

Ingen enduro-förare har klarat sig upp för den här kullen
I augusti körs tävlingen igen

Varje år går Andler Hillclimbing-tävlingen av stapeln i Belgien. I augusti är det dags igen och då kanske någon tar sig upp, det är nämligen ingen som har gjort det hittills. Och det kan man ju kanske förstå när man kikar i videon här ovan. Smeknamnet The Impossible Climb känns berättigat. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

De tio snabbaste bilarna på Goodwood Hillclimb
Hej vad det går!

Årets Goodwood Festival of Speed har inte helt oväntat skjutits upp, så därför får vi tills vidare nöja oss med gamla klipp på roliga saker som har hänt där. Här får vi en lista på de tio snabbaste bilarna som har kört på Goodwood Hillclimb. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2019

Fiat 850 med motor från Kawasaki Ninja ZX-12R
Look at her go!

Fiat 850 är en väldigt oskyldig och gullig liten bil. Versionen vi ser här är det inte. Här har man slitat ut den trötta originalmotorn och istället stoppat i motorn från en Kawasaki Ninja ZX-12R. Den ger 180 hästar vilket som ni kan se i det här klippet är fullt tillräckligt och lite därtill. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Galen fyrhjuling med motorcykel-motor
Föraren får kämpa för att hålla den på vägen

Här får vi se en galen fyrhjuling döpt till BRM Quadzilla. Den har en motor hämtad från en Suzuki GSX-R1000 och den ger 143 hästar på hjulen. För att hålla fyrhjulingen hyfsat stabil på vägen har den fått vingar som ska hjälpa till med marktrycket. Trots detta ser det ganska så jobbigt ut att köra den, men det verkar kul i alla fall. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slog rekordet på Goodwoods hillclimb
ID.R kapade tiden med 1,7 sekunder

1999, för 20 år sedan alltså, körde Nick Heidfeld med en McLaren-Mercedes MP4/13 på Goodwoods hillclimb-bana och satte då tiden 41,6 sekunder. Den tiden har ingen kunnat slå sedan dess, förrän i helgen. Då plockade Volkswagen ut sin supersnabba elbil ID.R och med Romain Dumas bakom ratten slogs rekordet med 1,7 sekunder. Det nuvarande lyder alltså 39,9 sekunder och det är ändå kul att Nicks tid har hållit i såpass många år. Klipp från det tidigare rekordet nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Hillclimb-preppad Nissan GT-R med hyfsat mycket vingar
Downforce, I am your father

Om man vill att bilen ska ligga klistrad mot backen bör man se till att den har så mycket downforce som möjligt. Det har Franco Scribante Racing sannerligen gjort med sitt GT-R-bygge som det ska tävlas i hillclimb med. Att montera en vinge även i nosen är inget nytt men en såpass här stor har jag då inte sett tidigare. Förutom den finns det även en enorm på bakluckan för att hålla nere rumpan. Kan behövas när man släpper lös all kraft. Motorn har potential för 2200 hästar men för hillclimb kommer man "bara" att köra med omkring 1600 - på hjulen. Det räcker nog också rätt så bra. Bilen kommer att ha sin tävlingsdebut på Jaguar Simola Hillclimb i Sydafrika i maj. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hillclimb med Sébastien Loeb i en snabb Peugeot 208
Hej vad det går!

Här ser vi när rallyföraren Sébastien Loeb brummar lite med en hyfsat pigg Peugeot 208. Som väntat är det ingen vanlig standardbil det handlar om utan istället en helt specialbyggd skapelse med 208-utseende. Under skalet finns bland annat en dubbelturbomatad V6:a som lämnar hela 875 hästar. Den siffran är också samma som antalet kilon på hela ekipaget, så det rör på sig när man gasar minst sagt. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på snabba 1,8 sekunder - 0-200 ska bara ta 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo 155 GTA och en 155 DTM brummar hillclimb
Härligt att se

Elbilar är bra och allt det där, men ljudet som de här bilarna ger ifrån sig är ändå det som får nackhåren att resa sig. I alla fall hos mig. GTA-versionen byggdes för standardvagnsracing på 90-talet och det sägs att endast 20 stycken exemplar blev till. Motorn kommer från Lancia Delta Integrale och den ger hela 550 hästar som skickas ut till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. DTM-versionen byggdes för den tyska DTM-serien på 90-talet. Den har en V6:a på 2,5 liter utan överladdning men hela 500 hästar ändå. Varvstoppet ligger på galna 12 000. Även här finns det fyrhjulsdrift och vikten på bilen ska ligga på under ett ton. Helt klart också den som har det bästa motorljudet av de två. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Hemmasnickrad Honda för hillclimb-körning
Har ordentlig splitter fram och rejäl vinge bak

Vad behöver man för att klistra sin bil mot backen? Jo, mängder med downforce. Det har Cody Loveland verkligen tagit fasta på när han byggde om sin Honda Civic från 1993. Den har fått sig en turbomatad V6:a från Acura, sänkts så mycket det bara går, fått en gigantisk vinge, väghyvel till splitter fram och en venturi-tunnel som löper under hela bilen. Ingen bil man kör med på tjälskadade vägar direkt, men på fin asfalt biter den sig fast och verkar flytta på sig riktigt bra. Bilen är som väntat byggd för att tävlas med i Hillclimb men har inte blivit godkänd för att köras med på Pikes Peak än vilket är målet. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Häng med i Roborace självkörande bil på Goodwood
I 360 grader

Som vi har skrivit tidigare så skulle Roborace och deras racerbil Robocar besöka Goodwood, och som första självkörande bil ta sig runt banan. Nu har den gjort det och i den här videon får vi hänga med bilen när den körde. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Roborace Robocar blir första självkörande på Goodwood
Ska klara av hillclimben på egen hand

Den 12 juli är det återigen dags för Goodwood Festival of Speed och där kommer Roborace elbil Robocar att delta i hillclimben. Det blir första gången en självkörande bil kör sträckan och den här saknar ju även säkerhetsperson i bilen som skulle kunna gripa in om man råkar närma sig en höbal på fel sätt. Bilen har fyra stycken elmotorer som var och en ger 183 hästar. Den är även proppad med LiDAR, radar och ultraljudssensorer. Självklart har den även flera kameror och ett GPS-system. All information skickas till en dator som har en AI-algoritm som i sin tur gör att bilen kan köra helt själv. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Galen Mercedes SLK klättrar i berg
Hej vad det går!

Hillclimb är härligt alltså. Full spätta, vänsterbroms och smala bergsvägar som leder till den ena hårnålskurvan efter den andra. Att bilarna dessutom går som svin och låter underbart gör att hela upplevelsen blir komplett. Här får vi se en galen Mercedes SLK med en 3,4-liters race-V8:a från Judd. Den pumpar ur sig hela 620 hästar och varvar till sinnessjuka 11.300. Rimlig effekt i en bil som väger 780 kilo. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Hillclimb-förare kraschar omedelbart
Fick ingen bra start

Här ser vi en Formel 3-bil under en hillclimbtävling i Schweiz. Inga konstigheter, utan bara häftigt att få se en sådan kärra kastas runt de skarpa svängarna utmed vägen och ligga klistrad mot asfalten. Dock hann det inte bli så mycket av den varan, eftersom föraren kraschade bara några meter efter starten. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Hillclimb i Polen
Hej vad det går!

Hillclimb kan man aldrig få för mycket av och här ser vi ett par utdrag ur en tävling från Polen. En salig blandning med bilar med drivning fram, bak och på alla fyra tampas mot asfalten och det är riktigt trevligt att titta på. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0
2013

Hillclimb med Porsche 911 RSR
Mumma!

Glöm Traxxas-bilarna jag skrev om häromdagen, det är en sån här jag vill ha i julklapp! Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Hillclimb med Ryan Tuerck

Ryan Tuerck har tidigare bevisat att han är riktigt skicklig på det här med att köra en bil på sladd. Till skillnad från Ken Block där en utstakad bana har nötts ett par gånger stoltserar Ryan (oftast) med att inte ha ett enda sladdspår på vägen framför sig. Till sin hjälp denna gång har en en Scion FR-S med hela 830 hästar. Sträckan i detta fall är Maryhill Loops Road i Washington. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

En tur med David Hauser
Snabb!

Här får vi hänga med David Hauser på ett snabbt hillclimb. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Sandkörning på en helt ny nivå
Ny sport i öknen

Tydligen har araberna kommit på en ny sport att roa sig med ute i öknen. Man bygger om små offroad-bilar och monterar enorma turboaggregat och kör skiten ur dem. Antingen på dragrace eller som vi kan se här, i hillclimb. Ser störtkul ut och det känns ju betydligt säkrare än idiotsporten hagwalah. Ett klipp från dragracingen i öknen hittas under "Läs mer". Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag fyller Aston Martin 100 år!
Firar med festival till sommaren

Idag fyller den brittiska biltillverkaren Aston Martin 100 år. Entreprenörerna och racingfansen Lionel Martin och Robert Bamford slog sina påsar ihop 1913 och bestämde sig för att bygga en alldeles egen bil, och det var så det hela började. Från början hette företaget kort och gott Bamford & Martin men de valde att ändra namnet till Aston Martin efter Roberts framgångar i Aston Clinton Hillclimb i Buckinghamshire där han framgångsrikt hade kört en av deras allra första egna bilar. För att fira jubileet kommer Aston Martin att hålla en stor festival i mitten av juli som kommer att pågå i en hel vecka. Allt om festligheterna och massa historia kan ni läsa om på länken. På bilden ser vi prototypen Aston Martin A3 och helt färska Aston Martin Vanquish. Klipp hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0
2012

Snabb Fiat med MC-motor
Och ett sjukt gött ljud

Stoppar man ner en motor från en Suzuki GSX-R 1000 i en gammal Fiat X1/9 får man ett riktigt snabbt åk. Det kan vi se i den här videon där en sådan bil tar sig upp för ett berg på slingriga vägar. Jag fullkomligt älskar såna här projekt! Att just den här också låter som en skällande hund vid nedväxlingarna gör inte saken sämre precis. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Snabb pickis kör upp för berg
Till tonerna av cool musik

Extremsportaren Shaun Palmer kör här sin GMC Syclone i Pikes Peak hillclimb 2003. Och fort går det till tonerna av Ozzy. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2011

Reto Meisel bombar hillclimb med en Mercedes 190
Dock inte så mycket 190 kvar i den kärran

Här får vi se när Reto Meisel tar sin Mercedes-Benz W201 190 uppför Mickhausen i Tyskland. Brummandet skedde förra helgen och vad jag kan se i videon var det nog en fröjd både för ögat och för örat, lite av det kan vi som tittar genom en burk få ta del av. Kärran har en 3.5-liters Judd-V8:a på 564 hästar. Bilen väger bara 820 kilo och gör 0-100 km/h på 2.8 sekunder. Uppför. Jisses. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2009

Video F3000 i Hillclimb
Dagens kick!

För ett par veckor sedan skrev vi om en F1-uppvisning i Karlskrona och för er som tyckte det var mesig körning så är nog detta nått som kommer uppskattas. Lionel Regal har vunnit franska Hillclimb-mästerskapet 4 år på raken och här är en tur med en F3000-bil - mer än så behöver vi nog inte säga. Tumnagel
39.3°
+
Erik Svensson
0
2008

Världens bästa motorljud
8 filmer med vrålande motorer

Okej, klippen har legat ett tag på Youtube men de är verkligen värda en post. Skruva upp volymen och njut av 8 filmer med ljud från några av världens läckraste bilar. Del 1 ovanför innehåller t.ex Aston Martin V8 Vantage, Ferrari 360 Challenge Stradale, Ford GTX1, Lamborghini Gallardo Superleggera, Mercedes-AMG, McLaren Mercedes SLR och Pagani Zonda F. Mumma! De övriga sju filmerna nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0