Quantcast
m

Intel och Smithsonian gör VR av Burning Man
Kolla in hippiefestival utan att åka dit

Det amerikanska museet Smithsonian har tagit hjälp av Intel för att digitalisera sina 157 miljoner konstverk så att dessa ska gå att ta del av utan att behöva åka till Washington. Det första projektet man färdigställt kallas för "No Spectators: The Art of Burning Man" vilket är en VR-upplevelse som låter användaren ta del av Burning Man-festivalen som arrangeras i Nevada-öknen varje år. Nora Atkinson är kurator för Burning Man-utställningen på Smithsonians Renwick Gallery och hon säger om denna: "x27No Spectators’ is a long-standing saying on Playa. You are encouraged to fully participate. It’s all about being there, being fully present, and not just observing. Two of the ten principles of Burning Man are radical participation and radical inclusivity, meaning that there are no outsiders. Everyone is part of the experience." Utställningen "No Spectators: The Art of Burning Man" på Renwick Gallery håller på till 21 januari nästa år men VR-upplevelsen från utställningen kommer förhoppningsvis att finnas kvar lite längre än så. Här ovan hittas Intels presentation av VR-projektet och nedan hittas en informationsfilm från Smithsonian om själva utställningen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Konstnärsgrupp tar jumbojet till Burning Man
Omgjord Boeing 747 tar plats på hippiefestivalen

En konstnärsgrupp som kallar sig för Big Imagination Foundation planerar att ta ett utrangerat passagerarflygplan till den amerikanska konstnärs/indie/hippe-festivalen Burning Man som går av stapeln i Nevadas öken senare i år. Man skriver att man planerar att bygga om en Boeing 747 till en flyttbar interaktiv konstinstallation men det framgår tyvärr inte närmare vad det innebär i praktiken och det framgår inte heller om man faktiskt redan har införskaffat något flygplan även om det verkar som om så är fallet. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

South Park: The Stick of Truth når guldstatus
Äntligen!

Efter ett antal förseningar meddelade Ubisoft igår att Obsidian Entertainment äntligen kodat klart South Park: The Stick of Truth. Written and voiced by South Park creators Matt Stone and Trey Parker, South Park: The Stick of Truth is the definitive South Park experience. Arm yourself with weapons of legend to defeat underpants gnomes, hippies and other forces of evil. Discover the lost Stick of Truth and earn your place at the side of Stan, Kyle, Cartman and Kenny as their new friend. Succeed, and you shall be South Park’s savior, cementing your social status in South Park Elementary. Fail, and you will forever be known… as a douchebag. South Park: The Stick Of Truth släpps till PlayStation 3, Xbox 360 och Windows den 7:e mars. Tumnagel
50.7°
+
Frode Wikesjö
0
2009

Alex Evans på Nordic Game
Kommunikation nyckeln säger mannen bakom LBP

Igår och idag gick den sjätte Nordic Game-konferencsen av stapeln i Malmö. Både jag och Frode var där i omgångar och jag tänkte återge lite från de talarna jag lyssnade på under dagen. Först ut idag var Media Molecules (LittleBigPlanet) grundare Alex Evans, numera en känd profil och ett stort namn i spelvärlden. Han berättade om sina erfarenheter av spelutveckling i allmänhet och LittleBigPlanet (LBP) i synnerhet. Hela tanken med Media Molecule är att hålla personalstyrkan liten, helst inte fler än 30 personer. Anledningen är enligt Evans att om man inte är fler än 30 som jobbar ihop så går det att hålla ihop hela gänget som ett team utan att delas upp i avdelningar och så vidare. Alla jobbar tillsammans och håller god kommunikation, oavsett arbetsuppgift. Denna inställning får två direkta konsekvenser: dels att de inte har plats för folk som skulle kunna göra spelen för flera plattformar (därav Playstation 3-exklusiviteten) och dels att de ofta ses som hippies av andra spelutvecklare. Och medan Evans beklagade det första en smula så verkade han ta det senare med ro och vem kan klandra honom efter LBP:s framgångar? Mer till LBP sedan så var det intressant att höra på hur han förklarade att de velat göra fysiken i spelet så realistisk som möjligt, men samtidigt tillgänglig för vem som helst. Alltså enkla spelkontroller och gameplay tillsammans med avancerad fysikmotor. Enligt Evans visste de ett tag inte riktigt vad de höll på att utveckla, ett spel eller ett verktyg. "Alla" ville att de skulle satsa på sitt helgrymma verktyg, men Sony krävde att det skulle bli ett underhållande spel och på den vägen gick det (vilket jag i alla fall är tacksam för). Tumnagel
37.0°
+
Kristoffer Arvidson
0
2008

Wippies i 5000 svenska hem
Wireless Hippies, står det för

En del av er känner antagligen till (eller använder) företaget FONs gratis trådlösa routrar för att dela med sig av sitt bredband till omgivningen. Wippies är ett annat sådant företag som nu meddelar att man nyligen har nått upp till 5000 svenska medlemmar. Wippies-boxen som man får gratis ger användaren ett skyddat trådlöst hemmanätverk samtidigt som ett separat nätverk görs tillgängligt för Wippies-användare i närheten. Vad tycker ni om dessa lösningar? Vågar/vill ni dela med er av er uppkoppling? Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0
2007
2006