12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

BMW rullar ut iX M60
Prestandaversion av elsuven med 619 hästar

Nu presenterar prestandaavdelningen BMW M GmbH en ny version av den eldrivna suven iX. Den här kallar man för M60 och den bjuder bland annat på dubbla motorer som sammanlagt levererar upp till 619 hästar och 1015 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, har en begränsad toppfart på 250 km/h, ett batteripack på 106,3 kWh och en räckvidd på 56 mil. Adaptiv luftfjädring, aktiv styrning och sportigare bromsar är standard. Utseendemässigt är förändringarna M60-emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, blåa bromsok och möjligheten att lägga till exteriörpaketet BMW Individual Titanium Bronze. Lite trist i mina ögon att en M-version inte får fräsigare kjolpaket och liknande för att särskilja sig mer från övriga versioner. Lansering sker i sommar och på prislappen står det en bit över 100.000 dollar. På tal om iX så är BMW just nu på CES-mässan med en version som kan byta färg, hur detta ser ut kan ni se här. Tumnagel
40.4°
0

Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning
Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil

Mercedes presenterar nu Vision EQXX som är en eldriven stor lyx-sedan. Man benämner den som den mest effektiva Mercedesen någonsin och den ska kunna ta sig över 100 mil på en laddning. Detta är bland annat möjligt tack vare den tvålkoppsformade karossformen med lågt luftmotstånd (cd 0,17) och batteripacket på 100 kWh. Detta matar i sin tur en 900-voltsdrivlina och en elmotor på 200 hästar. Energiförbrukningen ska vara mindre än 10 kWh per 100 kilometer och energieffektiviteten från batteri till hjul ska ligga på 95 procent. På taket sitter 117 stycken solceller och dessa ser till att skicka kraft till ett separat batteri som i sin tur driver klimatanläggning, infotainmentsystem och belysning. En bra dag ska panelerna kunna ge upp till 2,5 mil extra räckvidd. Bilen väger runt 1750 kilo. När teknik från det här konceptet kan hitta ut till en färdig produktionsbil återstår att se. Tumnagel
59.3°
0
2021

Audi presenterar eldrivna S1 Hoonitron
Ken Blocks nya leksak

Ken Block har kört Ford i tio år men i januari tog samarbetet slut. I september fick vi reda på att Ken nu börjat samarbeta med Audi istället och att han skulle ta fram en eldriven busbil tillsammans med dem. Nu är dagen kommen och här har vi S1 Hoonitron. Bygget påminner om den legendariska Audi Sport quattro S1 och den är helt eldriven. Bilen kommer tillsammans med Ken att ha huvudrollen i en ny video med arbetsnamnet Elektrikhana. Den håller man just nu på att producera men när den släpps vet vi inte. Under skalet finns två stycken elmotorer som driver alla fyra hjulen men några effektsiffror eller liknande får vi inte för tillfället. Det enda man säger är att den har tillräckligt med kraft. Tumnagel
45.6°
0

ArianeGroup ska bygga återanvändningbara raketen Maïa
Mindre raket som ska kunna skjuta upp satelliter

Att Europa ligger långt efter i utvecklingen av rymdteknik jämfört med både USA och Kina är ingen direkt nyhet. Nu uppger Frankrikes finansminister Bruno Le Maire att det europeiska rymdföretaget ArianeGroup ska utveckla en återanvändningbar raket för att kanske kunna knappa in på försprånget som Kina och USA har mot Europa. ArianeGroup verkar sikta på att utveckla en mindre raket som går under namnet Maïa som ska drivas av raketmotorn Prometheus. Raketen ska användas för skjuta upp satelliter till rymden. Le Maire sa bland annat: "For the first time Europe...will have access to a reusable launcher. In other words, we will have our SpaceX, we will have our Falcon 9. We will make up for a bad strategic choice made 10 years ago." Ars Technica påpekar dock att ArianeGroups framtida raket antagligen inte ska ses som någon direkt konkurrent till Falcon 9. Maïa kommer att ha en lyftkapacitet på cirka ett ton vilket kan jämföras med Falcon 9 som har lyftkapacitet på över 20 ton. Någon gång runt 2026 hoppas man att Maïa ska kunna lyfta mot rymden. Tumnagel
39.1°
0

Vätgasdrivet flygplan ska kunna flyga över hela världen
Med bara ett stopp

ATI (Aerospace Technology Institute) presenterar nu det vätgasdrivna konceptflygplanet FlyZero. Man säger att det här ska kunna flyga över hela världen, med samma hastighet som vanliga passagerarflygplan, men bara kräva ett stopp för att tanka på mer vätgas. Planet har ett vingspann på 54 meter, plats för 279 stycken passagerare och ska ha en räckvidd på 972 mil. Vätgastankarna ligger i botten på flygplanskroppen och det är därför bygget ser ut som en padda. Man har tagit fram tre stycken koncept (regional, narrowbody och midsize) och dessa kommer att presenteras i början av nästa år. Då kommer man även att visa upp alla siffror och hur man har tänkt att det här ska kunna bli något i framtiden. 2030 räknar ATI med att vätgasdrivna flygplan i den här storleken kan vara i drift och ett hållbart alternativ till det vi har idag. Tumnagel
60.3°
0

Det här är Koenigsegg David
Avancerad växelriktare som sitter i Gemera

Nej David är alltså inte namnet på en ny megabil från Koenigsegg utan det handlar om en växelriktare som vi hittar i Gemera. Den är som bilderna visar väldigt kompakt men packar ändå hela 750 kW i sig. Namnet kommer från berättelsen om David och Goliat. Två stycken av dessa sitter i Gemera och de i sin tur omvandlar likström till växelström (sammanlagt 1,5 megawatt) som sedan går till de två elmotorerna. Växelriktaren tar upp en volym på tio liter och väger 15 kilo. De flesta elbilar som finns idag har tre stycken faser, David har sex. Mjukvaran till David utvecklar Koenigsegg själva och den ska man kunna uppdatera OTA (Over The Air). Koenigsegg kommer att erbjuda andra företag att köpa både elmotorerna och växelriktaren som de har tagit fram. Tumnagel
59.5°
0

Tyskt företag satsar på att utveckla gyrokoptrar
Helikopterliknande farkoster för två till sex personer

Det tyska företaget Fraundorfer Aeronautics har visat upp sin gyrokopter Tensor 600X på branschmässan European Rotors. Gyrokoptrars rotorer drivs av luftströmmen som uppstår när farkosten förflyttar sig framåt, något som gör att de kan anses som säkrare än traditionella helikoptrar. Tensor 600X är en gyrokopter för två personer. Den har en topphastighet på runt 200 km/h och en räckvidd på upp till 600 km. Ni kan kolla in en bild på Tensor 600X ovan och dess första flygning i videoklippet nedan. Fraundorfer Aeronautics har även planer på att utveckla en större gyrokopter. Den går för tillfället under namnet "R01 high performance" och ska ha plats för sex personer. Någon gång runt 2025 hoppas företaget börja kunna sälja den modellen. Ni kan kolla in en illustration på R01 high performance här nedanför. Tumnagel
39.4°
0

Skoda visar upp faceliftade Karoq
Börjar säljas i mars nästa år

Efter en del skisser och teasers presenterar Skoda nu den faceliftade versionen av modellen Karoq. I mars nästa år kan du lägga en beställning och i slutet av april lanseras den. Bilen har bilen fått nya strålkastare med full LED-Matrixteknik, sportigare design och mer teknik på insidan. Den analoga instrumentpanelen ersätts med en digital instrumentpanel som har en skärm på åtta tum. Som tillval finns en skärm på 10,25 tum. Under huven sitter en dieselfyra på 2,0 liter som ger 150 hästar och som kan tankas med HVO100. Maskinen är kopplad till en automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Mer om nyheterna i pressmeddelandet nedan och på länken. Vad uppdaterade Karoq kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
0

Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas
Kostar från 549.900 kronor

I början av månaden visade Volkswagen upp modellen ID.5 - ett syskon till ID.4 fast med coupé-former. Nu börjar bilen att säljas och den kostar från 549.900 kronor. För den slanten får du ID.5 Pro Performance med 204 hästar och bakhjulsdrift. Den tar sig 51,2 mil på en laddning och går att snabbladda med upp till 135 kW. Dragkrog finns som tillval och på den får man hänga upp till ett ton (1,2 ton för GTX). Det finns än så länge bara två stycken versioner att välja mellan och den andra är ID.5 GTX som är toppversionen av ID.5. Den har precis som Pro Performance ett batteripack på 77 kWh men istället 299 hästar och fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 48,8 mil och denna ska man kunna snabbladda med upp till 150 kW istället. GTX kostar från 609.900 kronor. Alla priser är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Man kan också privatleasa och då kostar ID.5 Pro Performance 5496 kronor per månad, ID.4 GTX 6295 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
0

Kolla in när Jetson One tar en tur i skogen
Svenska VTOL-farkosten verkar rätt ball

Det svenska företaget Jetson Aero har släppt ett nytt videoklipp där man visar upp hur deras lilla VTOL-farkost Jetson One flyger fram över en liten skogsväg vilket ni kan kolla in här ovanför. Jetson skriver själva om klippet: "The feeling you experience when flying the Jetson ONE through the forest is unreal. The excitement and thrills are phenomenal, far more incredible than what you have seen in sci-fi Hollywood blockbusters. Can you think of any manned aircraft capable of speeding through the forest like this?" Jetson väger bara 86 kg och ska kunna lyfta en pilot som väger max 95 kg enligt farkostens tekniska specifikationer. Maxhastigheten ligger på 102 km/h och flygtiden uppges ligga på 20 minuter. Jetson planerar att bygga tolv stycken stycken Jetson One tills nästa år men dessa är redan sålda. Skulle man vara sugen på en egen Jetson One så kommer man med andra ord få vänta tills åtminstone 2023 innan denna levereras. 92.000 dollar, motsvarande lite över 820.000 kronor, kostar en Jetson One. Här nedanför hittas ett klipp till på Jetson One. Tumnagel
46.0°
0
Nästa sida