m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Alla nya BMW och Mini kan nu tanka HVO100
Om de har dieselmotorer

HVO100 verkar vara en rätt trevlig sak som inte smutsar ner naturen, även om det så klart inte är guld och gröna skogar. Råvaran till den HVO100 som säljs i Sverige kommer till exempel till 95 procent inte från Sverige utan från Indonesien och Malaysia. Hur som helst så berättar BMW Group nu att alla BMW och Mini-bilar med dieselmotorer som har sålts från och med mars i år har stöd för att köra på HVO100-bränslet. I rimlighetens namn borde bilar som har tillverkats innan dess också fungera, men BMW har gjort det enkelt för sig och satt det datumet. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2019

HVO100 på 100 stationer i Sverige
Tanka och OKQ8 sprider drivmedlet till fler stationer

Det var i april som Volvo gick ut med att alla deras dieselbilar på SPA- och CMA-plattformarna är godkända att köras på HVO100. Härligt för alla som bor nära en mack med drivmedlet, vilket då inte var så många. Nu har dock Volvo-ägda Tanka och deras samarbetspartner OKQ8 jobbat på och drivmedlet finns numera på nästan 100 stationer över hela Sverige. HVO100 sänker, om det tillverkas av bra saker, CO2-utsläppen med upp till 90 procent. Enligt Volvo så sparar det in över två ton CO2 per år för en bil som körs 1200 mil och drar 0,76 liter milen. Förutom Volvo ska dessa vara godkända för HVO100 (kolla noggrant vad som gäller för din bil!): - Alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer från Citroën, DS och Peugeot. - Alla Isuzu med diesel från 2017 och framåt. - Mercedes E-klass 220d - Alla Nissan med diesel från 2006 och framåt - Opel Grandland X och Combo med diesel - De flesta Renault med diesel från tillverkningsvecka 48, 2018. - Toyota Proace Källa: Gröna bilister Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Bensinpriset slår nytt rekord
16,69 kronor för en liter 95

Igår höjde drivmedelsföretagen riktpriserna på bensin vilket gjorde att priset för en liter 95 nu är rekorddyrt - 16,69 kronor. Bara sedan årsskiftet har literpriset ökat med nästan två kronor. Senast det var så här dyrt att tanka var i augusti förra året då en liter kostade 16,56 kronor. Riktpriset gällande diesel är 16,59 kronor, Etanol kostar 11,95 kronor och HVO100 kostar 17,41 kronor. Priserna är från stationer som är bemannade, vid automatstationer är priset omkring 15 öre lägre. När sommaren och semestern drar igång finns det risk för att priserna går upp ytterligare. Tumnagel
14.7°
+
Bobby Green
0

Tanka loss med HVO100 i din Volvo
Om den är från 2015 eller nyare

Volvo meddelar nu att det är fritt fram att tanka det fossilfria och förnyelsebara bränslet HVO100 i samtliga modeller byggda på SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt så länge de har den egentillverkade fyrcylindriga dieselmotorn. Tillsammans med Taxi Göteborg drog man för snart ett år sedan igång ett projekt där man testade att köra omkring 100 stycken V90 med motorerna D3 och D4 på bränslet. I oktober fick samtliga taxibolag tanka sina bilar med detta och det gällde då S90 och V90 från 2018 och framåt och V60 från 2019 om man hade motorerna D3, D4 eller D5. Eftersom man är nöjda med resultaten efter detta släpper man nu HVO100 fritt även för privat- och tjänstebilskunder. Inga konverteringar eller anpassningar krävs för att detta ska fungera. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
61.0°
+
Bobby Green
0
2017

Citroën uppdaterar C4 Cactus
Mindre Airbumps men får hydraulisk fjädring

Det har nu blivit dags för Citroën C4 Cactus att få sig en liten facelift och uppdatering. Citroën säger att designen har blivit ännu fräckare men i mina ögon har de ju tagit bort det som verkligen fick bilen att sticka ut - de lustiga luftkuddarna Airbump som satt på dörrarna. Eller de är i alla fall betydligt mindre än tidigare. Dock har man lagt till något annat som säkerligen uppskattas - hydraulisk fjädring. Utöver det ska bilen ha inte mindre än 121 olika förarassistanssystem, tre nya uppkopplingssystem och mer bränsleeffektiva och starkare motorer. Du kan få din Cactus med en trecylindrig turboladdad bensinare på 110 hästar med manuell eller automatlåda. Vill du köra diesel finns alternativen BlueHDi med 100 hästar och manuell låda eller BlueHDi med 120 hästar och automatlåda. Den sistnämnda kommer dock först nästa höst. Båda dieslarna ska kunna köras på biodieseln HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) även kallad HVO100. C4 Cactus blir den första bilen i Europa som utrustas med Citroëns fjädringsinnovation Progressiv Hydraulic Cushions. Systemet ska ge känslan av att man svävar fram och på ett effektivt sätt svälja alla ojämnheter i vägen. Bilen blir även den första i världen med "Advanced Comfort Seats" - säten med en inbyggd minnesfunktion som kan justera sig efter exempelvis förarens tyngd och kroppsform. I bagagerummet ska det gå in 358 liter. Fäller man baksätet ryms det istället 1 170 liter. Vad prislappen ligger på och när lansering sker får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0