m

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Företag från Australien presenterar 1340 hästar stark elmotor
Kan användas till hyperbilar och hyperloopar

HyperPower Technologies som är ett företag i Australien presenterar nu QFM-360-X. Det är en kompakt elmotor som genererar hela 1340 hästar. Tycker man inte det räcker och behöver mer effekt ska man kunna seriekoppla motorerna, upp till tio stycken, och då få ut 13.400 hästar som max. För att demonstrera motorns prestanda har man gått samman med Top EV Racing och stoppat fyra motorer i ett dragster-bygge som man hävdar ska kunna göra 0-200 km/h på 0,8 sekunder, 0-530 km/h på 3,7 sekunder och toppa ut vid 610 km/h. HyperPower tänker sig att motorn i framtiden skulle kunna användas inom allt från rymdindustrin till gruvarbeten, hyperloops och även hyperbilar för privatpersoner. Vad motorn kostar och när den eventuellt ska lanseras på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti-koncept som aldrig blev av
Jag tar en Atlantic Coupé tack

Precis som alla andra experimenterar Bugatti med koncept och prototyper i mängder innan vi utomstående får se den färdiga produkten. Nu har man dock lättat lite på locket och delat med sig av några hemlisar som aldrig blivit av. Det handlar om Veyron Barchetta, W16 Coupe Rembrandt och min personliga favorit - Atlantic Coupé. Så här sa en Bugatti-chef till CarScoops: "This is just a story about concept cars that never saw the light of day, and it shows that plans for a second model line have always existed at Bugatti (beyond EB112 and Galibier) and not just in the 1920s and 30s. No other link to the present or future exists." Veyron Barchetta baserades på en Veyron Grand Sport Vitesse men fick en helt ny kaross utan tak och en låg u-formad vindruta. Den ritades av Achim Anscheidt 2008. Som vi kan se fick lite av strålkastarna följa med till Bugatti Divo. W16 Coupe Rembrandt var en GT-studie med frontmotor men inte utrustad med en mindre pjäs för det, här skulle samma W16 på 8,0 liter som man använt sig av tidigare sitta. Men inte heller här blev det något av projektet, som förväntades bli extremt dyrt. Atlantic Coupé skapades 2015 som en modern tolkning av klassikern Type 57 Atlantic från 1936. Tanken var att visa upp bilen på Pebble Beach 2015 men det satte dieselgate-skandalen stopp för. Vilken är din favorit i trion? Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har planer på att bygga ut i Ängelholm
Ny fabrik, ny testbana och ett upplevelsecenter

Koenigsegg har planer på att bygga ut sin fabrik i Ängelholm och kommunen ska nu ha gett ett positivt förhandsbesked kring detta. Det man vill göra är att bygga fler kontor och mer lager men även en ny testbana, ny fabrik för att bygga bilarna och även ett upplevelsecenter. Expansionen kommer att vara en del i satsningen på den nya serien med lite "billigare" hyperbilar. Inget är klubbat än och fler utredningar måste göras innan det första spadtaget kan sättas i jorden. Tumnagel
59.5°
+
Bobby Green
0
2019

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Christian berättar lite om Koenigseggs framtid
Hybrid-superbil med prislapp på en miljon euro kommer 2020

I tisdags släpptes en bomb i bilvärlden - Nevs har köpt en del av Koenigsegg och investerar duktigt för att de båda ska kunna bygga framtidens superbilar, elbilar och hybridbilar. Men vad kommer det här att innebära egentligen? En plan för att rampa upp produktionen rejält finns och även på att lansera billigare bilar med Koenigseggs logga på. Det första som kommer att hända är att en helt ny modell med hybriddrift (inte ersättaren till Agera) kommer att dyka upp 2020, och den kommer att kosta omkring en miljon euro. Det är fortfarande extremt mycket pengar, men ändå mindre än vad de övriga bilarna kostar idag. Målet initialt är att dagens årsproduktion som ligger på 20 bilar till tresiffrigt. Till Top Gear säger Christian: "Wex27ve been looking to expand our offering because basically, our brand has outgrown our production volumes by quite a big margin. We have several years of delivery time on the super-exclusive hypercars we’re building today. But we do think if we make a super-exclusive, custom built supercar at a slightly lower price (that’s the €1m mark) we could get the volumes into the hundreds. Our ambition is that this car will be completely CO2 neutral. Given the freevalve technology, we can actually cold-start the car on pure alcohol, down to -30 degrees Celsius, so there’s no need for any fossil fuel mix then. The idea is to prove to the world that even a combustion engine can be completely CO2 neutral." Han säger också att den nya bilen utseendemässigt kommer att vara typiskt Koenigsegg men i samma veva i ett någorlunda annat format jämfört med hyperbilarna. Det lär inte betyda att det är en SUV eller fyrdörrars sedan-coupé vi har att vänta oss, men något annorlunda lär det ändå vara. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2016

Teaser för hyperbil från Mercedes-AMG
Får F1-drivlina

McLaren, Ferrari och Porsche har hyperbilar i sitt utbud, så varför ska Mercedes stå och titta på med händerna i byxfickorna? Nu berättar tyskens AMG-division att man har en utmanare på gång och den här skissen är det första vi får se av bilen som lovar att bli en av världens mest ultimata hyperbilar. Självförtroendet är på topp alltså, men det kanske det får vara när drivlinan i bilen kommer från F1. "We’re going to create an AMG performance hybrid featuring our Formula 1 drivetrain technology, with a league of AMG performance companies joining forces to create the most efficient, and at the same time, the best performing and most spectacular AMG of all time. Some may even call it a hypercar." Bilen ryktas gå under namnet R50 och får en gatversion av den turboladdade V6:an på 1,6 liter som sitter i F1-bilen, komplett med KERS-system och allt, troligtvis finns här även hybridteknik. Designen ser väldigt rejsig ut men man ska få köra på allmänna vägar med den. När bilen får sin premiär är oklart för tillfället. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2015

Chris Harris kör supertrion
Äntligen

Precis som utlovat kommer här Chris Harris test av den fruktade supertrion bestående av Ferrari LaFerrari, Porsche 918 och McLaren P1. Trevlig fredag! Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Del tre av hyperbilstestet
Resultaten

Del tre av hyperbilstestet är här och nu är det dags att avslöja resultaten från bankörningen. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Del två av hyperbilstestet
Dags för race

Den andra delen i Salomondrins hyperbilstest med LaFerrari, P1, 918 Spyder, Veyron SS och Huayra är nu här och i denna video är det snabbast varv runt banan och snabbast på kvartsmilen som gäller. I bonusklippet nedan berättar Salomondrin bland annat om varför inte någon Koenigsegg eller Lamborghini Veneno är med i testet, och svarar på lite andra frågor som trillat in. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Fem hyperbilar möts på banan
918 Spyder, P1, LaFerrari, Huayra och Veyron SS

YouTube-användaren Salomondrin har lyckats samla fem av dagens coolaste "hyperbilar" och tagit ut dessa på en racerbana. Bilarna är Porsche 918 Spyder, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Pagani Huayra och Bugatti Veyron SS. Det vi ser här är del ett av tre, och i denna får vi en snabb presentation av varje bil. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör rally med Porsche
Roligare än att köra hyperbilar tydligen

Porsche-handlaren Richard Tuthill köpte sig en 997 911 GT3 Cup och byggde om den till en bil man kan tävla med i rallyklassen RGT. Chris Harris fick testa bilen och i den här videon får vi ta del av hans upplevelse. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0
2014

Apex: The Story of the Hypercar
Ny dokumentär från Drive-gänget

Den 6 november på Jalopnik Film Festival i New York visas ett 30 minuter långt klipp ur dokumentären Apex: The Story of the Hypercar. Filmen handlar, som ni säkert redan listat ut, om det vi idag kallar för hyperbilar. Bilar som är mer än superbilar, och som tagit nästa kliv in i utvecklingen. Här har vi trailern för vad som väntar - en orgie i skapelser som Koenigsegg One:1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder och McLaren P1 - allt filmat i 4K. Hela filmen kommer någon gång under nästa år. Tumnagel
52.9°
+
Bobby Green
0
2013

Ny trailer för Forza 5
Jeremy Clarkson snackar

Här har vi en ny trailer för Xbox One-lanseringsspelet Forza Motorsport 5 där Top Gear-profilen Jeremy Clarkson snackar moderna hyperbilar så som McLaren P1 och Pagani Huayra. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0