m
2020

Lotus avslutar samarbetet med Williams
Williams går till rätten

I januari förra året skrev vi att Lotus och Williams Advanced Engineering börjat samarbeta men redan nu ser det ut att vara slut med detta. Tanken var att Williams skulle hjälpa till med utvecklingen av elbilen Evija men Lotus meddelar nu att de kommer sköta allt själva istället. Detta har gjort att Williams valt att ta till rättsliga åtgärder så stämningen är väl kanske inte på topp just nu. De hävdar bland annat att Lotus inte betalat fakturor och är skyldiga dem pengar. I ett uttalande säger Lotus följande: "As the Evija programme enters its latter stages, Lotus has elected to bring the project in house due to delivery problems from Williams Advanced Engineering (WAE). As a result, Lotus has terminated its contract with WAE as a technical partner for high voltage and battery development on the Evija hypercar project." Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Superbilstillverkaren Mazzanti vänder sig till crowdfunding
Söker 300.000 euro

Vi har skrivit om den italienska superbilstillverkaren Mazzanti ett par gånger och det senaste kring företaget är nu att man behöver pengar. Därför har man vänt sig till crowdfunding-tjänsten Crowd Fund Me där man söker 300.000 euro. 40 procent av pengarna är tänkt att gå till produktion av bilar medan resterande 60 procent ska gå till utveckling och PR-grejer. Vdn och grundaren Luca Mazzanti säger följande: "I am proud to announce that Mazzanti Automobili s.r.l. is officially the first hypercar manufacturer initiating an innovative growing project through alternative finance. From now is available, for a few and selected new partners, the opportunity to take part in the capital of the company." Sedan modellen Evantra visades för första gången 2013 har man sålt 15 stycken exemplar. Målet är att kunna tillverka fem bilar om året. Tumnagel
27.4°
+
Bobby Green
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg tar med sig ny hybrid-bil till Genève?
Med 2+2-utförande

Genève-mässan börjar närma sig och därmed också flera rykten kring vad som kan tänkas visas upp. De senaste gällande Koenigsegg är att de kommer att ställa ut en ny hybrid-bil med litet baksäte. Den ska ha en trecylindrig förbränningsmotor på 2,0 liter med FreeValve-tekniken som tillsammans med en eller flera elmotorer ska generera hela 1500 hästar. Den mystiska bilen sägs gå under namnet KG12 och få en prislapp på 1,4 miljoner euro. Tillverkningen ska dra igång 2022 och 300 stycken exemplar ska tillverkas. Detta är som sagt bara rykten än så länge men visst vore det spännande om Koenigsegg breddade sin produktportfölj på detta vis? Visa det här inlägget på Instagram We are proud to have fantastic dealer partners all around the world. In the last couple of days, we have all gathered on our home turf, preparing for an exciting future. #koenigsegg #megacars #hypercars #regera #jesko Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigseggautomotive) 23 Jan 2020 kl. 5:48 PST Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida