12 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Vi har snackat med tre vinnare av App Store Awards
Två svenskar och en legendar

Apple delar varje år ut priser till bra appar, på sommaren i samband med WWDC så prisar man de som har designats och kodats bäst och så här i slutet av året prisar man de som har betytt mest för användarna. Jag fick chansen att prata med några av utvecklarna, och tre var lite extra roligt att prata med. Två av dem för att de helt enkelt är svenska, och en för att de är legendarer. Årets spel på Apple TV: Space Marshals 3 Från helsingborgsstudion Pixelbite kommer Space Marshals 3. Jag snackar lite med Mattias Olsson, VD på Pixelbite som berättar att man fortfarande håller på med samma story som man skrev ner inför att första Space Marshals skulle släppas 2014. Historien kommer inte heller att få sitt slut här, först när man släpper fyran kommer man i mål. – Man behöver inte ha spelat de två tidigare spelen för att spela trean, så nya spelare är varmt välkomna. Men det klurigare och klurigare att skriva på historien, gamla spelare vill ju gärna ha referenser till saker som har hänt tidigare men det får inte göra nya spelare förvirrade. Spelet spelas snett uppifrån och det har inte förändrats mellan spelen. Men man försöker att lägga till funktioner och spelsätt i varje ny version. Varje spel har även olika kapitel, kapitel två släpptes i somras och det kommer två till. Space Marshals 3 finns även till iPhone, iPad och Android. Årets spel för Mac: Myst Japp, spelet som först släpptes 1993 har släppts i en ny version som verkar falla på folks läppar. Att det blir årets spel är lite intressant så här nästan trettio år efter första släppet. Visst är det kul med retro, men det säger också en hel del om hur bakom spelmarknaden är på macOS. Jag frågar Rand Miller, skaparen av Myst tillsammans med sin broder Robyn, om vad som skiljer dåtidens och dagens Myst. – Vi har gjort om Myst några gånger nu och vi använder det för att lära oss mer om nya teknologier, som VR. Vi behöver ju inte fokusera så mycket på spelupplägget eller historien, utan kan istället fokusera på hur vi ska använda den nya tekniken. För spelaren är grunden densamma, men eftersom världen i spelet är betydligt mer flexibel i dag kan storyn också vara mer flexibel. Myst används alltså av bolaget Cyan för att lära sig nya saker, men det är också en ekonomisk bas för dem. – Myst var från början ett experiment, Riven var ett betydligt bättre spel. I dag är Myst en ekonomisk trygghet för bolaget, vi är ett indiebolag som gör vad vi vill och när vi har intäkter från Myst kan vi lägga tid på andra titlar som inte hela tiden måste bli succéer. Det gör oss friare. Myst finns även till PC och finns under Game Pass för de som är nyfikna. Årets iPhone-app: Toca Life World Årets iPhone-app kommer från de svenska utvecklarna Toca Boca, som vi skrev om för första gången för över tio år sedan. Toca Boca alltså, inte Toca Life World för det är betydligt nyare. Alla Toca Bocas spel handlar om att leka och det är viktigt att det inte finns några regler. Så klart finns det begränsningar i spelen men vad som är rätt och fel är upp till barnen som spelar. I spelet får barnen bygga sina egna karaktärer, sitt eget hem och utforska över 100 platser. Jag snackar lite med Mathilda Engman på Toca Boca. Hon berättar att det där med inga regler är viktigt i deras världar, pekfingrar är inget som hör hemma där. Man lyssnar också mycket på barnen och vad de har för synpunkter, inte bara om hur spelet fungerar just nu utan också när det kommer till utvecklingen av spelet. Vi pratar lite om pandemin och det där med att låta vara barnen vara med i utvecklingen, vilket ju är svårare när man inte kan träffas. – Vi gör väldigt mycket användartester och självklart gör vi fler digitala nu jämfört med tidigare. Men det fungerar riktigt bra, vi får ju då också besöka barnen och deras familjer och se hur de använder Toca Life World. Barnen vill oftast vara sig själva i spelet och inte någon fantasikaraktär, det märker vi både i spelet och från det som delas från spelet. Här är alla vinnare av årets App Store Awards: Tumnagel
37.6°
0

iPhone 13 Pro får äntligen manuellt makroläge
Apple fixar en knapp med iOS 15.2

En av de nya funktionerna med kameran i iPhone 13 Pro är att ultravidvinkel-sensorn kan ta makrobilder. När telefonerna släpptes var det dock många som inte var helt nöjda med det automatiska bytet mellan huvudkameran till ultravidvinkel när motivet var tillräckligt nära. Med iOS 15.1 lade Apple till möjligheten att stänga av det automatiska bytet, men då försvann makroläget mer eller mindre helt och hållet. I iOS 15.2 verkar man dock ha nått den optimala lösningen, med en knapp som dyker upp längst ner i vänstra hörnet när telefonen känner av att motivet är tillräckligt nära. Tumnagel
40.4°
0

Stor kamerajämförelse mellan iPhone 13 Pro och Pixel 6 Pro
The Verge har tagit 2 000 bilder

I denna video har Becca Farsace från The Verge tagit 1 000 bilder med Apples iPhone 13 Pro och ytterligare 1 000 bilder med Googles Pixel 6 Pro, för att förhoppningsvis kunna utse en vinnare. Kort sagt är huvudkamerorna nästan precis lika bra, ibland tar iPhone bättre bilder, ibland tar Pixel bättre bilder. Telefoto-kameran verkar dock vara bättre på Pixel 6 Pro, bilderna är skarpare och zoomen sträcker sig till 4x, till skillnad från iPhones 3x. Ultravidvinkeln på iPhone är snäppet bredare (120 vs. 114 grader) och tar bilder med mer kontrast än Pixels ultravidvinkel. För video är iPhone fortfarande bäst i de allra flesta scenarier. Tumnagel
39.1°
0

Apple påverkas av halvledarbristen
Förlorade 6 miljarder dollar under Q4

Apple redovisade igår rätt starka resultat för sitt fjärde kvartal 2021, med högsta omsättningarna någonsin för sina tjänster och Mac. Totalt ska företagets omsättning ligga på 83,4 miljarder dollar, en ökning på 29 procent från förra året. VD:n Tim Cook berättar för CNBC att halvledarbristen dock har påverkat även Apple, Cook uppskattar att förlusten på grund av detta är runt 6 miljarder dollar. Företaget förväntar sig en större förlust under december säger man under gårdagens rapportering. iPhone 13 Pro är fortfarande relativt svåra att få tag på och nya MacBook Pro har leveranstid på ungefär en månad eller längre. Apple ska dock ha sålt lite över 50 miljoner iPhones, vilket gör att det återtar sin andraplats globalt. Samsung säljer fortfarande mest telefoner. Tumnagel
38.5°
0

Apple Fitness+ lanseras nu i fler länder
Dock ej Sverige

Apples träningstjänst Apple Fitness+ har sedan ett tag tillbaka funnits tillgänglig på några engelsktalande marknader. Med tjänsten kan man som användare ta del av olika träningsprogram inriktade mot saker som till exempel löpning, cykling, yoga och dans via Apple Watch, iPad, iPhone eller Apple TV+. Nu kommer Apple lanseras i ytterligare 15 länder dock ännu ej i Sverige vilket ju är lite tråkigt. Men andra europeiska länder så som Frankrike, Italien, Portugal, Ryssland, Spanien, Schweiz och Österrike kan nu träna med Apple. Tumnagel
33.7°
0

Det här är bara dumt, dumt, dumt
Till och med Apple skäms för sin notch på MacBook Pro

I går visade Apple upp nya MacBook Pro, två datorer som på pappret verkar vara fantastiska. Dessutom återkom tre saker som många har saknat; MagSafe, SD-kortläsaren och HDMI. Den hatade touchbaren försvann också. Men säg det som kan få vara perfekt. Istället fick vi en notch. Flärp. Kalla den vad du vill. Precis när vi verkligen började hoppas på att den skulle försvinna på iPhone så dyker den istället upp på MacBook Pro. Till ingen som helst anledning, för det enda som sitter i den är en 1080p-kamera för videokonferens, en kamera som inte ens har Apples mycket trevliga funktion Center Stage, som nu till och med finns i deras billigaste iPad. Tumnagel
22.7°
0

Intressant snack om kommande MacBook Pro
Vad får vi?

Rene Ritchie är en jävel på att snacka men han är också bra på att samla ihop massor av information. För på måndag får vi, troligen, nya MacBooks och det är verkligen superintressant. För de nya maskinerna är inte "bara" gamla MacBooks med nya chip i sig utan vi förväntar oss en helt ny design. Och då är det dags att börja drömma på riktigt. Men vi börjar med chipet. Det kommer troligen att heta M1X och vara en fetare version av M1. Exakt hur den kommer att fungera återstår att se, men räkna garanterat med möjlighet till mer minne än på M1 och massor av mer kraft, framförallt på grafiksidan. Jag räknar med att det är ett chip som kommer att skrämma livet ur oss och ändå ha bra batteritid vid slösurfning. Videoredigering på de här maskinerna lär bli en dröm. Men vi förväntar oss också en ny design och nya storlekar, eller ny storlek på minstingen i alla fall. 14 och 16 tum är det som det pratas om när det kommer till skärmstorlekar och skärmarna ryktas vara av miniled-typ, precis som på stora iPad Pro. Det finns kanske en möjlighet att skärmarna även kommer att rulla på i 120 Hz när det behövs, något som också hade varit en dröm. Speciellt om det automatiskt skulle anpassas till lägre frekvenser när man så ville, typ redigerade film. Formen hoppas jag blir mer kantig, som iPads och iPhone, och så hoppas jag på en vettig kamera med center stage. Om det kommer till den billigaste iPaden men inte till MacBooks blir jag faktiskt sne. Portarna har jag inte så mycket åsikter om eftersom jag inte använder SD-kort, men jag hoppas ändå på HDMI och SD-kort. Det hade varit snällt. Minst fyra USB-C-portar ser jag fram emot. Vad ser ni mest fram emot? Tumnagel
37.0°
0

Ställ in dina Røde-mikrofoner från mobilen
Äntligen!

Rødes mikrofonsystem Wireless GO II är riktigt smidiga och trevliga att jobba med. Men de går bara att göra inställningar på dem när man har dem kopplade till en dator, vilket inte är helt smidigt när man är ute på fältet. Nu har Røde äntligen tagit sig samman och gjort en mobilapp för detta som nu finns att ladda ner gratis. Appen finns för både iOS och Android. Sedan tidigare finns den för Windows och Mac. Tumnagel
40.2°
0

Genshin Impact får stöd för 120 fps på iOS
Men inte hela tiden

iPhone 13 Pro har ju fått 120 Hz på skärmen, äntligen. Men saker och ting behöver få stöd för detta för att det ska bli njutbart och nu har spelet Genshin Impact fått det. Eller typ. Spelet är väldigt grafiktungt så det går inte att köra på 120 Hz och fetaste inställningarna samtidigt. Ändå rimligt, men samtidigt tråkigt. Även om man sänker inställningarna så går spelet ner till 60 Hz när det behövs, vilket typ är hela tiden. Tumnagel
35.7°
0

Google-chef vill få stopp på gröna och blåa bubblor
Men Apple kommer troligtvis inte ändra sig

Android-chefen Hiroshi Lockheimer säger i en tweet att han vill att Apple och Google på något sätt ska lösa situationen med meddelanden mellan plattformarna iOS och Android. Google har under flera år förespråkat kommunikationsprotokollet RCS (Rich Communication Services), som på sikt ska ersätta SMS och fungera mellan olika plattformar. RCS, jämfört med SMS, har funktioner som högre kvalitet på foton och videor, ljudmeddelanden, förbättrad säkerhet och bättre stöd för gruppchattar. Den nya standarden ska också bli end-to-end-krypterad på Android. Kommunikationen mellan en iPhone och Android förblir alltså helt okrypterad med SMS, så länge Apple inte gör något åt "gröna bubblorna". I tweeten, som kan ses nedan, från Lockheimer säger han att det finns en uppenbar lösning och skickar "en öppen inbjudan till folket som kan fixa detta", alltså Apple. Tumnagel
49.2°
0
Nästa sida