m

Nu har en kyckling-nugget varit på besök nära rymden
Tog sig i ballong över 30 kilometer upp i luften

Den brittiska supermarket-kedjan Iceland Foods firar i år 50 år och för att uppmärksamma det har företaget nu bland annat skickat upp en kyckling-nugget till det område som kallas för "near space", ett område som sträcker sig från cirka 20 kilometer till 99 kilometer ovanför jorden. För att skicka upp sin kyckling-nuggets hade Iceland Foods tagit företaget Sent Into Space till sin hjälp, ett företag som specialiserat sig på att skicka grejer till "nära rymden" för reklamkampanjer och annat. Företaget skriver på sin hemsida om sitt uppdrag för Iceland Foods: "That’s right, Iceland asked us to launch a chicken nugget into space to mark the 50th anniversary of their store opening. From a site in rural Wales, the nugget travelled through the Earth’s atmosphere to an altitude of 110,000 feet (that’s 33.5km) where it floated in the region known as Near Space." Kyckling-nuggeten tog sig till 33,5 kilometers höjd med hjälp av en ballong från Sent Into Space varpå den sedan singlade ner mot jorden. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det hela såg ut. Det finns ingen internationell lag eller regel som bestämmer var rymden egentligen börjar. De flesta brukar dock definiera rymdens början vid den så kallade Karmanlinjen som går 100 kilometer ovanför jorden. Tumnagel
26.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Island stämmer Iceland
Vill ha rätten till att kunna använda varumärket utomlands

Islands regering stämmer nu den brittiska lågpriskedjan Iceland Foods då man vill kunna utnyttja varumärket "Iceland" när man marknadsför landet och isländska företag utomlands. Iceland Foods äger rätten till varumäret "Iceland" i hela Europa och Island anser att detta förhindrar isländska företag att använda ordet när man man vill marknadsföra sina produkter i andra europeiska länder. Iceland Foods ska tidigare ha inlett flera juridiska tvister mot isländska företag som använt "Iceland" i sin marknadsföring och oftast vunnit dessa tvister. Detta även när det handlar om produkter eller tjänster som Iceland Foods inte tillhandahåller säger det isländska utrikesdepartementet i ett uttalande. Vidare säger man: "The Icelandic government’s legal challenge at the European Union Intellectual Property Office (EU-IPO) seeks to invalidate this exclusive registration on the basis that the term ‘Iceland’ is exceptionally broad and ambiguous in definition, often rendering the country’s firms unable to describe their products as Icelandic." Islands regering säger att man flera gånger tidigare har försökt att lösa den här frågan med Iceland Foods men att dessa då har ställt "orealistiska och oacceptabla krav". Därför ser Island nu ingen annan utväg än att stämma Iceland Foods. Iceland Foods säger å sin sida att man inte har fått några sådana förfrågningar. Företaget skriver i ett uttalande: "We very much regret that the government of Iceland has apparently decided to take legal action over the use of the name Iceland. While we will vigorously defend Iceland Foods’ established rights where there is any risk of confusion between our business and Iceland the country, we have been trading successfully for 46 years under the name Iceland and do not believe that any serious confusion or conflict has ever arisen in the public mind, or is likely to do so. We hope that the government will contact us directly so that we may address their concerns." Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0