m

Ford vill bara sälja elbilar i Europa 2030
En liten modell kommer 2023

Ford Mustang Mach-E är som ni säkert förstår bara början på Fords elbilsresa. 2030 planerar tillverkaren att alla nya personbilar som säljs i Europa ska gå på el. 2023 ska en ny lite mindre modell börja säljas och detta ska bli den första masstillverkade. Den kommer att använda sig av Volkswagens elbilsplattform MEB och väntas bli i ungefär samma storlek som ID.3. De närmaste 30 månaderna kommer Ford att investera en miljard dollar i att bygga om sin fabrik i Köln för framtida elbilsproduktion. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Elva plus och elva minus med VW ID.3!
En skojig men långt ifrån perfekt bil

När man gör en helt ny modell så är det så klart massor av nya saker som fungerar lysande och massor som fungerar mindre lysande. Så även med Volkswagens ID.3. Vi körde bilen i höstas men som alltid hittar man inte allt dumt och smart under en kort provkörning så vi snattade bilen en vecka och hittade elva plus och elva minus. Bland annat så älskar vi svängradien som är en av sakerna som gör den otroligt lätt att ha och göra med i stan och i parkeringsgarage till exempel. Vi gillar även instrumenteringen och ljusrampen som berättar om man ska svänga. Vi älskar verkligen inte touchknapparna för att styra värme och ljud. På tal om ljud så är det helt tomt där bakre högtalaren sitter, den är fejk! Kolla in alla elva plus och minus i vår video! Glöm förresten inte att prenumerera på vår kanal! Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0

Greenpeace anklagar Volkswagen för nya utsläppsfusk
Sålde bilar till sig själva för att slippa EU-böter

Enligt Greenpeace såldes nästan var fjärde Volkswagen ID.3 förra året till Volkswagen själva eller till någon av tillverkarens återförsäljare. Miljöorganisationen hävdar att detta var för att slippa betala EU-böter för CO2-utsläpp. Fler sålda bilar med låga utsläpp (elbilar och laddhybrider) ger ett lägre CO2-snitt och därmed möjlighet att slippa undan böterna. Volkswagen svarar med att de håller på att byta ut hela sin interna flotta mot elbilar och att de därför köpt in "onormalt" många bilar till sig själva. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil 2020
Hela 2564 stycken exemplar såldes i december

I september började de första exemplaren av Volkswagens elbil ID.3 att rulla ut till kunder och även om den bara hann att säljas i fyra månader förra året knep den platsen som Sveriges mest sålda elbil. För första gången någonsin är det även en elbil som toppar listan över Sveriges mest sålda bilar under en enskild månad vilket då blev december. Totalt reggades det in 4009 stycken nya ID.3 under 2020 vilket är 478 stycken fler än den som kom på plats nummer två - Tesla Model 3. Hälften av köparna av ID.3 är privatkunder. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0
2020

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen tror att de kan matcha Teslas produktion 2023
Kanske tidigare

Vi är många som väntat länge på att tyskarna ska dra igång sina stora apparater när det kommer till elbilsproduktion och nu börjar det att hända saker. Volkswagens ID.3 är på väg ut till folket och det är bara början. Nu säger Bernd Osterloh från Volkswagen att man siktar på att matcha Teslas elbilsproduktion år 2023, kanske tidigare om allt går som man vill. Om Tesla har tre stycken fabriker där mellan 300.000 och 500.000 bilar kan tillverkas blir deras produktion mellan 900.000 och 1,5 miljon bilar per år och det är alltså dessa siffror som Volkswagen siktar på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Volkswagen ID.4 ut på insidan
Nästan som ID.3

Den 23 september kommer Volkswagen att visa upp ID.4 - ID.3:ans crossover-syskon. Innan det är dags får vi här ett par färska bilder som visar hur bilen ser ut på insidan, och inte helt oväntat ser det nästan ut som i ID.3. Det som skiljer sig är formen på de yttre luftutsläppen, var mitten-skärmen sitter på instrumentbrädan och så har kontrollpanelen för ljusinställningarna flyttat lite på sig. Tillverkningen av modellen har redan dragit igång och de första leveranserna ska ske innan året är slut. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 börjar levereras
700 bilar har nått Norge

I går postade jag vårt första test av Volkswagen ID.3 och en av frågorna bland kommentarerna var när det kommer att gå att provköra den. Svaret är snart, för nu har leveranserna börjat komma igång. I fredags rullade nämligen 700 bilar av ett skepp i en hamn i Norge och på lördagen hände samma sak i Dublin, Irland. Det här borde betyda att leveranserna till svenskar som köpt den första versionen av bilen också kommer att få sina bilar inom kort. Leveranserna av bilen har dragit ut på tiden på grund av tekniska problem, men nu verkar det vara löst till den grad att leveranser kan ske. Som vi berättade i testet nedan så kommer heads up-displayen att ha begränsad funktionalitet och CarPlay/Android Auto kommer inte att finnas vid leverans. Både de funktionerna kommer via en uppdatering efter årsskiftet. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Autogefühl går igenom Volkswagen ID.3
Intressant

En ny elbil som kanske kommer att bli det vanligaste vi ser på vägarna framöver är ju alltid intressant, och nu har Autogefühl tagit sig en rejäl titt på ID.3 som förutspås bli den nya folk-elbilen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida