m

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
101.1°
+
Bobby Green
0
2017

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning. Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training. Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs. Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil. Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen. Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den. Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2016

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0
2015

Så ser nya Mercedes E-Klass ut på insidan
Får touch-funktioner i ratten

Efter nyår är det dags för Mercedes att presentera nya E-Klass och i dag väljer tillverkaren att dela med sig av bilder på hur bilen ser ut på insidan. Som vi kan se så får även denna modell en så kallad dubbeldisplay där hela instrumentklustret och infotainmentsystemet nu hänger ihop via två skärmar på 12.3 tum. För första gången i en bil finns det även touch-funktioner på ratten där man kan styra navigatorn, ljudet, telefonen och annat genom att svepa med fingrarna. Vi får även en bild på de nya strålkastarna och mer om dem kan du läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Harman ISZ gör att alla kan lyssna på sin egen musik i bilen
Genom riktade individuella högtalare

Under årets CES-mässa presenterade Harman deras nya bilstereoteknik ISZ (Individual Sound Zones) som gör att alla i bilen kan välja att lyssna på olika musik, radioprogram, telefonsamtal eller annat. Detta har man åstadkommit genom att bygga in högtalare som riktar sig direkt mot chauffören och de eventuella passagerarna och samtliga kontrollerar vad som spelas via ett touchgränssnitt vid varje sittplats. Då det handlar om ett rätt så avancerat system krävs det att systemet monteras i redan när bilen produceras vilket gör att det först 2019 kan dyka upp bilar med ISZ installerat då biltillverkare har rätt så lång utvecklingstid när det kommer till att uppdatera konstruktionen av sina modeller. Vad ett komplett ISZ-system skulle kunna kosta finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Nya Mercedes C-Klass äntligen officiell
En S-Klass i mindre format

Efter otaliga läckor, både av officiella pressbilder och spionfotografer som fångat bilen utan maskering i det fria, är nu äntligen Mercedes fjärde generation av modellen C-Klass officiell. Debuten äger rum den 14 januari på Detroit Auto Show och det besökarna kommer att få se är en bil som vuxit en del, fått massa ny teknik, bantat några kilo och som ser ut som en förkrympt S-Klass. Nya C-Klass mäter in på 4.7 meter i längd vilket är 9.5 centimeter längre än föregångaren. Bilen har även vuxit fyra centimeter på bredden och fått en hjulbas som är åtta centimeter längre. Vikten har kapats med 100 kilo och 70 av dessa beror på den nya karossen i aluminium. Vid lanseringen erbjuds tre olika motoralternativ, en bensinare på 1.6 liter och 154 hästar (C180), en till bensinare på 2.0 liter med 181 hästar (C200) och en diesel på 2.1 liter och 168 hästar (C220 Bluetec). Till dessa kopplas antingen en sexstegad manuell låda eller en sjustegad automat. Senare utökas motorutbudet med flera olika versioner, och som vanligt är det C63 AMG som är toppmodellen. Den väntas få samma dubbelturbomatade V8:a på 5.5 liter som redan finns i programmet, men exakt vad effekten där kommer att landa på är oklart för tillfället. Vidare har hela fjädringen och upphängningen omarbetats och det finns tre olika körlägen att ställa in. Som tillval finns det även ett luftfjädringssystem med hela fem olika inställningar. Teknikmässigt finns det även två olika typer av led-strålkastare att välja mellan och man kan nu också få en head-up display för första gången. Bilen är även utrustad med ett automatiskt bromssystem som stannar bilen om du inte skulle vara med när en olycka är på väg att inträffa. Andra hightech-prylar är till exempel AC:n som jobbar tillsammans med GPS:en och som känner av om en tunnel närmar sig och då stänger av bilens intag av luft utifrån. Exakt när nya C-Klass börjar levereras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2011

Canon lanserar EOS 600D och 1100D
Inga jättenyheter utan ungefär vad man väntat sig

Idag är helt klart en Canon-dag, ett helt gäng nya kompaktkameror, ett par objektiv, två blixtar samt två stycken systemkameror är vad man lanserar idag. vi börjar med systemkamerorna. Canon EOS 600D Detta är Canons bäst säljande serie och den uppdateras sjukligt frekvent (550D kom februari 2010), detta är den senaste inkarnationen. De största skillnaderna från föregående modell är att den nya kameran får vridbar skärm och trådlös blixtstyrning precis som hos storebror 60D. Sedan är det självklart ett par yttre detaljer som ändrats, bland annat lite mer gummi. Utöver det så handlar det mest om mjukvarusaker, digital zooma vid filmning, inbyggda effektfilter (bland annat fejad tilt/shift). Likheterna med föregångarna är även de många, vi hittar samma 18-megapixelssensor, samma ljusmätnings- och autofokussystem, iso upp till 6400 (12 800 utökat) samt samma hastighet på 3,7 fps och 1080p-filmning. Tillsammans med kameran lanseras även en ny version av kit-optiken 18-55 f/3.5-5.6 IS II. Det nya är då att IS:en har nått version två. Prislappen tillsammans med det nya objektivet blir 9000 kronor när den landar i butik i mars. Canon EOS 1100D Förutom en ny version av storsäljaren så uppdaterar Canon även deras nästan tre år gamla EOS 1000D till EOS 1100D. De stora nyheterna är att sensorn numera huserar 12 megapixel och att kameran nu kan filma i 720p. Andra funktioner är bland annat förbättrade hjälpfunktioner för nybörjare, bildhastighet på 2 raw-bilder i sekunden (3 fps med jpeg) samt iso upp till 6400. En tråkig sak är att skärmen endast är en lågupplöst 2,7-tumsskärm men å andra sidan kostar kameran endast 5 300 kronor med den nya 18-55-optiken. Även denna kommer i mars. Ni hittar pressmeddelandena efter hoppet. Tumnagel
38.0°
+
Gordon Andersson
0
2009

CES 2009 Trådlöst stereosystem från Linksys
Inte helt billigt

Linksys verkar vilja ta upp kampen med Sonos och andra som producerar trådlösa HiFi-system med den här nya produkten som går under det inte helt fantasifulla men talande namnet "Wireless Home Audio". Precis som Sonos system är "Wireless Home Audio" uppdelat i diverse olika komponenter som går att kombinera lite beroende på vad man har för behov. Ovan syns bland annat en iPod-kompatibel förstärkare, en mediaspelare med pekskärm, högtalare och en kontroll om man vill styra musiken från ytterligare ett rum. Det lyxigaste startpaketet kommer att kostar runt 1 000 men det finns även lite andra billigare versioner. För hela pressreleasen samt prissättning på individuella delar av paketet kolla under "Läs mer". Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2007

Mer Audi R8, mycket mer
Massiv pressrelease bestående av 9 delar och fler bilder

Vi trodde att vi redan visste det mesta om Audis nya R8, tydligen hade vi fel. Audi har nämligen skickat ut den fetaste pressreleasen jag någonsin läst, ihop med ett gäng nya bilder. Här finner du alla detaljer angående de nya LED-lyktorna, den högvarviga V8:an, 19-tums fälgarna... Ja. hittar du inte den informationen du söker här så lär du aldrig hitta den. Jag har publicerat hela pressreleasen under "läs mer", där finns också en massa bilder (scrolla ner). Har du ett par timmar över kan det vara intressant läsning (hoppas inte systemet kraschar p.g.a. den enorma textmassan). Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
2006

Spelonsdag!
Veckans speldemos

Det är onsdag vilket betyder att det är dags för "Spelonsdag!", där vi försöker tipsa om diverse speldemos och roliga gratisspel. Det blir ett litet nytt format idag. Vet har fortfarande lite problem med att få in bilder överallt i texten, men om man klicka på "Tanka-länkarna" finns det oftast bilder från spelet. Vi kanske löser det till nästa vecka. Först ut ett gäng speldemos: Titel: NHL 07 Genre: Hockey Tanka: www.fileplanet.com, www.fileshack.com, www.gamershell.com (1,859.9 MB) Beskrivning: "This NHL 07 demo allows you to play as one of three teams during a 5 minute period. Supports English, Czech and Swedish languages." Titel: Travia Online Trial Client Genre: MMORPG Tanka: www.fileplanet.com (183.6 MB) Beskrivning: "Travia Online is a third-person fantasy MMORPG with emphasis on hardcore PvP and action gameplay. A user-friendly interface and a subjective game control system act to make gamplay easier. Players can choose to be a brawny warrior, a conjuring wizard, a nimble bowyer or a healing clerger and will then begin their adventure in one of two hotly contested zones, Britra or Deva. The players character can be outfitted with various standard gear, but rare items must be hunted for in a dangerous dungeon." Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida