m

Mazda lyfter CX-5
Kommer till Sverige under januari 2022

Inför modellår 2022 får sig Mazda CX-5 ett ansiktslyft och så här ser det ut. Designen har vässats en del på både ut- och insida och modellen har fått en ny körlägesväljare, förbättrade köregenskaper och mindre vägbuller. En annan nyhet är Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som låter dig som kör välja mellan olika körlägen, bland annat ett terrängläge för när du ska ut bland bergen och härja. På insidan finns induktionsladdare för mobiltelefonen i mittkonsolen, slät lastyta när baksätet är nedfällt och ett vändbart bagagerumsgolv som tål våta och smutsiga saker. Toppversionen kallas för Signature och förutom stötfångarnas nedre del och hjulhuskanter lackade i bilens färg får man dekorpaneler i äkta japansk träfanér, mer belysning interiört och klädsel i brunt Nappa-läder. CX-5 går att få med en 2.0 Skyactiv G -bensinmotor på 165 hästar (FWD och AWD), 2.5 Skyactiv G bensinmotor på 194 hästar (AWD) och 2.2 liters Skyactiv D dieselmotor på 150 eller 184 hästar (FWD och AWD). De första bilarna kommer till Sverige under januari 2022. Priset är från 312.900 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Ny läcka visar Lite-versioner av Samsung Galaxy-telefoner
Kan visas upp under månaden

Samsung har under året släppt flaggskeppen Note 10 och S10 som finns tillgängliga i flera olika storlekar och versioner. Detta är tydligen inte allt Samsung vill få ut under året och enligt en ny läcka kommer företaget presentera två nya enheter under december månad. Onleaks och indiska 91Mobile har lagt vantarna på renderingar av två enheter som väntas släppas som S10 Lite och Note 10 Lite. Note 10 Lite verkar utrustas med liknande hårdvara som vanliga Note 10, det vill säga Exynos 9810 med 6GB ram och förstås en pekpenna, men designen verkar ha ändrats en aning. I stället för skarpa kanter verkar Lite-versionen komma med lite mer rundare hörn, vilket undertecknad gillar skarpt, samt en kameramodul på baksidan med rektangulär induktionshällsdesign. Och ett hörlursuttag, vilket vanliga Note 10 saknar. Storleken på skärmen är okänt, men kan landa på mellan 6,5 och 6,7 tum. S10 Lite, eller A91 som den också kan komma att kallas, kommer med en liknande kamerabump med tre eller fyra kameror, en 32MP selfiekamera i skärmen, 6,7 tum display med 1080p+-upplösning och lär köra Exynos 9810 samt ett batteri på 4500mAh med stöd för 45W-snabbladdning. Hur som helst. Rykten och salt. Vi får se om Samsung kommer presentera dessa enheter under den kommande månaden, eller om de väntar och lägger mer krut på S11-releasen som väntas ske i vår. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Läckta bilder på Samsung S11 hintar om massiv kamerabump
Herrejävlar

Apple och Google har i år levererat telefoner med ordentliga kamerabumpar på baksidan, men tydligen vill Samsung vara värst. Mästerläckaren Onleaks har levererat en bild, samt en video med rendering av telefonen, som påstås visa kommande Galaxy S11 med en ordentlig kamerabump som ser ut att vara dubbelt så stor som induktionshällarna på iPhone 11 och Pixel 4. Utöver den stora kameraknölen så verkar S11 bli som en marginell uppgradering från S10 om man endast kikar på det visuella. Kamerahålet uppe i högra hörnet har flyttat in i mitten och precis som på Note 10 har hörlursuttaget skrotats. Huruvida Onleaks läckta material talar sanning eller ej är för tillfället oklart. Samsung lär presentera telefonen officiellt kring februari/mars. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Snubbe bygger in hårddisk i benet
Johnny Mnemonic approves

I filmen Johnny Mnemonic så arbetar karaktären Keanu Reeves spelar med att transportera data som finns dolt i en hårddisk i hans huvud och snart kanske inte det är lika scifi som det var när filmen släpptes 1995. Biohacking-kollektivet "Four Thieves Vinegar" har utvecklat ett system med vilket man kan överföra data till och från en lagringsenhet som sitter implanterad i en människas kropp. Man kallar det hela för "pegleg" och datan lagras på ett microSD-kort som sitter installerat i enheten. Pegleg får energi från ett externt batteri som ansluts via induktion när användaren vill hämta eller skicka data till sin interna hårddisk. I dagsläget är inte Pegleg riktigt lika avancerat som det systemet som Johnny Mnemonic använder. Filmen utspelar sig dock 2021 så är det kanske inte helt omöjligt att William Gibson, författaren som skrev den korta novellen om Johnny Mnemonic 1981 och vilken filmen baseras på, hade en rätt bra idé om hur världen skulle se ut en sisådär 40 år senare. Här nedan hittas bilder på Pegleg och dess batteri, en bild på när Pegleg används samt trailern till Johnny Mnemonic, en film som jag tror fortfarande håller även om det var ett tag sedan jag såg den. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD tar en titt på påstådda iPhone 11
Induktionshällen

Apple kommer i vanlig ordning att släppa en ny iPhone i höst och via diverse läckor har vi fått reda på hur den nya modellen kanske kommer se ut. MKBHD har lagt vantarna på en dummyversion av iPhone 11 och har släppt en ny video där han pratar om vad han tycker om nyheterna och vad vi kan vänta oss av 11-serien. Tumnagel
33.1°
+
André Stray
0

Oslo fixar trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar
Blir först i världen med det

Norges huvudstad Oslo kommer att installera trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar i staden vilket gör att man blir först i världen med detta. Det är Oslo stad som tillsammans med Fortum och amerikanska Momentum Dynamics ska bygga upp infrastruktur för trådlösa induktionsladdare avsedda för stadens taxi-flotta. Oslo har som mål att ha en helt elektrisk taxiflotta fram till 2023 och 2025 har Norge som målsättning att alla bilar som säljs i landet ska vara helt elektriska. Norge är det landet som det procentuellt säljs flest elbilar i världen i. Förra året var 39 procent av alla bilarna som såldes i Norge elbilar vilket kan jämföras med de sex procenten som såldes här i Sverige. Då ligger Sverige ändå förhållandevis bra till när det gäller elbilsförsäljning, i USA var bara 1,2 procent elbilar av alla bilar som såldes där förra året. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Imagine by Kia kan vara en elbil för framtiden
Kombinerar många biltyper i en

Kia visar nu upp sitt nya elbilskoncept som man kallar för Imagine by Kia. Förutom att ha 21 stycken skärmar framför ratten är det här en bil som beskrivs som en muskulös SUV samtidigt som den är en slank och elegant familjebil och en mångsidig och rymlig crossover. Många biltyper i en alltså. Batteripacket ligger i golvet och det ska kunna laddas via induktion. Vad bilen har för räckvidd eller liknande specifikationer framgår inte för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Så här tror McLaren att Formel 1 ser ut år 2050
Eldrift och toppfart på 500 km/h

Hur ser världen ut år 2050? Så här tror i alla fall McLaren att det kommer att se ut i Formel 1. Bilarna kommer inte att flyga men bli ännu mer aerodynamiska än de är idag. Hjulen kapslas in och toppfarterna ligger på 500 km/h. Självklart är bilarna helt eldrivna och de laddas via induktionsladdare inbyggda i banorna. Här ska 50 procents laddning bara ta 30 sekunder. Mer om hur vision ser ut får vi i videon nedan. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Koncept för självparkering och trådlös laddning av elbil
Ska lanseras 2025

Biltillverkarna vill alltid göra saker enklare för oss och en smidig sak hade ju såklart varit om din framtida elbil kunde parkera sig själv och sedan börja ladda på samma plats via induktion. Det är precis detta som Hyundai demonstrerar i det här klippet. Tanken är att elbilarna själva körs till en ledig laddplats medan fulladdade bilar lämnar när de är klara och parkeras på en vanlig plats. När ägaren sedan kommer för att hämta sin bil görs detta via en app varpå bilen kommer dit man är. Planen är att lansera den här tekniken omkring 2025. Vid den tiden borde det även vara mer vanligt med självkörande bilar i nivå 4. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2018

Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025
Kommer ha snabbladdning via induktion

Bentleys vd Adrian Hallmark har pratat med Reuters och då sa han bland annat att det finns flera diskussioner kring en elbil inom företaget och att en sådan skulle kunna dyka upp innan 2025. Exakt vad det kommer att bli för modell återstår att se, men ett beslut kring detta kommer att tas innan året är slut. Om den blir verklighet kommer bilen att kunna köras mellan London och Paris eller Milano och Monaco på en laddning. De sträckorna är omkring 45 mil. Det ska också gå att snabbladda bilen via induktionsladdning. Den framtida bilen skulle kunna baseras på plattformen Premium Platform Electric (PPE) som just nu är under utveckling av Audi och Porsche. De första bilarna som kommer att grundas på denna ska dyka upp 2021. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier. Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare. Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Opel visar GT X Experimental
Så här ser tillverkarens framtid ut

Opel visar nu den nya konceptbilen GT X Experimental. Med denna vill man förhandsvisa hur framtiden för tillverkaren ser ut designmässigt och med konceptet kommer även kärnvärdena tysk, tillgänglig och spännande. Bilen går enbart på el och senast 2024 ska alla Opels modeller elektrifieras. Den mäter fyra meter på längden och har trots att det inte ser så ut vid en första anblick bakdörrar, dessa är upphängda i bakkant för att göra insteget enklare. Batteriet som är på 50 kWh ska vara nästa generations kompakta litiumjonbatteri och det kan laddas med hjälp av induktion. Vad elmotorn bjuder på får vi tyvärr inte reda på för tillfället men sen så är detta endast ett koncept också. Mer om framtidstankarna finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Kinesiska Wey visar ny självkörande elbil
Behöver ingen förare

Wey är ett lyxmärke framtaget av kinesiska Great Wall motors och nu visar de upp ett nytt koncept som går på el och som ska vara självkörande i nivå 5. Bilen heter kort och gott Wey-X och den kommer man att ställa ut på mässan Auto China som drar igång på onsdag. Eftersom bilen kan köra själv saknar den helt och hållet ratt och istället kan man på förarplatsen koppla av, och kanske även snacka lite med den virtuella assistenten som dyker upp som ett hologram på instrumentpanelen. Via kamerorna i kupén och sensorer i stolarna håller bilen även koll på din hälsa och dina hjärtslag. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället, men man ska kunna ladda bilens batteripack via induktion i alla fall. Energin ska man även kunna dela med sig av till stadsnätet när man inte använder bilen. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Porsche visar ruggad version av Mission E
Ska gå i produktion nästa år

En konceptbil som vi faktiskt inte har fått några förhandstittar på är den som Porsche nu visar upp i Genève. Den heter Mission E Cross Turismo och är en så kallad CUV (Cross Utility Vehicle). Och E:et i namnet innebär att den är helt eldriven. Det hela ser ut som en något mer ruggad och förhöjd version av konceptbilen Mission E. Bilen mäter 4,95 meter på längden och under skalet finns elmotorer som tillsammans ger 600 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska kunna klaras av på under 3,5 sekunder. På under tolv sekunder ska man kunna nå 200 km/h. Det finns adaptiv luftfjädring med vilken man kan höja markfrigången med fem centimeter. Räckvidden anges till 40 mil och laddtiden till endast 15 minuter. Det ska gå att ladda både via induktion och en speciellt framtagen laddbox för hemmet. Konceptet ska bli verklighet nästa år tillsammans med vanliga Mission E. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2017

Svenska elbilen Uniti ska göra 0-80 km/h på 3,5 sekunder
Och kosta från 145.000 kronor!

Den svenska elbilen Uniti ska visas upp på torsdag men i dag gick man ut med att man kommer att säljas Mediamarkt. På den informationssidan finns nu en hel del intressant information. - Uniti kommer att komma med 2, 4 eller 5 säten. - Batteriet som sitter i bilen kommer att vara på 22 kWh och räcka för att åka 30 mil. - Ytterligare ett batteri kommer att finnas. Detta kommer att vara löstagbart och går att ta in på till exempel kontoret om man där inte har någon plats att ladda. Extrabatteriet ger 3 extra mil i körsträcka. - Stora batteriet laddas fullt på 3 timmar och 10 minuter (AC snabbladdning) och till 20 mil på 30 minuter (DC snabbladdning). - Bilen kommer att ha induktionsladdare, så har man det installerat hemma så behöver man inte stoppa i sladden. - 0-80 km/h kommer att gå på 3,5 sekunder med sportläget på. Perfekt för den som vill vara snabb i stan. - Maxhastigheten är 130 km/h. - Bilen ska fungera fint både i stan och på motorvägen. - Ytterligare specifikationer och tillval kommer i mitten på 2018 då man släpper konfiguratorn. - Bilen kommer att ha ett "innovativt styrsystem" eller en "smartscreen-ratt". - Pga enklare tillverkning kommer bilen totalt sett släppa ut 75 procent mindre koldioxid än dagens elbilar. Prislappen ligger på 145.000 kronor och det verkar vara innan miljörabatter. Detta är dock för versionen med två säten. Vad man kommer att hamna på med fler säten och mer utrustning kommer som sagt under nästa år. Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Så fungerar laddplattan till nya BMW 530e iPerformance
Släpps som tillbehör nästa år

Från och med nästa år kommer du som äger ett exemplar av laddhybriden BMW 530e iPerformance kunna köpa till en laddplatta som du kan lägga på exempelvis garagegolvet. Sen parkerar du bara över den och så laddas batteripacket i bilen via induktion. En full laddning tar 3,5 timmar. Vad systemet kostar framgår tyvärr inte för tillfället men det pratas om omkring 1 500 dollar. Samma lösning kommer även att erbjudas till andra iPerformance-modeller i framtiden, och även till i-bilarna. Tumnagel
59.7°
+
Bobby Green
0

Högtalaren Trippy kopplar upp sig via magnetisk induktion
Slipp Bluetooth och sladdar

Det Stockholm och Shanghai-baserade tech-kollektivet Trippy har utvecklat en trådlös högtalare som även den heter Trippy och som är tänkt att kopplas samman med mobiltelefoner. Till skillnad från i stort sett alla andra mobilhögtalare så använder sig inte Trippy av Bluetooth för att streama musik från mobilen till högtalaren utan istället sker ljudöverföringen via magnetisk induktion. Det innebär att mobilen måste placeras på högtalaren för att ljudet ska kunna överföras. Trippy kallar sin teknik för "Place and Play" och man ska använda sig av fyra sensorer för att fånga upp ljudet via magnetisk induktion. Trippy drar igång en crowdfundingkampanj på Kickstarter idag och langar man in cirka 600 kronor nu så ska man få en Trippy-högtalare levererad i oktober. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Logitech Powerplay kommer till Sverige i september
Förhoppningsvis värt väntan

Under gårdagen presenterade Logitech sin nya musmatta G Powerplay som låter dig ladda en Powerplay-kompatibel mus via induktionsladdning. Logitech meddelade att Powerplay kommer släppas i augusti och de kompatibla mössen G903 och G703 skulle släppas senare i juni. Detta är bara releaseplanerna för USA och nu har Logitech berättat när vi i Sverige kommer få leka med nyheterna. Samtliga Powerplay-enheter, det vill säga musmattan och de två mössen, kommer släppas i samma veva i september. Logitech G Powerplay kommer kosta 1399 kronor. G903 kommer kosta 1899 kronor och G703 kommer du kunna köpa för 1299 kronor. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
2016

Mophie lanserar Juice Pack Air till iPhone 7
Batteriskal med mycket kräm och trådlös laddning

Att behöva ladda sin telefon tretton gånger om dagen är inte värdigt, men med Mophies nya Juice Pack Air kommer du öka antalet timmar du kommer kunna använda din nya iPhone 7 rätt drastiskt. Det nya batteriskalen har en kapacitet på runt 2 500 mAh vilket ska ge iPhone 7 27 extra taltimmar och 7 Plus 33 timmar. Utöver extra batteritid är de nya batteriskalen utrustade med trådlös laddning, vilket gör att du kan ladda din iPhone 7 med antingen Mophies egna induktionsladdare eller någon annan sådan med Qi-standard. Skalet har mjuka gummikanter som skyddar din telefon från att bli skadad när du tappar den på marken. Mophie Juice Pack Air till iPhone 7 och 7 Plus finns tillgängliga från och med nu och nu kan beställa ett exemplar för 110 euro på Mophies hemsida. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Xiaomi visar upp Mi Mix
Koncepttelefonen släpps i Kina nästa vecka

Xiaomi visade nyligen upp nya Note 2, men vid sidan av den telefonen har företaget presenterat en sprillans ny koncepttelefon vid namn Mi Mix. Som ni ser på bilden ovan har telefonen en rätt stor skärm som täcker 91,3 procent av framsidan och är 6,4 tum stor. För att lyckas med detta har Xiaomi möblerat om sensorerna som oftast sitter ovanför displayen. Till exempel är frontkameran placerad nere i högra hörnet, vilket är en aningen dum placering men Xiaomi meddelar att du enkelt kan vänta telefonen upp och ner för att inte täcka kameran med handen när du tar selfies. Utöver det använder telefonen en närhetssensor som mäter avstånd med ultraljud i stället för en traditionell sådan. Mest intressant är att högtalaren har plockats bort helt och ersatts med med en induktionsliknande lösning med piezoelektrisk keramik som skickar energi till telefonens metallram som i sin tur skickar ljud till örat. Telefonen ser inte bara rätt flådig ut på utsidan, utan verkar även leverera en trevlig hårdvaruupplevelse. På insidan hittar vi Snapdragon 821, 6GB ram och 256GB lagring. Xiaomi Mi Mix kommer börja säljas 4 november i Kina och kommer finnas tillgänglig i två smaker. En variant med 4GB ram och 128GB lagring för 3 499 RMB, 4 600 kronor, och en snäppet vassare med 6GB ram och 256GB lagring för 3 999 RMB, 5 200 kronor. Den dyrare varianten har även 18 karats guld runt kameran samt fingeravtrycksläsaren. Här under ser ni Philippe Starck som pratar om Xiaomis nya koncepttelefon. Tumnagel
57.1°
+
André Stray
0

Mercedes eldrivna SUV EQ Concept presenterad i Paris
Kraftfull och med en räckvidd på 50 mil

Nu har Mercedes visat upp sitt eldrivna SUV-koncept i Paris och bilen i fråga heter EQ Concept. Den har dubbla elmotorer under skalet som levererar strax över 400 hästar och ett vrid på 700 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Batterierna på 70kWh som hjälper till så att allt blir möjligt ska vara utvecklade av Daimler själva och de är placerade mellan hjulaxlarna. Det viktigaste är såklart räckvidden och den anges till 50 mil. Som vi kan se på bilderna kommer bilen att kunna laddas via en induktionsplatta i marken, hur lång tid detta ska ta framgår dock inte. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Mophie släpper iPhone-skal med trådlös laddning
Ska fungera med flera olika standarder

Mophie meddelar idag att de kommer börja leverera trådlös laddning till sina iPhone-skal, vilket betyder att framtida batteriskal från Mophie kommer gå att ladda med ett flertal olika induktionsladdare oavsett standard. Batteripacken ska även vara utrustade med magneter som ska hålla telefonerna på plats vid laddning. Mophies satsning på trådlös laddning kommer sträcka sig över hela sitt sortiment av batteriskal. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Rykte Google jobbar på trådlös laddning av sina bilar
Har lämnat in patentansökan om ett sådant system

Flera elbilstillverkare arbetar på att ta fram trådlös induktionsladdning till sina elbilar och nu verkar det som om även Google arbetar på ett sådant system för sina självkörande bilar. Rykten säger att Google redan har installerat ett dylikt system på en del av sina självkörande bilar som cruisar runt i amerikanska Mountain View där Google har sitt huvudkontor. Något som ytterligare ger vatten på kvarnen för ryktena är att Google ska ha lämnat in ansökningar till amerikanska FCC (Federal Communications Commission), en amerikansk myndighet som ansvarar för etermedier, för ett slags trådlöst laddningssystem enligt ett läckt dokument. Enligt samma dokument så skulle systemet implementeras av de båda företagen Hevo Power och Momentum Dynamics. Hevo Power ska visa upp sin teknik i april i år enligt deras hemsida och nedan kan ni kolla in en film från Momentum Dynamics. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Porsche bekräftar att Mission E blir av
Lanseras i slutet av det här årtiondet

I mitten på september presenterade Porsche Tesla-utmanare Mission E. En stor konceptbil med Panamera-vibbar men som alltså enbart går på el. Nu bekräftar tillverkaren att bilen kommer att byggas och att den beräknas lanseras i slutet av det här årtiondet. Under det vita skalet vilar två stycken elmotorer som har en sammanlagd effekt på 600 hästar. Kraften skickas till alla fyra hjulen och från 0 till 100 km/h ska man kunna ta sig på under 3.5 sekunder. Laddar gör man med hjälp av en speciellt framtagen 800-voltsladdare, vilket bland annat gör att man kan ladda upp batteriet till 80 % på bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda via en induktionsspole i golvet. Räckvidden anges vid fullt batteri till över 50 mil. Inför produktionsstarten för Mission E kommer man att investera runt 700 miljoner euro i huvudanläggningen som ligger i Stuttgart-Zuffenhausen. Motorfabriken byggs ut för att kunna tillverka elmotorer, och man bygger en ny lackerings- och monteringsanläggning. Även karossfabriken byggs ut. Totalt kommer 1 000 stycken nya jobb att skapas. Tumnagel
71.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida