m

Vad skulle hända om alla levde som influencers?
Hur skulle jorden må då?

Visst vore det najs att leva som en influencer? Bara resa hela tiden, köra feta bilar och ta självisar. Men vad skulle hända med jorden om alla levde som influencers och med den livsstilen det verkar innebära? Det kokar AsapSCIENCE ned i följande klipp. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

En trailer för Fake Famous
HBO-dokumentär om influencers

Fake Famous är en kommande dokumentär där tre vanliga människor ingår i ett experiment för att se om de kan bli så kallade kända influencers med hjälp av en armé av falska följare. Fake Famous starts off with a casting call looking to find three charismatic people with eyes on being famous on social media. They land on an aspiring actress Dominique, fashion designer Chris, and real estate assistant Wylie, and as they’re each given thousands of fake followers each day, they begin to experience the whirlwind world of being a social media influencer. While it comes with the benefit of free stuff, it also comes with certain expectations, consequences, and perhaps a painful realization. Fake Famous har premiär på HBO Nordic den 3 februari. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
2020

JLC toppar Maktbarometern
Anses vara mäktigast på sociala medier i Sverige

Medieakademin har släppt sin årliga sammanställning över vilka som anses vara mäktigast sociala medie-Sverige och i år tillfaller den äran humortrion JLC. Årets makthavare i sociala medier utses utifrån hur stora influencers och andra är på de fyra sociala medie-plattformarna Facebook, Instagram, YouTube och Twitter. Det innebär att ju fler plattformar man finns på desto större chans är att det att få en högre placering på den totala Makthavar-listan. Förra årets etta Therese Lindgren halkar i år ner till andraplatsen på Makthavar-listan medan förra årets tvåa Jocke & Jonna i år får nöja sig med tredjeplatsen. Här ovanför hittas ett klipp från JLC:s YouTube-kanal. Tumnagel
12.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Allt fler kändisar börjar kränga material på OnlyFans
Betaltjänsten som tidigare mest var känd för porr

Betaltjänsten OnlyFans har fått ett rejält publikuppsving under pandemin och uppges nu ha runt 50 miljoner användare. En av anledningarna till att tjänsten blivit större antas vara för att influencers, artister och andra kändisar har börjat sälja exklusivt material på OnlyFans. OnlyFans har funnits i fyra år och vem som helst kan skapa ett konto och börja lägga upp sina grejer där. Tidigare har tjänsten mest dragit till sig användare som velat sälja lättklädda bilder och annat "vuxenmaterial". Den senaste tiden har dock tjänsten attraherat en hel del kändisar som upptäckt att deras fans kan tänka sig att betala för exklusivt material, grejer som kändisarna tidigare vanligtvis har lagt upp gratis i sina andra sociala medie-kanaler. Ett av de senaste tillskotten, och den kanske största kändisen, på OnlyFans är artisten Cardi B vars OnlyFans-kanal går att ta del av för 5 dollar i månaden. Bland andra kändisar som säljer exklusivt material på OnlyFans hittas bland andra fotomodellen Blac Chyna, ”Love island”-deltagaren Megan Barton Hanson, fotomodellen Danielle Lloyd och tv-presentatören Kerry Katona, tidigare sångerska i gruppen Atomic Kitten skriver Expressen. Användare som lägger upp grejer på OnlyFans får behålla 80 procent av intäkterna från prenumerationerna själva medan 20 procent går till OnlyFans. Grundaren av OnlyFans är den 37-årige britten Timothy Stokely. Enligt Daily Mail ska han ha dragit in motsvarande 13 miljarder kronor sedan tjänsten lanserades för fyra år sedan. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på första avsnittet av The Sims Spark'd
12 simfluencers tävlar om storkovan

Gillar du att se när folk spelar The Sims? Möjligtvis inte, men EA och Buzzfeed Multiplayer har dragit igång en realityshow där 12 stycken The Sims-influencers får tävla mot varandra i The Sims 4 genom att utföra en rad olika utmaningar på bästa sätt. Vinnaren kommer få kamma hem storpotten på 100.000 dollar. Första avsnittet, av fyra, har nu släppts på Youtube och ni kan skåda det hela ovan. Undertecknad ska i alla fall göra det av ren nyfikenhet. Hur jävligt kan det vara, liksom. Tumnagel
32.3°
+
André Stray
0

Unga influencers ska göra reklam för landsbygden
Bästa sommarjobbet?

Sommaren är här och med det kommer sommarjobben. En del kanske klipper gräs, står i någon kiosk eller snickrar. Ett sommarjobb som inte fanns när jag växte upp var landsbygdsinfluerare, men nu finns just detta. Det är sju stycken kommuner i Skåne som "vill lyfta och synliggöra ungas tillvaro på landsbygden" genom att under en sommar visa upp hur livet som ung på landsbygden kan vara. Mellan varven med att ge djuren mat och köra traktorer ska man dela med sig av tillvaron på sociala medier, och på så vis locka fler till just landsbygden och livet där. Till sin hjälp i jobbet har man en etablerad influencer som utbildar och ger löpande coachning om hur man influerar på allra bästa sätt. Läs mer på länken där det även finns ett inslag med Hilda Vilbern som är en av ungdomarna som fått det nya jobbet. Här kan ni läsa mer om årets landsbygdsinfluencers. Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0

Kim Kardashian ska göra krim-podd på Spotify
Det var ju lite udda

Dagens kanske mest oväntade nyhet är att reality-stjärnan och influencern Kim Kardashian ska göra en krim-podd på Spotifys podcast-tjänst. Det ska vara podcast i den så kallade "true crime"-genren där man ska fokusera på Kevin Keith, en amerikansk man som dömdes för tre mord 1994. Keith förnekar att han är mördaren och har flera gånger överklagat domen men fick nej på sin resningsansökan 2018. Kim Kardashian kommer att ha tv-producenten Lori Rothschild Ansaldi som parhäst i den än så länge namnlösa podcasten. Uppgifterna om den kommande podcasten kommer från Washington Post. Spotify har än så länge inte själva kommenterat det eventuella samarbetet med Kardashian och Rothschild Ansaldi. Tumnagel
12.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adobe släpper Photoshop Camera officiellt
En app för att fotografera med mobilen

Under förra årets Adobe Max-konferens presenterade företaget den nya foto-appen Photoshop Camera och denna har man nu släppt officiellt till iOS och Android. Det handlar om en app som primärt riktar sig till influencers och andra som gillar att posta bilder i sociala medier. Med appen får användaren tillgång till ett gäng med filter och appen kan även rekommendera att bilden redigeras automatiskt baserat på vad den innehåller. Det går givetvis även att posta bilderna som tas med appen direkt till diverse sociala medie-tjänster när användaren är nöjd med resultatet. Adobe Photoshop Camera hittas gratis till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Här nedanför hittas en videointroduktion till appen. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD snackar Escobars nya satsning
Stabil marknadsföring!

MKBHD har fått en ny telefon från "telefonmakarna" Escobar och pratar om lite om telefonen och företaget i en ny video, som ni kan kika på ovan. Mer specifikt pratas det om företagets aningen fula verksamhet som går ut på att skicka enheter till influencers som visar upp dem i videor, vilket gör att fans hoppar över till Escobar och beställer telefoner som aldrig skickas. Det nya nu är att företaget presenterat en ny telefon som säljs i begränsad upplaga, vilket kort och gott är en guldpläterad iPhone 11 Pro. Nedan har ni en liknande video från Mrwhosetheboss. Tumnagel
32.4°
+
André Stray
0

Instagram delar med sig av annonspengar till Influencers
Influencers kan även börja sälja badges till sina fans

Facebooks bilddelningstjänst Instagram meddelade igår att man för första gången kommer att börja dela med sig av de annonsintäkter som företaget drar in till vissa influencers. Runt 200 influencers runt om i världen får nu möjligheten att köra reklam i sina videoklipp på Instagram TV (IGTV) och intäkterna kommer att delas upp mellan Instagram och den aktuella influencern. 55 procent av intäkterna går direkt till influencern medan Instagram behåller resten. Reklamfilmerna som visas kommer att vara cirka 15 sekunder långa och endast visas för andra instagram-användare som aktivt klickat sig in på det aktuella Instagram IGTV-klippet. Förutom att ta del av reklamintäkter kommer de nu utvalda instagrammarna även få möjlighet att sälja en slags märken, så kallade "badges", till sina fans. Dessa kommer att kosta 1, 2 eller 5 dollar styck och visas framför köparens namn om denna kommenterar på influerarens inlägg. Huruvida Instagram kommer att rulla ut möjligheten för andra att tjäna pengar på sina IGTV-klipp och badges längre fram finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Isabella Löwengrip fälld för vilseledande reklam
Influencer tog i lite för mycket när hon skulle kränga Ellos-kläder

Influencern Isabella Löwengrip har ännu en gång fällts för vilseledande reklam rapporterar Ehandel.se. Detta efter att hon i ett sponsrat inlägg för Ellos-kläder uppgett att en tröja var tillverkad i en blandning av merinoull och kashmir. Tröjan i fråga bestod dock till större delen av polyamid och viskos medan endast 15 procent av tröjan var gjord i de lite exklusivare materialen som nämndes i blogginlägget. Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut: "Reklamombuds­mannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet att polotröjan innehåller en bland­ning av merinoull och kashmir, som att plagget till övervägande del består av denna bland­ning och inte endast innehåller 5 procent kashmir och 10 procent ull. Reklamombudsmannen finner vidare att påståendet ”Silkes­kjolen Saint Tropez” sanno­likt upp­fattas som att plagget är en silkeskjol och inte ett plagg som innehåller 96 procent polyester. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler." Annonsören Ellos har haft korrekt produktinformation på sidan som länkades från Löwengrips blogg och anser sig inte ha något ansvar för hur Löwengrip framställt deras produkt på sin blogg. Reklamombudsmannen är ingen statlig myndighet utan drivs och finansieras av aktörer i reklambranschen. De har inga befogenheter att utdöma någon slags juridiska straff till dem som fälls för vilseledande reklam. Därför ska det här antagligen mest ses som pinsamt för Löwengrip som själv har valt att inte kommentera fällningen. Tumnagel
81.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Katrin Zytomierska stäms för corona-reklam
Influencer kränger fiskolja som ska stärka immunförsvaret

Influencern Katrin Zytomierska och hennes företaget Clean Eating stäms nu av Konsumentombudsmannen (KO) för falsk marknadsföring. Det ska handla om ett inlägg i sociala medier där Zytomierska antyder att en slags fiskolja som hennes företag säljer ska stärka immunförsvaret, något som underförstått ska ge bättre skydd mot det nya corona-viruset. Det finns inga bevis för att fiskoljan varken stärker immunförsvaret eller skyddar mot det nya coronaviruset och därför stämmer nu KO Zytomierska. I ett pressmeddelande säger Gunnar Wikström, processråd vid KO: "Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset." KO vill även att marknadsföringen av fiskoljan och tre andra produkter som Clean Eating säljer stoppas omgående tills frågan är avgjord i domstol. Därför vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud mot marknadsföringen. Tumnagel
129.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konsumentverket ska granska influencers
Misstänks ha gjort otillåten reklam för kreditföretag

Konsumentverket meddelar nu att man under året som kommer ska granska influencers som gör reklam för olika lånetjänster eller kreditföretag lite noggrannare. Anledningen till det är att en lång rad svenska influencers misstänks ha gjort otillåten reklam för företag som till exempel Anyfin, Bynk och Klarna. I en del reklaminlägg från svenska influencers ska dessa ha fått det att framstå som om de själva använde företagens kreditprodukter fastän så inte varit fallet, något som är klart brott mot marknadsföringslagen. Martin Olsson på Konsumentverket säger till SvD om ett fall där en kvinnlig influencer gör reklam för Anyfins produkter fastän hon saknar krediter hos företaget: "I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån. Det är ett brott mot marknadsföringslagen. Man får inte använda sig av felaktiga påståenden, eller ljuga." Bland de influencers som gjort reklam för låneprodukter och kreditföretag hittas bland andra Amanda Schulman, Alex Schulman, Isabella Löwengrip, Margaux Dietz och Carolina Gynning skriver DI Digital. Tumnagel
68.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steven Seagal bötfälls för att ha gjort reklam för kryptovaluta
Sådant måste man ange som influencer

Den amerikanske skådespelaren Steven Seagal har gjort en uppgörelse med den amerikanske finansinspektionen SEC efter sin inblandning i den misslyckade kryptovaluta-satsningen Bitcoiin2Gen (Bitcoiin, B2G) uppger flera källor. Enligt SEC (Securities and Exchange Commission) så ska Steven Seagal vid olika tillfällen marknadsfört Bitcoiin utan att ha uppgett att han fått betalt för att göra det. Bitcoiin var en kryptovaluta som några "entreprenörer" skulle ha lanserat 2018 men så blev aldrig fallet. Seagal ska ha blivit lovad 250.000 dollar kontant samt 750.000 dollar i B2G:s-token enligt SEC men det är oklart om han någonsin fick något av detta. SEC anser hur som helst att Segal mörkade sin eventuella ersättning när han i tweets och annat promotade Bitcoiin. Därför döms han nu till att betala böter på 314.000 dollar, motsvarande lite över 3 miljoner svenska kronor. Seagals advokat säger i ett uttalande efter domen från SEC: "Mr. Seagal, after consultation with others (including counsel), believed the product was a digital currency. He then agreed to allow his likeness to be used to promote the product. He allowed others to post certain items on his social media accounts regarding the product. At some point, Mr. Seagal became concerned with the bona fides of the product and terminated the relationship.Mr. Seagal was not involved in the creation of this product, nor did he have any prior relationship with the individuals who approached him,” the spokesman said. “To him, it was simply a case of someone paying a celebrity for the use of his image to promote a product." Det ska observers att Seagal inte har åtalats för bedrägeri. Istället handlar det om brott mot marknadsföringslagen liknande dem vi sett flera influencer dömas för de senaste åren. Det sker som bekant lite då och då att så kallade influencers "glömmer" att uppge att de fått betalt när de talar gott om olika produkter och tjänster i sociala medier, bloggar och andra platser. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

15 år med Feber
Tut i luren!

Idag har det gått 15 år sedan jag skrev min första artikel till det som vi idag lärt känna som Feber. Även om jag inte på något sätt kommer att kunna ge en komplett sammanfattning vad som hänt under de här åren så ska jag åtminstone ge det ett försök. För det har faktiskt hänt en hel del sedan Roger någon dag efter nyår 2005 undrade om inte det var dags att jag började skriva för något som han tyckte att vi skulle kalla Prylfeber. Tumnagel
82.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 L'Oréal Perso fixar hudkrämen just för dig
Perso blandar till individuell hudkräm efter dina önskemål

Kosmetikaföretaget Lx27Oréal har visat upp ett slags smart hudkräm som kan ge användaren olika hudkräms-varianter och läppstifts-varianter varje dag om det skulle vara önskvärt. Det handlar om en liten maskin som Lx27Oréal kallar för Perso som baserat på lite olika variabler kan blanda till hudkräm och läppstift som passar användaren för tillfället. Perso tar hänsyn till en mängd olika faktorer som till exempel användarens hudkvalitet, årstiden, vädret, temperatur, uv-strålning, pollenhalter och annat för att räkna ut hur en perfekt hudkräm eller läppstift skulle se ut för den individuelle användaren just för tillfället. Perso ska även kunna blanda till läppstift och foundations som baseras på vad användaren har för kläder på sig och det går även att få Perso att bland ihop läppstift som inspirerats av influencers eller andra som användaren vill efterlikna. Lx27Oréal kommer som tidigast att släppa Perso på marknaden 2021. Det finns inga uppgifter om vad den kommer att kosta men vanligtvis brukar maskiner som dessa inte vara jättedyra. Istället brukar företagen hoppas på att köparna kontinuerligt köper nya förbrukningsvaror till maskinerna. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Trailer för RussFest
Silicon Valley goes Mad Max vs. Fyre Festival

Här kommer en "reklamfilm" för festivalen RussFest vilket är en fikitiv festival som arrangeras i HBO:s tv-serie Silicon Valley. Bakom festivalen står den lite halvtokige miljardären står Russ Hanneman som spelas av Chris Diamantopoulos. Av trailern att döma ser RussFest ut att bli en slags blandning mellan Mad Max och den fiaskoartade influencerfesten Fyre Festival som anordnades 2017, en festival som av de flesta som tog sig dit beskrevs som en katastrof. Vill ni kolla in RussFest lite närmare så kommer ni att få se mer av den i nästa avsnitt av Silicon Valley som HBO sänder nu på söndag. Här nedanför hittas trailern till Fyre Festival från 2017. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Therese Lindgren har nu över en miljon följare på YouTube
Första svensktalande kanalen som passerar den gränsen

Dagens Media rapporterar att den svenska influencern Therese Lindgren nu har över en miljon följare på sin YouTube kanal, något som hon ska vara först med bland YouTube-kanaler som sänder grejer på svenska. Den största svensken på YouTube kommer Lindgren sannolikt inte att bli inom en överskådlig tid då även Felix "PewDiePie" Kjellgren, med sina 102 miljoner följare på YouTube, som bekant är svensk. Det är hur som helst rätt imponerande att lyckas skrapa ihop en miljon följare till en YouTube-kanal som bara sänder på svenska givet hur få människor i världen det är som förstår vårt språk. I jubiluemsvideon som ni kan se ovan, där Lindgren firar en miljon följare på YouTube, säger hon bland annat: "Det är så häftigt att den största svensktalande Youtubekanalen tillhör en tjej, [...] det är ovanligt om man tittar på de största Youtubekanalerna i världen. Att det dessutom tillhör någon som är vegan, någon som pratar om psykisk ohälsa, som lider av panikångest och någon som inte är provocerande och som gör drama och gör videos på andras bekostnad, det är bra, säger hon. " Tumnagel
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix listar nyheterna i november
Lite smått och gott

Snart är oktober slut och november är på ingång med stormsteg. Ny månad betyder givetvis att Netflix uppdaterar utbudet på sin streamingtjänst med nya och gamla titlar. Highlightsen i november är förstås Martin Scorseses The Irishman som släpps 27 november och The King med Timothée Chalamet som släpps 1 november. Ett mer omfattande släppschema hittar ni nedan: Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Twitch streamar Formel 1 i helgen
Amazons streamingtjänst sänder direkt från Mexican Grand Prix

I helgen avgörs Formel 1:s Mexican Grand Prix på Autódromo Hermanos Rodríguez i Mexico City och för första gången någonsin kommer det nu bli möjligt att ta del av detta live via Amazons streamingtjänst Twitch. Formel 1 skriver i ett pressmeddelande att F1-intresserade i Tyskland, Luxemburg, Schweiz, Danmark, Norge och Sverige kommer att kunna ta del av alla sessioner från helgens Formel 1-tävling i Mexiko. Man skriver även att det kommer att lägga in lite olika interaktiva element under sändningarnas gång men det är oklart hur dessa kommer att fungera. Twitch F1-sändningar kommer i Tyskland, Luxemburg och Schweiz programledas av spelinfluencern PietSmiet men vem som får denna rollen på den nordiska marknaden uppges inte. Twitch F1-sändningar kommer att gå att ta del av både via Twitch.tv och deras app. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer trailern till sista säsongen av Silicon Valley
Geek-serien drar igång igen nästa vecka

Här kommer trailern till den sjätte säsongen om geeksen i Silicon Valley som gör sitt bästa för att slå sig fram på den amerikanska startup-scenen. Det här kommer även att bli seriens sista säsong och av trailern att döma så har man hämtat inspiration både från Mark Zuckerbergs utfrågningar i den amerikanska kongressen såväl som den fiaskoartade tech/startup/influencer-festen Fyre Festival. Den sjätte och sista säsongen av Silicon Valley drar igång på HBO 27 oktober och HBO Nordic dagen efter det. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

ICA lanserar virtuell influencer-bebis
Elis ska förenkla livet för småbarnsföräldrar

Nu lanserar ICA en digital influencer-bebis som man hoppas ska kunna underlätta vardagen för alla småbarnsföräldrar. Man har döpt den virtuella bebisen till Elis och på bebisens tillhörande Instagram-konto @bebiselis så kommer det att postas bilder med tips och trix för småbarnsföräldrar. Paula Frösell, dietist på ICA, säger i ett pressmeddelande om Elis: "Det känns otroligt spännande att vi har Elis hos oss och att alla följare nu blir inbjudna till hennes värld. Eftersom hon är så liten bryr hon sig mest om saker som hör små barn till men vi kommer även se till att hennes konto blir en lärorik och inspirerande plats för alla småbarnsföräldrar där ute." Efter det att nyheten om Elis släpptes tidigare idag har det varit lite av en bebisfest i sociala medier där Elis dykt upp i lite sammanhang som kanske ICA helst hade sluppit. Ni kan bland annat se ett exempel från Twitter lite längre ner. Huruvida Elis kommer att dyka på andra platser än Instagram finns det inga uppgifter om. Tumnagel
0.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Therése Lindgren är mäktigast i sociala medier
Har gått om Jocke och Jonna

Medieakademien har släppt sin senaste upplaga av Maktbarometern där man rankar diverse influencers, företag och politiker baserat på deras räckvidd i sociala medier. De senaste åren har Jocke och Jonna legat på toppen av listan, men i år är det andra bullar. Therése Lindgren har nämligen gått om Jocke och Jonna. I ett Medieakademiens pressmeddelande säger Lindgren bland annat detta om förstaplatsen: Det senaste året har jag haft en härlig känsla av att mycket fallit på plats. Jag känner mig trygg i min roll. Jag pratar om personliga saker som kärleksproblem, ångest och panikattacker, känslan av att inte ha tillräckligt mycket vänner och att inte passa in. Sådant som de allra flesta någon gång i livet går igenom, men kanske känner sig ensamma i. Greta Thunberg får en hedersomnämning i Maktbarometern då hon från ingenstans klättrat till tolfte plats i listan. Emanuel Karlsten, Medieakademiens ordförande, säger detta om Thunbergs snabba klättring. Vi har aldrig sett någon som växt från ingenting till att bli en av de med störst påverkan i sociala kanaler på knappt ett år. Det är fullständigt unikt och ojämförligt starkt. Top 30-listan i Maktbarometern hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
16.1°
+
André Stray
0

De här sommarpratarna lyssnade flest av oss på
En terrorexpert och en överläkare högst upp på topplistorna

Snart kan vi väl säga att sommaren är slut och nu har statistiken för årets sommarpratare börjat trilla in. Sommarpratarna i Sveriges Radio har som vanligt varit populära och Sommar i P1 har som mest nått 1,6 miljoner lyssnare per vecka. När det gäller vilka sommarpratare som varit mest populära så finns den traditionella listan där alla som lyssnat på sommarpratarna i direktsändning, både via FM-bandet och digitala, listas. Förutom den listan så finns sedan några år tillbaka en separat topplista där man redovisar vilka sommarpratare som varit mest populära att lyssna på via podcasts. Direktsändningslistan toppas av terroristexperten Magnus Ranstorp medan podcast-segern plockades hem av Anders Hansen, en författare som till vardags är överläkare i psykatri. Ni hittar både topp-5-listor här nedanför. Mest lyssnade, direktsändning 1. Magnus Ranstorp, statsvetare, terrorexpert 2. John Lundvik, sångare, låtskrivare 3. Björn Runge, regissör och författare 4. Leif Östling, f.d. vd 5. Björn Frantzén, kock, krögare (Källa: Kantar-Sifos radioundersökningar) Mest lyssnade, poddlyssning 1. Anders Hansen, överläkare i psykiatri, författare 2. Stina Wollter, konstnär, författare, programledare 3. Isabella Löwengrip, entreprenör, influencer 4. Fares Fares, skådespelare 5. Carina Bergfeldt, journalist, författare (Källa: Poddindex-mätning Sveriges Radio) Lyssnade ni på några bra sommarprat i år som ni vill rekommendera? Skriv något i kommentarerna vetja! Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Glassförsäljare tröttnar på infuencers
Så de får börja betala dubbelt

En glassförsäljare i Los Angeles fick varje vecka flera förfrågningar från så kallade influencers som ville få gratis glass i utbyte att de postade bilder på glassen på sociala medier. Glassmannen var alltid konsekvent och sa nej till detta men till slut tröttnade han och gjorde en ny policy för alla influencers. Policyn är helt enkelt att han aldrig kommer ge gratis glass i utbyte för bilder på socialal medier, utöver det så får du som influencer betala dubbelt om du vill köpa glass från honom. Detta har så klart fått en del uppmärksamhet och gjort att försäljningen har ökat generellt. Han hoppas också att detta inspirerar andra människor att säga till influencers att "dra åt helvete" när de kräver gratis saker. Visa det här inlägget på Instagram We’ve decided to make this thing official with signage. We truly don’t care if you’re an Influencer, or how many followers you have. We will never give you a free ice cream in exchange for a post on your social media page. It’s literally a $4 item...well now it’s $8 for you. #InfluencersAreGross Ett inlägg delat av CVT Soft Serve (@cvtsoftserve) 30 Jun 2019 kl. 11:08 PDT Tumnagel
123.2°
+
Frode Wikesjö
0

Razer kickar streamer efter svar om sexuella trakasserier
Ansåg att det var extremism

Razer har bestämt sig för att avsluta sitt samarbete med den brasilianske Twitch-streamern Gabriela Cattuzzo efter att hon uttalat sitt missnöje efter att ha blivit utsatt för en hel del sexuella trakasserier. Mer specifikt lade hon upp en bild där hon red en mekanisk tjur, vilket folk tyckte det var rimligt att svara med saker som "you can ride me as much as you want". Som svar på de osköna kommentarerna skrev Cattuzzo detta på Twitter: “There’s always an asshole to say shit and sexualize women, even when the woman is making a joke, right? That’s why men are trash.” I ett följande inlägg skrev Cattuzzo att män som inte beter sig på detta vis är givetvis undantagen. Razer i Brasilien blev uppmärksammade om detta och en rimlig väg att gå hade varit att assistera Cattuzzo för att underlätta hennes arbete och försöka hålla sexuella trakasserier och osköna kommentarer borta, men Razer valde en helt annan väg. I stället kallade Razer Cattuzzos uttalande för extremism och har valt att avbryta fortsatt samarbete med henne. Razers svar på det hela lyder som sådan: “As gamers, we face every type of preconception and stereotype from the outset, and we will continue fighting so that this type of situation doesn’t repeat itself. Razer Brazil reinforces that the opinions of its influencers do not necessarily represent or reflect the opinion of the business, which totally opposed any type of discrimination — whether it be due to sex, religion, political party — or any type of intolerance or extremism.” Efter att denna skitstorm startade har Cattuzzo meddelat att hon kommer ta ett break från sociala medier och streaming efter att ha fått dödshot och fått sin personliga information spridd på nätet. Tumnagel
4.8°
+
André Stray
0

Testa smink med augmented reality
YouTube lanserar AR Beauty Try-On

YouTube har inlett ett samarbete med skönhetsföretaget MAC Cosmetics där YouTube-användare kan testa att sminka sig som MAC:s modeller i ett augmented reality-läge som man kallar för AR Beauty Try-On. Som synes i animationen nedan så visar övre delen av klippet när modellen från MAC sminkar sig medan tittaren i nedre delen av fönstret kan testa till exempel läppstift själv. YouTube uppger att när man testade AR Beauty Try-On med en utvald grupp användare så var det 30 procent av testarna som aktiverade AR-läget och dessa tillbringade i genomsnitt 80 sekunder med att testa virtuella läppstift med hjälp av funktionen. YouTubes AR Beauty Try-On rullar för tillfället i en alfaversion men kommer att bli tillgängligt via FameBit, YouTubes plattform för varumärken och kreatörer som vill sprida sina klipp på YouTube. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är årets sommarpratare!
Fares Fares, Isabella Löwengrip och Jonas Gardell

Sveriges Radio har nu avslöjat vilka svenska kändisar som kommer medverka som sommarvärdar i Sommar i P1. I vanlig ordning är det en blandad kompott med diverse kändisar från Sveriges alla hörn och kanter. Bland annat kommer Fares Fares, Isabella Löwengrip, Tilde de Paula Eby, Erik Niva och Jonas Gardell erbjuda sina ljuva stämmor till folket. Hela listan och vilka datum de medverkar hittar ni nedan: Tumnagel
35.5°
+
André Stray
0

Sluta ta pinsamma bilder vid Tjernobyl
Skaparna av tv-serien uppmanar influencers att stilla sig lite

Intresset för det katastrofdrabbade kärnkraftverket Tjernobyl och den ukrainska staden Pripyat har ökat dramatiskt sedan HBO tv-serie Chernobyl hade premiär rapporterar flera källor. Enligt nyhetsbyrån Reuters så uppger en researrangör att beställningarna av resor till den olycksdrabbade platsen har ökat med över 40 procent sedan HBO mini-serie hade premiär. Detta har även lett till att det har publicerats en mängd bilder från Tjernobyl och Pripyat i sociala medier. En del av dessa kanske är mindre smakfulla med tanke på de fruktansvärda konsekvenserna kärnkraftsolyckan ledde till för människorna som arbetade och bodde i området. Därför uppmanar nu filmmakarna bakom Chernobyl influencers och andra som besöker Tjernobyl att visa respekt för de som drabbades av olyckan och att man inte ska glömma av vilken tragedi det hela ledde till för de inblandade som var med om den. Här ovan kan ni kolla in några av de hundratals bilder som postats från Tjernobyl till Instagram den senaste tiden och det finns en hel del fler exempel på bilder som kanske inte kan ses som särskilt respektfulla på flera andra sociala medier. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jocke och Jonna gör tv-serie för DPlay
Familjen Lundell har premiär snart

Sveriges mäktigaste influencer-par Jocke och Jonna Lundell får nu en helt egen tv-serie på Disocvery Networks streamingtjänst DPlay skriver företaget i ett pressmeddelande. I tv-serien kommer vi att få följa paret Lundell i deras vardag där de försöker få ihop vardagspusslet tillsammans med den nyfödda dottern Lunabelle. Tv-serien kommer att heta Familjen Lundell och paret säger i ett pressmeddelande: "Tittarna kommer få en unik och ny inblick i den galna cirkus på enhjuling som är mitt och Jonnas liv. Det blir kärlek, humor, kaos, hårt jobb och allt där emellan. För oss är är det här ett naturligt steg i vår utveckling, och vi gillar hur Dplay jobbar. Det känns superkul att få ta nästa stora underhållningskliv tillsammans." Familjen Lundell kommer att sändas på DPlay i åtta avsnitt med start någon gång senare den här månaden. Tumnagel
-38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida