m

Överlev på New Yorks gator
Fint 8-bitarsspel

The Snidewalk är namnet på ett 8-bitarsspel man spelar i webbläsaren. Man ska överleva på en trottoar i New York och måste hålla sig borta från råttor, influensers och annat som dyker upp. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Konsumentverket gör film som vägledning för influensers
Efter dom mot Kenza

Igår meddelade Konsumentombudsmannen att Patent- och marknadsdomstolen dömt bloggaren Kenza Zouiten efter att hon pratat om solglasögon från ett viss företag i sina inlägg utan att tydligt reklammarkera dessa. Det här är ju inte något ovanligt problem i sociala medier så Konsumentombudsmannen har gjort en skrift där man går igenom vad som gäller. Man har även gjort filmen ovan. I grunden är det väldigt enkelt, om någon får ersättning för att prata om en produkt eller tjänst är det reklam. Om det är ens egna åsikter eller inte spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om det är dina egna produkter eller inte, det är fortfarande reklam. Vi här på Feber skriver ju nästan uteslutande om produkter och om vi skriver om dem ökar försäljningen. Dock är det så att vi bara annonsmarkerar de inlägg där vi faktiskt får en ersättning, och vi försöker göra det så tydligt som möjligt. Anledningen till att vi inte annonsmarkerar allt trots att det ökar försäljningen är att vi i de allra flesta fall hittar informationen om produkten utan att någonsin ha kontakt med företaget. Vi får då alltså varken ersättning eller har uppmanats att skriva om produkten. En möjlig gråzon vi lever i är den då vi testar produkter, antingen här i Sverige eller då vi har rest någonstans för att till exempel testköra en bil. I de fall någon betalar resa till exempel till en mässa för att vi uttryckligen ska titta på en produkt brukar vi skriva att företaget har stått för resa och uppehälle, det är dock extremt ovanligt och har bara hänt en handfull gånger. I de fall då vi blir inbjudna antingen till ett event eller att testa en produkt gör vi alltid det för att vi vill det. Det låter kanske drygt, men vi skulle kunna åka på väldigt många resor och testa väldigt många produkter om vi hade velat och framförallt hade haft tiden till det, så de saker vi testar eller åker på är väl utvalda av oss. Vid eventuella resor står företagen oftast för de kostnader som uppstår när en produkt lanseras eller bara finns i en annan del av världen. Hade vi fått som vi velat hade allt kommit till vårt kontor och vi inte rört oss ur fläcken. Vi står självklart för våra egna kostnader, det finns alltså inga tillfällen då ett företag betalar för arbetstid eller på annat sätt ger oss ersättning förutom att placera oss på ett annat ställe. De produkter vi testar eller använder på kontoret är alltid på lån. Dessa lån är olika långa, mobiltelefoner försöker vi till exempel låna tills en uppföljare kommer eftersom vi vill kunna ha dem nära ifall vi vill testa eller jämföra något. Vi tar alltså aldrig emot en produkt i utbyte mot en artikel. Överlag är PR-byråer och företag som jobbar proffesionellt mot "riktig" media i Sverige just väldigt professionella. De ska ha cred för att de gör produkter och liknande tillgängliga för oss men att de väldigt sällan försöker "sälja" produkten eller tjänsten. De är också väldigt väl medvetna om att de inte kan tvinga oss till att göra, tycka eller skriva saker. Däremot är det väldigt, väldigt annorlunda i andra länder som inte har lika hårt lagstiftning (lagar och regler rockar!) där både influensers och media köps in för att sälja en produkt. Tumnagel
54.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Snap Inc vill att myndigheter ska reglera sociala medier
För att skydda användarna

Jag är på konferensen European Innovation Festival i Milano, som pågår i dag och i morgon, och där berättade Snaps vice president of partnerships Ben Schwerin att han tror att myndigheter kan komma att behöva reglera sociala medier. Anledningen är att företagen bakom de sociala plattformarna har som främsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att bygga en plattform som är den bästa för användaren. Varken att använda eller ur ett större perspektiv. Ben drog parallellen till FCC i USA, myndigheten som bildades 1934 för att kontrollera och sätta regler för de som sände radio och tv. Enligt Ben är det tveksamt om de sociala plattformarna kan kontrollera sig själva fullt ut helt enkelt för att de har blivit för stora. Det kan komma behövas en myndighet i någon form som sätter upp regler och riktlinjer som gör att sociala plattformar inte blir plattformar för fake news, för propaganda och där användarna används för ett dåligt syfte. Ben pratade även mycket om att man inte tror på att deras användare ska få så många connections som möjligt. Människan har generellt fem riktigt nära kontakter och ytterligare tio till som tillsammans bildar den innersta cirkeln av kontakter, de som verkligen betyder något. Dessa femton personer tar två tredjedelar av vår tid i anspråk. Men Facebook och även Instagram bygger på att man ska få så många connections som möjligt, detta rimmar inte speciellt bra med den där gruppen av femton personer. Tesen är helt enkelt att vi inte kan ha riktiga kontakter med hur många som helst. Istället börjar folk bygga digitala personas som inte alltid har mycket med människan bakom att göra. Han påpekade också att de i generationen som är uppväxt med sociala medier är de som värderar den mänskliga kontakten mest av alla och att de använder sociala medier inte främst för att bygga stora nätverk utan för att bygga kontakten med den där innersta cirkeln med nära kontakter. Han fick också en fråga om den inte så lyckade lanseringen av nya Snapchat för ett drygt år sedan. Enligt Ben ville de skapa två delar där den ena med användarnas riktiga kontakter var fredad från innehåll från influensers och varumärken. Han påpekade att de som skrek högst efter omgörningen var de stora influensers som förlorade på förändringen. Om Snap gör rätt saker med Snapchat får andra avgöra, men det är intressant att en av de stora sociala nätverken vill bli reglerad och i alla fall på ytan tror på de mindre nätverken och direktkontakt mellan människor i mindre grupper. Frågan är om vi i framtiden kommer att få sociala nätverk som faktiskt vill användarnas bästa och som inte bara fokuserar på att bygga intäkter och så mycket vinst som det bara går. Uppdatering I en tidigare version av artikeln hade vi fel titel på Ben. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Nu minskar försäljningen av fossilbilar
Öka takten!

Om den här planeten vi bor på ska överleva så måsta vi göra en herrans massa saker. Influensers måste sluta flyga så rackarns mycket och så måste vi slut bygga miljoner och åter miljoner fossilbilar. Det gör vi fortfarande, men peak fossilbil verkar ha nåts nu när försäljningen av fossilbilar sjunker i Europa, USA och Kina. Bäst i klassen är Kina! Som ni ser ovan så är Kina den största marknaden av de tre och man pumpade ut drygt 28 miljoner fossilbilar förra året, varav endast 1,1 miljoner var elbilar. Men antalet fossilbilar minskade från dryga 28 miljoner till knappa 27 miljoner. I USA och här i Europa är vi inte alls lika bra, här är minskningen minst sagt marginell och vi köper nästan bara fossilbilar. Men toppen verkar vara nådd för fossilbilen och nu kan det väl bara gå nedåt? Frågan är hur snabbt det kommer att gå. Tumnagel
49.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Xbox och Nike visar upp Jordan 1 i Xbox-grönt
Dagens måste-ha-sko?

Det är inte bara Sony som gör unika skor tillsammans med Nike. Microsoft och Air Jordan har nu presenterat en Xbox-variant variant av Jordan 1 Mid som kommer med svart och grön klädsel samt Xbox-logotyp på insidan. Det flådigaste med skon är att sulan är självlysande, vilket är en detalj som inspirerats av Xbox-konsolens lysande logga. Till skillnad från Sony och Nikes samarbete så verkar det inte som att vi kommer kunna lägga vantarna på dessa flådiga Jordans då de endast getts ut till Microsoft-chefer och vissa influensers. Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0