m

Ford ansöker om patent på teknik för att visa annonser i bilar
Visar reklam utmed vägarna i bilens infotainment-system

Idag är de flesta moderna bilar försedda med kameror och nu har Ford ansökt om patent på ett system som skulle kunna använda dessa kameror för att visa reklam i bilar. I patentet "Billboard Interfaces for Vehicle Displays" beskriver Ford ett system där bilens kameror snappar upp annonser från reklamskyltar som bilen kör förbi och sedan visar dessa i skärmarna som finns i inuti bilen. Patentet innehåller också teknik som gör det möjligt för reklamtavlan att innehålla till exempel en länk till olika erbjudanden som bilisten sedan kan klicka sig vidare till. Det lär antagligen dröja ett tag innan teknik som denna letar sig in i våra bilar men att biltillverkare redan har börjat tänka i de här banorna betyder antagligen att det är något som vi kan få vänja oss vid i framtiden. Tumnagel
-24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify släpper Car Thing i USA
Snälla döp den till Biltjofräs i Sverige

Sedan urminnes tider har det tisslats och tasslats om Spotifys musikspelare och nu har den släppts, rätt oceremoniellt, i USA. Spotify kallar pjäsen för Car Thing och Spotify Premium-prenumeranter kan beställa tjofräsen gratis, förutom fraktkostnad. Enheten i fråga ser ut som de tidigare läckorna visat och är praktiskt taget en stor skärm med ett ordentligt vridreglare. Vidare har enheten stöd för röststyrning och fyra programmerbara knappar där du kan spara dina favoritspellistor eller podcast för snabb tillgång. Car Thing kan kopplas till användarens bilstereo, eller infotainmentsystem, via antingen bluetooth, AUX eller USB och kommer med en rad olika fästen som låter dig placera enheten på instrumentbrädan eller i ventilationen. Spotify Car Thing kommer som sagt delas ut till kunder gratis, men detta är endast ett starterbjudande. Priset kommer därefter ligga på 80 dollar. Hur det ser ut med release utanför USA är för tillfället okänt. Tumnagel
57.3°
+
André Stray
0

Android Auto finns nu officiellt i Sverige
Googles app för bilen

Google har börjat rulla ut Android Auto officiellt i Sverige såväl som i våra grannländer Norge och Danmark samt lite andra europeiska länder. Det innebär att man kan koppla telefonen via Android Auto till bilens infotainmentsystem och hålla koll på navigering och annat via bilens skärm. Gränssnittet förses även med större och tydliga knappar och det går att röststyra mycket av funktionaliteten via Googles smarta assistent Google Assistant. Android Auto är kompatibelt med runt 500 bilmodeller och infotainmentsystem vilka ni hittar här. Appen finns förinstallerad i Android 10 och för de som kör tidigare versioner av Android går den att ladda ner från Google Play här. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar iDrive 8
Nästa generation av infotainmentsystemet är här

I januari smygvisade BMW lite av den senaste generationen av infotainmentsystemet iDrive som nu är uppe i nummer 8. Nu presenterar man alla nyheter och det handlar om bättre grafik, smartare teknik och nya funktioner. Hjärtat i systemet är en ny kurvad skärm som består av ett instrumentkluster på 12,3 tum och en skärm för infotainment på 14,9 tum. Båda två är vinklade mot föraren. Man har städat upp bland innehållet och säger att det nu ska vara lättare att navigera runt och hitta det man söker. Funktionerna ska vara enkla att förstå för att man ska tillbringa så lite tid som möjligt med att titta på skärmen och istället titta på vägen. iDrive 8 har sin premiär i den eldrivna modellen iX och kommer även att finnas i den kommande elbilen i4. Systemet kommer gradvis att rullas ut till fler modeller. Hur allt fungerar och ser ut ser ni i videon här som tyvärr inte går att bädda in. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp nya HR-V
Nu bara som hybrid

Det här är Hondas nya generation av modellen HR-V som nu kommer att erbjudas med hybriddrift. Faktum är att det är det enda sättet man kan få bilen - som hybrid. Vad drivlinan består av framgår inte för tillfället men troligtvis handlar det om en bensinmotor på 1,5 liter kopplad till en elmotor och en CVT-låda. Den borde driva på framhjulen som standard och det borde erbjudas fyrhjulsdrift som tillval. I övrigt får modellen ett uppdaterat infotainmentsystem och flera nya säkerhetssystem. Försäljningen ska dra igång under andra halvan av året men några priser har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lynk & Co Zero ut på insidan
Får 15,4 tum stor skärm i mitten

Nu får vi oss en liten smygtitt på hur Lynk & Cos kommande elbil Zero ser ut på insidan. Det vi kan se är att det här finns en 15,4 tum stor skärm i mitten och en i övrigt ganska avskalad och sober interiör. Framför ratten finns ännu en skärm som kommer att visa hastighet och annat bilrelaterat medan den större är till för infotainmentsystemet och liknande. Zero kommer att ha premiär i Kina under årets fjärde kvartal. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Ford och Google inleder långtgående samarbete
Snart kommer Fords bilar att rulla på Android

Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
53.9°
+
Frode Wikesjö
0

Mini får sig en uppdatering
Och det ska bli enklare att hitta bilen som passar dig

Mini ser nu till att uppdatera 3-dörrars, 5-dörrars och Cabriolet som alla får sig ett lyft på både in- och utsidan. Man ska även ha gjort det enklare att köpa bilen genom anpassade upplägg med färdigpaketerade utrustningsnivåer och motorval som är baserade på efterfrågan. Det som skiljer på utsidan är bland annat ny design på grillen, nya stötfångare, nya emblem på framskärmarna, nya fälgalternativ och att LED-strålkastare numera är standard. En annan nyhet är även färgen på taket. Multitone Roof som tillvalet heter skapas med en ny målarteknik där tre färger målas efter varandra innan de hunnit torka vilket ska ge små avvikelser i färgmönstret och därmed ett helt unikt tak som ingen annan bil har. På insidan hittar vi sportstolar med ny klädsel i 100 procent återvunnet material och en sportratt i läder som fått ny design. Multifunktionsknappar är nu standard men rattvärme är tillval. Användargränssnittet i infotainmentsystemet har uppdaterats och allt kring den 8,8 tum stora skärmen i mitten ska nu kännas mer premium. De uppdaterade versionerna börjar rulla ut på marknaden nu i mars och på prislappen står det från 241.100 kronor. Läs allt om uppdateringarna på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida