Quantcast
m

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Cadillacs kommande elbil får 33 tum stor skärm
Kommer ta upp hela instrumentbrädan

Det är inte bara biltillverkaren Byton som satsar på ofantligt stora skärmar på instrumentpanelen, även Cadillac har hakat på detta. I nya Escalade har man sammanfogat två stycken skärmar som tillsammans bildar en 38 tum stor yta. I den kommande elbilen Lyriq kör man istället en enda kurvad skärm - och den kommer vara på 33 tum. Måtten är 83,8 centimeter på bredden och 12,7 på höjden. Skärmen kommer att vara uppdelad i tre stycken olika zoner. Längst till vänster kommer man att kunna styra och se interiörljuset och head-up-displayen. I mitten finns den vanliga hastighetsmätaren och till höger infotainment-systemet. De yttre zonerna kommer vara pek-vänliga medan man kommer kontrollera det i mitten med ett fysiskt hjul. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nya Polaris Slingshot nu även med tak
Redo för långtur över hela landet?

I början av året presenterade Polaris helt nya Slingshot. Precis som föregångaren kommer även denna med ett litet tak som kan göra längre turer bekvämare, och nu visar man upp denna version som kallas för Slingshot Grand Touring LE. Förutom taket har trehjulingen även lite större vindruta, bekvämare stolar och ett stereosystem från Rockford Fosgate med sju tum stor infotainmentskärm. Som tillval finns uppvärmda och kylda säten. Kraften kommer från den egenutvecklade fyran på 2,0 liter som ger 180 hästar. Den är kopplad till en femstegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulet. Vill du ha lite mer pulver finns ett Stage 1-paket som ger dig 206 hästar istället. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 33.999 dollar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Benz visar upp ny version av MBUX
Kolla in ny version av Mercedes infotainment-system

Mercedes-Benz har visat upp en ny version av sitt infotainmentsystem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ett system som man ursprungligen lanserade 2018. I den nya MBUX-versionen har Mercedes satsat på en betydligt mycket fetare pekskärm än den som återfinns i den nuvarande versionen av systemet. Man har även förbättrat röststyrnings-systemet "Hey Mercedes" och försett detta med lite nya funktioner. Dessutom kommer det att gå att skapa olika profiler i MBUX vilka kan aktiveras via användarens fingeravtryck eller ansikts- och röstigenkänning. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när YouTubern MercBenzKing kollar in den nya MBUX-versionen lite närmare. Där får vi även se lite mer av interiören och andra funktioner i kommande Mercedes-modellen. Den nya versionen av MBUX kommer först att dyka upp i Mercedes S-Class-modeller för 2021. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter Q5
Har bakljus som kan ändra utseende

Nu är det dags för Audi att uppdatera modellen Q5 med lite nytt utseende och mer teknik. Det man trycker på förutom designen är de avancerade infotainment- och assistanssystem och världsnyheten med digitala bakljus fyllda med OLED-teknik som hittas på tillvalslistan. Köparen kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när man beställer bilen och varje signatur har sin egen design för "coming/leaving home"-läget. När man sen kör i "dynamic"-läget ändrar även bakljusen sitt mönster. Annat med dessa nya baklampor är att de kan varna och signalera till trafik bakom som kommer för nära. Kommer man inom två meters avstående från en stillastående Q5:a aktiveras alla OLED-ljusen. När bilen sedan börjar rulla återgår de till sitt normala läge. LED-strålkastare är numera standard, Matrix LED finns som tillval. Grillen ska nu se bredare ut än tidigare även om den inte är det, luftintagen är större och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny design när det kommer till DRL-ljusen. Kjolarna är nya och där bak sitter en ny diffusor. Två nya lackalternativ erbjuds - distriktgrön och ultrablå. Insidan får bland annat MIB 3 som är den tredje generationen av infotainmentsystemet. Väljer man tillvalet Audi virtual cockpit plus får man en skärm på 12,3 tum istället för traditionella instrument framför ratten. Det finns även en ny 10,1 tum stor pekskärm med akustisk feedback på tillvalslistan. Den här skärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen. Lanseringen av uppdaterade Q5 sker i höst, försäljningen drar igång den här veckan. Några priser har vi dock inte än. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Ford F-150:s nya ansikte
Ryktas få sov-säte

Nu på torsdag kommer Ford att visa upp nya F-150 och nu får vi en första teaserbild som visar siluetten och de nya DRL-ljusen framtill. Även bakljusen kommer att uppdateras. Insidan kommer att få ett digitalt instrumenthus och större skärm för infotainment-systemet. Det snackas om storlekarna 8, 12 och 15,5 tum här. Förutom ny ratt, nya knappar och lite sånt sägs det även att bilen får ett passagerarsäte som kommer gå att fälla helt och "förvandlas" till ett sov-säte. Perfekt när man är iväg någonstans och inte vill betala för hotell. Nya F-150 kommer att erbjudas som hybrid och ska även dyka upp i en helt eldriven version inom två år. Lansering av den uppdaterade versionen kommer att ske någon gång i höst. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lordstowns eldrivna pickup ut på insidan
Presenteras den 25 juni

Lordstown Motors bjuder nu på några renderingar som visar hur deras kommande eldrivna pickup Endurance ser ut på insidan. I samband med detta berättar man även att bilen kommer att visas upp officiellt den 25 juni, på torsdag nästa vecka alltså. Som vi kan se får bilen ett digitalt instrumentkluster på en stor skärm som breder ut sig ända bort till infotainmentsystemets område. Mellan framstolarna är inte ett tredje säte utan istället ett rejält armstöd som lär bjuda på mycket förvaringsmöjligheter. Planen är att lansering ska ske i januari. Bilen ska bjuda på fyra stycken hjulmonterade elmotorer som tillsammans ger 608 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Priset ska börja på 52.500 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar uppdaterad IS
Nytt utseende och sportigare köregenskaper

Efter ett gäng teasers är nu uppdaterade Lexus IS presenterad. Det här är fortfarande tredje generationen som lanserades 2013 men nu i ett nyare sportigare skal. Även gällande köregenskaperna ska bilen ha blivit sportigare. Faceliften är ganska omfattande och förutom helt ny grill sitter där även nya strålkastare, baklampor och stötfångare. På alla mått har den även vuxit lite, förutom när det gäller hjulbasen. Insidan får dock knappt några uppdateringar och det enda som märks är nya ventilationsutblås och att infotainmentskärmen på åtta tum har kommit lite närmare föraren. Man kan även få en större skärm på 10,3 tum som har Android Auto, Apple CarPlay och Amazon Alexa. Nytt är även tillvalet med ljudsystem från Mark Levinson som ger dig 17 stycken högtalare med sammanlagt 1800 watt effekt. Under huven finns ett par alternativ på hur det ska se ut. IS 300 har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 244 hästar och 349 newtonmeter. Den driver på bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Det finns även en fyrhjulsdriven IS 300 och den har istället en V6:a på 3,5 liter som ger 264 hästar och 320 newtonmeter. Motorn här är kopplad till en sexstegad automatlåda. Den som vill ha ännu mer effekt väljer IS 350 som har samma sexa men med 315 hästar och 379 newtonmeter istället. Den driver bara på bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Seat presenterar uppdaterade Ateca
Dags för ett lyft för den kompakta suven

Suven Ateca lanserades 2016 och nu ger Seat den en facelift. Receptet är som det brukar vara - uppdaterat utseende, mer teknik och effektivare motorer. Seat trycker även på hur modellen nu är helt uppkopplad med online-baserade funktioner och tjänster. Utsidan får en ny grill, LED-strålkastare, nya stötfångare fram och bak, uppdaterade baklampor och den nya grejen med att modellnamnet är utskrivet i skrivstil på bakluckan. Vill du att din bil ska se lite mer ruggad ut väljer du till Xperience eller Xperience Lux-paketet med svarta stötfångare, fejkade hasplåtar i silver och silvriga sidokjolar. Insidan får en ny ratt, nya material på stolarna och ett digitalt instrumentkluster om du har valt tillägget FR Sport eller Xperience Lux. Infotainmentsystemet har uppdaterats med större skärm. Nu finns även trådlös Apple CarPlay, Android-användare får dock fortfarande använda sladd. När uppdaterade Ateca lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Volkswagen ID.3 ska dra igång i september
De som har förbokat kan beställa från och med nästa vecka

För ett år sedan kunde du som var sugen på Volkswagens kommande elbil ID.3 lägga en förhandsbokning. Nästa vecka kommer alla som har gjort det att kunna förvandla sin bokning till en beställning. Gör man det ska man få sin bil i september. Dock kommer den då inte att levereras med förstärkt verklighet i head-up displayen och funktionen App Connect som kopplar ihop din smarta telefon med bilens infotainmentsystem. Dessa kommer man kunna uppdatera via mjukvara gratis senare, i början av nästa år. Vill man att grejerna ska finnas och fungera i bilen redan från start kan man välja att få sin bil levererad senare. Det är endast specialversionen ID.3 1ST som man har kunnat beställa hittills. Övriga versioner för de som inte har lagt någon förhandsbokning kommer man att kunna beställa från mitten av juli. Den billigaste ID.3 kostar från 409.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Hilux
Får ny turbodiesel

Toyota lyfter nu pickupen Hilux och ger den bland annat en ny dieselmotor. Den största synliga förändringen är den nya större grillen och de nya strålkastarna. Även baklamporna har ny design. Insidan får ett nytt infotainmentsystem som innehåller Apple CarPlay och Android Auto. Man kan nu även få ett digitalt instrumentkluster. Den nya motorn är en turbomatad fyra på 2,8 liter som ger 201 hästar och 500 newtonmeter i vridmoment. Detta vridet får du dock bara om du väljer automatlådan, det manuella alternativet får nöja sig med 420 newtonmeter. I vissa länder kommer även en turbodiesel på 2,4 liter och en bensinfyra på 2,7 liter att erbjudas. Övriga nyheter är uppdaterad fjädring med nya bussningar och förbättrade bladfjädrar bak för en behagligare åktur. Den fyrhjulsdrivna versionen med automatlåda får dra upp till 3,5 ton efter sig, de tvåhjulsdrivna får dra 2,8 ton. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte än. Bilderna visar ej europeisk version av modellen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida