m

Apple-ingenjör kritiserar Apples app-granskning
“Like bringing a plastic butter knife to a gunfight”

Den stora rättegångsfejden mellan Apple och Epic Games kommer dra igång ordentligt i maj och innan festligheterna drar igång har båda företagen publicerat massvis med dokument som ska användas som bevisföring under rättegången. Patrick McGee från Financial Times har grottat ner sig i dokumenten och hittat lite grejer som pekar på att Apples granskningsprocess för nya appar kort sagt bristfällig. Så pass att Eric Friedman, chef för Apples Fraud Engineering Algorithms and Risk-enhet, liknat Apples skydd via granskningsprocessen med att dra fram en smörkniv i en eldstrid. Anekdoten kommer från Epic Games som fått citaten från interna dokument hos Apple och menar att den bristande säkerheten i granskningsprocessen inte riktigt gör att Apples app-skatt på 30 procent är motiverad. Apple hävdar starkt att de 30 procent av app-intäkter tas ut för att kunna fortsätta driva granskning av appar och skydda kunder från osäkra appar av olika slag. Med dokumenten menar Epic Games kort och gott att det inte finns några bevis på att Apple faktiskt skyddar användarna. Apple hävdar att granskningsprocessen för appar i App Store är robust och att App Store-är betydligt säkrare än motsvarande appbutiker på andra plattformar. Mer specifikt pekar Apple på data från 2018 som visar att malware på iPhone-plattformen endast bestått av 0,85 procent av alla malware-infektioner, medan malware på Android och Windows stått för 47,2 respektive 35,8 procent av spridningen Vidare menar Epic Games att Apples bristande granskning lett till att kopior av populära appar beviljats att läggas upp på App Store, vilket skadat originalappen. Bland annat citerar Epic Games chefen för meditationsappen Headspace att liknande appar dykt upp i App Store efter att Headspace blivit poppis som kort och gott är fejkappar. Mer specifikt har detta sagts: “Shockingly, Apple [is] approving these apps, and when the users buy the apps they are left with nothing but some scammy chat rooms in the background." Andra roliga fynd folk har gjort är bland annat att Apple varit på gång att utveckla iMessage till Android, men lagt ner projektet då man ansåg att det i slutändan endast skulle skada Apples varumärke. Rättegången kommer dra igång 3 maj och lär hålla på ett tag. Tumnagel
34.7°
+
André Stray
0

En närmare titt på roboten Stretch
Boston Dynamics nya logistikrobot

Förra månaden presenterade Boston Dynamics sin senaste robot Stretch, en logistikrobot som är avsedd för pakethantering på framför allt olika typer av lager. I inslaget här ovanför har CNET tagit sig en närmare titt på Stretch och intervjuat Boston Dynamics chefsingenjör Kevin Blankespoor. Han snackar bland annat om hur företaget använt hårdvara såväl som mjukvara från sina lite mer avancerade, om än kanske inte lika användbara, robotar Spot och Atlas för att konstruera Stretch. Det ska observeras att Stretch-robotarna vi hittills sett är prototyper och att Boston Dynamics planerar att börja producera en konsumentversion av roboten i sommar. Någon gång nästa år planerar företaget att börja sälja Stretch men vad de då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar mer av skärmarna i EQS
Ses bäst på mobilen

I april väntas Mercedes presentera den nya elbilen EQS. Den kommer bland annat få rätt många och stora skärmar på insidan, och här visar ingenjörerna som tagit fram tekniken i dessa lite vad man kan vänta sig. Exempelvis öppnar du inte takluckan genom att trycka eller peta på någon knapp, du gör istället en vinkande rörelse med handen. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker hyllar det röda svinet
Genom att köra det silvriga svinet

1971 brötade en röd Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG in på racerbanan Spa och folk undrade vad i hundan detta var för åbäke. Bilen var skapad av de båda Mercedes-ingenjörerna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher som sedan 1967 pysslat med att hotta till olika Mercedes-modeller. Den röda bilen ses som den första riktiga AMG-bilen och den som satte fart på det prestandafyllda märket. Det är nu 50 år sedan och mycket har hänt sedan dess. I det här klippet hyllar Magnus Walker "det röda svinet" genom att hoppa in bakom ratten på en silvrig hyllning till bilen. Historien hittar ni på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Apple vill anställa ingenjörer som utvecklar 6G-chip
Börjar förbereda sig för framtiden redan nu

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har lagt ut jobbannonser där man efterfrågar personer som kan tänka sig att utveckla 6G-teknik, det vill säga den typ av nätverk som förväntas ta över den dagen 5G inte längre räcker till. Apple efterfrågar bland annat ingenjörer som kan tänka sig att arbeta som "Wireless Research Systems Engineer - 5G/6G" samt "RAN1/RAN4 Standards Engineer." I arbetsbeskrivningen skriver Apple bland annat saker som "You will be part of a team defining and doing research of next-generation standards like 6G", "You will research and design next-generation (6G) wireless communication systems for radio access networks with emphasis on the PHY/MAC/L2/L3 layers", "Participate in industry/academic forums passionate about 6G technology" och "Contribute to future 3GPP RAN work items on 6G technology.". Apple använder för tillfället 5G-modem från Qualcomm i sina iPhones men det verkar som om Apple framöver siktar på att göra modem till sina telefoner själva. Detta är något som de flesta bedömer sannolikt efter det att Apple 2019 köpte upp Intels nedlagda 5G-division. Det är sannolikt den divisionen som även kommer att få i uppgift att förbereda Apple på 6G-nätens introduktion. Det bedöms dock inte som om 6G kommer att bli aktuellt förrän kanske någon gång på 2030-talet, något som ger Apple god tid på att förbereda sig för framtidens mobilnätverk om man redan nu börjar utveckla sådant. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper första utvecklarversionen av Android 12
Bara att tuta och köra om man vill

Igår lyfte Google locket på nya Android 12 ordentligt och släppte en första utvecklarversion av det nya operativsystemet. Developer Preview 1 har blivit tillgänglig och kan installeras på Pixel 3, eller senare enheter i Pixel-serien, och länk till installationsinstruktioner har ni via länken här nere till vänster. Android 12 kommer med en rad olika förändringar som bland annat ny design som ska vara mer modern, lättare att använda, vara mer funktionell, ha förbättrad gestnavigering i helskärmsläge samt snabbare och mer responsiva aviseringar. Vidare kommer Android 12 ha utökat stöd för videoformatet HEVC samt omfattande stöd för bildformatet AVIF. Utöver det kommer Android 12 med andra godsaker som möjlighet att uppdatera fler funktioner via Play Store, vilket gör att man inte behöver förlita sig på systemuppdateringar för när något litet behövs patchas, samt förbättrad haptisk feedback kopplat till ljud, vilket är trevligt om man spelar mycket på telefonen. Ni kan läsa en mer omfattande genomgång av Dave Burke, ingenjörschef för Android, här: Första titten på Android 12. Google har även levererat en tidsplan för utrullningen av de olika Android 12-varianterna. Nu under våren är det utvecklare som får lägga vantarna på Developer Preview 1, 2 och 3 och dessa släpps med en månads mellanrum med start precis nu. I maj kommer första betaversionen släppas följt av en andra och tredje betaversion i juni och juli. I augusti kommer den fjärde och sista betaversionen släppas och därefter väntas operativsystemet vara stabilt nog för att färdigställas inför skarp release, vilket lär ske i slutet runt september-oktober. Ovan har ni en video där CNET går igenom några av nyheterna i Android 12. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

KTH instiftar nytt innovationspris
Som finansieras av Daniel Ek och Mathias Uhlén

KTH meddelade idag att man instiftar det nya innovationspriset KTH Innovation Award, något som har blivit möjligt tack vare donationer från Spotify-grundaren Daniel Ek och KTH-professorn Mathias Uhlén. KTH Innovation Award ska delas ut till en eller flera personer som har eller har haft anknytning till forskning eller utbildning vid KTH skriver KTH i ett pressmeddelande. Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation, säger om det nyinstiftade priset: "Med KTH Innovation Award vill vi lyfta fram människor med koppling till KTH som i sitt entreprenörskap tagit sig an stora utmaningar. Vi letar efter personer som brutit ny mark och använt sina kunskaper för att bidra till en bättre framtid. I det arbetet krävs kreativitet, uthållighet och mod." Mathias Uhlén är en världsledande professor inom bioteknik och har varit knuten som till KTH i över 30 år. Daniel Ek pluggade två månader på KTH:s ingenjörsutbildning innan han hoppade av för att dra igång lite privat projekt varav ett blev Spotify. Ek säger om KTH Innovation Award: "För mig handlar entreprenörskap om att tänka stort, ta sig an problem på kreativa sätt och inte ge upp. KTH:are har spelat stor roll i Spotifys utveckling och för Sverige som technation. Jag är glad att vara med och starta KTH Innovation Award, och jag hoppas att det kan inspirera fler att utveckla avancerad teknik som kan göra världen bättre" Prissumman för KTH Innovation Award ligger på 500.000 kronor och den första mottagaren utses i juni 2021. Prisutdelningen sker i september. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Martin byggde ett eget rymdobservatorium i sitt hönshus
Kolla in New Old Onsala Observatory

I Onsala utanför Kungsbacka driver Chalmers Onsala rymdobservatorium men nu finns det även ett lite mindre observatorium i samma trakter. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT när de gör besök hemma hos ingenjören Martin Svensson som har byggt ett eget rymdobservatorium i ett gammalt hönshus. Observatoriet har fått namnet "New Old Onsala Observatory" och under byggnades skjutbara tak döljer sig ett tio tums spegelteleskop som Martin använder för att fotografera utvalda delar av universum. New Old Onsala Observatory är helautomatiserat och går att styra via nätet utan att Martin själv behöver finnas på plats. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sandy Munro träffar Elon Musk
Klagade rätt hårt på Tesla förut, hur låter det nu?

I början av 2018 skrev vi om ingenjörskonsultfirman Munro & Associates som klagade rätt mycket på Tesla Model 3. Nu har vdn Sandy Munro satt sig ner för att snacka lite med Elon Musk om allt hans bilföretag håller på med. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

SpaceX testade Starship SN9
Slutade i en explosion den här gången med

Igår kväll svensk tid var det dags för SpaceX att testa ännu en prototyp av sin framtida rymdfarkost Starship. Den 50 meter höga prototypen SN9 var försedd med tre av SpaceX Raptor-motorer och tog sig precis som planerat till 10 kilometers höjd varefter den påbörjade sin återresa ner mot jorden. Tyvärr ville sig det inte riktigt med landningen och precis som när SpaceX testade Starship SN8 i december förra året så slutade landningen i en stor explosion. SpaceX verkar dock inte missnöjda med testet och Starships chefsingenjör John Insprucker sa efter SN9:s "landning": "Again, wex27ve just got to work on that landing a little bit. We got a lot of good data, and the primary objective — to demonstrate control of the vehicle in the subsonic re-entry — looked to be very good, and we will take a lot out of that." SpaceX planerar att fortsätta att utveckla och testa Starship-prototyper som är tänkta att bli mer avancerade för varje iteration. När farkosten väl är klar för att göra riktiga rymduppdrag kommer den att vara försedd med sex Raptor-motorer medan Super Heavy, raketen som ska rymdsätta Starship, kommer att ha 30 stycken av dessa motorer. Starship kommer med sina sex motorer klara av att lyfta för egen maskin från månen och Mars men för att lämna jorden kommer den att behöva hjälp av Super Heavy. I klippet ovan kan ni kolla in SpaceX eget sammandrag av gårdagens uppskjutning av Starship SN9. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Donald Trump benådar Anthony Levandowski
Google-ingenjören som snodde med sig grejer till Uber

Under sin sista dag som president passade Donald Trump på att benåda ett gäng med personer som dömts för olika brott, något som amerikanska presidenter ofta gör när de lämnar sin post. En av dem som benådades var den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski. På Google arbetade Levandowski med att utveckla självkörande bilar, det som senare blev Alphabet-företaget Waymo. När han slutade på Google tog han med sig mängder av data från Google till sin nya arbetsgivare Uber. Detta ledde bland annat till att Google stämde Uber, att Levandowski sparkades från Uber och att han till slut dömdes till 18 månaders fängelse samt att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google. Levandowski hade än så länge inte börjat avtjäna sitt fängelsestraff då detta hade skjutits upp på grund av pandemin. Efter gårdagens benådning från Trump ser det med andra ord ut som om Levandowski inte behöver avtjäna något fängelsestraff alls. Tumnagel
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smygtitt på The Lady And The Dale
Ny dokumentärserie om bedragaren Elizabeth Carmichael

1974 startade Elizabeth Carmichael biltillverkaren Twentieth Century Motor Car Corporation. Hennes idé var den bränslesnåla trehjuliga italieninspirerade bilen Dale - något som var helt tvärtom vad amerikanska biltillverkare spottat ur sig tidigare. Det hela verkade ju helt okej ända tills det framkom att Elizabeth inte alls var den hon utgav sig för att vara. Hon hävdade att hon var en bondtös uppvuxen i Indiana, fembarnsmor och änka efter en ingenjör som jobbat på NASA. I själva verket föddes hon som en man vid namn Jerry Dean Michael men efter att ha varit eftersökt av polisen sedan 1961 för förfalskning valde hon att byta identitet och gömma sig. Vivian Barrett Michael var mamman till de fem barnen men hon presenterades alltid som Elizabeths sekreterare och inget annat. Till slut visade det sig att hela företaget var en bluff och att Elizabeth stuckit med investerarnas pengar. Nu har detta lilla äventyr blivit till en dokumentärserie i fyra delar som kommer till HBO Max den 31 januari. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2020

Filmen om Vätterleden
Se hur "Sveriges vackraste motorväg" blev till

Vätterleden är ett omtalat vägprojekt som pågick från 1950-tal till 1970-tal. En ny motorväg från Jönköping till Ödeshög skulle byggas och det blev ett väldigt stort projekt som beskrevs som Sveriges vackraste motorväg. Än idag är sträckan väldigt fin att åka på och jag själv har gjort det fler gånger än jag kan räkna. Gösta Mellström arbetade som vägingenjör vid Vägverket i mer än 30 år och han såg till att dokumentera bygget med sin smalfilmskamera. Nu har detta material blivit till dokumentärfilmen vi ser här. Själv såg jag filmen häromdagen och den var riktigt trevlig. Det som var mest kul var att se alla de gamla maskinerna man använde. En väl spenderad timme. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Bugatti och Uedelhoven Studios har återskapat Type 35
Tog fem år

Den tyska ingenjörs- och designfirman Uedelhoven Studios har under fem års tid snickrat på en modern tolkning av Bugattis klassiska modell Type 35, och nu är de klara. Den må vara inspirerad av gamlingen men den är lägre, skarpare och mestadels tillverkad i kolfiber. Bygget kallar man för Type 35 D men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på. Exempelvis vore det ju kul att veta vad som sitter under huven för där har man ju inte kunnat få ner Bugattis stora W16-motor i alla fall. Originalet hade en rak åtta på 2,0 liter som gav runt 90 hästar. Förutom denna bil ligger Uedelhoven Studios även bakom koncept som Hyundai Prophecy, Hyundai 45 och Audi AI:Me. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida