m

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Kia uppdaterar Ceed
Med nya detaljer och mjukvara

Kia säljer bra och bäst säljer Ceed-modellerna. Bättre säljer faktiskt bara Volvo XC40, XC60 och V60. Nu uppdateras hela linjen och Kia är tydliga med att modellerna är utvecklade för den europeiska marknaden. Skillnaderna är inte gigantiska om man säger så och är en regelrätt ansiktslyftning med detaljer. Grillarna har fått lite annan stil lite mer krom och lyktorna har också uppdaterats. Nya fälgar har även hittat in i utbudet liksom fyra färger med coola namn (Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green). Enklast att känna igen den uppdaterade varianten är på den nya loggan som nu finns både fram och bak på bilen. På insidan har man ändrat detaljer och materialval, till exempel på växelväljare och knappar. I mitten finns en 12,3 tum stor skärm och framför föraren en skärm på 10,25 tum. Ny mjukvara finns också, inte bara på skärmarna utan också för den som vill koppla upp sig mot sin bil med Kias app. På drivlinjefronten är det inga nyheter förutom att en 1,4 liters bensinare har ersatts av en 1,5 T-GDi. Räckvidden på laddhybriden, som så klart är viktigast i skaran av modeller, är numera 57 kilometer. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Så här ser Tag Heuers Super Mario-klocka ut
Börjar säljas i begränsad upplaga på torsdag

Igår skrev vi om Tag Heuer och Nintendos kommande klocksamarbete och nu har denna visats upp. Vi trodde att det hela skulle handla om en regelrätt mekanisk klocka, men Super Mario-klockan är kort och gott en variant av Tag Heuers Connected-serie. Wear OS-klockan kommer med flådiga Super Mario-urtavlor som är interaktiva och ändras beroende på hur mycket du rör på dig. Utöver mjukvarugrejerna så har klockan lite Super Mario-detaljer. Själva bandet är tjusigt Super Mario-rött på kanterna och insidan, spännet och kronan har ett rött M på sig och på boetten finns det lite Super Mario-relaterade ikoner. 15 juli kommer Super Mario-klockan börja säljas och priset kommer ligga på 2150 dollar, vilket kan jämföras med 1800 dollar Connected-klockorna brukar gå för. Tumnagel
28.6°
+
André Stray
0

Kolla telefonens vattentålighet med app
Använder telefonens barometer

Vattentålighet i telefoner är rätt trevligt, men med tiden försämras förseglingarna och telefonen blir sämre på att hålla vatten borta från komponenterna på insidan. I och med att dessa förseglingar sitter inuti telefonen kan det vara svårt att veta hur läget är med dessa, men med appen Water Resistance Tester är det möjligt att snabbt se hur förseglingarna mår. Appen använder sig av telefonens inbyggda barometer för att mäta tryck i telefonen och i sin tur upplyser dig om telefonens hälsa. Appen är gratis att använda och hittas via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Insidan av Ineos Grenadier
Bilen som är den riktiga uppföljaren av Defender

Klassiska Land Rover Defender fick sluta tillverkas helt enkelt för att den inte gick att uppdatera till moderna krav längre. En ny Defender kom, men frågan är om den verkligen tog med sig arvet från originalet. Det tyckte i alla fall inte Sir Jim Ratcliffe som äger Ineos och som har en omsättning på 61 miljarder dollar. Han ville ha en riktig uppföljare på Defender och startade helt enkelt ett företag för att bygga bilen. I juli fick vi utsidan av modellen Grenadier och nu är det dags för insidan. Som väntat är det rejäla saker, men ändå stiligt. Man har skitit i sin egen navigation och tycker att du ska använda CarPlay eller Android Auto istället. Allt på skärmen går att styra med en kontroll. Allt som har med bilen att göra är tydliga knappar i mitten. Allt som har med offroadkörning att göra sitter i taket och har också rejäla knappar. Stolarna är från Recaro. Det finns pluggar i golvet, så blir det skitigt är det bara att spola av. Man har en vanlig stark tuta och en cykeltuta. Gulligt. Det verkar genomtänkt, snyggt och väldigt praktiskt. Intressant bil detta! Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0

Trafikmagasinet kör eldriven Volvo 1992
Framtiden redan då

I förra veckan så presenterade Volvo nya Volvo Concept Recharge. Det konceptet visar hur Volvos elbilar kommer att se ut från 2022 och framåt. 30 år tidigare så presenterade Volvo sitt Environmental Concept Car, eller ECC. Till formen känner vi igen bilen som 1998 blev S80, men under ytan fanns ny teknik som är rätt het i dag. Bilen var nämligen en elbil som hade ett gäng batterier så att man kunde köra den som en ren elbil. Christer Glenning påstår att bilen kommer nio mil på en laddning, men wiki-sidan påstår 90 miles, alltså 14,5 mil. Rätt ok räckvidd ändå, för tiden och med tanke på att batteritekniken inte var så modern. Elmotorn levererade 95 hästar och man fick inte ut så mycket kraft ur batterierna så det tog 23 sekunder till 100. Men bilen hade inte bara en elmotor utan även en turbinmotor som kunde ladda batterierna under gång. Med denna igång tog det bara 12,5 sekunder till 100. Det fanns även ett hybridläge som gjorde att turbinmotorn slogs på och av automatiskt. Bilen var som sagt designmässigt en titt in i framtiden med det som blev S80. Även på insidan var detta sant, där känns mycket igen. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Jaguar E-type har moderniserats
Fin restomod

Jaguar E-type är en av de vackraste bilarna någonsin. Bolaget E-type UK fixar till just E-types och nu har man gett sig på att restomodda en series 3. Men man har inte gett den eldrift utan istället fixat till V12:an så att den har insprutning och andra moderna finesser. 400 hästar får man ut ur den trevliga motorn. Växellådan är en femstegad manuell. Chassit har fixats till och man har numera ställbara dämpare och andra moderna saker. På insidan finns numera säten med värme, bluetooth och sånt. Verkar ju fantastiskt. Men dyrt är det, de har tydligen lagt ner 4000 timmar på bilen och prislappen är där efter. 325.000 pund (nästan 4 miljoner kronor) kostar kalaset, och då ingår inte själva grundbilen. Aj. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är framtidens Volvo!
Nytt koncept ger mersmak

Less is more brukar det ju heta, men framtiden för Volvo är tydligen Less but better, eller mindre men bättre på ren svenska. Att göra eldrivna bilar har ju sina tekniska svårigheter men när man kommer över den tröskeln så finns det en hel del fördelar att utnyttja och det verkar Volvo ha förstått. Framförallt ger det möjligheter till större innerutrymmen. Nu är det här inget unikt för Volvo, men konceptet Volvo Concept Recharge fokuserar just på detta, att maximera nyttan med det platta golvet. Man har flyttat runt stolarna, ändrat takprofilen och lyft positionen för sätena så att man sitter högt. Resultatet blir en bil som har bättre luftmotstånd än en suv men som behåller fördelarna med biltypen som folk ändå gillar. Men viktigast med konceptet är ändå designen, för en ny generation med Volvo-bilar ska så klart har en ny design. och jag tycker att man har lyckats blanda nytt med gammalt. Tors hammare är kvar i fronten, men arvet av gamla lyktor är borta och de har mindre luft. Fronten bjuder inte på någon stor och onödig grill, tack och lov, utan där hittar man istället en sköld, som Volvo kallar den nya fronten, med Volvologgan. Ovanpå vindrutan hittar vi LiDAR-sensorn som gör att man faktiskt gömmer sig rätt bra där. Stiligt. Bak på bilen hittar vi också tunnare lyktor som känns väldigt Volvo. Vi hittar också en linje som inte är slank och sluttande som på de allra flesta nya bilar utan här är det nästan boxigare än en 740. Jag hoppas att man vågar behålla detta! På insidan är det luftigt och gott om förvaring. Det är som sagt större än i dagens bilar men också smartare, bland annat har man byggt in en barnstol i sätena bak. I mitten hittar vi en 15 tum stor skärm. Nästa år kommer nya XC90 som troligen kommer att ha mycket av det här konceptet i sig. För många år sedan släppte Volvo ett första vilt koncept, som sedan blev Polestar 1, och även då släppte man XC90 direkt efter. Den gången var de flesta designelement med i färdiga bilen, vi får hoppas att det stämmer även den här gången. Vi har dessutom fått se lite av Polestar 3 och den bilen har en hel del med det här konceptet att göra, i alla fall i grundformen. Så bli inte överraskade om kommande XC90 är rätt olik dagens version. Vad tycker ni, lovande eller inte? Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Lenovo släpper ny version av sin smarta klocka
Får ett tillbehör för laddning

Lenovo har uppdaterade sin smarta klocka en smula. Den har nu en skärm på fyra tum som sitter i en lite annan design med volymknappar på toppen. Som vanligt är det Google Assistant som finns på insidan och ljudet kommer från en högtalare på 1,5 tum. Det finns nu även ett tillbehör gör att smarta klockan även blir laddstation för din telefon. Denna är också MagSafe-kompatibel vilket är rätt trevligt, men fungerar så klart även med andra telefoner än iPhone 12. Lenovo Smart Clock 2 börjar säljas i augusti och kostar 90 euro. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Dacia Duster får ett ansiktslyft
Men tydligen inte värd nya profilen

Nu får Dacia Duster en liten uppdatering, men en försiktig sådan. Dacia själva säger att "Duster är en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt." så man har tagit det lugnt och bara ändrat strålkastarna fram. På insidan är det däremot lite nytt, man har lyxar till det med nya säten, nya nackstöd och en ny mittkonsol med justerbara armstöd. En ny skärm på 8 tum finns också. Till den finns två alternativ, ett som man kallar för Media Display som bjuder på sex högtalare, DAB-radio, bluetooth, USB-uttag och trådar CarPlay och Android Auto. Lyxar man till det en smula och kör det som kallas för Media Nas får man även navigering och trådlös CarPlay och Android Auto. På skärmen får man även lite information när man kör i terräng, som lutningsgrad och sånt. 150 hästars bensinaren går nu att få med automat, en EDC-växellåda. Men bara om man väljer framhjulsdrift, väljer man fyrhjulsdrift är det manuell som gäller. Prislappen börjar på 149.900 kronor för den lilla bensinaren på 90 hästar. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

OnePlus Nord CE 5G släpps idag
Kommer ni slå till?

OnePlus presenterade Nord CE 5G för några veckor sedan och nu går det att lägga vantarna på den nya enheten. Telefonen finns tillgänglig via OnePlus hemsida samt hos välsorterade elektronikbutiker för mellan 3290 och 4290 kronor beroende på hur mycket RAM och lagring man vill ha. Telefonen finns i svart, silver och blått. Men vad i hela helsike är Nord CE 5G för något? Det är den nya värstingen i midrange-familjen Nord som erbjuder flaggskeppsfunktioner till ett lägre pris. Telefonen är utrustad med en 6,43 tum stor AMOLED-panel Full HD+-upplösning med 90Hz i uppdateringsfrekvens. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 750G som ger dig kräm nog att driva det mesta och systemkretsen ackompanjeras av upp till 12GB ram och 256GB lagring. På baksidan sitter det tre kameror varav en huvudsensor på 64MP, en vidvinkel på 8MP och en monokromkamera på 2MP som används för att fånga fler detaljer. På framsidan sitter det en 16MP-sensor uppe i ena hörnet av skärmen. Andra trevligheter är att telefonen är utrustad med hörlursuttag, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Microsoft gör verklighet av Xbox-kylskåpet
Kommer säljas till jul

När Xbox Series X kom var det många som skojade om att enheten såg ut som ett kylskåp. Microsoft var snabba att hänga på och levererade bland annat just kylskåp som såg ut som konsolen till youtubers. Dessa var dock manuellt fixade, men nu kommer man faktiskt att börja sälja ett riktigt kylskåp som ser ut som konsolen. Mörk grå på utsidan, grön på insidan och med plats för tillräckligt många burkar för ett dygn typ. Perfekt helt enkelt! Kylskåpet ska börja säljas till jul till ett än så länge okänt pris. Tumnagel
55.0°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Geely visar upp konceptet Vision Starburst
Futuristiskt!

Geely har visat upp ett riktigt fräckt koncept som man kallar för Vision Starburst. Bolaget har tydligen en designfilosofi som man kallar för Expanding Cosmos och det är från rymden som man hämtat inspiration till denna. Istället för två lyktor fram har bilen en ljuslinje som löper längs fronten. På sidan hittar vi riktigt trevlig veck och formen runt hjulen är rätt annorlunda. På insidan är det också väldigt futuristiskt. Man säger att det här är ett koncept, men att en hel del av designen kommer att finnas med i framtida modeller från märket. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

OnePlus presenterar Nord CE 5G
Börjar säljas 21 juni

OnePlus har nu presenterat sitt senaste tillskott i Nord-serien och den går under namnet Nord CE 5G. Telefonen är praktiskt taget en uppföljare av första Nord som släpptes förra året och kommer med en trevliga funktioner till ett förhållandevis rimligt pris. Funktionerna i fråga är en AMOLED-panel med 90Hz uppdateringsfrekvens, stort batteri på 4500mAh med stöd för Warp Charge 30T, ordentlig kamera med 64MP och överraskande nog ett hörlursuttag. På insidan av telefonen sitter det ett stycke Snapdragon 750G som bland annat kommer med 5G-stöd och prestanda som räcker gott och väl för att driva alla olika sorters appar och spel. Systemkretsen ackompanjeras av upp till 12GB ram och 256GB lagring. Skärmstorleken på AMOLED-panelen ligger på 6,43 tum och har utöver hög uppdateringsfrekvens stöd för HDR10+. Vikten ligger på 170 gram och har en tjocklek på 7,9 mm, vilket gör telefonen till den smalaste enheten sedan OnePlus 6T. Något som saknas är slidern för ljudlägen som förra Nord, och alla sifferförsedda OnePlus-telefoner, varit utrustade med och detta är, enligt mig, det dummaste beslutet OnePlus gjort på länge. Nord erbjuder ett ordentligt kamerasystem med tre olika sensorer. Telefonen kommer med en huvudsensor på 64MP, en vidvinkel med 119 graders synfält samt en monokrom kamera för att fånga fler detaljer. På framsidan sitter en selfiekamera på 16MP uppe i vänstra hörnet av skärmen. OnePlus Nord CE 5G kommer gå att förbeställa från och med 12 juni klockan 11:00 och ordentlig säljstart sker 21 juni. Vill du lägga vantarna på telefonen så snabbt som möjligt och är en del av OnePlus-communityt kommer OnePlus köra en Core Sales på sin hemsida där Community-medlemmar kan beställa telefonen lite tidigare. Core Sales drar igång idag 16:25. Priser har ni här: OnePlus Nord CE 5G 6GB/128GB: 3290 kronor OnePlus Nord CE 5G 8GB/128GB: 3490 kronor OnePlus Nord CE 5G 12GB/256GB: 4290 kronor Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Lenovos nya Yoga Pad Pro dubbeljobbar som skärm
Smidigt!

Lenovo har presenterat en ny platta i Yoga-familjen vid namn Yoga Pad Pro som inte bara låter som en rätt kompetent surfplatta, utan kan även användas som extern skärm. Enheten kommer med en microHDMI-port på sidan där du kan koppla in en laptop för att få extra skärmyta eller en spelkonsol som till exempel Nintendo Switch. Yoga Pad Pro är utrustad med en 13 tum stor LCD-panel med 2K-upplösning i 16:10-format och stöd för Dolby Vision och HDR 10. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 870, 8GB ram och 256GB lagring. Batteriet ligger på 10.200 mAh och ska ge användaren 12 timmars videouppspelning. I och med att det är en Yoga-platta så kommer den med lite unik design och är riktigt tjock på undersidan. På denna tub sitter det ett ställ som låter dig använda skärmen i flera olika vinklar eller för att hänga plattan på en krok. Den tjockare delen ska även underlätta för användning när du håller i plattan då majoriteten av vikten sitter där. Lenovo Yoga Pad Pro kommer tyvärr endast säljas i Kina för tillfället, men vi håller tummarna att Lenovo bestämmer sig för att släppa plattan brett. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Bentley släpper sportigare version av Bentayga
V8 och sportiga detaljer

Bentleys Bentayga verkar vara en riktigt fläskig SUV med härlig lyx och flärd. För den som vill åka riktigt fort har de en Speed-version där W12:an levererar 646 hästar. Den räknas som världens snabbaste SUV och gör 0-100 på 3,9 sekunder. Nu kommer den i en S-version där S troligen står för sportig. Denna är inte riktigt lika vild som Speed som är fokuserad på hastighet. Istället för en W12 under huven finns istället en V8 som levererar 550 hästar och 0-100 går på 4,5 sekunder. Men S står som sagt troligen för sportig för man har här fokuserat svarta detaljer på utsidan, alcantara på insidan, sportigare chassi under bilen och sportigare avgassystem med fräckare ljud. Alltså en bil som inte riktigt är lika mycket elegans som andra modeller, men lyxen finns så klart kvar. Kabinen går att få lite hur man vill när det kommer till säten, fyra, fem, sex eller sju säten finns som alternativ. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Köp en Koenigsegg Jesko för 259 kronor
Du får bygga den själv

En Koenigsegg Jesko kostar en slant, typ tre miljoner dollar och uppåt, så det är inte något ör vanligt folk. Men den här versionen kan faktiskt alla köpa för den kostar 259 kronor. Det är Lego-versionen vi pratar om här, så du år bygga den själv. Men det är liksom det roliga. Lego lovar att man har gett den billigare versionen ett brett chassi så att två får plats på insidan. Med får man också en testförare vilket känns lite lyxigt om man vill ha lite hjälp på banan. Jesko som Lego släpps 1 juni. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya Cupra Born
Direkt från Barcelona

Vid lunch i dag presenteras Cupra Born som är en sexigare version av Volkswagen ID.3. Här får vi se när Thomas från Autogefühl går igenom bilen på in- och utsidan. Den är rejält snyggare på utsidan och verkar också vara väldigt mycket finare på insidan, en del där VW ID.3 verkligen är supertråkig. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är elektriska Ford F-150
Med en gigantisk frunk

Fords F-150 är en riktigt viktig bil för Ford, det har varit den bäst säljande pickupen sedan 1977 och den bäst säljande modellen i världen sedan 1981. Bilen är så viktig för märket och USA att president Biden närvarande vid presentationen. Nu har den som sagt kommit i elektrisk form och fått tillägget Lightning och säljstart är om ett år, i mitten av 2022. Pickisen kan i sin värsta form accelerera till 60 mph på runt fyra sekunder, så även om målgruppen kanske tycker det är tråkigt att fossilbrännaren är borta så borde andra saker väga upp. En sån sak är att där motorn förut satt finns nu en gigantisk frunk på 400 liter att ha saker i. Man kommer även att driva sina elverktyg från bilen från en hel hög med uttag. Man kan även koppla in den åt andra hållet där hemma och driva huset på elen från bilen. På insidan hittar vi samma skärm som finns i Mustang Mach-E och under bilen hittar vi två olika typer av batterier men även om man köper den billigaste versionen så får man två motorer och fyrhjulsdrift. Standard-versionen levererar hela 426 hästar och har en räckvidd på 37 mil, den fetare versionen levererar 563 hästar och har en räckvidd på 48,2 mil. Laddar gör man med 150 kW så relativt snabb laddning. Prislappen för den billigare börjar på 40.000 dollar och den fetare på 53.000 dollar. Räkna med prislapp på 600.000 - 700.000 kronor i Sverige dock. Om den nu kommer hit. En cool sak är att bilen kan räkna ut hur mycket last man har och hur mycket det man drar väger. Tumnagel
63.2°
+
Roger Åberg
0

Mazda restaurerar cool konceptbil
MX81 får nytt liv

När jag säger Mazda kanske inte du tänker på riktig coola konceptbilar. Men de har gjort roliga saker de med och nu har man restaurerat en klassiker, nämligen Mazda MX-81 som byggdes av Bertone och visades upp på Tokyo Motor Show 1981, alltså för 40 år sedan. Bilen har inte bara ett udda utseende utan också en hel del konstiga detaljer på insidan, bland annat en mycket udda ratt som sitter runt en tv av bildrörsmodell. Riktigt roligt att bilen har fått nytt liv! Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

HTC presenterar Vive Pro 2 och fristående Focus 3
5K-upplösning och 120 graders FoV!

Idag har HTC dragit igång VR-festen Vivecon 2021 och inlett festligheterna med att presentera inte mindre en två nya VR-headset som är på ingång. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 heter de senaste tillskotten och den stora uppgraderingen i headseten är nya paneler med 5K-upplösning och synfält på 120 grader som ska göra VR-upplevelsen riktigt uppslukande. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida