m

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell
Får fräsiga fälgar

Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2020

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.6°
+
Roger Åberg
0

Skillnaden mellan nya MacBook Air och Pro med M1
Och lite köptips!

I går släppte Apple ett nytt chip och tre nya datorer med detta chip i. Man pratade mycket om hastighet och man pratade mycket om batteritid, men vad var det egentligen man släppte? Och vad ska du tänka på om du ska köpa? Apple började med de minst krävande produkterna I går släppte Apple tre produkter som i dag alla har så kallat integrerade grafikchip. Det här har traditionellt sett varit produkter som riktar sig till användare med inte så mycket krav. Det var därför vi fick en Mac mini, en MacBook Air och en MacBook Pro 13" light. Apple har länge nu haft två olika MacBook Pro 13, en version med lite tröttare hårdvara och två USB-C-portar och en med lite tjockare hårdvara och fyra USB-C-portar. Om du är en användare som fnyser åt två portar för att du vill kunna koppla in externa grafikkort och hålla på får du ge dig till tåls, det här är inte maskinen för dig. Som jag har förstått det kan du inte ens koppla in externa grafikkort i dessa. Fetare MacBook Pro kommer senare Är du mer Pro kommer det en tjockare MacBook Pro 13 och en MacBook Pro 16 senare. Dessa kommer troligen vara snabbare, ha stöd för fler saker som externa grafikkort och inte bara en extern skärm och möjlighet till mer RAM-minne. Köp så mycket RAM du kan! Apple har i sina andra enheter med deras egna chip alltid varit snåla med RAM-minne. iPhone fick i år 6 GB och tidigare har vi fått nöja oss med 4 GB. Det senare har varit lite väl lite, men det har fungerat. I vilket fall som helst så räcker 6 GB gott i en iPhone samtidigt som Android-bestarna kör det dubbla, alltså 12 GB. Det är därför inte en vild gissning att de nya Macarna kommer att behöva mindre RAM än en motsvarande Intel-maskin, men frågan är hur mycket mindre. Alla nya Mac-modeller kommer med 8 GB och går att uppgradera till 16 GB och det bör man göra. Prislappen ligger på 2500 kronor vilket inte är lite pengar, men du kommer troligen inte att ångra dig en sekund, så se till att uppgradera när du köper. Du kommer inte att kunna göra det senare. Ingen Touch Bar på Air - vilket många gillar Skillnaden mellan Air och Pro Många kommentarer igår var kring att det inte var så stor skillnad mellan Air och Pro. Anledningen till det är att de Pro-maskiner som presenterades var instegsmodellerna, skillnaden kommer att vara större senare när de lite fetare släpps. Det som skiljer i dag är formen så klart och att Air finns i en färg till (guld). Måtten är faktiskt exakt desamma på bredden och djupen, medan tjockleken skiljer sig så klart. Skärmen är 13,3 tum på båda men skärmen är lite ljusstarkare på Pro (500 cd/m2 vs 400 cd/m2). Båda har stöd för brett färgomfång P3. CPU-delen av M1-chipet är detsamma på båda. Dock har GPUn på den billigaste Air-modellen 7 kärnor medans det är åtta på den dyrare och på alla MacBook Pro. RAM-minne (eller enhetligt minne som Apple numera kallar det) är 8 GB som standard och går att öka till 16 GB på båda. Vill du ha mer får du snällt vänta tills Apple presenterar lite fetare maskiner. Återigen så är det här instegs. Lagringen är upp till 2 TB på båda och standard är 256 GB. Batteritiden är fetare på Pro-modellen, upp till 20 timmar istället för upp till 18 timmar på Air. Man får med en laddare på 30W med Air och 61W på Pro, så det kommer att gå snabbare att ladda Air. MacBook Pro levererar lite bättre högtalarupplevelse. Jag tror att det vara alla skillnader, har ni hittat något som jag har missat? Uppdatering Missade så klart fläkten, men det var lite medvetet. Vi vet nämligen inte riktigt vad det kommer att betyda i verkligheten. Troligen kommer M1:an i Pron gå att pressa hårdare under längre perioder. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Apple Watch SE har nästan allt man behöver
Men en viktig sak saknas...

Jag har de senaste dagarna gått runt med en klocka på varje arm för att testa hur bra nya Apple Watch Series 6 och SE presterar. Vi börjar med SE eftersom den med sin prislapp är den klocka som nog de flesta tittar på i första hand. De senaste två åren har vi haft den senaste versionen av klockan men även Series 3 som en instegsmodell. Men eftersom Series 3 blivit billigare (kostar från 2295 kronor) och även lite äldre kände Apple att det var dags för en mellanmodell och SE föddes. Prislappen på denna börjar på 3195 kronor medan helt nya Series 6 börjar på 4495 kronor. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Morgan rullar ut nya Plus Four
Samma utsida, ny insida

Tada - detta är alltså en helt ny bil från Morgan. Det kan man ju inte tro eftersom designen härstammar från Dackefejden. Men det är faktiskt nytt, under ytan i alla fall. Hela 97 procent enligt Morgan. Här finns den nya CX-Generation-plattformen och en turbomotor från BMW. Den handbyggda ramen i ask finns dock fortfarande kvar precis som de handknackade aluminiumpanelerna och den handsydda läderinteriören - annars vore ju inte detta en äkta Morgan. Det här blir tillverkarens nya instegsmodell och något för den som vill ha en klassisk utsida kombinerat med en modern insida. Motorn som är en fyra på 2.0 liter ger 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en åttastegad automatlåda men det går även att få en sexpetad manuell. 0-100 km/h går på bara 4,8 sekunder med automatlådan och det kan man bland annat tacka torrvikten på bara 1009 kilo för. Toppfarten anges till 240 km/h. Plus Four är 78 millimeter smalare än storebror Plus Six och överlag lite nättare. Man kan få den nya bilen med 15 tums ekerfälgar som ser till att matcha looken perfekt. Orderböckerna för modellen är öppna nu och priset börjar på 62.995 pund. De första leveranserna ska ske under årets andra kvartal. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Sony visar instegsmobilen Xperia L4
Uppföljaren till L3

Det blev ingen mobilmässa i Barcelona, men om den hade gått av stapeln hade nog den här lanseringen varit en försmak av denna. Det handlar om något som Sony kallar för en instegsmodell och har fått namnet Xperia L4. Fråga mig inte om Sonys modellnamn, ingen förstår någonting. Hur som helst så känns formatet igen från Xperia 1 och 5. Skärmen är på 6,2 tum och man fortsätter på 21:9-formatet. Tre kameror finns där den tredje mest finns där för att kunna skapa djup i huvudkameran. Huvudkameran är på 13 megapixlar, den andra kameran är en ultravid lins och på 5 megapixlar. Sony beskriver batteriet som stort, men jag vet inte om 3580 mAh är något som utmärker sig 2020. På tal om beskrivning så kallas detta alltså för instegsmodell vilket på andra språk nog kan ses som budgetmodell. Priset vet vi dock inte ännu, men den kommer under våren. Uppdatering Priset kommer att ligga i samma nivå som Xperia L3, alltså runt 2500 kronor. Slutgiltigt pris är dock inte bekräftat. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Skiss på Volkswagens instegsmodell i ID-familjen
Lanseras 2022

Eldrivna ID.3 är bara början på Volkswagens elbilssatsning och ID-familj. Nu har tillverkaren skickat ut årets julkort och på detta ser vi tomten köra en bil, men inte vilken bil som helst utan den som kommer att fungera som insteg i elbilsutbudet. Modellen som just nu verkar gå under namnet ID Entry blir som väntat något mindre än ID.3 och planen är att lansera den 2022. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan 4S
40 mils räckvidd för 1.170.000 kronor

Knappt har presentationen av Porsches första helt eldrivna modell Taycan kallnat innan det är dags att rulla ut ytterligare en version. Man inledde ju med Turbo (1.700.000 kronor) och Turbo S (2.080.000 kronor) och nu dyker en något mildare version med kanske inte lika skrämmande prislapp upp - Taycan 4S. Den är som väntat inte lika vass som sina syskon men det gör också att den blir lite billigare, här är frånpriset istället 1.170.000 kronor. 4S kommer med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh och Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Den förstnämnda bjuder på 530 hästar och har en räckvidd på 40,7 mil medan den andra har 571 hästar och tar sig 46,3 mil innan det är dags att tanka mer el. Notera att Turbo S "bara" tar sig 41,2 mil och Turbo 45 mil. Lite sämre prestanda men bättre räckvidd alltså. Oavsett vilken 4S man väljer gör bilen 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Max laddkapacitet är 225 kW för Performance Battery och 270 kW för Performance Battery Plus. Utseendemässigt kan man skilja 4S från Turbo och Turbo S genom 19-tumsfälgarna och de röda bromsoken. Framspoilern ser även annorlunda ut och både sidokjolarna och diffusorn bak är lackade i svart. Taycan 4S går att beställa nu och dyker upp hos återförsäljare i början av nästa år. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Exklusivt Första svenska testet av nya iPhone 11 och iPhone 11 Pro Max
Så bra är de!

Årets upplaga av iPhones bjuder på tre modeller och det är ett lite konstigt år av flera skäl. Det där försprånget som Apple har haft inom ett antal områden finns inte riktigt längre och många av årets nyheter har redan dykt upp i konkurrenternas flaggskepp sedan Apple släppte Xs. Samtidigt så är intresset större än på många år, kanske just därför att konkurrenterna är så rackarns bra. Det gäller helt enkelt att leverera för Apple! TL;DR Årets iPhones bjuder på en solid prestandaökning, trevliga skärmar i Pro-modellerna, fantastiskt ljud och betydligt bättre kameror. Man är nu i kapp konkurrenterna på många områden och förbi på vissa. Och så har man sänkt priset på instegsmodellen! Superlogiska namn iPhone X var ett rätt bra namn med tanke på att det verkligen var en helt ny telefon och lite av ett firande. Det blev också starten på en ny era av superdyra telefoner som Apple i och för sig ledde men som konkurrenterna gladeligen följde efter. Vad vi tycker är en billig telefon har ju förändrats markant de senaste två året. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Razzia mot fabrik som gjorde piratkopior av lyxbilar
Gjorde fejkade Lamborghinis och Ferraris i Brasilien

Brasiliansk polis har gripit en far och son som drev en fabrik som tillverkade kopior av de italienska lyxbilmärkena Lamborghini och Ferrari. Vid tillslaget mot fabriken så beslagtogs även åtta fordon som var eller mindre färdigbyggda och som de båda hade tänkt att sälja via sociala medier i Brasilien. Priserna på kopiorna ska ha legat på mellan 180.000 - 250.000 brasilianska reals vilket motsvarar cirka 450.000 - 620.000 svenska kronor. Det kan jämföras med nypriset på en av Ferrari instegsmodeller som ligger på motsvarande över 2 miljoner kronor. Piratkopior av lyxprodukter är förhållandevis vanligt runt om i världen men piratkopior av just bilar är inte så vanligt förekommande även om det har skett tidigare skriver CNN. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple uppgraderar MacBook Pro
Snabbare processorer och ny design på tangentborden

Apple har uppgraderat sina MacBook Pro-modeller med lite snabbare processorer och annat smått och gott som antagligen tilltalar dem som är ute efter lite kraftfullare laptops. Basmodellen av MacBook Pro med 15 tum stor skärm levereras nu med Intel i7-processor på 2,6Ghz med sex kärnor och möjlighet att turbo boostas upp till 4,5Ghz. Är man ute efter en lite kraftfullare version så kommer datorn även med en åttakärnig Intel i9-processor på 2,3Ghz med Turbo boost på upp till 4,8Ghz. Priserna på instegsmodellen, som levereras med 256GB lagringsminne och 16GB RAM, startar på 29.995 kronor medan priserna för den första MacBook Pro med en octacore-processor, som levereras med 512GB lagringsminne samt 16GB RAM, startar på 34.995 kronor. Apple har även uppdaterat den 13 tum stora MacBook Pro med TouchBar och den är nu försedd med fyrkärnig i5-processor på 2,4Ghz med turbo boost på upp till 4,1Ghz. Den har fortsatt 256GB lagringsminne och 8GB RAM. Priset startar på 23.495 kronor. Förutom processor-uppgraderingarna ska de nya modellerna av MacBook Pro försetts med lite ny design och nytt material i tangentborden, något som gör att dessa förhoppningsvis inte ballar ur lika mycket som ibland har varit fallet historiskt sett med Apples nya tangentbordsdesign till MacBook. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Koenigseggs instegsmodell presenteras nästa vår
Snabbare än väntat

I februari meddelade Christian von Koenigsegg att man skulle ta fram en billigare instegsmodell. Den kommer såklart att kosta en väldans massa pengar ändå, men i alla fall vara betydligt billigare än modellerna man hittills har erbjudit. Nu sägs det att modellen kommer att presenteras nästa vår, och troligtvis lär det bli på mässan i Genève. Produktionen ska dra igång strax efter det. Den kommer att ske på fabriken i Ängelholm medan man på fabriken i Trollhättan som ägs av NEVS kommer att montera ihop ett gäng med delar till den. Den nya bilen sägs få företagets V8:a utan någon överladdning och FreeValve-tekniken som innebär ingen kamaxel. Den kommer dock att få elektrisk hjälp i någon form. Målet är att bygga omkring 100 stycken bilar per år initialt och varje kommer att ha en prislapp på runt en miljon euro. Bilderna visar Jesko och de är tagna av vår briljanta kompis Oskar Bakke. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Fiskers Tesla Model Y-utmanare
Eldriven crossover med räckvidd på 48 mil

För en vecka sedan fick vi en dunkel teaser på Fiskers nya eldrivna instegsmodell. Nu får vi ytterligare en, dock lite tydligare än innan. Det vi ser här är en crossover som ska ha en räckvidd på 48 mil. Låter det bekant? I mina öron låter det som en direkt utmanare till Teslas senaste Model Y. Den vi ser här ska dock inte lanseras förrän i slutet av 2021, så Teslas bil hinner troligtvis ut på vägarna först. När Fiskers nya bil väl är här ska den kosta omkring 40.000 dollar. En första prototyp som ska vara körbar visas i slutet av året. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Fiskers eldrivna instegsmodell
Kommer att kosta omkring 40.000 dollar

Förra året visade Fisker upp den eldrivna modellen EMotion som man sa skulle lanseras i år. Det kanske den gör men man har andra grejer på gång också. Här får vi se en första teaser för ytterligare en elbil som man säger kommer att kosta omkring 40.000 dollar när den väl lanseras 2021. Än så länge är detta allt vi får, mer information och bilder kring bilen kommer att släppas den 18 mars. Announcing our “close” to $40,000 pure electric vehicle with a teaser picture & some tech details on March 18th. #fisker #ElectricVehicle #batterytech #EVs #automotive #cars #affordableev pic.twitter.com/GuJYAQTA4C— Henrik Fisker (@henrikfisker) 8 mars 2019 Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lanserar Jetta som eget varumärke i Kina
Instegsbilarna ska få nya namnet

Volkswagen vill sälja billiga bilar i Kina, men samtidigt inte smutsa ner sina andra varumärken. Därför tar man nu och använder gamla godingen Jetta och skapar ett helt nytt varumärke. Tanken är att märket ska sälja instegsmodeller, alltså billigare och enklare modeller. VW är marknadsledande i mellanklass-segmentet i Kina men en tredjedel av bilarna som säljs i Kina är av enklare sort och köps som förstabil. Man kommer att släppa en sedan och två SUVar under varumärket under året och man kommer tydligen att sälja dessa via 200 återförsäljare. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Så här tycker Harry om nya Aston Martin Vantage
Trevlig instegsmodell

Harry Metcalfe provkör här Aston Martins instegsmodell Vantage och den här har bland annat keramiska bromsar och lite annat godis monterat på sig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

MWC 2019 Här är Nokias nya budget- och midrange-lurar
Säg hej till 210, 1 Plus, 3.2 och 4.2!

Nokia presenterade inte bara nya flaggskeppet 9 Pureview under sin MWC-konferens, utan även ett gäng lurar i featurephone-, budget- och midrangesegmenten. De nya enheterna går under namnen 210, 1 Plus, 3.2 samt 4.2 och erbjuder någonting för praktiskt taget alla. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0
Nästa sida