m

Apple Watch SE har nästan allt man behöver
Men en viktig sak saknas...

Jag har de senaste dagarna gått runt med en klocka på varje arm för att testa hur bra nya Apple Watch Series 6 och SE presterar. Vi börjar med SE eftersom den med sin prislapp är den klocka som nog de flesta tittar på i första hand. De senaste två åren har vi haft den senaste versionen av klockan men även Series 3 som en instegsmodell. Men eftersom Series 3 blivit billigare (kostar från 2295 kronor) och även lite äldre kände Apple att det var dags för en mellanmodell och SE föddes. Prislappen på denna börjar på 3195 kronor medan helt nya Series 6 börjar på 4495 kronor. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Morgan rullar ut nya Plus Four
Samma utsida, ny insida

Tada - detta är alltså en helt ny bil från Morgan. Det kan man ju inte tro eftersom designen härstammar från Dackefejden. Men det är faktiskt nytt, under ytan i alla fall. Hela 97 procent enligt Morgan. Här finns den nya CX-Generation-plattformen och en turbomotor från BMW. Den handbyggda ramen i ask finns dock fortfarande kvar precis som de handknackade aluminiumpanelerna och den handsydda läderinteriören - annars vore ju inte detta en äkta Morgan. Det här blir tillverkarens nya instegsmodell och något för den som vill ha en klassisk utsida kombinerat med en modern insida. Motorn som är en fyra på 2.0 liter ger 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en åttastegad automatlåda men det går även att få en sexpetad manuell. 0-100 km/h går på bara 4,8 sekunder med automatlådan och det kan man bland annat tacka torrvikten på bara 1009 kilo för. Toppfarten anges till 240 km/h. Plus Four är 78 millimeter smalare än storebror Plus Six och överlag lite nättare. Man kan få den nya bilen med 15 tums ekerfälgar som ser till att matcha looken perfekt. Orderböckerna för modellen är öppna nu och priset börjar på 62.995 pund. De första leveranserna ska ske under årets andra kvartal. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Sony visar instegsmobilen Xperia L4
Uppföljaren till L3

Det blev ingen mobilmässa i Barcelona, men om den hade gått av stapeln hade nog den här lanseringen varit en försmak av denna. Det handlar om något som Sony kallar för en instegsmodell och har fått namnet Xperia L4. Fråga mig inte om Sonys modellnamn, ingen förstår någonting. Hur som helst så känns formatet igen från Xperia 1 och 5. Skärmen är på 6,2 tum och man fortsätter på 21:9-formatet. Tre kameror finns där den tredje mest finns där för att kunna skapa djup i huvudkameran. Huvudkameran är på 13 megapixlar, den andra kameran är en ultravid lins och på 5 megapixlar. Sony beskriver batteriet som stort, men jag vet inte om 3580 mAh är något som utmärker sig 2020. På tal om beskrivning så kallas detta alltså för instegsmodell vilket på andra språk nog kan ses som budgetmodell. Priset vet vi dock inte ännu, men den kommer under våren. Uppdatering Priset kommer att ligga i samma nivå som Xperia L3, alltså runt 2500 kronor. Slutgiltigt pris är dock inte bekräftat. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Skiss på Volkswagens instegsmodell i ID-familjen
Lanseras 2022

Eldrivna ID.3 är bara början på Volkswagens elbilssatsning och ID-familj. Nu har tillverkaren skickat ut årets julkort och på detta ser vi tomten köra en bil, men inte vilken bil som helst utan den som kommer att fungera som insteg i elbilsutbudet. Modellen som just nu verkar gå under namnet ID Entry blir som väntat något mindre än ID.3 och planen är att lansera den 2022. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan 4S
40 mils räckvidd för 1.170.000 kronor

Knappt har presentationen av Porsches första helt eldrivna modell Taycan kallnat innan det är dags att rulla ut ytterligare en version. Man inledde ju med Turbo (1.700.000 kronor) och Turbo S (2.080.000 kronor) och nu dyker en något mildare version med kanske inte lika skrämmande prislapp upp - Taycan 4S. Den är som väntat inte lika vass som sina syskon men det gör också att den blir lite billigare, här är frånpriset istället 1.170.000 kronor. 4S kommer med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh och Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Den förstnämnda bjuder på 530 hästar och har en räckvidd på 40,7 mil medan den andra har 571 hästar och tar sig 46,3 mil innan det är dags att tanka mer el. Notera att Turbo S "bara" tar sig 41,2 mil och Turbo 45 mil. Lite sämre prestanda men bättre räckvidd alltså. Oavsett vilken 4S man väljer gör bilen 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Max laddkapacitet är 225 kW för Performance Battery och 270 kW för Performance Battery Plus. Utseendemässigt kan man skilja 4S från Turbo och Turbo S genom 19-tumsfälgarna och de röda bromsoken. Framspoilern ser även annorlunda ut och både sidokjolarna och diffusorn bak är lackade i svart. Taycan 4S går att beställa nu och dyker upp hos återförsäljare i början av nästa år. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Exklusivt Första svenska testet av nya iPhone 11 och iPhone 11 Pro Max
Så bra är de!

Årets upplaga av iPhones bjuder på tre modeller och det är ett lite konstigt år av flera skäl. Det där försprånget som Apple har haft inom ett antal områden finns inte riktigt längre och många av årets nyheter har redan dykt upp i konkurrenternas flaggskepp sedan Apple släppte Xs. Samtidigt så är intresset större än på många år, kanske just därför att konkurrenterna är så rackarns bra. Det gäller helt enkelt att leverera för Apple! TL;DR Årets iPhones bjuder på en solid prestandaökning, trevliga skärmar i Pro-modellerna, fantastiskt ljud och betydligt bättre kameror. Man är nu i kapp konkurrenterna på många områden och förbi på vissa. Och så har man sänkt priset på instegsmodellen! Superlogiska namn iPhone X var ett rätt bra namn med tanke på att det verkligen var en helt ny telefon och lite av ett firande. Det blev också starten på en ny era av superdyra telefoner som Apple i och för sig ledde men som konkurrenterna gladeligen följde efter. Vad vi tycker är en billig telefon har ju förändrats markant de senaste två året. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Razzia mot fabrik som gjorde piratkopior av lyxbilar
Gjorde fejkade Lamborghinis och Ferraris i Brasilien

Brasiliansk polis har gripit en far och son som drev en fabrik som tillverkade kopior av de italienska lyxbilmärkena Lamborghini och Ferrari. Vid tillslaget mot fabriken så beslagtogs även åtta fordon som var eller mindre färdigbyggda och som de båda hade tänkt att sälja via sociala medier i Brasilien. Priserna på kopiorna ska ha legat på mellan 180.000 - 250.000 brasilianska reals vilket motsvarar cirka 450.000 - 620.000 svenska kronor. Det kan jämföras med nypriset på en av Ferrari instegsmodeller som ligger på motsvarande över 2 miljoner kronor. Piratkopior av lyxprodukter är förhållandevis vanligt runt om i världen men piratkopior av just bilar är inte så vanligt förekommande även om det har skett tidigare skriver CNN. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple uppgraderar MacBook Pro
Snabbare processorer och ny design på tangentborden

Apple har uppgraderat sina MacBook Pro-modeller med lite snabbare processorer och annat smått och gott som antagligen tilltalar dem som är ute efter lite kraftfullare laptops. Basmodellen av MacBook Pro med 15 tum stor skärm levereras nu med Intel i7-processor på 2,6Ghz med sex kärnor och möjlighet att turbo boostas upp till 4,5Ghz. Är man ute efter en lite kraftfullare version så kommer datorn även med en åttakärnig Intel i9-processor på 2,3Ghz med Turbo boost på upp till 4,8Ghz. Priserna på instegsmodellen, som levereras med 256GB lagringsminne och 16GB RAM, startar på 29.995 kronor medan priserna för den första MacBook Pro med en octacore-processor, som levereras med 512GB lagringsminne samt 16GB RAM, startar på 34.995 kronor. Apple har även uppdaterat den 13 tum stora MacBook Pro med TouchBar och den är nu försedd med fyrkärnig i5-processor på 2,4Ghz med turbo boost på upp till 4,1Ghz. Den har fortsatt 256GB lagringsminne och 8GB RAM. Priset startar på 23.495 kronor. Förutom processor-uppgraderingarna ska de nya modellerna av MacBook Pro försetts med lite ny design och nytt material i tangentborden, något som gör att dessa förhoppningsvis inte ballar ur lika mycket som ibland har varit fallet historiskt sett med Apples nya tangentbordsdesign till MacBook. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Koenigseggs instegsmodell presenteras nästa vår
Snabbare än väntat

I februari meddelade Christian von Koenigsegg att man skulle ta fram en billigare instegsmodell. Den kommer såklart att kosta en väldans massa pengar ändå, men i alla fall vara betydligt billigare än modellerna man hittills har erbjudit. Nu sägs det att modellen kommer att presenteras nästa vår, och troligtvis lär det bli på mässan i Genève. Produktionen ska dra igång strax efter det. Den kommer att ske på fabriken i Ängelholm medan man på fabriken i Trollhättan som ägs av NEVS kommer att montera ihop ett gäng med delar till den. Den nya bilen sägs få företagets V8:a utan någon överladdning och FreeValve-tekniken som innebär ingen kamaxel. Den kommer dock att få elektrisk hjälp i någon form. Målet är att bygga omkring 100 stycken bilar per år initialt och varje kommer att ha en prislapp på runt en miljon euro. Bilderna visar Jesko och de är tagna av vår briljanta kompis Oskar Bakke. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Fiskers Tesla Model Y-utmanare
Eldriven crossover med räckvidd på 48 mil

För en vecka sedan fick vi en dunkel teaser på Fiskers nya eldrivna instegsmodell. Nu får vi ytterligare en, dock lite tydligare än innan. Det vi ser här är en crossover som ska ha en räckvidd på 48 mil. Låter det bekant? I mina öron låter det som en direkt utmanare till Teslas senaste Model Y. Den vi ser här ska dock inte lanseras förrän i slutet av 2021, så Teslas bil hinner troligtvis ut på vägarna först. När Fiskers nya bil väl är här ska den kosta omkring 40.000 dollar. En första prototyp som ska vara körbar visas i slutet av året. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Fiskers eldrivna instegsmodell
Kommer att kosta omkring 40.000 dollar

Förra året visade Fisker upp den eldrivna modellen EMotion som man sa skulle lanseras i år. Det kanske den gör men man har andra grejer på gång också. Här får vi se en första teaser för ytterligare en elbil som man säger kommer att kosta omkring 40.000 dollar när den väl lanseras 2021. Än så länge är detta allt vi får, mer information och bilder kring bilen kommer att släppas den 18 mars. Announcing our “close” to $40,000 pure electric vehicle with a teaser picture & some tech details on March 18th. #fisker #ElectricVehicle #batterytech #EVs #automotive #cars #affordableev pic.twitter.com/GuJYAQTA4C— Henrik Fisker (@henrikfisker) 8 mars 2019 Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lanserar Jetta som eget varumärke i Kina
Instegsbilarna ska få nya namnet

Volkswagen vill sälja billiga bilar i Kina, men samtidigt inte smutsa ner sina andra varumärken. Därför tar man nu och använder gamla godingen Jetta och skapar ett helt nytt varumärke. Tanken är att märket ska sälja instegsmodeller, alltså billigare och enklare modeller. VW är marknadsledande i mellanklass-segmentet i Kina men en tredjedel av bilarna som säljs i Kina är av enklare sort och köps som förstabil. Man kommer att släppa en sedan och två SUVar under varumärket under året och man kommer tydligen att sälja dessa via 200 återförsäljare. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Så här tycker Harry om nya Aston Martin Vantage
Trevlig instegsmodell

Harry Metcalfe provkör här Aston Martins instegsmodell Vantage och den här har bland annat keramiska bromsar och lite annat godis monterat på sig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

MWC 2019 Här är Nokias nya budget- och midrange-lurar
Säg hej till 210, 1 Plus, 3.2 och 4.2!

Nokia presenterade inte bara nya flaggskeppet 9 Pureview under sin MWC-konferens, utan även ett gäng lurar i featurephone-, budget- och midrangesegmenten. De nya enheterna går under namnen 210, 1 Plus, 3.2 samt 4.2 och erbjuder någonting för praktiskt taget alla. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Uppgifter säger att Koenigseggs instegsmodell får 1 050 hästar
Och FreeValve-teknik

Koenigsegg har en ny instegsmodell på gång. Den kommer som väntat inte att bli som instegsmodeller från vanliga biltillverkare, men ändå något mildare och med något lägre prislapp än vad man brukar erbjuda. Nu kommer uppgifter som säger att bilen får en etanoldriven laddhybrid-V8:a på 3,9 liter med Koenigseggs patenterade FreeValve-teknik. Effekten ska ligga på 1 050 hästar vilket känns helt okej i en instegsmodell. Bilen ska vara byggd i kolfiber blandat med aluminium. Även fälgarna ska vara i kolfiber. Priset på den nya bilen kommer att bli omkring tio miljoner kronor. Det har tidigare snackats om att debuten ska äga rum någon gång nästa år. This evening I saw a car that’s just about to enter production with a 3.9 litre V8 1050bhp hybrid engine. Aluminium and carbon body with carbon fibre wheels. It’s stunning.— AutoPap (@AutoPap) 15 februari 2019 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Uppdatering av Lamborghini Huracán är på gång
Här är en första smygtitt

Lamborghinis instegsmodell Huracán har hunnit fylla fyra år och det är snart dags för en uppdatering. Det handlar om en hyfsat diskret facelift men ändå något som ska få bilen att kännas fräsch. Två rätt risiga bilder visar lite av vad vi har att vänta oss. Premiärvisning väntas bli på Genève-mässan i mars. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Techmedier tycker till om iPhone XR
Telefonen får tummen upp!

För några timmar sedan fick ni läsa vad Roger tycker om Apples nya instegsmodell och han gillar den färgglada besten. Roger var inte den enda som hade åsikter om telefonen och bland annat The Verge, Engadget och CNET har levererat sina recensioner av telefonen. För att sammanfatta videorna så får telefonen tummen upp då telefonen levererar en riktigt stabil helhetsupplevelse. Ovan ser ni The Verges videorecension av XR och nedan hittar ni lite åsikter från Engadget och CNET samt en unboxing av RED-versionen från MKBHD. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

GoPro har tre Hero 7-kameror på ingång
Black, Silver och White

Kamerabutiken B&H Photo verkar ha klickat på publicera lite i förväg och har avslöjat att GoPro har tre nya Hero-kameror på ingång. Enheterna går under namnen Hero 7 Black, Hero 7 Silver och Hero 7 White och som namnen kanske avslöjar så handlar det om tre olika priskategorier. Pressmeddelandet från B&H Photo levererar typ allt vi behöver veta om kamerorna, förutom pris. Värstingen Black kommer med en 12MP-sensor och ska kunna filma i 4K med 60FPS med GoPros nya digitala bildstabilisering HyperSmooth. Bitraten för 4K-video ligger på 78Mbps. Kameran kommer också kunna spela in i 2,7K-upplösning med 120fps och 1080p med 240fps. Sedan finns det andra godsaker som möjligheten att plåta i RAW-format, spela in stereoljud och kan utrustas med en adapter för extern mikrofon. Black verkar vara den enda av de tre med utbytbart batteri. Hero 7 Silver kommer med en 10MP-sensor och kan spela in 4K-video med 30 fps, 1440p med 60fps och 1080p med 60fps med GoPros vanliga bildstabilisering. Maximal bitrate på 4K-video är 30Mbps. Instegsmodellen Hero 7 White kommer kunna spela in 1080p-video med 60fps med den vanliga bildstabiliseringen. Utöver det är samtliga modeller vattentåliga upp till 10 meter utan extra skyddsfodral och kamerorna kommer med flådigheter som touchskärm, time-lapse-inspelning, röstkontroll och vertikalt inspelningsläge. Pris och releasedatum är för tillfället oklart, men borde dyka upp inom kort. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

OnePlus 6 kan bli en dyrare historia
749 dollar enligt nytt rykte

OnePlus tidigare enheter har haft en relativt låg prislapp jämfört med konkurrenternas flaggskepp. Till exempel kostar Samsungs senaste flaggskepp runt 8-9 tusen kronor, medan OnePlus 5T börjar på 4999 kronor. Enligt ett nytt rykte verkar det som att OnePlus kommande enhet kommer ha en prislapp som ligger närmare konkurrenternas enheter och ska enligt rykte kosta 749 dollar vid release. Enligt ryktet så är det inte instegsmodellen som kommer kosta så mycket, utan värstingvarianten av OnePlus 6 med 8GB ram och 256GB lagring. När OnePlus kommer presentera 6 är för tillfället oklart. Vanligtvis brukar gänget köra releasefest i juni, men det har ryktats om att vi kommer få 6:an redan under årets andra kvartal. Tumnagel
19.9°
+
André Stray
0

Jaguar E-Pace blir din för 329.900 kronor
Sverigepremiär

Jaguars minsta SUV E-Pace har nu landat hos alla Jaguar-återförsäljare i Sverige. Modellen är en av de viktigaste för tillverkaren och för 329.900 kronor får du ett exemplar med en dieselmotor på 150 hästar. Jonas Lindow som är Country Manager för Jaguar Land Rover Sverige säger följande: "SUV-segmentet i Sverige är stort och fortsätter att växa. Vi har haft stor framgång med vår stora Jaguar F-PACE. Men Jaguar E-PACE är inte bara kompakt och sportig, den är också vår nya instegsmodell till Jaguar-märket. Vi är övertygade om att vi kommer att se många nya kunder som aldrig tidigare funderat på en Jaguar, men som nu attraheras av designen och överraskas av priserna." Förutom instegsversionen finns ytterligare två dieslar med 180 respektive 240 hästar. Dessa två har fyrhjulsdrift som standard. Vill man köra bensin är det 250 eller 300 hästar som gäller. Båda driver på alla fyra och har automatlåda. I bagageutrymmet ska man få in 577 liter och fäller man baksätet sväljer utrymmet 1.234 liter. E-Pace finns i de tre utrustningsvarianter S, SE och HSE. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 570S MSO X
Har takscoop!

McLarens specialavdelning MSO har nu tuffat till instegsmodellen 570S en aning i form av specialaren 570S MSO X. Det är en bil inspirerad av racerversionen GT4 med massa extra godbitar och McLaren F1 GTR-mässiga klistermärken. Det som sticker ut mest måste ändå vara takscoopet - rätt ball grej att ha på en bil man fräser omkring på gatorna med. Endast tio stycken exemplar har tillverkats och alla var beställda av McLaren Newport Beach. Pietro Frigerio som är återförsäljare där säger följande: "The aim of this project was to have a serious track car that could still be driven on the road and this finished project screams ‘race car’ to the casual onlooker. To have the MSO X project go from renderings at the Goodwood Festival of Speed last July to the 10 magnificent supercars that we handed over to our excited clients today, is nothing short of amazing." Motormässigt är bilarna orörda förutom att alla är utrustade med ett sportigare avgassystem i titan. Ordentliga racestolar med sexpunktsbälte sitter på plats och interiören är härligt avskalad. Dock ska bekvämligheter som exempelvis AC fortfarande finnas kvar. Alla bilar är redan sålda men vad de nya ägarna har fått betala är oklart för tillfället. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2017

Concept EQ A - Mercedes svar på Tesla Model 3?
Kort teaser för ny elbil

Concept EQ A är en ny helt eldriven konceptbil framtagen av Mercedes. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt och det här kommer att vara instegsmodellen under Mercedes eldrivna EQ-märke. Den skulle kunna ses som en utmanare till BMW i3 och Tesla Model 3 när den väl är här på riktigt. Först ut är dock suven EQ C som är planerad till 2020, EQ A kommer att dyka upp någon gång efter det. Innan 2025 ska Mercedes dock ha lanserat hela tio stycken nya elbilar. EQ A baseras på MEA-plattformen och kommer att drivas av en ensam elmotor för att hålla nere kostnaderna. Priset tros landa någonstans under 40 000 euro. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida