2 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Nu är flaggskeppet DS 9 presenterat
Baseras på Peugeot 508 L

DS Automobiles presenterar nu flaggskeppet DS 9. Det är absolut ingen ny bil utan mer en snofsigare variant av Peugeot 508 L. Världspremiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Bilen är fullproppad med lullull och teknik och bland grejerna hittar vi Active Scan Suspension, uppvärmda och kylda säten med massage, parkeringshjälp, Night Vision, autobroms, döda vinkeln-varnare och självkörande hjälpmedel i nivå 2. Ljudsystemet är ett Focal Electra. Under huven erbjuds en ny E-Tense-drivlina vilket innebär laddhybrid-teknik. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra med en elmotor vilket ger en sammanlagd effekt på 230 hästar. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Efter lansering kommer det att dyka upp två stycken versioner till på drivlinan med 250 hästar och framhjulsdrift och 360 hästar och fyrhjulsdrift. Vad DS 9 kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
0
2019

Scania visar självkörande lastbil utan hytt
Perfekt för gruvjobb och liknande

Scania rullar nu på prov ut AXL - en självkörande konceptlastbil som saknar hytt. Den här ska passa perfekt i exempelvis gruvor eller på inhägnade byggområden. Dock går den inte på el utan det är traditionell förbränningsmotor som gäller här, men den går i alla fall på förnybart biobränsle. Scanias vd Henrik Henriksson säger följande: "Med konceptlastbilen Scania AXL tar vi ett betydande steg mot framtidens smarta transportsystem, där självkörande fordon kommer att vara ett naturligt inslag. Vi fortsätter att bygga och testa koncept för att visa vad vi kan göra med teknik som redan finns." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
54.0°
0
2018

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
0

Vi har testat Samsung Galaxy Note 9
Bäst om du vill ha det bästa

TL;DR: Samsung Galaxy Note 9 är en överdrivet funktionsspäckad telefon, men om du suktar efter en lur med bra batteritid, riktigt bra kamera, smartare S-Pen och förbättrad DeX-funktionalitet så är Note 9 ett måste. Om du har kosingen, förstås. Tumnagel
42.4°
0

Här är Samsung Galaxy Note 9
Släpps 24 augusti

Samsung har under eftermiddagen presenterat sin nya flaggskeppslur Galaxy Note 9. Nyheterna är relativt få och Samsung har mest jobbat med finjusteringar för att leverera en trevlig mobilupplevelse till sina kunder. Vi börjar på utsidan och jobbar oss inåt. Note 9 har praktiskt taget samma design som Note 8 men har diamantslipad aluminiumkant, vilket gör att telefonen ska se lite tunnare ut än föregångaren. Utöver det har telefonen fått 0,1 tum större display, mer specifikt har telefonen en 6,4 tum stor AMOLED-display med upplösningen 2960x1440 pixlar. Bygget är vattentåligt och kör IP68-klassning. På insidan sitter det likadan hårdvara som i S9. Det vill säga Exynos 9810 med två fyrkärniga processorer på 2,7 respektive 1,7 GHz som ackompanjeras av upp till 8GB ram och 512GB lagring. Batteriet ligger på 4000mAh och telefonen har stöd för trådlös laddning samt fast charging. Samsung har även jobbat med att förbättra kylningen och Note 9 ska vara bättre på att få bort värme från processorerna vid tungt arbete, vilket gör att du ska kunna spela längre på telefonen jämfört med tidigare Samsung-enheter. S-Pen har fått en uppgradering och är numera utrustad med Bluetooth. Med pennan ska du nu kunna kontroller media, presentationer och kamera med pennans knapp på distans. Kameran på baksidan har roterat en aning och fått lite mjukvaruuppdatering. Det är fortfarande två sensorer på 12MP som kör optisk bildstabilisering varav ena kör ett telefoto-objektiv och den andra kör vidvinkel-okjektiv med dual aperture, vilket betyder att den kan skifta mellan f/1,5 och f/2,4. Nytt i mjukvaran är att kameran kan identifiera miljöer och objekt och kan justera kamerainställningarna beroende på vad som plåtas. Kameramjukvaran har även fått en ny funktion vid namn Flaw Detection som känner igen när någonting är knas med bilden, typ om någon blinkar eller om bilden blev oskarp. Samsung Galaxy Note 9 går att förbeställa nu och 8GB-versionen kommer kosta 13.490 kr och 6GB-variantet kommer kosta 10.890 kronor. Enheten kommer finnas tillgänglig i färgerna Midnight Black och Ocean Blue. Samsung kommer köra med ett rätt trevligt förbokningserbjudande där du har möjlighet att byta in din gamla telefon och få ett reducerat pris på Note 9. Har du en Note 8 eller S9 och vill uppgradera kan du byta in någon av dessa och få telefonens värde plus 200 euro och har du en annan telefon reduceras priset med den telefonens värde plus 100 euro extra. Bonus-kosingen kommer endast gälla för folk som förbokar Note 9. Tumnagel
37.5°
0

MWC 2018 Vi har tagit en titt på Samsung Galaxy S9 och S9+
Små, men trevliga, uppgraderingar

Samsung bjöd in oss på event förra veckan för en liten sneak preview av företagets kommande enheter S9, S9+ samt nya versionen av dockningsstationen DeX. Enheterna kommer med blygsamma uppgraderingar jämfört med förra årets flaggskepp, men levererar ändå en och annan riktig trevlig nyhet. Bland favoritfunktionerna är den nya kamerasensorn som inte bara ska prestera riktigt bra i mörka miljöer, utan kan även spela in slow motion-video med 960 bilder per sekund. Designmässigt har det inte hänt allt för mycket mellan S8 och S9. Enheterna kör fortfarande 18,5:9-skärmar som är 5,8 respektive 6,2 tum stora, S9 är dock lite kortare, lite bredare och lite tjockare jämfört med föregångaren. Detta betyder att S9 har lite kortare haka och panna jämfört med S8. Enheterna känns, enligt mig, lite mer stabila att hålla i. Sidorna är inte lika rundade som tidigare, utan är lite plattare. Designändringarna är som sagt marginella, men ger ändå lite mer premiumkänsla och ligger bättre i handen jämfört med föregående modeller. Tumnagel
34.6°
0

Samsung kommer förbättra ansiktsupplåsning Galaxy S9
Intelligent Scan scannar både ansikte och ögon

Förra året gjorde Samsung lite provocerande grejer när det kommer till att låsa upp flaggskeppsenheterna S8 och Note8. Fingeravtrycksläsaren flyttades till ett svåråtkomligt ställe på baksidan. Gänget försökte kompensera med möjligheten att låsa upp med iris-scanner och med Note8 kunde du låsa upp med ansiktet. Dessa två lösningar lät som en bra idé, men i praktiken var ansiktsigenkänningen rätt långsam och iris-scannern var för meckig att använda och i alla fall jag gick tillbaka till att peta in grafiskt lösenord i stället för att behöva tramsa med dessa halvmesyrer till upplåsningsmetoder. Med S9 verkar det dock som att Samsung planerar att göra det lätt att låsa upp telefonen och kodjägare har grottat ner sig i den nya Oreo-betan för Note8 där de har hittat lite mer information Intelligent Scan som kommer användas i S9. Mer specifikt har de hittat information om att Intelligent Scan kommer utnyttja både ansiktsigenkänningen och iris-scannern samtidigt för att identifiera användaren på ett snabbt och säkert sätt. Detta ska även tillåta användaren att låsa upp sin enhet oavsett om det är strålande solsken eller mörkt. Huruvida Intelligent Scan kommer vara en exklusiv funktion i kommande S9 och S9+ eller om förra årets flaggskepp också kommer få funktionen är för tillfället okänt. Tumnagel
37.3°
0
2017

Gen.E är en ny elbilsprototyp från Volkswagen
Tar sig över 40 mil på en laddning

Volkswagen skickade nyligen ut ett pressmeddelande där de berättade hur de ser på företagets visioner och syn på framtidens mobilitet. Eldrift är givetvis med i snacket men något man inte direkt pratar om är den här eldrivna bilen vi inte har sett förut. Den heter Gen.E och det är en ny prototyp som verkar befinna sig i Golf-klassen och som ändå ser hyfsat redo ut för produktion. Det vi kan se är att den har ett ladduttag där emblemet på huven sitter, kameror i vindrutan och en liten radar i spoilern fram. Backspeglarna verkar även ha bytts ut mot små kameror och med tanke på hur gångjärnen på dörrarna verkar jobba har bilen antagligen saxdörrar av något slag. Vi hoppas att Volkswagen snart delar med sig av lite mer information och bilder. Tumnagel
51.4°
0

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning. Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training. Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs. Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil. Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen. Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den. Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart. Tumnagel
38.4°
0

Lightform piffar upp världen med projektor
Skapad av Illumiroom-gänget

Microsoft-konceptet Illumiroom har legat högt upp på min vill-ha-lista i en halv evighet, men eftersom projektet stannat i prototypfas så är sannolikheten rätt låg att vi kommer få någon ordentlig Illumiroom-produkt. Men det verkar som att vi kommer få någonting liknande. Gänget bakom Illumiroom har slutit samman med Box projection art performance för att leverera Lightform. Lightform gör hemmet betydligt mer levande med hjälp av projektorer och intelligent kartläggningsteknik. Det enda som behövs är en liten dator som kopplas in i en projektor. Den lilla datorn är i sin tur utrustad med en processor samt en högupplöst kamera som används för att scanna rummet och hitta olika objekt. Därefter kan projektorn visa information eller bilder på specifika saker i hemmet. Till exempel kan du projicera ditt dagliga schema i en tom ram du har på väggen. Tumnagel
39.6°
0
Nästa sida