m

Xbox-exklusiva CrossfireX skjuts upp till 2021
På grund av coronan

Det var egentligen tänkt att det tävlingsinriktade FPS:et CrossfireX skulle släppas till Microsofts nya spelkonsol innan årets slut, men detta kommer tyvärr inte ske. Utvecklarna Smilegate har via Twitter meddelat att släppet kommer skjutas upp till nästa år på grund av rådande omständigheter. Detta är förstås tråkigt för folk som sett fram emot att lira CrossfireX samt den Remedy-utvecklade singleplayerkampanjen, men det är även lite trist för Microsoft som måste vänta ytterligare på att få en exklusiv titel till sin nya konsol. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Här är allt Microsoft visade upp på sin Xbox-show
Forza! Psychonauts 2! The Gunk!

Igår kväll körde Microsoft en ordentlig spelshow och levererade trailers och nyheter som stillade hungern för Xbox-fans. Vi har lagt upp artiklar om några av titlarna, bland annat Halo Infinite, Fable, Warhammer 40K: Darktide och Obsidians nya Avowed, och nedan kan ni läsa om resterande titlar som presenterades. Pallar ni inte läsa och hellre vill showen i sin helhet, i krisp 4K-upplösning med 60 fps, så kan ni dra igång videon ovan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Sony ska göra film av FPS-spelet Crossfire
Spelet som har 650 miljoner online-spelare

Variety rapporterar att Sony Pictures har beslutat sig att göra en filmadaption av den sydkoreanska spelutvecklaren Smilegates onlinespel Crossfire, ett spel som är väldigt populärt i bland annat Kina och Sydkorea. Sammanlagt uppges pc-spelet ha runt 650 miljoner spelare runt om i världen och det kan antagligen snart bli fler då det i år släpps en variant av spelet till Xbox One vilken fått namnet CrossfireX. I spelet ska två lag bestående av upp till åtta personer i vardera lag leta upp och ta livet av varandra i lite olika miljöer. När vi kan få se Crossfire på vita duken finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför kan ni kolla in trailern till CrossfireX till Xbox One, en trailer som Microsoft släppte under förra årets E3-mässa. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

ABB visar upp YuMi-robot med en arm
Ny cobot från ABB

Under den pågående iREX-mässan (International Robotics Exhibition) i Japan har ABB visat upp en ny version av sin så kallade "cobot" (collaborative robot) YuMi. Den nya modellen av YuMi är försedd med bara en arm till skillnad från ursprungsmodellen som har två armar. YuMi utvecklades ursprungligen för att hålla på med montering men har under åren använts till mycket mer än så. Sami Atiya, Chef för ABB:s Robotics and Motion-division säger: "The success of YuMi has exceeded expectations; it was originally designed for small-parts assembly, but it has turned out to be exceptionally versatile – it can solve a Rubik’s Cube, make sushi, wrap gifts and conduct an orchestra. Based on YuMi’s enormous success, we fully expect our new single-arm robot to be equally well-received, especially since it was developed at the request of customers." Den enarmade versionen av YuMi kan hantera objekt som väger upp till ett halvt kilo. Den är avsedd att användas i miljöer där det även arbetar människor och är designad för att inte skada dessa av en olyckshändelse. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

ABB och Kawasaki ska bygga robotar ihop
Ska ta fram cobotar

ABB och Kawasaki har inlett ett samarbete vars syfte är att utveckla industrirobotar som kan samarbeta med människor utan att riskera att skada dessa under arbetets gång. Så kallade "cobotar". ABB har sedan tidigare den tvåarmade roboten YuMi som är en cobot som är tänkt att kunna arbeta i närheten av människor. Även Kawasaki har den tvåarmade roboten Dual-Arm SCARA Robot (duAro) som fungerar på liknande sätt. Företagens samarbete har redan utmynnat i en ny tvåarmad cobot och denna planerar företagen att visa upp på IREX (International Robot Exhibition) i Tokyo som drar igång nu på onsdag 29 november. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google plockar bort 300 DDOS-appar från Play Store
Höststädning

Google har plockat bort runt 300 appar från Play Store efter att säkerhetsforskare uppmärksammat att dessa appar använts för att kapa användarens enhet och använt den för riktade DDOS-attacker. Apparna i fråga har varit till synes harmlösa och erbjudit användarna ringsignaler och liknande kosmetiska ändringar i telefonen, men i själva verket kapades enheterna. Det var säkerhetsforskare vid contentföretaget Akamai som upptäckte apparna som var kopplade till botnätverket WireX. En talesperson från Google säger detta om apparna i fråga: We identified approximately 300 apps associated with the issue, blocked them from the Play Store, and we’re in the process of removing them from all affected devices.The researchers’ findings, combined with our own analysis, have enabled us to better protect Android users, everywhere. Tumnagel
52.7°
+
André Stray
0
2016

Microsoft visar upp styrkan i DirextX 12
Gör din hårdvara bättre

I en ny video visar Microsoft upp hur DirectX 12 presterar i jämförelse med DirectX 11 och bland annat får vi veta att mjukvaran höjer prestandan hos både grafik- och centralprocessorn. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Kolla in lite robotar från iREX
Robotmässan i Japan

I veckan var det dags för International Robot Exhibition (iREX), robotmässan som hålls två gånger per år i Japans huvudstad Tokyo, och här kan ni kolla in lite robotar som visades upp där. Det handlade om alla möjliga robotar, både humanoida och andra, som var avsedda för både sällskap, underhållning, arbete och annat. Leonardo daVinci-roboten som syns i början av klippet ovan ska ha varit en av de som tilldrog sig mest uppmärksamhet under årets robotmässa i Tokyo. Den är framtagen för att lära barn om möjligheterna med robotteknik. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Demo visar spelgrafiken med DirectX12 och Windows 10
Square Enix bjuder på Witch Chapter 0 [cry]

För att visa potentialet med DirectX12 och Windows 10 gjorde Square Enix en otroligt vacker speldemo med namnet Witch Chapter 0 [cry]. Det vi får se är material från in-game. Nu är det bara att hosta upp cirka 4000 dollar för hårdvaran om vi vill uppleva den här typen av grafik i våra PC-spel. Tumnagel
67.8°
+
Fenjima Manrique
0

Microsoft släpper Xbox One-app för Windows 10
Knyter samman enheterna

Xbox One och Windows 10 kommer att integreras mycket mer framöver. Exempelvis lanserar Microsoft en Xbox One-app för Windows som innebär att du kan nå information från Xbox One på din dator, telefon eller surfplatta. Det inkluderar tillgång till aktivitetsflöde, achievements, kompislistan och dina spel. I appen ingår också stöd för både text- och röstchatt där du kan snacka med dina vänner oavsett om de sitter på konsolen eller någon av Microsofts andra enheter. Det ska också från appen gå att direkt spela in spelklipp när du spelar spel via Steam med möjlighet att ladda upp klippen på nätet. Antingen spelar du in direkt eller så plockar du de senaste 30 sekunderna. En annan nyhet som gör integrationen mellan det nya operativsystemet och Xbox One större är möjligheten att strömma sitt spelande från Xbox One till andra Windowsenheter. För att kunna erbjuda en så bra spelupplevelse som möjligt används DirextX 12 i Windows 10 som kommer att vara mycket mer kraftfull än DirectX 11 och dessutom endast dra hälften så mycket ström. Vissa spel kommer också att ha stöd för co-op mellan plattformarna där en person kan sitta med en dator och en annan med Xbox One. Tumnagel
58.4°
+
Emmy Zettergren
0
2014

MSI avslöjar Titan GT80
Desktop replacement med mekaniskt tangentbord

MSI har just lanserat en ny bärbar speldator, Titan GT80, som tillhör segmentet "desktop replacement", eller släpbar som jag skulle vilja klassificera det. MSI introducerar en ny funktion i segmentet då datorn har ett mekaniskt tangentbord. Titan GT80 avslöjades på MSIs Facebook-sida och det mekaniska tangentbord har designats av SteelSeries, ett tangentbord som använder Cherry MX brown key switches. Det numeriska tangentborden till höger verkar också fungera som en touchpad då det har två fysiska musknappar längst ned. MSI avslöjar inte så mycket fakta omkring datorn men säger att den kommer att släppas inom kort. Hårdvaran kommer säkert att vara ganska kraftig och vi kanske kan vänta oss stöd för CrossFireX eller SLI innanför skalet. Med tanke på det mekaniska tangentbordet så kommer nog datorn att väga lite extra med. Tumnagel
42.4°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper Catalyst 14.9.1 Beta
Åtgärdar vissa problem med bland annat 4-way CrossFireX-konfigurationer

Bara kort efter att AMD släppt Catalyst 14.9 WHQL-drivrutinen så kommer det ut en ny beta kallad Catalyst 14.9.1 som tar itu med problem som finns i drivrutinen. Det gäller bland annat BSOD som orsakas efter installation av Catalyst 14.9 WHQL-drivrutinen krascher av Catalyst Control Center och slumpmässiga krascher som har att göra med 4-way CrossFireX-konfigurationer. Instabilitet i Battlefield 4 med 4-way CrossFireX-system har också åtgärdats samt liknande problem med Sniper Elite III. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

Computex 2014 Asus ROG Crossblade Ranger
Första FM2+ moderkortet i ROG-serien

Asus visade under Computex upp sitt första Socker FM2+ baserade moderkort i Republic of Gamers-serien, en produkt företaget kallar för ROG Crossblade Ranger. Moderkortet har ett A88X FCH-chipset och den strömförsörjande delen till processorn är en 8-fas VRM. Vi hittar fyra DDR3 DIMM-platser, två PCI Express 3.0 x16-kortplatser och en PCIe 2.0 x16-kortplats. Kortplatserna lägger sig på x8/x8 och den sista ligger på x4 elektriskt. Med finns också åtta SATA 6 Gbps-portar, Gigabit Ethernet med Asus LANGuard och SupremeFX audio. I moderkortet finns det stöd för både CrossFireX och SLI. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper patch för Mantle
Catalyst 14.1 dröjer lite till

Veckans läcka av Catalyst-drivrutinen med Mantle kom inte så långt i förväg då AMD nu själva släppt en Mantle patch och Catalyst 14.1 beta är också på väg. Utan den nya drivrutinen så går det dock inte att testa Battlefield 4 med Mantle och anledningen att de dröjer lite är att AMD har lite problem som de försöker reda ut. Problemen inkluderar problem med CrossFireX-konfigurationer, stuttering med CrossFire och Mantle, dålig optimering för Battlefield 4 samt avsaknad av stöd för vissa mobila teknologier. AMD släppte också lite information om vilka prestandaökningar som Mantle för med sig, något vi kan se i listan nedan: CPU-limited scenario: 40.9% (1080p) and 40.1% (1600p) performance improvement under Ultra settings and 4xAA on the AMD A10-7700K with an AMD Radeon R9 290X. GPU-limited scenario: 2.7% (1080p) and 1.4% (1600p) performance improvement under Ultra settings and FXAA on the Core i7-4960X with an AMD Radeon R7 260X Average uplift for 1080p: 13.28% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Average uplift for 1600p: 11.35% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Tester gjordes också i StarSwarm från Oxide Games: CPU-limited scenario: 319% (1080p) and 281% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the AMD A10-7700K and an AMD Radeon R9 290X. GPU-limited scenario: 5.1% (1080p) and 16.7% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the Core i7-4960X and an AMD Radeon R7 260X Average uplift for 1080p: 115.65% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Average uplift for 1600p: 75.19% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) De första oberoende testerna bör komma inom några dagar då problemen med Catalyst 14.1 har löst sig men av AMDs egna siffror att döma så ser det bra ut. De största vinsterna görs i de scenarior där CPUn begränsar och det på grund av att Mantle drar ner på overhead associerad med DirectX. Mantle har en ganska stor inverkan när det gäller APU:er och det är väl mer ett försök att konkurrera med Intel än med Nvidia. Catalyst 14.1 blir också AMDs första HSA-kompatibla drivrutin fast i nuläget finns det bara en handfull applikationer som kan dra nytta av HSA. AMD påpekar också att Mantle har mindre inverkan i höga upplösningar eftersom de är begränsade av GPUn. Tumnagel
41.9°
+
Samuel Paulsson
0
2013

AMD släpper Catalyst 13.8 beta version 2
Ger bland annat prestandaökningar i vissa spel

AMD har släppt en andra version av Catalyst 13.8 beta-drivrutinen som nu märks med V2. Drivrutinen kommer bland annat med förbättringar för en hel del spel. Med på listan finns Saints Row 4 som ska bli upp till 25 % bättre vid 1920x1080 med Ultra-inställningar och Splinter Cell: Blacklist ska bli upp till 9 % bättre vid 2560x1600 med Ultra-inställningar. Förbättringar har gjorts för både single-GPU och CrossFireX-prestandan i Final Fantasy XIV och RIPD får bättre single-GPU prestanda samtidigt som Castlevania Lords of Shadow får bättre CrossFire-prestanda. Catalyst 13.8 beta V2 fixar också en del problem med bildkvalitén i Van Helsing samt display corruption när anti-aliasing är påslaget i Catalyst Control Center för Far Cry 3 och FC3: Blood Dragon. En del problem har ordnats med Doom 3 BFG Edition och även CrossFire frame-pacing problem med World of Warcraft, Sniper Elite, Watch Dogs och Tomb Raider. Tumnagel
38.9°
+
Samuel Paulsson
0

AMD lovar att fixa CrossFireX problem
Ska släppa drivrutin i slutet på nästa månad

AMD har lovat att fixa problemet med prestandan som uppstår när man kör företagets grafikkort i CrossFireX-konfiguration. Företaget säger att de kommer släppa en uppdaterad drivrutin för att hjälpa till med problemen men den ska inte släppas förrän 31:a juli. Den nya drivrutinen ska tydligen ge "improved multi-GPU frame pacing" i AMD Catalyst mjukvaran som ska eliminera problem med till exempel micro-stutter. Användare som kört två Radeon-grafikkort har under en tid nu haft en del problem med prestandan. Om man bara tittar på frame rates så bör det inte vara något problem med prestandan men det uppstår ofta något som kallas för micro-stutter. Anledningen att frame rates inte visar några problem är att CrossFireX rendera överflödiga frames som inte tillför något och aldrig visas på skärmen men ändå räknas till frame rate. AMD utlovade en fix för detta då de släppte Radeon HD 7990 tidigare under året men ingenting har hänt hittills. Nvidia hade också liknande problem med SLI-uppsättningar tidigare innan de lanserad Kepler. Tumnagel
38.1°
+
Samuel Paulsson
0

Ny bild på Radeon HD 7990
Körs i i CrossFireX med två kort

En ny bild av AMDs kommande grafikkort "Malta", eller Radeon HD 7990, har dykt upp på nätet och bilden visar i det här fallet två stycken grafikkort baserade på referensdesign som körs i CrossFireX-konfiguration. AMD överraskade pressen något under förra månaden då de visade upp ett Radeon HD 7990 med referensdesign under Game Developersx27 Conference (GDC). Korten på den nya bilden ser ut att vara identiska som det AMD visade upp under GDC och med tanke på ordet "Radeon" på grafikkorten så kan de inte misstas för FirePro S10000. Den nya versionen av Radeon HD 7990 som går under kodnamnet "Malta" skiljer sig från förra årets variant som gick under kodnamnet "New Zealand". Den nya varianten har designats för att vara strömsnålare och tystare. Vi har redan sett en del grafikkort baserade på "New Zealand" redan såsom Devil 13 som PowerColor släppte i augusti förra året. De kommer med tre stycken 8-pin PCIe strömkontakter och en kyllösning som kräver tre kortplatser. "Malta" kommer endast kräva två 8-pin PCIe strömkontakter och kylaren tar bara upp två kortplatser. Än är det dock oklart när Radeon HD 7990 ska släppas. Tumnagel
39.4°
+
Samuel Paulsson
0
2012
2011

Trinity kommer innan nästa sommar
Ska släppas under andra kvartalet nästa år

AMD tänker flytta på lanseringen av nästa generation Fusion-APU:er, vilka nu går under kodnamnet Trinity, och planeras nu att släppas redan någon gång under andra kvartalet nästa år. Förutom detta så planerar företaget även att släppa en ny FX-klass Fusion controller hub som kommer ge bättre stöd för multi-GPU konfigurationer samt högpresterande RAID-funktioner. I nuläget så riktar sig AMDs A-serie av APU:er mot mainstream-datorer och är inte tänkta att användas i dedikerade speldatorer. Nästa generation i A-serien är dock tänkta att även kunna fungera i den marknaden då Trinity kommer med högpresterande Piledriver-kärnor och A85FX FCH (Fusion Controller Hub), vilken kommer ha native stöd för CrossFireX-konfigurationer samt RAID 0,1,5 och 10. AMDs andra generation av Fusion-chip som går under kodnamnet Trinity kommer tillverkas med 32 nm-processen och blir alltså en mix av upp till 4 Piledriver-kärnor, Radeon HD 7000-grafik samt DDR3-minneskontroller. De kommer även vara kompatibla med den nya FM2-infrastrukturen. Enligt AMD så ska Trinity ge upp till 50 % bättre GFLOPS-prestanda vid samma strömförbrukning som Llano eller samma prestanda med en 50 % sänkning i strömförbrukning om man så vill. Planen från AMDs sida är nu alltså att få ut Trinity på marknaden under andra kvartalet 2012, vilket blir mindre än ett år efter det att Llano lanserades. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

SLI kommer med största sannolikhet till AMDs moderkort
Ska licensieras till 9-seriens chipset

För någon månad sedan så var det snack om att SLI skulle komma tillbaka till AMDs plattformar men ingenting var då bekräftat. Läget är fortfarande lite osäkert men Nvidia har nu i alla fall sagt att de tänker licensiera SLI-teknologi för kommande moderkort med 9-seriens chipset från AMD. Det förra ryktet härstammade från en läckt presentationsbild där information fanns om att Nvidia skulle ge ut licenser för 9-seriens chipset och att bara de som i nuläget har licenser för andra produkter skulle få tillgång till det. Bland dessa nämndes Asus, Gigabyte, ASRock och MSI. Nu har även en renderad bild på en kartong till ett moderkort från Asus dykt upp, vilket ska vara ett högpresterande AM3+ moderkort i Republic of Gamers (ROG)-serien, Crosshair V Formula. Från bilden kan vi utläsa att den kommande FX-seriens processorer kan användas tillsammans med moderkortet samt att äldre AM3-processor också kan användas då Phenom II-logan är med. Vi ser också logan för AMD 9-seriens chipset samt en Radeon-liknande logga samt CrossFireX. Det som väl är mest intressant och även tillhörande den här nyheten är SLI-loggan, som i stort sett bekräftar att SLI kommer tillbaks till vissa av AMDs plattformar. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0

Llano kommer få Hybrid CrossFireX-funktion
Ska fungera med alla Radeon HD 6000-seriens kort

Näst på tur i AMDs lista av processorerserie Fusion står Llano, vilken jag tror många väntar på nu när vi sett hur bra Zacate och Ontario har varit, i och med lanseringen under CES. Llano ska inte lanseras förrän framåt sommaren och riktar sig mot stationära datorer snarare än bärbara, vilket Zacate och Ontario gör med Brazos-plattformen. Det handlar alltså om mainstream-system, företagsdatorer och allt-i-ett modeller, vilket är system som kräver lite bättre grafikprestanda än budgetmodeller. Nu kommer även rapporter om att AMD ska backa upp Llano-processorn i kampen mot Intels Core i3/i5-processorer med en ny multi-GPU teknologi, vilken kan liknas vid den tidigare Hybrid CrossFireX i vissa fall. Likheten ligger i att man ska kunna dra nytta av både den integrerade grafiken och ett dedikerat kort samtidigt. Den här tekniken kommer dock inte hänga på vilket kort som kan användas utan kommer att fungera med alla dedikerad grafikkort i Radeon HD 6000-serien. Vilka strömsparfunktioner som är inbyggda är i nuläget oklart men det vore ju trevligt om man till exempel skulle kunna stänga av det dedikerade kortet helt. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0
2010

ATI lanserar Radeon HD 6500M, 6300M
Ska rikta sig mot prestanda och mainstream-segmentet

Nu blir det då dags för AMD att börja lansera den nya Radeon HD 6000-serien till bärbara datorer också med HD 6500M och HD 6300M. Båda serierna kommer förstås att vara kompatibla med DirectX 11 såväl som Shader Model 5.0, DirectCompute 11 och ska även ha stöd för OpenGL 4.1 och OpenCL 1.1. AMD säger att HD 6500M ska rikta sig mot bärbara speldatorer och andra system med hög prestanda. GPUn ligger på 400 stream-processorer som kommer att klockas mellan 500-650 MHz samt att den kommer få DDR3 eller GDDR5 beroende på modell, men ska dock vara klockat till 900 MHz. Radeon HD 6500M ska kunna trycka ut 520 GFlops i enkel precision, eller omkring 650 miljoner polygoner per sekund. Den något lägre presterande Radeon HD 6300M kommer inte att ha stöd för GDDR5 och sitter bara på 320 stream-processorer. Klockfrekvenserna kommer här ligga på mellan 500-750 MHz och minnet på 800-900 MHz. Prestandan blir avsevärt lägre med 120 GFlops elller 187,5 miljoner polygoner per sekund. Båda modellerna kommer dock ha stöd för AMDs "dynamic switchable graphics", vilket jag antar är något liknande Nvidia har med optimus där man kan växla mellan den integrerade grafiken och den dedikerade. De kommer även att ha stöd för Eyefinity, 4 skärmar för HD 6300M och sex skärmar för HD 6500M. Radeon HD 6500M kommer ytterligare ha stöd för CrossFireX och kan kopplas tillsammans med ytterligare ett kort i samma system. Pris är ännu inte släppt men modellerna finns med i AMDs produktlistor nu och bör finnas i bärbara datorer som släpps de kommande månaderna. Det här verkar ju också bli ett avbrott från från tidigare namnbeteckningar då de högpresterande grafikprocessorerna benämnts precis som de stationära motsvarigheterna. Vi får väl se längre fram om AMD kommer lansera fler modeller eller om det här är de enda som kommer ut på den mobila fronten. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0

AMDs Zambezi får nya chipsets
Det blir 900-serien som släpps med Bulldozer

Nyligen fick vi veta lite detaljer om AMDs kommande processorer till det stationära segmentet, vilka går under kodnamnet Zambezi och baseras på Bulldozer. Nu kommer lite mer information som säger att AMD även kommer släppa nya chipsets tillsammans med de nya processorerna, vilket bli 900-serien. Totalt kommer det finnas fyra olika varianter för stationära datorer och i toppen hittar vi 990FX, vilket i likhet med tidgare FX-chipset har stöd för upp till 4-way CrossFireX konfiguration. Sedan hittar vi 990X, vilket även detta har stöd för CrossFireX men inte lika högpresterande. Det handlar här istället om en PCIe 2.0 x16 länk som kan delas mellan två grafikkort och blir då 2 x8. Lite längre ner på skalan hittar vi 970, vilket inte har stöd för CrossFire alls men har ändå en PCIe x16 länk för ett grafikkort. AMD avrundar slutligen med 980G som sitter på DirectX 10.1-kompatibel integrerad grafik. 980G skiljer sig lite också från de andra då det inte har stöd för äldre AM3-processorer utan kommer bara ha stöd för de nya AM3+ processorerna. Till dessa chipsets kommer även en nya southbridge, SB950 och SB920. SB950 är lite mer högpresterande och innehåller sex SATA 6Gbps-portar och även upp till 14 USB 2.0-portar. SB920 ser ut att vara liknande men saknar stöd för RAID 5. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

Galaxy designar Single-Slot GeForce GTX 460
Ge din HTPC extrem kraft

Galaxy är rätt kända för att skapa ganska unika grafikkortsmodeller av diverse varianter på marknaden och brukar ofta vara först ut med sådana. Nu verkar företaget vara först ut igen med ännu en variant. Det handlar nu om GeForce GTX 460, vilken nu utrustas med en single-slot kylare, vilket gör att den kan platsa i system med en mindre formfaktor. Tyvärr blir detta inte en så intressant lösning för de som vill trycka in många grafikkort i ett och samma system då GTX 460 endast klarar av SLI-konfigurationer av upp till maximalt 2 kort. Det hade annars varit rätt så intressant för mitt eget EVGA P55 Classified 200, vilket kan köra både 4-way SLI och CrossFireX Galaxys nya grafikkort kommer att ha samma specifikationer som det normala GTX 460 med 1 GB GDDR5-minne och klockfrekvenserna kommer köras vid 675 MHz för grafikkärnan och 900 MHz för grafikminnet. Ingenting sägs om pris eller tillgänglighet dock, eller i vilka marknader som kortet kommer att släppas. Tumnagel
37.3°
+
Samuel Paulsson
0

ColorFire visar upp custom Radeon HD 6850
Byggt för höga klockfrekvenser

Vi såg i fredags förra veckan hur referensmodellerna av de nya Radeon HD 6870 och HD 6850 kommer att se ut. Som vanligt är det vissa tillverkare som vill bygga egna modeller och den kinesiska tillverkaren ColorFire är en av de första att visa upp sin modell. ColorFire gör en egen design av RAdeon HD 6850-grafikkortet och byter ut kortets VRM till en starkare modell samt att man slänger på en fläkt från Zalman, VF-3000. Kretskortet tillverkas också i rött, vilket även matchar den röda kylaren från Zalman. VRM:en på kortet kör nu 7+1 fas och strömmen kommer från två stycken 6-pins PCIe-kontakter, vilket gör det möjligt att ge kortet höga klockfrekvenser. Kortet har även två stycken CFBI-kontakter längst upp, vilket ska göra det möjligt att koppla in kortet i 3-way samt 4-way CrossFireX-konfigurationer. Kortet kör också med low-latency GDDR5-minne från Hynix (0,5 ns). Hur specifikationerna ser ut i övrigt är inte klart ännu men man kan nog vänta sig att kortet kommer överklockat från fabrik, eller i alla fall en variant av det. Om ColorFire kommer lansera kortet utanför Kina är i nuläget också okänt. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0

Rampage III Formula på gång
Baserar sig på X58-chipsetet

Asus expanderar alltid sin Republic of Gamers produktlinje och snart kommer de att släppa ett nytt moderkort i serien. Det handlar om Rampage III Formula, vilket baserar sig på X58-chipsetet och Asus utrustar kortet med en hel del funktioner. I och med att det är X58-chipsetet så har kortet plats för triple-channel DDR3-2000 RAM och har även stöd för 3-way SLI och CrossFireX-konfigurationer. På kortet sitter också ett SupremeFX X-Fi 2 audio samt Intel Ethernet med Asus GameFirst! multitasker. Företaget beskriver sin multitasker som att den ska låta användare att ladda ner saker i bakgrunden utan att det ska skapa lagg när man spelar online. Andra funktioner på kortet är USB 3.0 och SATA 6 Gbps, ROG Connect-funktion för remote överklockning, digital spänningsreglering och en hel del värmerör som ska effektivisera kylningen tillsammans med de svarta kylflänsarna. Asus säger att de kommer släppa mer detaljer angående det här kortet under månaden och att det kommer släppas snart. Information om priset finns dock inte att tillgå. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

PowerColor tillkännager Single-Slot HD 5770
Gör det möjligt att sätta in fyra stycken i många datorer

Under Computex i början på sommaren skrev jag om att det var en del företag som arbetade med kyllösningar för Radeon HD 5770 för att få in det i endast en kortplats. Ett av de företagen var PowerColor och nu har företaget också tillkännagett sin variant. Kortet har fått det enkla namnet HD5770 Single Slot Edition och skiljer sig inte från mängden när det gäller specifikationer utan det är alltså kyllösningen som är speciell. Klockfrekvenserna ligger på 850 MHz för grafikkärnan och 1200 MHz för GDDR5-minnet. I och med att kortet nu endast kräver en kortplats så ska det vara enklare att installera CrossFireX-konfigurationer med upp till 4 kort samtidigt. Ted Chen från PowerColor sade att med företagets nya kort så kan de nu erbjuda marknaden något väldigt unikt. PowerColors nya HD 5770 Single Slot Edition kommer att släppas 13:e augusti men priset är dock okänt. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

Catalyst 10.7 ute
Ger bland annat finjusterade funktioner till Eyefinity

AMD har återigen släppt en uppdatering till sin grafikdrivrutin för Radeon-grafikkorten och som vanligt finns den tillgänglig för Windows XP, Windows Vista och Windows 7 i både 32- och 64-bitars version. Inkluderat i 10.7-versionen finns bland annat förbättringar för videouppspelning, vilket innehåller enhanced pulldown detection för Radeon HD 5000-serien. Både HD 4000- och HD 5000-serien får dock stöd för hårdvaruacceleration i VLC 1.1.1. AMD aktiverar nu också stöd för CrossFireX för roterade skärmar och har gjort en del finjusteringar för Eyefinity-funktionen där man nu kan ställa in bland annat tjockleken på ramen av skärmen. Dialogrutor ska nu också hålla sig inom en skärm och inte sträcka sig över flera skärmar samt att man kan välja i vilken skärm de ska dyka upp. Det enda spel som omnämns som förbättrats är borderlands, vilket urskiljer sig ganska kraftigt sedan tidigare då listan brukar vara lång på spel som förbättrats med de nya grafikdrivrutinerna. Själv fick jag äntligen mitt Radeon HD 4870X2 att fungera som det ska med 10.7. Jag har inte kunnat uppdatera till en ny drivrutin sedan 10.4 då jag fått väldigt konstiga grafiska artefakter i många spel med både 10.5 och 10.6. Drivrutinerna hittar ni via länken nedan och det är bara att välja vilken typ av grafikkort för att sedan ladda ner. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0
Nästa sida