41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nordisk Film köper Star Stable-aktier för 100 miljoner kronor Äger nu 40 procent av aktierna Nordisk Film fortsätter stödja svensk spelutveckling. Det senaste åren har Nordisk Films speldivision Games investerat i Avalanche, Raw Fury samt Star Stable och nu har den sistnämnda fått lite extra kosing från filmjätten. Nordisk Film Games investerade 160 miljoner kronor i maj och nu har de lagt till ytterligare 100 miljoner i Star Stable och ökat aktieägandet med 15 procent, vilket betyder att Nordisk Film Games sitter på 40 procent av aktierna. Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games, säger detta om investeringen i ett pressmeddelande: "Vi gillar verkligen företaget. Teamet presterar väldigt bra och efter att vi nu varit ombord i ett halvår fanns det ingen tvekan för oss om att vi, när möjligheten gavs, ville stärka bandet ytterligare till Star Stable. Vi tror att Star Stable Online har en potential att nå nya marknader för att ge ännu fler barn och unga människor runt om i världen ett fantastiskt hästäventyr." Star Stable värderas nu till 650 miljoner kronor. Tumnagel
38.5°
0
John Oliver snackar Saudiarabien Klockrent som vanligt Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med valet i Brasilien Saudiarabien. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
42.9°
0
E3 2018 Gamespot tar en titt på Dying Light 2 Och snackar med Techland Dying Light 2 presenterades på Microsofts E3-event och nu har Gamespot fått hänga med spelets chief creative director Adrian Ciszewski samt fått se lite mer gameplay från spelet. Bland annat pratas det om de tre grundpelarna i spelet, det vill säga parkour, dygnscykler och slagsmål, och hur Techland jobbat för att förbättrat spelet på dessa punkter. Dying Light 2 har ännu inget släppdatum, men kommer vara spelbart på Playstation 4, Xbox One och PC. Tumnagel
39.6°
0
The Mountain är nu världens starkaste man Vann titeln igår I helgen tävlade den 29-årige islänningen Hafþór Júlíus Björnsson i att bli världens starkaste man på Filippinerna. Igår lyckades han efter alla moment knipa titeln och klättra längst upp på prispallen. Förutom att lyfta massa tungt är Hafþór även karaktären The Mountain i TV-serien Game of Thrones. THE WORLD’S STRONGEST MAN 2018! ???? . . Want to thank all of my family, friends and fans for supporting me along the way. . Special thanks to my coach @australianstrengthcoach and my nutritionist @stanefferding . . Also want to thank my sponsors, @kjotkompani @sbdapparel @roguefitness . . Congratulations to @kieliszkowskimateusz and @shawstrength for their second and third finishes! . #numberone Ett inlägg delat av Hafþór Júlíus Björnsson (@thorbjornsson) 6 Maj 2018 kl. 4:11 PDT Tumnagel
63.8°
0
Ny teaser för Avengers: Infinity War Superhjältar för hela slanten Här är den senaste teasern för Marvels kommande film Avengers: Inifinity War. Den här teaser-trailern är primärt framtagen för att köras på amerikanska tv-kanaler. I filmen kommer vi att få se The Avengers och deras polare ta sig an den superonde Thanos då man vill förhindra att hans diaboliska planer leder till att universum förintas. Avengers: Inifinity War går upp på svenska biografer 25 april. Tumnagel
40.0°
0
Rémi Gaillard delar ut pengar till folk på stan Säg en siffra mellan 1 och 1.000 Den alltid lika skojfriske fransmannen Rémi Gaillard delar här ut lite pengar till folk han möter på stan. För att få pengarna måste du dock säga ett nummer mellan 1 och 1.000 - och säger du 1.000 så får du 1.000 euro. Enkelt va? Tumnagel
44.7°
0
CES2018 En tur i Lyfts autonoma bil Åk taxi utan (körande) taxichaffis Lyft och Aptiv har ett gäng bilar på plats i Las Vegas för att demonstrera hur det kommer att fungera med taxitjänster i framtiden. Bilarna är BMW 5-serie och man hoppar helt enkelt in i baksätet och så kör man igång turen som passagerare på en skärm i baksätet. Just nu får de inte köra hela turen autonomt, men bra mycket av den kördes utan förarens inblandning. Det här visar några av de moment som kommer att komma till i framtiden, det där med att man som passagerare kommer att sätta igång resan är till exempel ett nytt grepp. Tumnagel
38.5°
0
2017
Vi pratar studiokultur med Massive Hur är det att jobba där egentligen? Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
0
Veckans snabblänkar Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump * Spela spelet på bilden * How to play Destiny as a filthy casual * Street Fighter 5 Arcade Edition spotted * Max Payne... 16 Years Later * Check Out Ten Minutes of Code Vein Boss Gameplay * Why Studio Ghibli Isnx27t Involved With Ni No Kuni II * x27Neko Atsumex27 is coming to PlayStation VR in 2018 * Dynasty Warriors 9 Will Launch In Early 2018 * The Evil Dead gets a new video game spin-off, but… * Remember Pokémon Go? Here’s What’s Coming Next * Sure Looks Like This Guy Won Battlegrounds While AFK * Final Fantasy XR Ride Will Take You On An Airship Journey At Universal Studios Japan Next Year * Influential ex-Valve writer Chet Faliszek joins Surgeon Simulator studio * x27Minecraftx27 adds x27Oregon Trailx27 to teach kids about frontier life * Mobile Suit Gundam: Battle Operation 2 Announced For PlayStation 4, Releases In Japan In 2018 * A Certain Magical Virtual-On Releases In Japan On February 15, 2018 * Behind the effort to archive Nintendo’s disappearing social network * The Notorious Board Game That Takes 1,500 Hours To Complete * The incredibly useful Destiny Item Manager tool now works with Destiny 2 * Amiga classic Flashback is getting a Dreamcast release next month * The Legend of Korra Pro-Bending Board Game Is Clearly for the Fans * My Little Pony continues along path toward total domination of tabletop gaming Tumnagel
37.3°
0
Nordisk Film Games investerar i Avalanche Studios Egmont vill satsa på spel Avalanche Studios får finansiellt stöd av Egmont som genom affärsenheten Nordisk Film Games nu investerar 100 miljoner kronor i studion. Det är Nordisk Film Games största investering hitintills. Och fler investeringar är att vänta enligt Martin Walfisz, senior partner på Nordisk Film Games, som pratat med Di Digital. ”Vi har gott om pengar och redan sagt att vi ska investera hundratals miljoner i nordiska spelutvecklare. Vi har bara börjat.” Hur stor ägarandel som Nordisk Film Games nu får i Avalanche vill parterna inte berätta. Men i normalfall ligger deras satsningar, enligt Martin Walfisz, på mellan 20 till 49 procent i andelar. Vad investeringarna ska gå till verkar dock vara givet. Enligt Avalanche Studios vd Pim Holfve gör kapitaltillskottet att de nu kan satsa mer på egenpublicerade spel. ”Det här är superkul. Nu kan vi accelerera vår plan att utveckla egenpublicerade spel som till exempel våra jaktspel”. Studion planerar också att på sikt rekrytera mer anställda. I dag ligger antalet på ungefär 270 personer. Ett intåg på asiatiska marknaden kan också vara intressant i framtiden enligt Pim Holfve. Men än så länge är det den västerländska marknaden som gäller. Tumnagel
42.2°
0
Nästa sida