10 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Carwow kör elbilar tills de stannar Vilken går längst? I denna video testar Mat Watson och gänget från Carwow fem elbilar för att se vilken som går längst. Bilarna med i testet är Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, BMW iX3, Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6. Den som går kortast är Ford Mustang Mach-E och den som går längst är Kia EV6. Tumnagel
41.8°
0
BMW har nu levererat en miljon elektrifierade bilar Siktar på två miljoner helt eldrivna bilar 2025 BMW har nu passerat ytterligare en milstolpe då tillverkaren lyckats leverera sin miljonte elektrifierade bil. Det handlade om en helt eldriven BMW iX som de nya köparna fick nycklarna till på Welt-fabriken i Tyskland. Det här är dock bara början och 2025 räknar man med att ha levererat två miljoner helt eldrivna bilar. 70 procent av de elektrifierade bilarna man har sålt nu har varit hybrider, men det beror ju också på att man inte direkt har haft några helt eldrivna modeller i utbudet förutom i3 och nödlösningen iX3. 2030 räknar man med att minst hälften av alla bilar man säljer kommer vara helt eldrivna. Härnäst på tur står eldrivna versioner av 7-serien och X1. 2023 kommer en eldriven 5-serie att lanseras. Tumnagel
42.7°
0
BMW iX3 får toppbetyg i test av förarassisterande system Grattis! Euro NCAP testade nyligen olika bilmodellers förarassisterande system - teknik som adaptiv farthållare, filassistent och liknande som ska köra körningen säkrare. Efter testerna stod det klart att BMW:s eldrivna modell iX3 var den som presterade allra bäst. Testet innefattar två moment - hur systemen fungerar och vad det finns för säkerhetsreserv. I år deltog sju stycken bilar och iX3 var den enda som fick fyra poäng. Efter BMW:n kom Cupra Formentor och Ford Mustang Mach-E med tre poäng. Därefter Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2 med två poäng vardera och en poäng delades ut till Opel Mokka-e och Toyota Yaris. Läs hur testerna genomfördes på länken nedan. Tumnagel
41.7°
0
BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
43.3°
0
Hur bra är nya BMW iX3? The Late Brake Show testar I denna video ser vi Jonny Smith från The Late Brake Show testa BMW:s nya iX3. Smith är förvånad över hur bra bilen är, särskilt drivlinan, motorn, batteriet och räckvidden. Trots att han förstår att bilen passar bra till sådana som vill ha en elbil som inte skriker att det är just en elbil, menar han att bilar som Mustang Mach-E, Jaguar I-PACE och Mercedes EQC kanske är lite roligare. Tumnagel
39.2°
0
BMW lyfter iX3 Blir bättre redan efter ett år BMW iX3 är en ren elbil, men inte en "riktig" elbil utan är byggd på samma plattform som vanliga X3, som presenterades 2017. iX3 kom dock förra året, men eftersom vanliga X3 nu ansiktslyfts så följer även iX3 med. Bilen var redan innan rätt välutrustad från start men har nu fått ännu mer saker i standardutförande. Vilket kanske gör att det lite svettiga priset kanske känns härligare. Standard är numera M Sport-exteriör och med som standard kommer även en bättre infotainmentsystem och kontrollskärm, sportstolar, sportratt och annat. Trådlös uppkoppling som gör att mjukvara kan laddas ner direkt till bilen känns också positivt. Kvar är dock drivlinan från förra versionen vilket är en smula trist. 286 hästar och 0-100 på 6,8 sekunder räcker i och för sig för de allra flesta, men när man får en Tesla Model Y Long Range som gör 0-100 på 5 sekunder för 60.000 kronor mindre känns det lite långsamt. En Model Y Performance levererar 0-100 på 3,7 sekunder för samma peng. Man behöver kanske inte alltid köra så fort men trots att iX3 har X i namnet finns den bara med bakhjulsdrift, i Teslorna får man fyrhjulsdrift vilket ju vi svenskar uppskattar. Priset för iX3 ligger på 779.000 kronor för versionen som kalls för Charged. Än bättre utrustad version kallas för Charged Plus kostar 846.500 kronor. Båda finns att beställa nu. Tumnagel
38.8°
0
Uppdaterad Nu verkar det bli lite lättare att lägga vantarna på PS5 Skepp kommer lastat Stirrar du ofta på nätbutikers sidor och hoppas att köp-knappen på Playstation 5 kommer byta färg? Då har vi goda nyheter då det verkar som att tillgångsläget börjar lätta upp en aning. Tidigare i veckan var det möjligt att lägga vantarna på konsolen via MediaMarkt och nu verkar samma gälla för Webhallen. Hos Webhallen får vi reda på att butiken kommer få in ett par PS5 som de kommer sälja i några fysiska butiker i Stockholm från och med idag samt online från och med i morgon. Mer specifikt kommer Webhallen slå upp portarna för PS5-försäljningen vid tre olika tider under morgondagen, 9.30, 10.30 och 13.30, och vid vardera tidpunkt släpps ett par hundra enheter åt gången. Så om ni avvaktat med köp är ett hett tips att dra massvis med larm på telefonen för att inte missa konsolen. Uppdatering: Nu verkar alla PS5:or vara slutsålda, vilket är lite tråkigt för alla som trodde att Webhallen skulle sprida ut försäljningen på de tre tiderna. Tumnagel
47.5°
0
21 elbilars laddtider och räckvidder testade Norrmännen har testat! Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.9°
0
BMW iX kostar från 865.000 kronor Släpper information om de två första versionerna Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
0
Nu lanseras BMW Charging i Sverige Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
0
Nästa sida