m

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
323kg
+
Wille Wilhelmsson

Trafikverket ska släppa app som ska varna bilister för tåg
Vid obevakade järnvägsövergångar

Trafikverket säger till SVT att man planerar att utveckla en app som ska kunna varna bilister om det närmar sig ett tåg i samband med att bilisten närmar sig en obevakat järnvägsövergång. I Sverige finns det idag cirka 3500 obevakade järnvägsövergångar och navigationsappar kan redan idag varna för dessa. Nu vill Trafikverket även kunna få in information om när tåg närmar sig dessa övergångar. Detta är något som Trafikverket, tillsammans med tågoperatörer och teknikbranschen, ska arbeta för att ta fram. Det hela ska också finnas tillgängligt i en separat mobilapp. Någon gång i slutet av året hoppas Trafikverket ha en prototyp till en app färdig och man hoppas kunna börja testa den under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT om varningssystemet för tåg som närmar sig obevakade järnvägsövergångar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rekordlångt godståg testkördes i Sverige
Långa tåg anses vara bättre för miljön

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att ett rekordlångt godståg testades på sträckan mellan tyska Maschen och Malmö i helgen. Tågets sammanlagda längd var på 835 meter vilket är betydligt mycket längre än maxlängden på 630 meter som är tillåten på de flesta godsstråk i Sverige. På Malmbanan mellan Luleå och Narvik får dock godstågen får vara 750 meter långa. Tanken bakom att testa längre godståg i Sverige är att dessa skulle kunna transportera mer gods vilket skulle göra transporterna miljövänligare. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter skriver Trafikverket. Redan idag tillåts längre godståg i till exempel Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. Fram till 2030 har EU dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Vill ni kolla in fler bilder på det rekordlånga tåget som testades i helgen så hittas lite sådana på Järnvägar.nu. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en modelljärnväg som byggts in i ett bord
Dagens kombo?

Här kan ni kolla in ett rätt imponerande bygge som visar upp en modelljärnväg som byggts in i ett bord, något som gör att bordet numera fungerar både som bord och ett konstverk/leksak. Modelljärnvägsbordet är konstruerat av entusiasten Peter Waldraff och i klippet ovan kan ni kolla in det hela i detalj. I videon visas det även upp hur Waldraff konstruerat modelljärnvägen ganska så ingående. Här nedanför hittas en tidigare videos som Waldraff spelat in om sitt modelljärnvägsbord. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jason har byggt en egen tågsimulator
Next level modelljärnväg

Här kan ni kolla in en tågsimulator som tåg-entusiasten Jason Shron har byggt i sin källare. Jason har skapat det hela genom att bygga en tågvagn i full skala där fönstren bytts ut mot skärmar. På skärmarna visas sedan video från en Go Pro Session-kamera som sitter installerad på en av tågen i Jasons egen modelljärnvägsbygge. Videoklippet som visas innehåller även pålagda ljudeffekter vilket gör det hela än mer realistiskt. Jason planerar nu att även installera stora LCD-skärmar i andra delar av vagnen så att även andra passagerare som kliver in i hans simulator ska få upplevelsen av att de färdas på ett riktigt tåg. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Märklin går som tåget
Modelljärnvägs-byggandet har ökat under pandemin

Många företag har tagit stor ekonomisk skada av den pågående pandemin men det tyska modelljärnvägsföretaget Märklin har fått se sin försäljning öka kraftigt under året. New York Times har gjort ett reportage om Märklin och försäljningsökningen av företagets produkter som skedde i samband med att coronaviruset spreds över världen. Under förra året steg företagets försäljning med hela 70 procent. Anledningen till det är givetvis att många har hållit sig mer inomhus och ägnat sig åt hobbys som man kanske kan utöva i ensamhet. Sedan kanske det även tilltalar en del att bygga en egen liten värld när världen utanför är lite kaotisk. Den svenske modelljärnvägs-byggaren och Märklin-entusiasten Magnus Hellström säger till New York Times. "Outside, there is total chaos, but inside, around my little train set, it is quiet, it is picturesque. It’s a little piece of a perfect world." I videon ovan kan ni kolla in det senaste avsnittet av Märklin TV. Där visas lite av företagets nyheter upp och företaget vd Wolfrad Bächle kommenterar Märklins senaste år. Ni hittar New York Times långa reportage om Märklin på länken nedan. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frankrike vill ha nattåg till Malmö
Franska regeringen vill se ett ökat antal nattåg i Europa

Frankrike verkar gilla tåg och deras transporminister Jean-Babtiste Djebbari uppger i en rapport att man vill utöka antalet nattågslinjer båda i Frankrike och i andra delar av Europa. Frankrike har redan planerat att införa två nya nattågssträckor till 2022 men siktar i rapporten på att dra igång tio nya nattliga rutter fram till 2030. En av de föreslagna sträckorna skulle vara ett nattåg som skulle gå mellan Malmö och Paris, något som kanske skulle tilltala dem som vill ta sig i lite lugnare takt mellan Sverige och Frankrike. Huruvida de föreslagna sträckorna faktiskt blir av återstår att se. Det hela måste först diskuteras i det franska parlamentet och även med olika lokala myndigheter. Tumnagel
71.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Sveriges framtida snabbjärnväg byggas på pelare?
Det kan eventuellt bli så

Det fortsätter att snackas om Sveriges framtida snabbjärnväg och nu har det kommer ett förslag om att denna delvis ska kunna byggas på upp till 20 meter höga pelare. Fördelen med att bygga delar av snabbjärnvägen på pelare skulle bland annat vara att byggtiden ska kunna halveras och att tågen skulle kunna köra i hastigheter på upp till 360 km/h. Det skulle leda till att tågen på de aktuella sträckorna skulle kunna avgå fem gånger i timmen till skillnad från de fyra avgångar som blir möjliga om maxhastigheten är 300 km/h. Anders Åkesson (C) som är vice ordförande i riksdagens trafikutskott säger om det nya förslaget att bygga snabbjärnvägar på pelare, eller landbroar som det även kallas: "Det finns många skäl till att pelare är mer tänkbart i dag. Då, 2010-2011, när den var på tapeten kändes det lite väl japansk-kinesiskt. Men när vi ser hur mycket dyrare det är att bygga järnväg i Sverige jämfört med övriga Europa finns skäl att studera andra metoder, som denna prefab-modell. En annan intressant faktor är att markanvändningen blir klart lägre, siffran 15 procent har nämnts." Nackdelar som nämns om det blir aktuellt att bygga snabbjärnväg på pelare är att bullret kan bli högre än om man bygger på banvallar samt att det kanske inte blir riktigt lika miljövänligt då det kommer att gå åt stora mängder betong för att bygga pelarna. Den 28 februari kommer en ny rapport angående nya snabbjärnvägar i Sverige att läggas fram. De så kallade januaripartierna vill att järnvägen ska byggas men Liberalerna har vissa reservationer. Moderaterna, KD och SD vill inte bygga nya snabbjärnvägar med hänvisning till kostnad, nytta och klimatpåverkan skriver DN. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiskt maglev-tåg kan få en topphastighet på 800 km/h
Kanske börjar köras kommersiellt 2027

Forskare på kinesiska Southwest Jiaotong University har presenterat en ny prototyp på ett så kallat maglev-tåg vilket i framtiden kan komma att transportera passagerare i hastigheter på upp till 800 km/h. Prototypen är dock designad för en maxhastighet på 620 km/h men utvecklarna tror att man framöver skulle kunna öka maxhastigheten till 800 km/h. Prototypen ska dessutom vara designad för att kunna sväva på magnetbanan redan vid start. Flera av de maglev-tåg som finns idag måste accelerera en bit innan de lyfter från rälsen de åker på säger utvecklarna bakom prototypen som nu visats upp. Kinas Shanghai Transrapid är med sin maxhastighet på 430 km/h världens idag snabbaste kommersiella maglev-tåg. 2027 planerar dock Japan att dra igång en linje mellan Tokyo och Nagoya där maglev-tågen kommer att färdas i 500 km/h. Prototypen som nu visats upp i Kina kan eventuellt även den börja rulla (sväva) på kommersiella linjer om cirka sex år skriver South China Morning Post. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat
Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla

Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu ska Sveriges tåg få bättre mobiluppkopplingar
Stor överenskommelse mellan mobiloperatörer och tågföretag

Infrastrukturdepartementet har meddelat att de flesta av Sveriges mobiloperatörer och tågföretag nu har kommit överens om att förbättra mobiluppkopplingar i Sveriges tågnät. Detta är något som beslutades efter ett runda bords-samtal med de inblandade företagen tillsammans med Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och digitaliseringsminister Anders Ygeman. Det innebär att de inblandade parterna ska samarbeta om att förse Sveriges tågresenärer med bättre mobiltäckning, både genom förbättringar i operatörernas nät och med tekniska lösningar ombord på tågen. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman säger i ett pressmeddelande: "Tågresenärerna har rätt att kräva betydligt bättre uppkoppling. Nu tar vi ett viktigt kliv mot bättre möjligheter att jobba och surfa på tåget." De företag som står bakom överenskommelsen är Telia, Telenor, Tele2, Tre, SJ, Vy, MTR, Transdev och Norrtåg. Sammankallande är Tågföretagen och IT&Telekomföretagen. Arbetet kommer att inledas efter sommaren skriver Infrastrukturdepartementet i pressmeddelandet. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Sir Rod Stewart visar äntligen upp sin modelljärnväg
Har tagit rockstjärnan 23 år att bygga ihop

Det har länge varit känt att en av den brittiske rockstjärnan Sir Rod Stewart hobbys är att bygga modelljärnvägar men detta är något som han oftast inte brukar tala om. Nu har dock den gamle rockräven äntligen visat upp sin imponerande modelljärnväg för tidningen Railway Modeller Magazine som har gjort ett reportage om det. Sir Rod har byggt upp den enorma modelljärnvägen i sitt hem i Los Angeles och temat för bygget är en amerikansk stad under industrialiseringen på 1940-talet. Bygget upptar en yta på cira 38x7 meter, det vill säga nästan 270 kvadratmeter, och ska ha tagit 23 år att bygga ihop. Sir Rod uppskattar att han personligen byggt ihop cirka 90 procent av sin modelljärnväg men han erkänner att han inte är någon vidare elektriker och har tagit hjälp av sådana när det har behövts. Hur mycket bygget har kostat framgår inte. I klippet ovanför hittar ni lite stillbilder på bygget då det tyvärr inte finnas något filmat material från Railway Modeller Magazines besök hemma hos Sir Rod. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige får en ny tågoperatör
FlixTrain ska köra persontåg mellan Sveriges största städer

I somras lade det så kallade Blå Tåget som trafikerade Stockholm - Göteborg ner men nu ser det ut som om en ny operatör snart kommer att börja trafikera både den sträckan och Stockholm - Malmö rapporterar TT. Det är bussföretaget FlixBus som nu börjar satsa på persontågstrafik under varumärket FlixTrain. FlixTrain finns redan i Tyskland och har där trafikerat de tyska järnvägarna de senaste 1,5 åren. Sverige kommer att bli FlixTrains andra marknad och man hoppas kunna dra igång de båda rutterna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö under sommaren 2020 skriver företaget i ett pressmeddelande. I pressmeddelandet skriver FlixBus att man nästa år även kommer att dra igång FlixCar vilket är en biluthyrningstjänst som låter användaren hyra en bil och ta denna från buss- eller tågstationen till sin slutdestination. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Modelljärnvägsfest på Skansen i oktober
Visar upp hur det såg ut i Sverige sommaren 1967

Gillar du modelljärnvägar och befinner dig i Stockholmsområdet 5 - 6 oktober så kan det vara läge att planera in ett besök till Skansen då. Under första helgen i oktober kommer modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler visa upp en enorm modelljärnväg i skala 1:87 på dansbanan Galejans 400 kvm stora dansgolv. Miljön man ska bygga upp ska efterlikna ett svenskt sommarlandskap ett par månader innan omläggningen till högertrafik 1967. Anette Björlin som är producent på Skansen säger om utställningen: "Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten." Ni kan ta en liten titt på hur det hela kommer att se ut i klippet här nedanför och vill ni se det hela på riktigt så får ni bege er till skansen 5 - 6 oktober. Your browser does not support the video tag. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h

Det kinesiska företaget China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) har utvecklat en prototyp på ett nytt maglev-tåg som i framtiden ska kunna transportera passagerare i hastigheter på upp till 600 km/h. Det innebär att sträckan Stockholm - Göteborg skulle gå på under en timma om tåget skulle trafikera svenska järnvägar. Så kommer nu inte att bli fallet utan istället planerar man att börja köra de nya maglev-tågen på till exempel sträckan Beijing - Shanghai i framtiden. CRRC:s utvecklingschef Ding Sansan säger: "Take Beijing to Shanghai as an example -- counting preparation time for the journey, it takes about 4.5 hours by plane, about 5.5 hours by high-speed rail, and [would only take] about 3.5 hours with [the new] high-speed maglev." CRRC planerar att börja använda sitt nya maglev-tåg i passagerartrafik 2021. Hastighetsrekordet för tåg sattes i Japan 2015 då man där fick upp ett experimentellt tåg i 603 km/h. Detta tåg är dock inget som för tillfället trafikerar japanska järnvägar. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan börjar testa tåg i 400km/h
Det är riktigt snabbt det

Japan har nu testkört sitt nya snabbtåg som går i hela 400km/h. Det nya tåget heter Alfa-X vilket står för "Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation". Med en sådan fart krävs det ordentliga bromsar så, förutom traditionella bromsar, använder sig tåget av luftbromsar som sitter på taket samt extra magnetiska skivor vid spåret. När Alfa-X kommer börja köra passagerare kommer det bli det snabbaste tåget i kommersiellt bruk. Dock kommer den "endast" köra i 360km/h när den väl släpps loss på de japanska järnvägarna. Det kommer däremot inte hända på ett bra tag då tåget kommer testköras de närmsta åren och det japanska tågbolaget JR East förväntar sig inte kunna börja köra passagerare i Alfa-X förrän vid 2030. Då är det tänkt att tåget ska köra mellan städerna Tokyo och Sapporo. Det återstår väl att se om Alfa-X lyckas behålla kronan som världens snabbaste kommersiella tåg fram tills dess eller om någon av Hyperloop-företagen lyckas få loss något vettigt innan dess. Japans nuvarande snabbtåg, Shinkansen, har en topphastighet på 320km/h. Tumnagel
56.7°
+
Frode Wikesjö
0
2018

SJ:s kunder drabbade av bedrägerier
1,3 miljoner av SJ:s kunder uppmanas byta sina lösenord

SJ uppger att flera av deras kunder har drabbats av bedrägerier då obehöriga loggat in på deras SJ Prio-konton och sedan använt kundernas så kallade Prio-poäng för att köpa resor med SJ. Enligt SJ så har inloggningsuppgifterna inte läckt ut från deras system. Istället tror man att det handlar om uppgifter som läckt ut från andra sajter och att de kunder som drabbats har använt samma inloggningsuppgifter på SJ Prio som man har använt på dessa sajter. Enligt SJ så har ett 60-tal av deras kunder än så länge drabbats av bedrägerierna men SJ ska ha ersatt dessa och även polisanmält brottet. SJ uppmanar nu sina 1,3 miljoner kunder att byta lösenord till SJ Prio, framför allt kunder som vet med sig att de använder eller har använt samma inloggningsuppgifter på flera olika tjänster. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder

I måndags började världens två första vätgasdrivna tåg trafikera en sträcka mellan de tyska städerna Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde och Buxtehude i norra Tyskland. Det handlar om en sträcka på cirka 100 kilometer som vanligtvis trafikeras av dieseldrivna tåg. De vätgasdrivna tågen kallas för Coradia iLint och visades upp av den franska tågtillverkaren Alstom för två år sedan. Tågen kan köra cirka 1000 kilometer innan det är dags att fylla upp vätgas-tanken. Alstom kommer att leverera ytterligare 14 stycken vätgasdrivna Coradia iLint till den tyska järnvägen till 2021. Frankrike planerar att ta sina första vätgasdrivna tåg i drift 2022 och Alstom uppger att även Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Norge, Italien och Kanada är intresserade av att börja använda vätgasdrivna tåg på sina järnvägar. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan har undersökt hur snabbt tågen går mellan Sveriges tre största städer och kommit fram till att tågens genomsnittshastigheten har sjunkit de senaste 15 åren. Undersökningen visar exempelvis på att hastigeten på sträckan Malmö - Göteborg har minskat från 156 till 141 km/h mellan 2003 till 2018. Restiden med tåg mellan Sveriges tre största städer har samtidigt ökat med 20 minuter de senaste åren. Enligt SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell är det dock inte tågen det är fel på utan hastighetsminskningen ska helt enkelt bero på att det börjar bli trångt på våra järnvägar: "Men det är inte tågen som felar, det är för trångt på spåren. Resandet och godstransporterna ökar för varje år, i grunden är det bra men problemet är att det ständigt blir kapacitetsbrist." Det finns dock flera sträckor där restiden minskat sedan 2003 och bland dessa nämns Kalmar–Linköping, Halmstad–Nässjö, Malmö–Simrishamn och Fagersta–Västerås. Även snabbtåg och Öresundståg på sträckan Malmö–Göteborg har fått en ökad medelhastighet sedan Hallandsåstunneln öppnats. Tumnagel
7.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan visar upp ny modell av sitt snabbtåg
Shinkansen Supreme får OS-premiär

Det japanska tågföretaget Japan Railways Central har presenterat en ny modell av sitt snabbtåg Shinkansen som fått beteckningen N700S. N700S-tågen kallas även för "Shinkansen Supreme" och ska ha fått en lite annorlunda frontdesign än föregångaren N700A som började trafikera Japans järnvägar 2013. Förutom det så har tågens interiör fått sig lite ny design. Shinkansen Supreme kommer precis som N700A-tågen ha en topphastighet på 300 km/h men kommer att vara strömsnålare än sina föregångare. Shinkansen Supreme kommer att börja testas i år och får officiell premiär 2020 i samband med att Tokyo arrangerar Sommar-OS. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Gräs-leveranser via drönare förbjuds i Kalifornien
Sätter pinnar i hjulet för en del startup-företag

Den amerikanska delstaten Kaliforniens "Bureau of Cannabis Control" har presenterat lite nya regler för hur den legala cannabis-hanteringen i delstaten ska fungera. Bland annat framkommer det att cannabis-försäljare inte får leverera sina varor med hjälp av drönare. I avsnittet som gäller transport av cannabis framkommer det att dessa måste ske i kommersiella budbilar. Det är inte tillåtet att transportera cannabis via flygplan, båtar, järnvägar, drönare, cyklar (och andra människodrivna fordon) samt obemannade fordon. Vidare framgår att bilarna som transporterar gräs måste vara försedda med GPS-sändare så att det går att följa var de är samt att chaufförerna av fordonen inte får konsumera varorna de transporterar. Ars Technica skriver att drönarförbudet för gräsleveranser antagligen kommer att påverka vissa startup-företag negativt. Man nämner bland annat företagen MDeliver, Eaze samt Trees Delivery vilket är företag vars idé till affärsidé till viss del går ut på att genomföra snabba cannabis-leveranser med hjälp av drönare. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges höghastighetståg kommer att rulla i 250 km/h
Regeringen ville spara in lite pengar

I Trafikverkets förslag till ny transportplan för 2018-2029 så uppger man att man kommer att satsa på att bygga nya höghastighetsjärnvägar för tåg med en maxfart på 250 kilometer i timmen. Som jämförelse kan nämnas att SJ:s X2000-tåg idag har en topphastighet på 200 kilometer i timmen. Skulle man valt det lite snabbare alternativet för tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen hade det blivit lite dyrare och man ansåg inte att tidsbesparingen som resenärerna skulle göra kunde motivera det. Exempelvis skulle sträckan Stockholm-Linköping, den första etappen som kommer att byggas, bli sex minuter snabbare om tågen körde i 320 km/h men kostnaden för järnvägen skulle öka med tio miljarder kronor. Bygget av etappen Järna - Linköping drar igång i år och kommer kanske att vara klart 2029. Den andra etappen mellan Hässleholm och Lund planeras att starta 2024. De övriga etapperna kommer inte att påbörjas innan 2030 och höghastighetsnätet mellan Stockholm och Malmö respektive Göteborg förväntas inte att vara klart innan 2040. Tumnagel
-5.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

174 klimatprojekt får stöttning av Naturvårdsverket
Fokus på transporter

Klimatklivet är ett initiativ där olika klimatprojekt i Sverige kan få hjälp med finansiering från Naturvårdsverket. Nu har 174 nya projekt tilldelats stöd på sammanlagt 342 miljoner kronor, och en hel del fokus ligger på transporter. Bland annat handlar det om ett projekt i Kumla där man flyttar sina godstransporter från vägar till järnvägar. I Jönköping har ett cykelprojekt fått stöd där ett nytt cykelgarage byggts för att underlätta för de som väljer att ta cykel istället för bil. Ett tredje projekt handlar om att göra flytande bränsle av restprodukter från skogsbruk. Stora satsningar görs också på utbyggnad av biogasstationer där det ska uppföras 30 nya tankställen i Sverige. Dessutom genomförs 23 investeringar i nybyggnation och utbyggnad av biogasproduktion. Tumnagel
44.7°
+
Emmy Zettergren
0

Dansk minister vill bygga ytterligare en bro till Sverige
Bilbro mellan Helsingborg och Helsingör

Den danske transportministern Ole Birk Olesen vill att det ska byggas ytterligare en broförbindelse mellan Danmark och Sverige. Det skulle i så fall handla om en bro för enbart bilister som skulle gå mellan Helsingborg och Helsingör skriver Öresund News. När Birk Olesen igår debatterade frågan med Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, så sa han bland annat: "Det står långt ner på min prioriteringslista att lägga flera miljoner på järnvägar, när de flesta danska resande använder de överbelastade vägarna. Det är det vi ska lägga pengarna på." Fritzon verkar dock inte negativt inställd till ytterligare en bro till Danmark men han anser att en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark borde ha kapacitet för både tåg- och vägtrafik. Tumnagel
61.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polis varnar Harry Potter-fans för att gå på järnvägsspår
Harry Potter-turister utsätter sig själva för livsfara

Brittisk polis har uppmanat människor som gillar Harry Potter-filmerna att sluta gå på ett järnvägsspår som förekommer i flera av filmerna. Det handlar om Glenfinnan-viadukten på det skotska höglandet där Harry Potter-turister ibland tar tåget över viadukten för att sedan gå tillbaka över viadukten medan de samtidigt fotograferar. Det skulle givetvis kunna leda till en allvarlig olycka om någon av dessa turister råkade bli överkörda av ett tåg på viadukten. Polisen Kevin Lawrence säger: "I would like to remind everyone that we are mere Muggles, and if you trespass on the railway and are struck by a train, the consequences could be extremely serious and probably fatal." Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första tåget från Kina till England är nu på väg
Tågresa på 18 dagar

Det första tåget som ska frakta gods mellan Kina och England har nu lämnat Kina på järnvägen som av många kallas för den "Nya Sidenvägen". Det handlar om en resa som kommer att gå genom nio länder på järnvägen som totalt är cirka 1200 mil lång. Järnvägen drivs av China Railway Corporation och den byggdes för att det blev billigare att frakta gods från Kina till Europa med tåg än med flyg och det gick snabbare att ta tåget än att frakta saker sjövägen. Bland det som fraktas hittas bland annat sockor samt resväskor och det totala godsets värde ligger på motsvarande cirka 45 miljoner kronor. Resan från Kina till London kommer att ta 18 dagar. Huruvida man funderar på att dra igång passagerartrafik på sträckan har jag inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
62.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aeroliner3000 kan komma att trafikera brittiska järnvägar i framtiden
Snabbtåg med två våningar

Tyska DLR, centrum för flyg- och rymdverksamhet, har tillsammans med designfirman Andreas Vogler tagit fram ett koncept på ett snabbtåg som kanske kan trafikera det brittiska snabbtågsnätet i framtiden. Det handlar om ett tvåvånings-tåg som man kallar för Aeroliner3000 som ska kunna köra i hastigheter på upp till 400 kilometer i timman. Kapaciteten uppges ligga på mellan 600 - 720 passagerare avhängigt på vilken typ av vagnar man väljer att bygga ihop tåget med. DLR tävlar i tävlingen "Tomorrow’s Train Design Today" med Aeroliner3000 om att få bygga tåg i de brittiska snabbtågsnäten. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Telenor och Tele2 aktiverar 4G-nät kring järnvägar
1,7 miljoner svenskar får stabilare 4G-surf

Telenor och Tele2 meddelar idag att de aktiverat 900MHz-bandet på 160 basstationer runt landets järnvägsnät. Patrik Nilsson nätexpert på Telenor berättar detta i ett pressmeddelande: De låga frekvenserna i 4G är väldigt viktiga för oss för att skapa en stabil 4G-upplevelse för våra kunder. Järnvägarna går genom stadskärnorna över hela Sverige, där det bor väldigt mycket människor. Från och med idag fördubblar vi kapaciteten i de låga banden. Det är som att öppna ytterligare en fil på motorvägen. Anledningen till att det tagit så pass lång tid är att Telenor och Tele2 behövt arbeta tillsammans med Trafikverket och tågoperatörerna för att säkerställa att aktiveringen inte leder till några störningar för tågoperatörernas mobilsystem GSM-R. Totalt kommer 1,7 miljoner svenskar runt om i landet få stabilare surf över 4G-nätet. Tumnagel
68.4°
+
André Stray
0

BRIO släpper app för de små
Bygg järnvägar i mobilen med BRIO World

Det klassiska leksaksföretaget BRIO som pysslar med modelljärnvägar i trä för barn släpper nu appen BRIO World och den tar järnvägen in i mobilen eller tableten. I appen kan man skapa sig en avatar, bygga en järnväg och sedan tuffa runt i sitt tåg på denna. Det ska även gå att utföra vissa uppdrag beroende på hur man placerar vissa objekt på järnvägen. Appen släpps till iOS, Android samt Windows 10 och kommer att kosta 30 kronor. Den riktar sig till barn från tre år och uppåt och det ska inte finnas några in-app-purchase-funktioner vilket säkert de flesta föräldrar kommer att uppskatta. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

I Japan har man byggt en tunnel för sköldpaddor
Så att de inte blir överkörda av tåget

Suma Aqualife Park är en djurpark för vattenlevande djur i Japan och de flesta besökare tar sig dit med tåg men lite olyckligt går denna järnväg rakt igenom det området som parkens sköldpaddor använder för migrering. Därför har West Japan Railway Company och Suma Aqualife Park inlett ett samarbete där tågföretaget byggt en liten tunnel under järnvägen som sköldpaddorna verkar ha hittat och använder. Något som gör att de inte riskerar att bli överkörda av tågen. Tumnagel
66.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida