m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Nu ska Sveriges tåg få bättre mobiluppkopplingar
Stor överenskommelse mellan mobiloperatörer och tågföretag

Infrastrukturdepartementet har meddelat att de flesta av Sveriges mobiloperatörer och tågföretag nu har kommit överens om att förbättra mobiluppkopplingar i Sveriges tågnät. Detta är något som beslutades efter ett runda bords-samtal med de inblandade företagen tillsammans med Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och digitaliseringsminister Anders Ygeman. Det innebär att de inblandade parterna ska samarbeta om att förse Sveriges tågresenärer med bättre mobiltäckning, både genom förbättringar i operatörernas nät och med tekniska lösningar ombord på tågen. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman säger i ett pressmeddelande: "Tågresenärerna har rätt att kräva betydligt bättre uppkoppling. Nu tar vi ett viktigt kliv mot bättre möjligheter att jobba och surfa på tåget." De företag som står bakom överenskommelsen är Telia, Telenor, Tele2, Tre, SJ, Vy, MTR, Transdev och Norrtåg. Sammankallande är Tågföretagen och IT&Telekomföretagen. Arbetet kommer att inledas efter sommaren skriver Infrastrukturdepartementet i pressmeddelandet. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Sir Rod Stewart visar äntligen upp sin modelljärnväg
Har tagit rockstjärnan 23 år att bygga ihop

Det har länge varit känt att en av den brittiske rockstjärnan Sir Rod Stewart hobbys är att bygga modelljärnvägar men detta är något som han oftast inte brukar tala om. Nu har dock den gamle rockräven äntligen visat upp sin imponerande modelljärnväg för tidningen Railway Modeller Magazine som har gjort ett reportage om det. Sir Rod har byggt upp den enorma modelljärnvägen i sitt hem i Los Angeles och temat för bygget är en amerikansk stad under industrialiseringen på 1940-talet. Bygget upptar en yta på cira 38x7 meter, det vill säga nästan 270 kvadratmeter, och ska ha tagit 23 år att bygga ihop. Sir Rod uppskattar att han personligen byggt ihop cirka 90 procent av sin modelljärnväg men han erkänner att han inte är någon vidare elektriker och har tagit hjälp av sådana när det har behövts. Hur mycket bygget har kostat framgår inte. I klippet ovanför hittar ni lite stillbilder på bygget då det tyvärr inte finnas något filmat material från Railway Modeller Magazines besök hemma hos Sir Rod. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige får en ny tågoperatör
FlixTrain ska köra persontåg mellan Sveriges största städer

I somras lade det så kallade Blå Tåget som trafikerade Stockholm - Göteborg ner men nu ser det ut som om en ny operatör snart kommer att börja trafikera både den sträckan och Stockholm - Malmö rapporterar TT. Det är bussföretaget FlixBus som nu börjar satsa på persontågstrafik under varumärket FlixTrain. FlixTrain finns redan i Tyskland och har där trafikerat de tyska järnvägarna de senaste 1,5 åren. Sverige kommer att bli FlixTrains andra marknad och man hoppas kunna dra igång de båda rutterna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö under sommaren 2020 skriver företaget i ett pressmeddelande. I pressmeddelandet skriver FlixBus att man nästa år även kommer att dra igång FlixCar vilket är en biluthyrningstjänst som låter användaren hyra en bil och ta denna från buss- eller tågstationen till sin slutdestination. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Modelljärnvägsfest på Skansen i oktober
Visar upp hur det såg ut i Sverige sommaren 1967

Gillar du modelljärnvägar och befinner dig i Stockholmsområdet 5 - 6 oktober så kan det vara läge att planera in ett besök till Skansen då. Under första helgen i oktober kommer modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler visa upp en enorm modelljärnväg i skala 1:87 på dansbanan Galejans 400 kvm stora dansgolv. Miljön man ska bygga upp ska efterlikna ett svenskt sommarlandskap ett par månader innan omläggningen till högertrafik 1967. Anette Björlin som är producent på Skansen säger om utställningen: "Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten." Ni kan ta en liten titt på hur det hela kommer att se ut i klippet här nedanför och vill ni se det hela på riktigt så får ni bege er till skansen 5 - 6 oktober. Your browser does not support the video tag. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h

Det kinesiska företaget China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) har utvecklat en prototyp på ett nytt maglev-tåg som i framtiden ska kunna transportera passagerare i hastigheter på upp till 600 km/h. Det innebär att sträckan Stockholm - Göteborg skulle gå på under en timma om tåget skulle trafikera svenska järnvägar. Så kommer nu inte att bli fallet utan istället planerar man att börja köra de nya maglev-tågen på till exempel sträckan Beijing - Shanghai i framtiden. CRRC:s utvecklingschef Ding Sansan säger: "Take Beijing to Shanghai as an example -- counting preparation time for the journey, it takes about 4.5 hours by plane, about 5.5 hours by high-speed rail, and [would only take] about 3.5 hours with [the new] high-speed maglev." CRRC planerar att börja använda sitt nya maglev-tåg i passagerartrafik 2021. Hastighetsrekordet för tåg sattes i Japan 2015 då man där fick upp ett experimentellt tåg i 603 km/h. Detta tåg är dock inget som för tillfället trafikerar japanska järnvägar. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan börjar testa tåg i 400km/h
Det är riktigt snabbt det

Japan har nu testkört sitt nya snabbtåg som går i hela 400km/h. Det nya tåget heter Alfa-X vilket står för "Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation". Med en sådan fart krävs det ordentliga bromsar så, förutom traditionella bromsar, använder sig tåget av luftbromsar som sitter på taket samt extra magnetiska skivor vid spåret. När Alfa-X kommer börja köra passagerare kommer det bli det snabbaste tåget i kommersiellt bruk. Dock kommer den "endast" köra i 360km/h när den väl släpps loss på de japanska järnvägarna. Det kommer däremot inte hända på ett bra tag då tåget kommer testköras de närmsta åren och det japanska tågbolaget JR East förväntar sig inte kunna börja köra passagerare i Alfa-X förrän vid 2030. Då är det tänkt att tåget ska köra mellan städerna Tokyo och Sapporo. Det återstår väl att se om Alfa-X lyckas behålla kronan som världens snabbaste kommersiella tåg fram tills dess eller om någon av Hyperloop-företagen lyckas få loss något vettigt innan dess. Japans nuvarande snabbtåg, Shinkansen, har en topphastighet på 320km/h. Tumnagel
56.7°
+
Frode Wikesjö
0
2018

SJ:s kunder drabbade av bedrägerier
1,3 miljoner av SJ:s kunder uppmanas byta sina lösenord

SJ uppger att flera av deras kunder har drabbats av bedrägerier då obehöriga loggat in på deras SJ Prio-konton och sedan använt kundernas så kallade Prio-poäng för att köpa resor med SJ. Enligt SJ så har inloggningsuppgifterna inte läckt ut från deras system. Istället tror man att det handlar om uppgifter som läckt ut från andra sajter och att de kunder som drabbats har använt samma inloggningsuppgifter på SJ Prio som man har använt på dessa sajter. Enligt SJ så har ett 60-tal av deras kunder än så länge drabbats av bedrägerierna men SJ ska ha ersatt dessa och även polisanmält brottet. SJ uppmanar nu sina 1,3 miljoner kunder att byta lösenord till SJ Prio, framför allt kunder som vet med sig att de använder eller har använt samma inloggningsuppgifter på flera olika tjänster. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland
Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder

I måndags började världens två första vätgasdrivna tåg trafikera en sträcka mellan de tyska städerna Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde och Buxtehude i norra Tyskland. Det handlar om en sträcka på cirka 100 kilometer som vanligtvis trafikeras av dieseldrivna tåg. De vätgasdrivna tågen kallas för Coradia iLint och visades upp av den franska tågtillverkaren Alstom för två år sedan. Tågen kan köra cirka 1000 kilometer innan det är dags att fylla upp vätgas-tanken. Alstom kommer att leverera ytterligare 14 stycken vätgasdrivna Coradia iLint till den tyska järnvägen till 2021. Frankrike planerar att ta sina första vätgasdrivna tåg i drift 2022 och Alstom uppger att även Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Norge, Italien och Kanada är intresserade av att börja använda vätgasdrivna tåg på sina järnvägar. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan har undersökt hur snabbt tågen går mellan Sveriges tre största städer och kommit fram till att tågens genomsnittshastigheten har sjunkit de senaste 15 åren. Undersökningen visar exempelvis på att hastigeten på sträckan Malmö - Göteborg har minskat från 156 till 141 km/h mellan 2003 till 2018. Restiden med tåg mellan Sveriges tre största städer har samtidigt ökat med 20 minuter de senaste åren. Enligt SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell är det dock inte tågen det är fel på utan hastighetsminskningen ska helt enkelt bero på att det börjar bli trångt på våra järnvägar: "Men det är inte tågen som felar, det är för trångt på spåren. Resandet och godstransporterna ökar för varje år, i grunden är det bra men problemet är att det ständigt blir kapacitetsbrist." Det finns dock flera sträckor där restiden minskat sedan 2003 och bland dessa nämns Kalmar–Linköping, Halmstad–Nässjö, Malmö–Simrishamn och Fagersta–Västerås. Även snabbtåg och Öresundståg på sträckan Malmö–Göteborg har fått en ökad medelhastighet sedan Hallandsåstunneln öppnats. Tumnagel
7.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan visar upp ny modell av sitt snabbtåg
Shinkansen Supreme får OS-premiär

Det japanska tågföretaget Japan Railways Central har presenterat en ny modell av sitt snabbtåg Shinkansen som fått beteckningen N700S. N700S-tågen kallas även för "Shinkansen Supreme" och ska ha fått en lite annorlunda frontdesign än föregångaren N700A som började trafikera Japans järnvägar 2013. Förutom det så har tågens interiör fått sig lite ny design. Shinkansen Supreme kommer precis som N700A-tågen ha en topphastighet på 300 km/h men kommer att vara strömsnålare än sina föregångare. Shinkansen Supreme kommer att börja testas i år och får officiell premiär 2020 i samband med att Tokyo arrangerar Sommar-OS. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Gräs-leveranser via drönare förbjuds i Kalifornien
Sätter pinnar i hjulet för en del startup-företag

Den amerikanska delstaten Kaliforniens "Bureau of Cannabis Control" har presenterat lite nya regler för hur den legala cannabis-hanteringen i delstaten ska fungera. Bland annat framkommer det att cannabis-försäljare inte får leverera sina varor med hjälp av drönare. I avsnittet som gäller transport av cannabis framkommer det att dessa måste ske i kommersiella budbilar. Det är inte tillåtet att transportera cannabis via flygplan, båtar, järnvägar, drönare, cyklar (och andra människodrivna fordon) samt obemannade fordon. Vidare framgår att bilarna som transporterar gräs måste vara försedda med GPS-sändare så att det går att följa var de är samt att chaufförerna av fordonen inte får konsumera varorna de transporterar. Ars Technica skriver att drönarförbudet för gräsleveranser antagligen kommer att påverka vissa startup-företag negativt. Man nämner bland annat företagen MDeliver, Eaze samt Trees Delivery vilket är företag vars idé till affärsidé till viss del går ut på att genomföra snabba cannabis-leveranser med hjälp av drönare. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges höghastighetståg kommer att rulla i 250 km/h
Regeringen ville spara in lite pengar

I Trafikverkets förslag till ny transportplan för 2018-2029 så uppger man att man kommer att satsa på att bygga nya höghastighetsjärnvägar för tåg med en maxfart på 250 kilometer i timmen. Som jämförelse kan nämnas att SJ:s X2000-tåg idag har en topphastighet på 200 kilometer i timmen. Skulle man valt det lite snabbare alternativet för tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen hade det blivit lite dyrare och man ansåg inte att tidsbesparingen som resenärerna skulle göra kunde motivera det. Exempelvis skulle sträckan Stockholm-Linköping, den första etappen som kommer att byggas, bli sex minuter snabbare om tågen körde i 320 km/h men kostnaden för järnvägen skulle öka med tio miljarder kronor. Bygget av etappen Järna - Linköping drar igång i år och kommer kanske att vara klart 2029. Den andra etappen mellan Hässleholm och Lund planeras att starta 2024. De övriga etapperna kommer inte att påbörjas innan 2030 och höghastighetsnätet mellan Stockholm och Malmö respektive Göteborg förväntas inte att vara klart innan 2040. Tumnagel
-5.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

174 klimatprojekt får stöttning av Naturvårdsverket
Fokus på transporter

Klimatklivet är ett initiativ där olika klimatprojekt i Sverige kan få hjälp med finansiering från Naturvårdsverket. Nu har 174 nya projekt tilldelats stöd på sammanlagt 342 miljoner kronor, och en hel del fokus ligger på transporter. Bland annat handlar det om ett projekt i Kumla där man flyttar sina godstransporter från vägar till järnvägar. I Jönköping har ett cykelprojekt fått stöd där ett nytt cykelgarage byggts för att underlätta för de som väljer att ta cykel istället för bil. Ett tredje projekt handlar om att göra flytande bränsle av restprodukter från skogsbruk. Stora satsningar görs också på utbyggnad av biogasstationer där det ska uppföras 30 nya tankställen i Sverige. Dessutom genomförs 23 investeringar i nybyggnation och utbyggnad av biogasproduktion. Tumnagel
44.7°
+
Emmy Zettergren
0

Dansk minister vill bygga ytterligare en bro till Sverige
Bilbro mellan Helsingborg och Helsingör

Den danske transportministern Ole Birk Olesen vill att det ska byggas ytterligare en broförbindelse mellan Danmark och Sverige. Det skulle i så fall handla om en bro för enbart bilister som skulle gå mellan Helsingborg och Helsingör skriver Öresund News. När Birk Olesen igår debatterade frågan med Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, så sa han bland annat: "Det står långt ner på min prioriteringslista att lägga flera miljoner på järnvägar, när de flesta danska resande använder de överbelastade vägarna. Det är det vi ska lägga pengarna på." Fritzon verkar dock inte negativt inställd till ytterligare en bro till Danmark men han anser att en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark borde ha kapacitet för både tåg- och vägtrafik. Tumnagel
61.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polis varnar Harry Potter-fans för att gå på järnvägsspår
Harry Potter-turister utsätter sig själva för livsfara

Brittisk polis har uppmanat människor som gillar Harry Potter-filmerna att sluta gå på ett järnvägsspår som förekommer i flera av filmerna. Det handlar om Glenfinnan-viadukten på det skotska höglandet där Harry Potter-turister ibland tar tåget över viadukten för att sedan gå tillbaka över viadukten medan de samtidigt fotograferar. Det skulle givetvis kunna leda till en allvarlig olycka om någon av dessa turister råkade bli överkörda av ett tåg på viadukten. Polisen Kevin Lawrence säger: "I would like to remind everyone that we are mere Muggles, and if you trespass on the railway and are struck by a train, the consequences could be extremely serious and probably fatal." Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första tåget från Kina till England är nu på väg
Tågresa på 18 dagar

Det första tåget som ska frakta gods mellan Kina och England har nu lämnat Kina på järnvägen som av många kallas för den "Nya Sidenvägen". Det handlar om en resa som kommer att gå genom nio länder på järnvägen som totalt är cirka 1200 mil lång. Järnvägen drivs av China Railway Corporation och den byggdes för att det blev billigare att frakta gods från Kina till Europa med tåg än med flyg och det gick snabbare att ta tåget än att frakta saker sjövägen. Bland det som fraktas hittas bland annat sockor samt resväskor och det totala godsets värde ligger på motsvarande cirka 45 miljoner kronor. Resan från Kina till London kommer att ta 18 dagar. Huruvida man funderar på att dra igång passagerartrafik på sträckan har jag inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
62.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aeroliner3000 kan komma att trafikera brittiska järnvägar i framtiden
Snabbtåg med två våningar

Tyska DLR, centrum för flyg- och rymdverksamhet, har tillsammans med designfirman Andreas Vogler tagit fram ett koncept på ett snabbtåg som kanske kan trafikera det brittiska snabbtågsnätet i framtiden. Det handlar om ett tvåvånings-tåg som man kallar för Aeroliner3000 som ska kunna köra i hastigheter på upp till 400 kilometer i timman. Kapaciteten uppges ligga på mellan 600 - 720 passagerare avhängigt på vilken typ av vagnar man väljer att bygga ihop tåget med. DLR tävlar i tävlingen "Tomorrow’s Train Design Today" med Aeroliner3000 om att få bygga tåg i de brittiska snabbtågsnäten. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Telenor och Tele2 aktiverar 4G-nät kring järnvägar
1,7 miljoner svenskar får stabilare 4G-surf

Telenor och Tele2 meddelar idag att de aktiverat 900MHz-bandet på 160 basstationer runt landets järnvägsnät. Patrik Nilsson nätexpert på Telenor berättar detta i ett pressmeddelande: De låga frekvenserna i 4G är väldigt viktiga för oss för att skapa en stabil 4G-upplevelse för våra kunder. Järnvägarna går genom stadskärnorna över hela Sverige, där det bor väldigt mycket människor. Från och med idag fördubblar vi kapaciteten i de låga banden. Det är som att öppna ytterligare en fil på motorvägen. Anledningen till att det tagit så pass lång tid är att Telenor och Tele2 behövt arbeta tillsammans med Trafikverket och tågoperatörerna för att säkerställa att aktiveringen inte leder till några störningar för tågoperatörernas mobilsystem GSM-R. Totalt kommer 1,7 miljoner svenskar runt om i landet få stabilare surf över 4G-nätet. Tumnagel
68.4°
+
André Stray
0

BRIO släpper app för de små
Bygg järnvägar i mobilen med BRIO World

Det klassiska leksaksföretaget BRIO som pysslar med modelljärnvägar i trä för barn släpper nu appen BRIO World och den tar järnvägen in i mobilen eller tableten. I appen kan man skapa sig en avatar, bygga en järnväg och sedan tuffa runt i sitt tåg på denna. Det ska även gå att utföra vissa uppdrag beroende på hur man placerar vissa objekt på järnvägen. Appen släpps till iOS, Android samt Windows 10 och kommer att kosta 30 kronor. Den riktar sig till barn från tre år och uppåt och det ska inte finnas några in-app-purchase-funktioner vilket säkert de flesta föräldrar kommer att uppskatta. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

I Japan har man byggt en tunnel för sköldpaddor
Så att de inte blir överkörda av tåget

Suma Aqualife Park är en djurpark för vattenlevande djur i Japan och de flesta besökare tar sig dit med tåg men lite olyckligt går denna järnväg rakt igenom det området som parkens sköldpaddor använder för migrering. Därför har West Japan Railway Company och Suma Aqualife Park inlett ett samarbete där tågföretaget byggt en liten tunnel under järnvägen som sköldpaddorna verkar ha hittat och använder. Något som gör att de inte riskerar att bli överkörda av tågen. Tumnagel
66.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige släpps i Minecraft
Lantmäteriet har kartlagt Sverige i det populära spelet

Lantmäteriet, som bland annat är ansvariga för att ta fram kartor över Sverige, släpper snart hela Sverige som en modell i det populära spelet Minecraft. Modellen bygger på Lantmäteriets nationella kartor och höjddata vilket gör att alla Minecraftspelare kommer att få tillgång till en virtuell version av Sverige där de kan spela. Detta har blivit möjligt efter det att Lantmäteriet vid årsskiftet slutar att ta betalt för en del av sin kartinformation och Peter Nyhlén, chef för Lantmäteriets tillhandahållande av kartor och geografisk information, säger i ett pressmeddelande: "Vi vill att vår kartinformation ska komma till nytta i hela samhället. Därför jobbar vi för att göra den tillgänglig enkelt och gratis för alla. Att vi tjuvstartar med att släppa kartorna även i Minecraft före julafton är ett led i arbetet att även få den yngre generationen att använda och se möjligheterna med geodata från Lantmäteriet." Både Norge och Danmark har tidigare släppt kartor i Minecraft men enligt Lantmäteriet ska den svenska versionen vara mer detaljerad än dessa då man har både vägar och järnvägar inritade. Den 18:e december kommer Lantmäteriet att släppa sin Minecraft-kartor som en tidig julklapp till alla Minecraftspelare. Ni hittar mer fakta om Lantmäteriets Minecraftkartor i fakta-rutan under videoklippet nedan. Tumnagel
66.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nederländerna vill ha tåg drivna av vindkraft
Hup holland hup

Nederländerna har satt ett ambitiöst miljömål vilket är att all energi till landets eldrivna tåg inom tre år skall komma från vindkraft. Redan nu står vindkraftverken för hälften av elen till landets tågnätverk som transporterar 1,2 miljoner människor om dagen. Vindkraften tänker man ta från sina egna vindkraftverk men även från belgiska och skandinaviska. Elbolaget som levererar elen till järnvägarna, Eneco, har också gjort ett tioårigt avtal med Google som säger att Googles datacenter i norra Nederländerna också skall drivas helt och hållet av förnybar energi. Tumnagel
60.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kina vill bygga järnvägar i Sverige
Skulle bli både billigare och gå snabbare enligt hemlig offert

SVT uppger att de har fått ta del av en hemlig offert från det kinesiska företaget China Railways där de erbjuder sig att bygga höghastighetsjärnvägar i Sverige 25 miljarder billigare än vad Trafikverket beräknat för det kommande höghastighetsnätet av järnvägar i Sverige. Enligt offerten ska det även gå dubbelt så snabbt att bygga dessa nya järnvägar än vad Trafikverket har kalkylerat med och detta beror på att China Railways vill bygga upp stora delar av järnvägen ovan mark, något som gör att man slipper kostsamt markarbete. Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, säger: "De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet." Trafikverket har räknat med att de nya höghastighetsjärnvägarna, som kommer att gå mellan Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö, skulle kosta 170 miljarder kronor men med China Railways förslag skulle totalsumman, som givetvis kan komma att förändras, landa på 145 miljarder kronor. Tumnagel
100.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kovändning om snabbtåg mellan Stockholm och Oslo
Det kommer att bli av

Förra veckan skrev vi att SJ skulle skrota sina planer på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo då norska Jernbaneverket skulle påbörja ett kontaktledningsarbete som skulle ta två och ett halvt år att färdigställa. Nu kommer dock lite mer glädjande besked då Jernbaneverket meddelar att de kommer att skjuta upp det planerade arbetet med kontaktledningarna i minst två år vilket gör att SJ kommer att börja trafikera sträckan med sina snabbtåg som planerat. Den 9:e augusti avgår det första snabbtåget från Stockholm med destination Oslo och det kommer att korta restiden med en och en halv timma, från dagens sex timmar till fyra och en halv timme. Tumnagel
65.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SJ skrotar satsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo
På grund av kontaktledningsarbete i Norge

SJ skriver i att pressmeddelande att man kommer att av lägga ner sin satsning på ett snabbtåg på sträckan Oslo och Stockholm på grund av att norska Jernbaneverkets meddelat att de kommer att påbörja ett två och ett halvt år långt konktaktledningsbyte på den norska delen av sträckan. Tanken var att snabbtågen mellan Stockholm och Oslo skulle dra igång den 9:e augusti och SJ:s VD Christer Fritzon kommenterar Jernbaneverkets beslut med: "Beskedet är förvånande eftersom vi har haft en konstruktiv dialog med alla berörda parter under hela långa planeringen. Alla vet att SJs snabbtågssatsning har inneburit dyra fordonsinvesteringar och ökade produktionskostnader. Beskedet kommer oväntat för både för norska och svenska kunder som redan köpt biljetter." Jernbaneverket säger å sin sida till TT att man är överraskade av SJ:s beslut och förväntar sig besked om detta. Tumnagel
7.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bättre tågsurf skjuts upp till nästa år
Post- och Telestyrelsen har sagt sitt

Att surfa på tåget är inte precis någon trevlig upplevelse då uppkopplingen skiftar mellan att vara urusel till att inte fungera alls. Det finns dock hopp om att tågsurf skulle styras upp med en utbyggnad av 4g-nätet vid järnvägarna runt om i landet. Det uppgraderade nätet skulle aktiveras 1 juli i sommar, men nu har Post- och Telestyrelsen satt ner foten och skjutit fram projektet till nästa år. Anledningen till att detta stoppats är för att tågen kommunicerar över 4g-nätet, med specifikt över 900MHz-bandet, vilket gör att tågen skulle påverkas av aktiveringen då de inte skulle kunna kommunicera med varandra vilket är en säkerhetsrisk. Av säkerhetsskäl skulle då tåg med utan säkerhetsfilter få körförbud, vilket skulle betyda att större delen av landets tåg skulle stå stilla. På grund av det potentiella tågkaoset väljer alltså Post- och Telestyrelsen att dra i nödbromsen för aktiveringen och i stället kommer det nya nätet aktiveras 1 juli nästa år. Ovan ser ni exempel på tåg som troligtvis skulle stå stilla om det nya nätet aktiverades 1 juli i år. Tumnagel
14.7°
+
André Stray
0
2014

iOS I Crossy Road finns inga övergångsställen
Ej heller något varnande Tut Tut från vänliga trafikanter

Crossy Road följer samma koncept som i Frogger där du på samma vis skall ta dig framåt i banan och passera vägar, järnvägar, floder och undvika bli örnmat. Ja, förutom stressmomentet att ta sig förbi tungt trafikerade "vägar" finns det en örn som tycker om att du står och tvekar på samma plats. Crossy Road är en mycket underhållande oändlig vägkorsare. [iOS (gratis)] Tumnagel
39.6°
+
Christian Bengtsson
0

Stad i karantän efter böldpest-fall
Kinesisk man avled av digerdöden

Kinesiska myndigheter har satt en hel stad i karantän efter att en man i staden har avlidit av böldpest. Det handlar om staden Yumen i nordvästra Gansuprovinsen där det bor runt 30.000 människor. Polisen har nu blockerat vägar och järnvägar i området så ingen kan ta sig in eller ut ur staden. Den 38-årige mannen som avlidit av böldpest tros ha blivit smittad när han kom i kontakt med ett murmeldjur. Böldpest, även känt som digerdöden, dödade miljontals människor i Europa på 1300-talet men det ska vara extremt sällsynt att människor blir smittade av böldpest idag. Böldpest går att behandla med antibiotika men kan även leda till dödsfall om inte behandlingen sätts in snabbt. Tumnagel
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket räknade fel på 20 miljarder
Tappade bort halva landets kontaktledningar i beräkningarna

Det verkar inte bara vara Frankrike som gör lite misstag när det gäller landets järnvägar och igår kom det fram att även de som ansvarar för Sveriges järnvägar inte alltid gör rätt. Tydligen så har Trafikverket, en statlig myndighet som startade 2010 och som ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart, gjort en katastrofal räknemiss när man planerat det framtida järnvägsunderhållet i Sverige vilket gör att det nu saknas nästan 20 miljarder kronor till detta. Man har bland annat glömt att ta med underhållet för halva järnvägens kontaktledningsnät då man missat att dessa går i båda riktningarna. Man har även missat att ta med beräkningar av spår och spårväxlars livslängd vilket gör att en spårväxel nu måste ha en medellivslängd på 550 år för att klara sig med de pengar som finns enlig nuvarande kalkyl skriver Östnytt. Något som givetvis är helt orimligt. Som om inte detta vore nog så har Trafikverket även känt till att man räknat fel men mörkat detta för regeringen och kört på med sina felaktiga beräkningar. Underhållet av järnvägarna ingår i den nationella Transportplanen som totalt satsar 522 miljarder på framtida infrastruktur. I den nuvarande planen ska 86 av dessa miljarder gå till järnvägsunderhåll men då saknas fortfarande 19,5 miljarder kronor. SVT:s ekonomikommentator Peter Rawet är inte nådig i sin kritik mot Trafikverket och skriver bland annat: "Pisa-undersökningarna som visat att dagens svenska skolelever tappat i basala matematiska kunskaper tycks under en längre tid varit en verklighet på Trafikverket, samtidigt som ledningen varit oförmögen att säkra kvaliteten på informationen." Ni kan läsa hela Rawets kommentar på länken nedan. Tumnagel
1.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland på 800 kvadratmeter
Landet uppbyggt i miniatyr

Grand Model Russia är precis vad det låter som - en stor modell av Ryssland. På bara 800 kvadratmeter har ett gäng tålmodiga personer återskapat hela landet i miniatyr. Här finns olika årstider, landskap, människor, byggnader, järnvägar och allt annat möjligt du kan tänka dig. Och nu kan du spana in bygget utan att behöva åka till landet, RT har nämligen gjort en nästan halvtimmes lång dokumentär om den fantastiska skapelsen. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida