m

Bugatti har tillverkat sitt första biljardbord
Som vi har längtat!

Bugatti och IXO presenterade för fyra månader sedan ett biljardbord som de tagit fram tillsammans. Nu är det första exemplaret tillverkat och det är en gedigen lyxig best med en ganska så salt prislapp. Men smakar det så kostar det! 250.000 euro i detta fallet. Japp, du läste rätt. Kunder kan välja lite olika färger på kolfibern och lädret som finns. Om man vill kan man även utrusta bordet med gyrosensorer som automatiskt justerar benen på bara fem millisekunder - perfekt om du har bordet ståendes på din yacht och det skulle gå lite sjö. Hållaren till köerna har en liten pekskärm på 13 tum som håller reda på ställningen i matchen. Löp och köp för endast 30 stycken exemplar blir till. Tumnagel
30.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co firar segrar med specialmodell
Fet vinge!

Lynk & Co är ju ett systerbolag till Volvo. Här i Sverige säljer/hyr man ut en modell som heter 01 men i Kina finns det flera modeller till försäljning, bland annat sedanen 03. Det som tidigare hette Polestar och som var Volvos trimning- och racingfirma heter ju inte Polestar längre eftersom det gör elmärket Polestar, utan de heter numera Cyan Racing. Som istället för Volvos, eller Polestars, tävlar med Lynk & Co-bilar. Förvirrande? Japp. Hur som helst har det gått bra för Cyan Racing så nu släpper Lynk & Co en specialvariant av deras 03 för att fira detta. Modellen har så klart Cyan Racings färg, nya fälgar och lite emblem både på in och utsidan men också saker som spelar roll på riktigt. Bromsarna är från Akebono, däcken är Michelin Pilot Sport 4S. dämparna är från Bilstein och motorn levererar numera 265 hästar. Man har även satt på en kolfiberfrontsplitter och en feeeeet vinge bak. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Retired Men’s Nude Beach Volleyball League
Japp

Om man känner ett behov av att spela ett volleybollspel med äldre nakna män så kanske Retired Men’s Nude Beach Volleyball League är något för dig. I spelet spelar du som Len som är en äldre herre som deltar i en volleybolliga för äldre nakna män. Spelmässigt är det ett enklare volleybollspel med lite dialog och handling mellan matcherna. Spelet är utvecklat av Will Brierly som tidigare gjort läskdrickarsimulatorn Soda Drinker Pro och illustratören Rachel Olson samt Aaron Bleyaert från Conan O’Brien-programmet Clueless Gamer. Retired Men’s Nude Beach Volleyball League kan hittas via Humble Bundles speltjänst Humble Choice. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Cooking With Paris
Japp, den Paris

Netflix är inte direkt rädda för att producera märkliga tv-serier och den kommande serien Cooking With Paris är väl ännu ett exempel på detta. Serien baseras i grund på Råttatouille-citatet "Vem som helst kan laga mat". Ett uttalande som då testas genom att låta dokusåpastjärnan Paris Hilton laga rätter för diverse kändisgäster. Seriens sex avsnitt har premiär den 4 augusti. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

iPhone 12 kan ladda andra saker trådlöst
Men bara nya batteripacket

På supportsidan för Magsafe-batteriet som Apple släppte igår berättar man hur man laddar det. Det vanliga sättet är att man helt enkelt pluggar in en sladd i batteripacket och så laddar det i sin tur telefonen. Men om man vill koppla in telefonen till något, exempelvis en bil för att få till CarPlay, hur ska man göra då? Jo, då stoppar man in sladden i telefonen och så laddas batteripacket från telefonen. Men vänta, det betyder ju att telefonen trådlöst laddar batteripacket? Japp. Så det verkar alltså som att iPhone 12 kan dela med sig av ström till andra saker, vilket ju är trevligt om man behöver panikladda ett par AirPods. Men Apple har valt att bara sätta på denna funktion för deras batteripack, inte för alla möjliga saker som vill ha ström. Varför är ytterst oklart, vi har frågat Apple men ännu inte fått något svar. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Rimac och Bugatti går ihop
Kommer att ledas av Mate Rimac

Rimac är ett litet bolag som gör elbilar, eller det var ett litet bolag. Det har gått fort de senaste åren och nu har man slagits ihop med Bugatti. Japp, det Bugatti. Bolaget har ägts av Volkswagen Group som i sin tur ägs av holdingbolaget Porsche SE. Porsche SE äger alltså Volkswagen Group, eller stora delar av det i alla fall, som i sin tur äger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som är bolaget som vi till vardags förknippar med Porsche. Porsche äger tillsammans med Hyundai, grundaren Mate Rimac och ett gäng till Rimac Group. Rimac Group kommer från och med nu äga 55 procent av Bugatti Rimac där Porsche är 45 procent av bolaget. Porsche äger alltså Bugatti Rimac från två håll. Bugatti Rimac äger i sin tur Bugatti Automobiles och Rimac Automobili som är de två bolagen som gör bilarna med Bugatti- och Rimac-loggor. Rimac Group äger även Rimac Technologies som utvecklar batterier, elmotorer, infotainmentsystem och annat åt andra tillverkare. Några av dessa är Porsche, Hyundai och Kia, Koenigsegg, Aston Martin och Pininfarina. Bugatti och Rimac kommer att fortsätta som två märken men kommer så klart att dela mycket teknik. Rimac kommer att bygga ett nytt campus utanför Zagreb med 2500 anställda. Där kommer Rimacs bilar att byggas, men man kommer även att bygga e-axlar, batterier och annat som kommer att hitta in i Bugattis. Detta är så klart intressant, inte bara för bilmärkena Bugatti och Rimac utan också för Porsche, Audi, Volkswagen-gruppen och andra delar av branschen. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Det här är de mest spelade låtarna på Apple Music
Och de mest Shazamade

I går berättade vi om Spotifys årliga tjänst Wrapped där man får reda på vilka artister och låtar som man har spelat mest under året. Man berättade även lite om vilka artister och låtar som blivit mest spelade runt om i världen. Självklart vill Apple också berätta vilka låtar som varit mest poppis under året på deras tjänster Apple Music och Shazam. Japp, sedan några år äger Apple Shazam, tjänsten som berättar vilken låt du hör när du är på stan. I topp på svenska Apple Music hittar vi The Weeknd med Blinding Lights och tvåa placerar sig Tones And I med Dance Monkey. På listan över årets mest Shazamade hittar vi just Tones And I och deras Dance Monkey. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Michael Reeves bygger laserbebis
Japp.

När Michael Reeves släpper nytt kan man alltid förvänta sig underligheter, eller i alla fall att någon i hans närhet får lite elchocker. Den här gången har Reeves inspirerats av The Boys, eller "inspirerats" då Amazon Prime Video sponsrar videon, och har byggt en docka som kan skjuta laser ur ögonen. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

The Sims Spark'd gör esport av The Sims
Japp.

När man tänker på esport så tänker man oftast på DOTA 2, CS:GO eller League of Legends, men det är möjligt att tävla om allt. The Sims kommer få en egen esportsturnering i form av realityshowen The Sims Sparkx27d där deltagarna har möjlighet att tävla om en prispott på 100.000 dollar. Hur själva tävlingen kommer gå till är för tillfället okänt, men deltagarna kommer få ta sig an utmaningar i spelet för att ta sig närmare prispotten. The Sims Sparkx27d kommer dra igång 17 juli på den amerikanska kanalen TBS och den första rundan kommer bestå av fyra avsnitt. Vi i Sverige kommer kunna avnjuta serien på Youtube-kanalen Buzzfeed Multiplayer som kommer lägga upp avsnitten måndagen efter de sänts på TV. Tumnagel
34.5°
+
André Stray
0

Så snabb är en Mac med ARM-processor
Utvecklarmaskinen testad

Appleinsider har fått tag på en Mac mini med A12Z-processorn som utvecklare nu kan köpa. Igår publicerade de en video på maskinen komplett med lite benchmarks, något som de utvecklare som har fått köpa (japp, Apple väljer ut vilka som ska få köpa) har skrivit på att de inte ska göra. Videon försvann under natten men är nu uppladdad igen. Hur som helst så har de packat upp maskinen och den ser typ exakt likadan ut som en vanlig Mac mini. Skillnaden är att den inte har Thunderbolt, vilket beror på att Thunderbolt är knutet till Intel och det finns ju ingen Intel-processor på insidan. Man har även testat maskinen med Geekbench, ett program som är skrivet för Intel och inte för Apples nya plattform. Detta är alltså en väldigt bra måttstock för hur väl program skapade för en Mac med Intel kommer att fungera på en Mac med ARM. Resultatet i Geekbench blev 845 singlecore och 2960 multicore. Detta ska jämföras med en Mac mini med i3-processor som får 949 i singlecore och 3197 i multicore för att få ett hum hur en A12Z står sig mot en Intel-processor. Det är också värt att påpeka igen att de första Macarna med Apples chip kommer att vara nästa generation och alltså snabbare än dessa. Ännu mer värt att påpeka är att detta alltså är ett Intel-program på en ARM-plattform. Geekbench i ARM-version kommer att gå snabbare. En iPad Pro med samma processor landar på 1118 i singlecore och 4625 i multicore. Skillnaden mellan Geekbench på utvecklarmaskinen och iPaden är minus 25 procent, stämmer detta kan vi alltså räkna med att mjukvara för Mac/Intel kommer att vara 25 procent långsammare än mjukvara för Mac/ARM. Helt ok under en övergångsperiod enligt mig. En Mac mini med i7-processor levererar 1117 i singlecore och 5621 i multicore och en MacBook Air med i7 levererar 1133 i singlecore och 2990 i multicore, något som uppföljaren till A12Z mycket väl kommer att slå. Det ser alltså ut som att nästa generations instegs-Macar i sin baskonfiguration kommer att vara snabbare än dagens instegs-Macar även när de är uppgraderade till de dyraste processorerna som går att köpa till dem, en kostnad som ligger på ungefär 4000 kronor (alltså att uppgradera från i3 till i7). Det kommer troligen dessutom vara billigare för Apple att köpa chip från sin själv än från Intel vilket gör att priserna eventuellt kommer att gå att pressa en smula. Men oavsett om Apple kommer att välja att sänka priserna för instegmodellerna eller inte så kommer det att bli billigare för konsumenterna eftersom man kommer att få i7-prestanda i alla modeller. I framtiden kommer det troligen bara finnas en Mac mini och en MacBook Air att köpa och så väljer man RAM-minne och lagringsminne utifrån plånbok och behov. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Så här ser loggan för Xbox Series X ut
Japp.

Microsoft kommer släppa sin Xbox Series X-konsol senare i år och nu har gänget varumärkesskyddat konsolens logotyp. En bild på den nya loggan har ni ovan och denna lär dyka upp på den kommande konsolen samt på spel och tillbehör samt i diverse marknadsföringsmaterial. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Minttu som färdigblandad chokladdryck
Japp, det är på riktigt

Det senaste påhittet från pepparmintslikören Minttu från Finland är den här - en färdigblandad chokladdryck spetsad med spriten. Perfekt för after-skin sägs det och för dig som inte orkar blanda själv längre nu när du har blivit äldre. För Minttu blandat med choklad har vi väl alla druckit någon gång i våra liv. Finns i Systembolagets beställningssortiment nu och för en burk på 250 milliliter får du betala 24:90 kronor. Alkoholhalten ligger på 4,0 procent. Tumnagel
150kg
+
Bobby Green

Sony presenterar nya flaggskeppet Xperia 1 II
Potentiellt grym kamera och hörlursutgång!

Sonys namnsättning på sina telefoner har aldrig varit deras starka sida, värst var det under tiden när modellerna hette kombinationer av XYZ och siffror och ingen förstod någonting alls. När man för ett år sedan kom med Xperia 1 och 10 och sedan med 5 pustade vi ut lite, här var det en gnutta mer logiskt även om det knappast var genialt. Men hur skulle det bli med uppföljarna? Nu är det klart och det är dumt. Sonys nya toppmodell heter Sony Xperia ett två. Japp. Tanken man har är att köra på samma sätt som man gör på kameror, lurar och annat där man kör Modellnamn mark II, men man skippar att skriva ut "mark". Resultatet blir alltså Xperia 1 II. Men fokus på själva telefonen nu. Vi känner igen formatet som fortfarande är 21:9 med lite yta ovanför och under skärmen. Skärmen är på 6,5 tum och har förkortningar som OLED, 4K och HDR. Ljudet bjuder på Dolby Atmos och högtalarna är två vilket betyder stereo och de är båda riktade mot tittaren. Trevligt! Man har även tagit tillbaka hörlursutgången och lovar att om man pluggar in sina hörlurar ska man få en rejäl upplevelse. På insidan hittar vi en Snapdragon 865 med 5G och ett batteri på 4000 mAh. Det klarar av snabbladdning, men någon snabbladdare kommer inte med i lådan av någon anledning. Kameran borde ju vara Sonys starkaste kort eftersom de har grymma systemkameror och faktiskt gör sensorerna till många andra tillverkare, men de har aldrig nåt upp i toppklassen jämfört med konkurrenterna. I år gör de ett nytt försök och levererar en, på pappret, mycket intressant kamera. Eller kameror är det så klart. Sony har inte valt att köra många megapixlar utan alla tre kamerorna är på 12 megapixlar. Huvudkameran har istället fått en stor sensor som är på 1/1,7" och brännvidden är på f1,7. Vidvinkelkameran är motsvarande 16 mm med f2,2 och telekameran är på motsvarande 70 mm och har f2,4. Större sensor gör den så klart ljusstarkare, men framförallt gör det att man lyckats få till en riktigt grym autofokus. 70 procent av sensorn täcks av autofokussystemet som kan sätta ny fokus 60 gånger per sekund. Detta tillsammans med möjligheten att ta hela 20 bilder per sekund och möjligheten för autofokusen att följa ögon på både människor och djur gör detta till en väldigt kompetent kamera på pappret. Problemet är alla de här nyheterna inte finns i den vanliga kamera-appen utan i en ny app som heter Photo Pro. Den har ett gränssnitt som är mycket likt det som finns i Sonys alpha-kameror och passar med andra ord professionella användare, men att vanligt folk inte får funktionerna är väldigt, väldigt konstigt. En trevlig sak är att man tagit fram linserna tillsammans med Zeiss och de har nu T*-behandling vilket ska göra att onödiga reflektioner inte kommer att dyka upp. Sony Xperia 1 II kommer att dyka upp under våren, men jag har också hört tidig sommar så räkna inte med någon lansering i april. Tumnagel
52.9°
+
Roger Åberg
0
2019

Är Teslas bilar bättre för miljön?
Japp

Är elbilar räddningen för vår miljö? Visst, man slipper tanka med bensin eller diesel och de puffar inte ur sig några avgaser, men bilarna och batterierna måste ju tillverkas och det kan ju inte vara helt snällt mot miljön, eller? Jason snackar om ämnet i det här klippet, och specifikt om Teslas bilar är bättre för miljön än bilar med förbränningsmotor. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Motorola Razr läcker
Läcker?

Dammluckorna för läckor kring Motorola Razr verkar ha öppnats för gårdagens bild följs nu upp av pressbilder av rätt god kvalitet. Vi får se sidan på telefonen både när den är öppnad och stängd och så får vi se de båda skärmarna. Den på insidan, alltså den stora, är den som viks och därmed kommer att vara mjuk. Nu kommer den att vara skyddad så det gör nog inte så mycket. På utsidan finns också en skärm så att man slipper öppna telefonen i tid och otid. Där kan man se notiser och klockan och sånt, men som ni ser nedan använder man även den till att ta selfies med. Japp, det är kameran som sitter där under och det behövs bara en. Det verkar inte vara så långt till premiär för den här nu. Frågan är vilka specifikationer den kommer att få och vad prislappen landar på. Tumnagel
53.8°
+
Roger Åberg
0

Civilization VI får Battle Royale-läge
Japp.

Har ni någonsin spelat Civilization VI och känt någonting i stil med "fan, vad Civ skulle behöva ett Battle Royale-läge"? Troligtvis inte, men Firaxis har i alla fall petat in ett nytt spelläge vid namn Red Death i spelet, vilket är deras svar på Battle Royale. Red Death är ett nytt multiplayerläge med nya civilisationer, nya karaktärer och någorlunda nya enheter. Målet är att spela en av de nya civilisationerna och ta sig från en postapokalyptisk jord med ett rymdskepp, samtidigt som du får försöka sänka andra civilisationer och undvika att dö utanför den röda ringen. Red Death kommer bli tillgängligt till samtliga Civilization VI-ägare via september-uppdateringen. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Feber är lite trasigt typ fixat
Antal kommentarer visas inte

Som ni kanske märker mår Feber lite dåligt. Vad vi just nu kan se verkar Disqus har gjort något som helt enkelt sabbar saker för oss. Vi tittar på problemet och försöker lösa det så snart vi bara kan! Uppdatering Det verkar vara skriptet som visar antalet kommentarer som bråkar. Tills vidare är det avstängt och det står ? i massa rutor på sajten, men det gömmer sig kommentarer där bakom! Uppdatering 2 Japp, Disqus tyckte att det var en bra idé att skicka med en gammal, möglig version av Jquery med skriptet som visar hur många kommentarer en artikel har. Så vi fick fixa en egen lösning. Antalet kommentarer syns inte (än) på puffar, men i alla fall på artiklarna. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Första intrycket av Tesla Model 3
Japp, jag vill ha en

För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Nya BMW X1 verkar inte vilja stanna för fotgängare
Dammar rakt igenom en stackars docka

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) testade nyligen nya BMW X1 mot tio stycken andra suvar för att se hur deras automatiska bromssystem fungerade. Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 och Volvo XC40 fick alla toppbetyg men BMW kammade hem noll. Japp, bilen fick inte ens ett betyg eftersom den varenda gång man körde krockade med den stackars testdockan. Vid ett tillfälle såg den inte dockan över huvud taget och plöjde rakt igenom den. Direkt obra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Netflix har fixat en ny animation
Ska rulla innan Netflix Originals

Japp, Netflix har fixat en ny animation som kommer att rulla innan varje avsnitt av en serie som de gjort själva, så kallade Netflix Original. Jag får lite härliga SF-vibbar, den där gamla ni vet som man gillade. Tumnagel
59.5°
+
Roger Åberg
0

Vivo visar också upp telefon utan in- eller utgångar
Har fingeravtrycksläsare över nästan hela skärmen

Vivo har visat upp en telefon som inte har några in- eller utgångar. Känns det igen? Japp, Meizu släppte sin telefon bara häromdagen. Men Vivo Apex 2019 är bara ett koncept, till skillnad mot Meizu Zero som faktiskt verkade som en riktig produkt. Vivo Apex 2019 laddas genom en magnetisk kontakt på baksidan. Varför man vägrar vanlig trådlös laddning är oklart, men den magnetiska kontakten ska även klara dataöverföring. Hur ofta man nu gör det med sladd. Fingeravtrycksläsaren ska vara större än tidigare och enligt Vivo i princip täcka hela skärmen. På insidan hittar vi Snapdragon 855 och 12 GB RAM. Den här utvecklingen är intressant. Just nu är det kanske inte optimalt, men en telefon utan fysiskt SIM-kort (även om denna har detta), utan USB-C, utan hörlursutgång osv kan ju faktiskt få plats med annan teknologi. Och just ja, selfiekameran verkar vara borta. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0
2018

Musen du har på fingret
Coolt om det verkligen fungerar

Den här ringen fungerar som en mus. Japp, du sätter den bara på pekfingret och kopplar den till datorn via blåtand, ingen speciell mjukvara behövs. Sedan flyttar du muspekaren med pekfingret, klickar med långfingret och skrollar genom att röra både pek och långfinger. Känns oerhört futuristisk. Även om det fungerar är frågan hur bra exaktheten är. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Brian är Storbritanniens äldsta takeaway-chaufför
Behöver ingen nav för att hitta

Gammal är äldst som det så fint heter. Brian Laughans är med sina 82 år den äldsta personen att köra ut mat åt hungriga människor i Storbritannien. Och när man har hängt med så länge som Brian har gjort behöver man knappast någon navigator som säger åt en när det är dags att svänga, allt det där sitter i huvudet. Speciellt eftersom han innan detta varit taxichaufför i 40 år. Vid British Takeaway Awards (japp) vann Brian nyligen priset Best Takeaway Driver. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Så bra är helt nya iPad Pro!
Helt klart världens bästa tablet!

Det är nu åtta år sedan första iPad kom och när nu iPad Pro kommer i helt ny form är det på sätt och vis första gången som den verkligen känns helt ny igen. Visst har den under åren blivit mindre, kraftfullare och fått lite nya funktioner men det här är första gången som den känns ny och verkligen känns pro. Men hur pro är den, och går den att ha som enda enhet för att jobba med? Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar Atlas Cross Sport Concept
En slimmare version för staterna

Allt är större i staterna. Där kan man exempelvis få Volkswagens modell Atlas - en jätte-SUV med sju sittplatser som dwarfar Touareg. Nu presenteras en något slimmare version av modellen med bara fem platser, och den kallas för Atlas Cross Sport Concept. Japp, än så länge bara ett koncept, men så värst mycket lär inte förändras när bilen väl går i produktion. Lansering av den färdiga versionen kommer att ske någon gång nästa år, och då endast i USA. Bilen kommer att byggas i Chattanooga, Tennessee. Måtten säger 4,84 meter i längd, 1,73 meter på höjden och 2,02 på bredden. Vanliga Atlas är hela 5,03 meter lång och 1,77 meter hög men något smalare med sina 1,98 meter. Under huven sitter det en laddhybriddrivlina bestående av en V6:a på 3,6 liter parad med två stycken elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 355 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder och toppfarten anges till 209 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till 4,1 mil. Är du bra på tyska så kan du få lite mer information i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida