m

Rykte Aspyr Media sägs utveckla remake av Knights of the Old Republic
Trevlig om sant

För något år sedan började det gå rykten om att en remake av Bioware-klassikern Knights of the Old Republic var på gång. I en intervju som MinMaxShow gjorde med Bloombergs speljournalist Jason Schreier nämndes det att Aspyr Media håller på med just en remake av detta klassiska Star Wars-rollspel. Aspyr Media har tidigare gjort nya versioner av både Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy och Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast. Jason brukar ha koll på sina saker och förhoppningsvis har han också det när det gäller detta för då blir ju André glad. Tumnagel
49.6°
+
Frode Wikesjö
0

Naughty Dog ryktas jobba på The Last of Us till PS5
Och Days Gone 2 verkar inte bli av

Jason Schreier på Bloomberg har levererat lite färska nyheter från Playstation-verksamheten. Det senaste snacket är att The Last of Us från 2013 kommer få en remake till Playstation 5. Arbetet med den nya versionen ska enligt rykte ha pågått sedan 2019 hos en San Diego-baserad Playstation-utvecklarstudio, men Naughty Dog har sedan dess tagit över arbetet med utvecklingen av spelet. Vidare verkar det som att Days Gone från 2019 inte kommer få någon uppföljare. Utvecklarna Bend Studio ska tydligen ha pitchat en uppföljare i samband med originalspelets release, men även om spelet sålde bra så hade spelet en strulig utvecklingsperiod som gjort att ledningen fått kalla fötter gällande en uppföljare. I stället ska Bend ha fått assistera Naughty Dog med multiplayerdelen till The Last of Us: Part 2 och jobbar numera på ett sprillans nytt spel. Huruvida ryktena stämmer eller ej återstår att se. Att få uppleva The Last of Us på en tredje Playstation-konsol vore ju dock inte helt fel. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Får vi se mer från PlayStation 5 nästa månad?
Rykten påstår det

De flesta som är sugna på att se något mer konkret från Sonys nästa spelkonsol, PlayStation 5, har säkert märkt att Sony inte visat allt för mycket ännu. Men enligt rapporter kan det bli ändring på det under nästa månad. Bloomberg-journalisten Jason Schreier nämnde nämligen i en podcast att Sony kommer hålla någon form av presentation för konsolen under juni månad. Han nämnde dock också att dessa planer kan ändras på grund av den pågående coronakrisen. Schreier jobbade tidigare för Kotaku och brukar vara bra på att veta saker före alla andra. "As of right now, as far as I know, Sony is still on track to do at least one thing by early or mid June, let’s say... Take this all with a giant caveat that we’re in the middle of an unprecedented global pandemic and anything can happen." Juni är ju vanligtvis E3-tider så det skulle väl vara lämpligt med en ordentlig presentation av framtiden för PlayStation då. Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Horizon: Zero Dawn verkar vara på ingång till PC
Börjar Sony chilla med exklusivitet?

Kotaku rapporterar att Horizon: Zero Dawn som släpptes 2017 till Playstation 4 kommer att lanseras på PC under året, vilket ska enligt Jason Schreier bekräftats av tre individer med insikt i Sonys planer. Specifikt när spelet kommer släppas är för tillfället okänt, men det verkar som att release kommer ske både på Steam och Epic Games Store. Detta kan låta lite oväntat, men är egentligen inte allt för förvånande. Hideo Kojimas mästerliga Death Stranding som släpptes i höstas kör samma spelmotor som Horizon, det vill säga Decima Engine, och Kojimas lir kommer att lanseras till PC under sommaren. Att få Horizon att rulla stabilt på datamaskiner borde därför inte vara en omöjlig uppgift. Sony har hållit hårt på sina exklusiva titlar sedan de började göra spel till första Playstation, men om detta stämmer verkar det ha skett lite åsiktsändringar på Playstation-kontoret och det verkar finnas en vilja att kränga spel på andra plattformar. Huruvida Sony kommer följa Microsofts fotspår med att försöka sätta spel i händerna på varenda individ med saker som Project xCloud är för tillfället okänt, men det verkar som att Sony är mer öppna för något liknande nu än aldrig förr. Hur som helst. Rykten och salt. Om Horizon: Zero Dawn kommer till PC i år så borde vi få reda på hur läget ser ut inom en snar framtid. Tumnagel
50.7°
+
André Stray
0
2019

Släpps Last of Us 2 i februari?
Ja, nej eller kanske

Den stora frågan på typ allas läpp är "när kommer vi få spela The Last of Us 2?" Svaret på den frågan vet ingen utanför Naughty Dog eller Sony Playstation, men i vanlig ordning spekuleras det friskt. Nyligen medverkade Ashley Johnson, som spelar Ellie i Last of Us 2, i ett avsnitt av Between the Sheets från Youtube-kanalen Critical Role och under frågestunden fick Ashley frågan om när spelet kommer släppas. Ashley lyckades yttra "itx27s coming out f" innan hon avbröts av intervjuaren, vilket ledde till diverse skriverier om att spelet kommer släppas i februari. Det hela går att skåda vid 1:07:20-strecket i videon nedan. Kort därefter berättade Ashley via Instagram att hon alltid levererar påhittade svar när frågan om spelets release tas upp. Mer specifikt säger hon alltid "february 31st" eller "october 32:nd", vilket är datum som inte existerar. Men ligger det någon sanning i februari-ryktet? Kanske. Jason Schreier på Kotaku levererade i slutet av maj en Tweet där han skrev att Death Stranding skulle släppas i november, vilket visade sig vara sant, samt att The Last of Us 2 skjutits upp från hösten 2019 till tidigt 2020. Looks like Death Stranding is about to get announced for a November release. The Last of Us 2 was also planned for fall 2019 but I actually just heard it got bumped to early 2020, possibly February? Either way, wild final year for PS4 https://t.co/wh6kimA73b— Jason Schreier (@jasonschreier) May 29, 2019 Även på forumet ResetEra verkar februari pekas ut som släppmånaden. Användaren ZhugeEX skriver kort och gott att februari är släppmånaden som Naughty Dog siktar på internt. Så, när kommer Last of Us 2 släppas egentligen? Ingen aning. Kanske februari. Kanske senare. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0
2016

Rykte Jobbar Sony på en PlayStation 4K?
En PlayStation 4 med intryckt turboknapp?

För några veckor sedan spekulerades det i att Microsoft skulle släppa en något kraftigare Xbox One och i dag rapporterar Kotaku att Sony kanske kommer göra samma sak. Det skulle i så fall handla om en uppdaterad PlayStation 4 som skulle kunna klara av att rendera spel i 4K-upplösning samt vassare virtuell verklighetsspel. Based on conversations with developers who have spoken with Sony, this x27PS4.5x27 will include an upgraded GPU both to support high-end 4K resolution for games and add more processing power that can enhance the games supported by PlayStation VR, the headset Sony will launch this fall. It’s unclear if x27PS4.5x27 is an official name or just a nickname that developers have been using. One developer jokingly called it the x27PS4Kx27 while telling me about the device. The circle of people who knew about this upgraded PS4 was small until recently. I first heard about the device from one trusted source, then two. Kotaku’s Jason Schreier and Stephen Totilo were also able to independently verify the existence of these hardware plans with their own developer sources, although some of the details have been vague; one source told us that the device felt “exploratory” and that it may not even be released this year. Sony själva har inte kommenterat dessa rykten så innan de gör det får man ta det här med en nypa salt. Tumnagel
54.8°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Vad var Titan?
Kotaku har försökt reda ut detta

Jason Schreier från Kotaku har pratat med en rad olika anonyma källor som vid något tillfälle varit i kontakt med Blizzards nyligen nedlagda spel Titan. Enligt några av dessa källor så utspelade sig spelet på jorden i en nära framtid där mänskligheten har lyckats motstå en invasion från utomjordingar. Spelare skulle kunna välja en av tre olika anhang som strider om kontroll över planeten. Spelare skulle kunna springa omkring i miljöer som sträckte sig över Nordamerika, Europa, Australien och Sydamerika med fler zoner planerade i framtida expansioner. Som spelare skulle man ha ett vanligt jobb så som slaktare, ingenjör eller liknande under dagen men efter arbetstid skulle man genomföra hemliga strider mot de andra anhangen. Youx27re working for a corporation, helping run a shop, when youx27re called for a mission by your faction, so you run into an elevator, switch outfits superhero-style, and go off to fight enemies with a group of friends or allies. Or you can just ignore the combat and keep doing your job, which could mean anything from tinkering with vehicles as a mechanic to running your own business as an entrepreneur. Några av klasserna som nämndes var Reaper, Jumper, Titan, Ranger och Juggernaut. Estetiskt så beskrevs det också som inte helt olikt Team Fortress 2, en källa beskrev det som en blandning mellan spelmotormellansekvenserna från StarCraft II och Pixar-filmen Superhjältarna. Spelarens perspektiv skulle växla mellan ett förstapersonsperspektiv och ett tredjepersonsperspektiv beroende på var i spelen man var. Värt att nämna är att allt detta är källor som påstås ha varit i kontakt med spelet någon gång under dess utvecklingstid och om allt de nämner stämmer är oklart då spelutveckling är en rätt dynamisk process. Är man intresserad av att veta ännu mer så kan man hitta Kotakus artikel via länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Inget nytt Super Mario RPG inom närmsta tiden
Jahopp

Kotakus Jason Schreier fick för ett tag sedan möjlighet att prata med Yoshihiko Maekawa som är aktuell med Mario & Luigi Dream Team Bros. till 3DS. Mestadels pratade de om just detta spelet, men Maekawa var också med och gjorde Super Mario RPG back in the days of 1996 till Snes och därför passade Schreier på att fråga om Maekawa någon gång i framtiden skulle vill återgå till serien och göra en uppföljare. Men det verkar inte som att han var så sugen på det. Han svarade så här: "Actually, I donx27t feel like I want to return to that world and use those characters in another game," Maekawa said through a translator. "I feel like I was able to accomplish what I wanted to with that world and those characters and the gameplay ideas that came out of those, and now I mostly feel like I want to make something different." Ja, då vet vi det. Tumnagel
36.3°
+
Peter Tjärndal
0

Nio minuter Puppeteer
Charmigt PlayStation 3-spel

Lite längre klipp där Jason Schreier från Kotaku spelar det lovande PlayStation 3-spelet Puppeteer tillsammans med spelets creative director Gavin Moore. En skriven intervju med Gavin om spelet kan hittas via länken nedan. Puppeteer släpps till PlayStation 3 den 11:e september. I USA kommer det släppas för 40 dollar (runt 270 kronor). Men de flesta återförsäljarna här i Sverige verkar fortfarande sälja det för runt 500 - 600 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0