41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Black Friday-tips, söndagsversionen
Blandad kompott!

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. - I fredags skrev vi om att det var rea på Playstation+. Köper man det som presentkort blir det ännu billigare, 379 kronor för ett år. - Hörlurarna Philips TAH8505 har haft en riktigt konstig prisutveckling. De började på över 5000 kronor, gick sedan ner till 2190 kronor och kostar nu 777 kronor. På tal om hörlurar så kostar Sony WF-1000XM4 numera 2290 kronor (2790 kronor). Feta JBL Club One kostar 1490 kronor (2790 kronor). AirPods Max är nu under 4000 kronor, 3999 kronor närmare bestämt. - Har du en Ninebot-scooter kostar ett extra batteri nu 799 kronor (1899 kronor). - Apple TV 4K av senaste snitt, dessutom med 64 GB, kostar nu 1799 kronor (2090 kronor). Gillar man inte Apple TV finns Nvidia Shield för 1390 kronor (1629 kronor). - Supergrymma airbaghjälmen Hövding har ingen superrabatt, men kostar nu 2624 kronor (2999 kronor). - Fitbit släppte sin Charge 5 tidigare i höstas, då för 1790 kronor. Det är en riktigt bra produkt, speciellt nu när den kostar 1490 kronor. Perfekt för dig som vill ha smartklockefunktioner och träningshjälp men som inte vill lägga 4000 kronor. - Logitech MX Master 3 är ett stadigt tips, nu 699 kronor (840 kronor). - Arlos övervakningskameror är rejält överprisade, men nu får man två plus basstation för 3490 kronor (4890 kronor) vilket är snudd på ok. - Bose Sleepbuds II är en rätt udda produkt, ett par hörlurar som du ska sova med och som spelar sövande ljud från deras app. Det går alltså inte att köra musik eller annat i dem. Rolig idé, men 3000 spänn har varit alldeles för dyrt. Nu kostar de 1990 kronor vilket fortfarande är för dyrt, men ändå rimligare. Tumnagel
38.8°
0
2019

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
0
2018

JBL flyttar in Google Assistent i bärbart ljud
Link-serien kombinerar trevligt ljud med smarthet

Google Home är en trevlig mackapär, och den låter väl ok. Men om man verkligen vill spela musik men ändå få Google Assistent - även bärbart - så ska man kolla på JBLs Link-serie. Vi har kollat in! Fyra olika enheter finns och man kan väl säga att de är två olika syskon. Link 10 och 20 är båda bärbara och har du tidigare använt en Charge-serien till exempel känner du igen dig. Den lilla förpackningen levererar trevligt ljud och Google Assistent fungerar precis som man vill. Man kopplar upp dem via Google Home-appen och det är precis så smidigt som det ska vara att spela musik i ett eller flera rum. Link 10 kostar 1700 kronor, bjuder på 2x8 watt och en speltid på 5 timmar. Link 20 kostar 2000 kronor, bjuder på 2x10 watt och en speltid på 10 timmar. Google Assistent kräver så klart wifi, men det här är en skön lösning för de som vill ta med sig en smart högtalare till altanen eller balkongen. Eller duschen eftersom den är vattentät. Link 300 och Link 500 är betydligt större och är gjorda för att stå på ett och samma ställe. 300 är finfin i köket medan 500 klarar av att fylla ett större rum. Prislapparna på dessa kommer att vara 3000 respektive 4000 kronor. Tumnagel
38.6°
0
2016

JBL levererar fortfarande med Charge 3
Mycket ljud, vattentät och med inbyggd powerbank

JBL har länge gjort ett bra jobb med sina blåtandshögtalare och Charge 3 är inget undantag. Basen är fortfarande det mest imponerande med den här lilla rackaren, möjligen kan jag tycka att ljudbilden blir lite för tråkig vid låg volym och överlag inte alls mår dåligt av att man skruvar lite på ljudbilden på telefonen. För det är med telefonen som den här ska köras. Designen är gjord för att tas med och hade jag letat efter en högtalare som skulle stå still på en och samma plats hemma hade jag nog valt något annat. När man är på språng så är man ju också ofta i behov av ström och då skadar det inte att man kan ladda sin telefon från högtalarens batteri. Batteriet är på 6000 mAh och och det räcker gott och väl för att spela musik i de 20 timmar som JBL själva säger att det ska räcka. Om du pluggar in en modern telefon och laddar den så försvinner strömmen betydligt snabbare. Charge 3 är IPX7-klassad vilket betyder att du kan låta högtalaren ligga 1 meter under vatten i 30 minuter. Nu är det inte så ofta man spelar musik under vatten men det är ju grymt att kunna ha högtalaren vid poolen eller badkaret utan att vara orolig. Prislappen ligger på 1800 kronor vilket inte är gratis för något som det finns risk för att man inte använder superofta. Tumnagel
40.8°
0

CES JBL uppdaterar Clip och Charge
Vattentäta!

JBL har uppdaterat sina högtalare Clip (överst) till version 2 och Charge (underst) till version 3. Båda högtalarna är numera vattentäta och Clip har fått en karbinhake så att den ska vara lätt att sätta fast på lite udda ställen. I duschen kanske? Clip 2 har 8 timmars batteritid och Charge 3 har hela 15 timmar. Vill du kan du sno ström från Charge 3 och ladda din telefon. Båda högtalarna kommer under våren och prislapparna ligger på 600 kronor respektive 1800 kronor. Tumnagel
39.3°
0
2013

Laddat för användning
JBL löser musik och batteribehov

Jag har hängt mycket på festival i sommar och på festival vill man använda telefonen - kolla spelschema, hitta polare, instagramma och hitta hem. Tyvärr så pallar inte dagens telefoner med en dag med verkligt aktivt användande och behöver laddas. Det finns ett gäng olika batteripack på marknaden men den här högtalaren är den som har fått följa med mig i sommar. Inte speciellt liten men med tillräckligt tjockt batteri (6000 mAh) och en bra feature för trista ställen då man inte har musik från en scen: högtalare. Och den lilla rackaren låter ganska bra och framförallt mycket. Kopplar upp sig gör man med blåtand så man slipper sladd. 1500 spänn ger dig ett tjockt batteri och en högtalare som räcker gott på picknicken. Och som ni ser på bilderna så tål konstruktionen en del så det är bara att slänga ner i väskan med allt annat och köra på. Tumnagel
43.9°
0
Slut på artiklar...