m

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9
Kommer att tillverkas i Italien

Hösten 2019 visade vi bilder på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9. Det handlade då om ett koncept och smygtitten vi ser här är på den produktionsklara modellen. Bilen är framtagen av Silk EV och First Automobile Works (FAW) och den kommer att tillverkas i Terra dei Motori (motordalen) i Italien. Som designchef för företaget har man anställt den välkända italienaren Walter de Silva som ligger bakom många kända former. Han säger följande: "I am excited to be designing the Hongqi’ S’ series of new energy vehicles. We are in the final styling phase for the Hongqi S9. The S9 has core elements of beauty and elegance, ultimately embracing the ‘Essence of Beauty’. China and Italy are leading automobile innovation with this joint venture, establishing a new cultural model that believes in the beauty of design and technology as the link between these two great countries." När S9 ska presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2020

Eldrivna Baojun E300 Plus kostar 10.500 dollar
Fully Charged tar sig en provtur

Billiga små kompakta elbilar är ju inte så dumt. Baojun E300 Plus är en bil från SAIC-GM-Wuling Automobile som är ett är ett joint venture mellan SAIC Motor, General Motors och Liuzhou Wuling Motors Co Ltd. För ett exemplar får man betala 10.500 dollar och här har Fully Charged tagit sig en provtur för att se vad man får för pengarna. Det finns även en billigare version med kortare hjulbas som kostar 9700 dollar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Fiat Chrysler Automobiles vill bygga elbilar i Kina
Tillsammans med Foxconn

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) går nu ut och bekräftar att de vill dra igång ett joint venture med företaget Hon Hai Precision Industry Co som är en del av Foxconn Technology Group. Om allt går vägen ska de tillsammans bygga elbilar i Kina. Hon Hai ska i så fall stå för design, komponenter och det absolut viktigaste - försörjningskedjan. Vill man utöka och etablera sig i Kina är det smart att jobba med någon på plats som har stor erfarenhet av landet och det har Foxconn. Målet är att skriva på avtalet om några månader och så här säger man i ett officiellt uttalande: "FCA confirmed today that it is in discussions with Hon Hai Precision Ind. Co., Ltd. (Foxconn) regarding the potential creation of an equal joint venture to develop and manufacture in China new generation battery electric vehicles and engage in the IoV (Internet of Vehicles) business. The proposed cooperation, initially focused on the Chinese market, would enable the parties to bring together the capabilities of two established global leaders across the spectrum of automobile design, engineering and manufacturing and mobile software technology to focus on the growing battery electric vehicle market. The parties are in the process of signing a preliminary agreement which will govern further discussions aimed at reaching final binding agreements in the next few months. There is however no assurance that final binding agreements will be reached or will be reached in that timeframe." Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är Turkiets första egna elbilar
En SUV och en sedan

För några veckor sedan skrev vi om att Turkiet skulle börja tillverka egna elbilar och nu visar man upp de första prototyperna. Det handlar om en SUV och en sedan och båda går helt och hållet på el. De går under namnet TOGG eller Turkey Automobile Joint Venture Group som består av fem stycken olika företag som gått samman för projektet. Designat har Pininfarina gjort. Effekterna som anges är 200 eller upp till 400 hästar. Den förstnämnda har en elmotor och driver endast på bakhjulen medan den andra har dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln som tillsammans ger fyrhjulsdrift. Den med störst batteripack ska ha en räckvidd på över 50 mil och kunna göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det ska gå att snabbladda batteriet upp till 80 procent på 30 minuter. När bilarna väl sätts i produktion ska de bland annat bjuda på självkörning i nivå 2 och nivå 3. Planen är att tillverkningen ska ske i en ny fabrik i Gemlik-området. 2030 ska man ha fem stycken modeller i utbudet. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Snart visar Turkiet upp sin första egentillverkade bil
En eldriven SUV designad av Pininfarina

I flera år ska Turkiet ha jobbat på sin första egentillverkade bil och nu ska den snart visas upp i prototypform. Bilen är en helt eldriven SUV som designats av Pininfarina. President Recep Tayyip Erdogan är den som kommer att dra täcket av bilen och sedan köra den över Osmangazi-bron i en ceremoni. När detta sker vet vi inte. Bakom bilen står Automobile Joint Venture Group som skapats av fem av Turkiets största industrier. Det vi vet om den för tillfället är att man ska kunna ladda den på tio timmar via ett vanligt uttag och på bara 30 minuter med en snabbladdare. Vad den tar sig på en laddning eller liknande får vi inte reda på just nu. Målet är att dra igång massproduktion 2021 och sen börja leverera i landet under första halvan av 2022. 2030 räknar man med att kunna erbjuda fem stycken olika modeller. I vilka länder bilarna kommer att säljas återstår att se. Tumnagel
28.7°
+
Bobby Green
0

Crossovern Denza X kommer som laddhybrid och ren elbil
Designad av Mercedes

Den kinesiska biltillverkaren Denza är ett joint venture mellan BYD och Daimler och tidigare i år visade de upp konceptbilen Concept X. Den har nu mynnat ut i Denza X som är en crossover som kommer både som laddhybrid och som ren elbil. För designen står Mercedes. Bilen mäter 4,89 meter på längden och på insidan ska det få plats upp till sju stycken personer. Även om vi för tillfället inte får några bilder på interiören ska där finnas en helt digital instrumentpanel och pekskärmen på mittkonsolen ska kunna rotera från horisontellt till vertikalt läge. Laddhybriden bjuder på en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 192 hästar parad med dubbla elmotorer - en på framaxeln som ger 150 hästar och en på bakaxeln som ger 245 hästar. Den sammanlagda effekten anges dock till 400 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Elbilen har bara en motor och det är den som är på 245 hästar. Om den driver fram- eller bakhjulen är oklart. På en laddning ska man enligt NEDC kunna ta sig omkring 50 mil. Modellen kommer initialt endast att säljas i Kina. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen startar utveckling och produktion av battericeller
I den tyska kommunen Salzgitter

I Salzgitter, Tyskland, ska över 1000 stycken nya jobb skapas till år 2023/24 för att testa och producera battericeller. 300 av dessa vid Volkswagens utvecklingscenter och resterande 700 i ett joint venture mellan Northvolt och Volkswagen i syfte att bygga och driva en battericellsfabrik. Under samma period kommer över en miljard euro att investeras i koncernens battericellsaktiviteter. En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har nu dragit igång. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling säger följande: "Det är ännu en milstolpe i koncernens omfattande elektriska offensiv att vi nu sammanför utveckling, testning och pilotproduktion av battericeller i Salzgitter. Genom att samla kompetensen kan vi driva fram våra egna aktiviteter för att ytterligare främja utvecklingen av battericeller som en nyckelkomponent i elektrifiering, utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Teaser för Faraday Future V9
Kommer endast att säljas i Kina

Som vi tidigare har skrivit har Faraday Future skapat ett joint venture med det kinesiska spelbolaget The9Limited. Nu får vi en teaser på elbilen V9 som de ska ta fram tillsammans. Bilen som för närvarande bara är ett koncept ser ut som en minibuss och den bygger på samma plattform som den osläppta modellen FF91. Planen är att börja för-producera V9 år 2020 och man siktar på att sälja 300.000 stycken exemplar om året. The V9 concept: a new mobility luxury intelligent space that blends design, AI and seamless cabin connectivity. #FFV9 #FaradayFuture pic.twitter.com/l8u1lyEutO— YT Jia (@YTJiaFF) 3 april 2019 Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Faraday Futures framtid säkrad?
Har ett nytt joint venture med mobilspelsbolag

Turerna kring Faraday Future är många. För bara några dagar sedan stod det klart att de tvingats sälja sitt högkvarter och sparka ännu fler personer för att få in pengar. Nu berättar man dock, återigen, att det kommit in kulor som ska hjälpa företaget att få ut en bil någon gång. Det är det kinesiska företaget The9 Limited som man ska ha skapat ett joint venture med och i pappren står det att man ska "manufacture, market, distribute and sell Faraday Future’s new brand V9 model". V9 är en ny modell baserad på teknik och design hämtat från konceptbilen FF 91. The9 Limited kommer att investera upp till 600 miljoner dollar i Faraday Future och ska bland annat fixa mark för fabriksbygge och licens så att den kommande bilen kan säljas i Kina. Den första förproduktionsversionen väntas rulla av bandet någon gång nästa år. Målet är sedan att tillverka 300.000 stycken bilar om året. Pressmeddelandet kring samarbetet har ni på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg
Ska utveckla el- och hybridbilar tillsammans

En något oväntad men trevlig nyhet dimper ner så här på tisdagseftermiddagen. Den kinesiska elbilstillverkaren Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg. Investeringen gör att Nevs numera äger 20 procent av Koenigsegg. I samma veva investerar Nevs även 150 miljoner dollar i ett joint venture-företag med Koenigsegg där Nevs äger 65 procent och Koenigsegg resten. Här ska man tillsammans utveckla el- och hybridbilar. Framtidsplanerna är att tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. Målet är att de ska behålla kvaliteten men komma ner lite i pris. Tumnagel
62.5°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida