m

Fallskärmen som Perseverance använde hade ett dolt budskap
"Dare Mighty Things"

Det är inte ovanligt att NASA skickar med lite olika budskap med farkoster man skickar till rymden och nu har det upptäckts att ett av dessa fanns i fallskärmen som användes när Perseverance landade på Mars förra veckan. Det oregelbundna färgmönstret på fallskärmen fick många att misstänka att det fanns ett dolt budskap i denna. Det tog inte lång tid innan användare på Reddit knäckte koden. The Guardian skriver om hur mönstret på fallskärmen ska tolkas: "Each of the concentric rings in the parachute’s pattern represents one of the words. The zeroes and ones need to be split up into chunks of 10 characters, and from that, adding 64 gives you the computer ASCII code representing a letter. For example, seven white stripes, a red stripe and then two more white stripes represents 0000000100, the binary for four. Adding 64 to that gives 68, the ASCII code for the letter D." När det hela väl hade tolkats klart så framkom det att fallskärmens yttre ring angav koordinaterna till NASA:s Jet Propulsion Laboratory (JPL) här på jorden ("34°11’58” N 118°10’31” W"). De tre inre ringarna bildade orden "Dare Mighty Things" vilket är JPL:s motto och något som finns på inpräntat på väggarna i JPL:s kontrollcenter och på andra platser i deras anläggningar. Förutom det dolda budskapet i fallskärmen så har Perseverance även små ikoner som representerar Perseverance, dess tillhörande helikopter Ingenuity samt NASA:s tidigare Mars-farkoster inpräntade i sitt chassi. Dessa kan ni kolla in på bilden här nedanför. Här nedan hittas även en illustration som visar hur det dolda budskapet i Perseverance fallskärm ser ut. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

NASA har kontaktat Voyager 2 igen
Första gången sedan i mars farkosten har fått meddelande från jorden

NASA meddelade idag att man för första gången sedan i mars har kunnat kontakta sin rymdfarkost Voyager 2. Farkosten som befinner sig över 18 miljarder kilometer från jorden är tillsammans med Voyager 1 de farkoster som tagit sig längt från jorden ut i rymden. Anledningen till att inte NASA kunnat kontakta Voyager 2 sedan i våras är att den enda satellitstation i världen som kunnat sända data till farkosten har undergått en uppgradering de senaste månaderna. Nu ska dock den 70 meter breda radioantennen på Deep Space Station 43 i Australien vara reparerad och kommunikationen med Voyager 2 har därför återupptagits. Brad Arnold, chef för NASA JPL:s Deep Space Network, säger om uppgraderingen av radioantennen: "What makes this task unique is that wex27re doing work at all levels of the antenna, from the pedestal at ground level all the way up to the feedcones at the center of the dish that extend above the rim. This test communication with Voyager 2 definitely tells us that things are on track with the work wex27re doing." Voyager 2 lämnade jorden i augusti 1977 och är alltså nu inne på sitt 44:e år ute i rymden. Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen rullar ut Caddy California
Campingversion med minikök och tillhörande tält

I början av året rullade Volkswagen ut nya Caddy. Nu presenteras Caddy California för de som gärna använder bilen som bostad. Den här bjuder på minikök, panoramaglastak och en fristående tältlösning. Modellen erbjuds i två längder - antingen 4,5 eller 4,85 meter. Sängen som man fäller ut mäter 1,9 x 1,07 meter och den ska vara utrustad med en extra bekväm madrass. Tidigare var baksätet en del av sängen men så är det inte längre. Man kan nu därför ta ut baksätet helt och få plats med mer packning. Det finns en utdragbar köksenhet som man drar ut från bakluckan. Den innehåller en gasspis och förvaring för kastruller och stekpannor. Det är ståhöjd under bakluckan så man kan steka sina makaroner utan att få regn på sig. Som tillval finns ett panoramaglastak på 1,4 kvadrameter. När man ska sova mörklägger man alla rutor och systemet för detta ska ha förfinats ytterligare. Dessutom finns det en ny ventilationslösning till framdörrarnas rutor. Tältet som man kopplar på bilen kan utökas med en sovdel om man är fler som behöver kojplats. Behöver man åka iväg går det bra att låta tältet stå kvar. Vad Caddy California kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Vid lanseringen kan man välja mellan turbomatad dieselmotor på 90 eller 122 hästar. Det kommer fler alternativ senare, och versioner med fyrhjulsdrift. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

NASA designar respirator för Covid-19-patienter
Kan bygga annat än raketer när det krisar

Respiratorer är något som det har varit brist på sina håll sedan pandemin bröt ut vilket har lett till att flera företag har börjat tillverka och utveckla sådana. Den amerikanska rymdstyrelsen NASA har även de arbetat med ett sådant projekt och nu har man visat upp resultatet av det. NASA skriver i ett pressmeddelande att ett av deras team har lyckats designa en respirator på endast 37 dagar och denna ska snart vara färdig att börja producera. NASA kallar sin respirator för VITAL (Ventilator Intervention Technology Accessible Locally) men innan den börjar masstillverkas måste den godkännas av den amerikanska läkemedelsverket FDA. NASA skriver själva om fördelarna med VITAL jämfört med många andra typer av respiratorer: "VITAL can be built faster and maintained more easily than a traditional ventilator, and is composed of far fewer parts, many of which are currently available to potential manufacturers through existing supply chains. Its flexible design means it also can be modified for use in field hospitals being set up in convention centers, hotels, and other high-capacity facilities across the country and around the globe." NASA säger även att företag som skulle vara intresserade av att börja tillverka VITAL om den blir godkänd av FDA kan ansöka om att få licens för detta utan några kostnader. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

NASA och Caltech tar fram drönare som skjuts upp i luften
När man vill få upp drönare i luften snabbt

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA har tillsammans universitetet Caltech utvecklat ett system med vilket man kan skjuta upp drönare i luften på liknande sätt som man avfyrar missiler. Systemet kallas för SQUID vilket står för Streamlined Quick Unfolding Investigation Drone. Drönaren ser i sitt ursprungstillstånd ut som en liten granat men när den skjutits ut i luften veckas fyra stycken rotor-armar ut och drönaren kan då fortsätta flyga för egen maskin. Tanken bakom SQUID är att det ska kunna användas när det till exempel blåser för mycket för att drönare ska kunna lyfta på traditionellt vis. Systemet skulle även kunna användas om man vill få upp en drönare i luften i stora folkmassor eller, som synes i klippet ovan, från ett fordon. NASA och Caltech verkar dock primärt ha utvecklat SQUID-systemet för att det ska kunna användas när vi skickar rymdfarkoster till ställen som till exempel Mars och Saturnus största måne Titan. Därför har de båda nu börjat utveckla en version av SQUID som skulle kunna användas med större drönare än de som syns i exemplet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA har testat sin Mars-helikopter igen
Går det att flyga på Mars?

Nästa år drar NASA till Mars igen och den här gången kommer man att ta med sig en helikopter till planeten för att bevisa att det faktiskt går att flyga i planetens tunna atmosfär. NASA testade att flyga helikoptern i vakuum tidigare i år och nu har man genomfört nya tester med den radiostyrda helikoptern på NASA-JPL. Inför den nya testerna, som ni kan kolla in kort i klippet ovan, så har man försett helikoptern med en ny solpanel som ska ge kraft till fordonets batteri. Helikoptern kommer inte att förses med några vetenskapliga instrument då det man faktiskt ska testa är hur det är att flyga en helikopter på en annan planet. NASA planerar att skicka upp helikoptern med sitt Mars 2020-uppdrag som är planerat att lyfta från jorden någon gång i juli nästa år. 18 februari 2021 är det tänkt att NASA:s senaste ekipage ska landa på Mars. Här nedan hittas ett klipp från helikoptertestet som NASA genomförde i mars. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Luleå Tekniska Universitet inleder samarbete med NASA
Ska utveckla autonoma drönare för planetutforskning

Luleå Tekniska Universitet (LTU) skriver i ett pressmeddelande att de har inlett ett drönarsamarbete med NASA:s anrika Jet Propulsion Laboratory (JPL). Robotikgruppen på LTU och JPL kommer nu tillsammans att forska runt autonoma drönare som i framtiden kanske skulle kunna användas för att utforska och kartlägga andra planeter. George Nikolakopoulos, professor i robotik och automation på LTU säger i pressmeddelandet: "Det är ett ärofyllt och prestigefyllt samarbete för robotikforskningen vid Luleå tekniska universitet. Nu får vi möjlighet att utföra grundforskning inom robotik och artificiell intelligens med en av världens bästa forskningsorganisationer, känd för sin banbrytande verksamhet inom rymdutforskning." Tanken bakom de autonoma drönarna är att dessa ska kunna utforska sin omgivning utan mer eller mindre någon sorts kännedom om denna tidigare. LTU ska redan ha genomfört lyckade försök där man låtit en helt autonom drönare inspektera en gruvtunnel. Nikolakopoulos säger om testerna: "Då är den artificiella intelligensen huvudsakligen inriktad på autonom perception om själva miljön: ”vad finns omkring mig och var är jag”, hur den undviker hinder: "identifiera hinder, farliga områden och försök undvika dem", autonom vägplanering, autonomt resonerande och övergripande uppdragsplanering och omkonfiguration." Huruvida vi får se frukten av LTU:s och JPL:s drönarsamarbete på något av NASA:s framtida uppdrag i rymden är antagligen för tidigt att säga än så länge men jag antar att det inte alls är någon omöjlighet. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tack för allt Opportunity
Klipp hyllar Mars-rovern

Den 25 januari 2004 landade Opportunity på Mars. Det innebär alltså att "vi" haft en liten farkost på den röda planeten i 15 år nu! Tidigare i år var "Oppys" uppdrag slutfört och rovern fick somna in för gott. För att hedra den och alla ingenjörer på NASA och JPL har Melodysheep gjort detta klipp bestående av tusentals bilder tagna på Mars. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

InSight har antagligen registrerat sin första marsbävning
En jordbävning på en annan planet

Det har nu snart gått fem månader sedan NASA:s InSight-farkost landade på Mars och nu har eventuellt farkostens sensorer registrerat sin första så kallade marsbävning. Det handlar alltså om det vi kallar jordbävning för här på jorden fast på en annan planet. Det var 6 april, eller Sol 128, farkostens 128:e marsdag, som InSights instrument Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) registrerade en seismisk signal som NASA tror har orsakats av en marsbävning. InSight-chefen Bruce Banerdt på NASA säger om den senaste upptäckten: "InSight’s first readings carry on the science that began with NASA’s Apollo missions. We’ve been collecting background noise up until now, but this first event officially kicks off a new field: Martian seismology!" SEIS-instrumentet som nu tros ha registrerat den första marsbävningen har NASA/JPL utvecklar i samarbete med franska IPGP, tyska Max Planck Institute for Solar System Research, schweiziska Federal Institute of Technology (ETH Zurich) samt brittiska Imperial College London and Oxford University. I klippet nedan kan ni lyssna på vad som antagligen är den första marsbävningen som registrerats officiellt. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA har testflugit sin Mars-helikopter
Kommer att flyga runt på den röda planeten 2021

I veckan som gick så testade NASA den lilla helikopter som man har tänkt att skicka upp tillsammans med en rover till Mars nästa år. Det kommer att bli första gången man flyger en helikopter-liknande farkost på Mars när helikoptern väl stiger mot Mars himmel några månader efter Mars 2020-rovern landat på Mars 2021. Under testet, som genomfördes i nästan komplett vakuum, lyfte helikoptern cirka sex centimeter under cirka en minuts tid. Detta ska dock ha varit tillräckligt för att forskarna på NASA fick möjlighet att samla in den data som krävdes för att man skulle vara säkra på att helikoptern även kan flyga i Mars atmosfär. Mars har lägre gravitationskraft än jorden och planetens atmosfär har betydligt lägre densitet än jordens. Det gör att det på marknivå råder ungefär samma flygförhållanden som det gör om man skulle flyga en helikopter 30.000 meter upp i luften här på jorden. MiMi Aung som är projektledare för Mars-helikoptern på NASA/JPL säger: "The Martian atmosphere is only about one percent the density of Earthx27s. Our test flights could have similar atmospheric density here on Earth - if you put your airfield 100,000 feet (30,480 meters) up." När Mars-helikoptern väl börjar flyga runt på Mars är planen att den under några minuters tid ska kunna lämna sin moderfarkost. Då ska den ska kunna flyga runt på runt 3 meters höjd inom en omkrets på några hundra meter från moderfarkosten. Flygningarna kommer att ske autonomt då det skulle ta alldeles för lång tid att skicka manuella kommandon till helikoptern från jorden. Här ovan hittas en illustration på helikoptern medan det hittas en bild på helikoptern samt själva testet här nedanför. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida