m

Rolls Royce har testat elflygplan
Spirit of Innovation var i luften i en kvart

För snart två år sedan visade Rolls Royce upp ett elflygplan man höll på att utveckla och nu har företaget testflugit detta för första gången. Rolls Royce kallar test-modellen för ACCEL ("Accelerating the Electrification of Flight") och namnet på planet man testade var "Spirit of Innovation". Under testflygningen var flygplanet i luften i cirka 15 minuter. Flygplanet har ett batteripaket med 6000 celler vilket leverera 400kW till flygplanets motorer, något som ska motsvara över 500 hästkrafter enligt företaget. Maxhastigheten för flygplanet sägs i framtiden uppgå till 480 km/h. Rolls Royce har gjort en stor satsning på att utveckla eldrivna flygplan. I ett pressmeddelande skriver företaget att man härnäst bland annat siktar på att utveckla ett eldrivet passagerarflygplan som ska levereras till det norska flygbolaget Widerøe någon gång under 2026. Här nedan hittas ett videoklipp på Spirit of Innovations jungfruflygning. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

CopterPack har flugit för första gången
En ryggsäckshelikopter som ser lite farlig ut

Ett gäng från Australien har byggt ihop en flygmaskin som de kallar för CopterPack vilken nu har gjort sin jungfruflygning. Det hela kan väl bäst beskrivas som en ryggsäckshelikopter. Maskinen består av två stycken rotorer som var och en har en diameter på cirka 90 centimeter. Dessa verkar vara kopplade till ett batteri i ryggsäcken som fästs på pilotens rygg. Det ska observeras att det finns väldigt lite information om CopterPack tillgängligt. Det saknas bland annat information om hur länge det går att flyga på en laddning batterier. Jag antar dock att det rör sig om extremt korta flygningar givet hur mycket kraft som krävs för att driva rotorer av den storleken. Huruvida gänget bakom CopterPack funderar på att någonsin kommersialisera sin produkt finns det inga uppgifter om. I sitt nuvarande utförande så verkar den dock rätt farlig för både piloten och andra som eventuellt kommer i närheten av den. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinas nya rymdraket tog sig inte till rymden
Long March 7A fick ingen lyckad jungfruflygning

Igår skulle Kina skjuta upp sin senaste rymdraket Long March 7A till rymden men detta verkar inte ha gått som planerat rapporterar flera källor. Raketen ska inte ha tagit sig till den planerade omloppsbanan men i skrivande stund är det oklart varför inte så blev fallet. Från den kinesiska rymdstyrelsen bekräftar man att Long March 7A inte lade sig i omloppsbana runt jorden och säger att detta berodde på en anomali av något slag. Exakt varför raketuppskjutningen misslyckades ska man nu försöka utröna. Long March 7A är en större variant av Kinas raket Long March 7, en raket som beskrivits som ryggraden i Kinas rymdprogram. Long March 7 sköts upp till rymden första gången 2016 och denna, samt variationer på raketen, tros bli viktiga inför byggandet av Kinas nästa rymdstation. Long March 7 är en tvåstegsraket som är 53 meter hög medan Long March 7A är en trestegsraket som har en höjd på lite över 60 meter. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ryssland visar upp sin nya militärdrönare
Okhotnik jungfruflygning uppges ha gått bra

I veckan var det dags för Rysslands senaste militärdrönare och här kan ni kolla in hur det såg ut när drönaren Okhotnik (jägare) lyfte mot skyarna för första gången. Drönaren har en räckvidd på runt 5000 kilometer vilket gör att den skulle kunna flyga över Atlanten utan bränslepåfyllning. Så långt flög den dock inte under veckan testflygning då den tog sig till cirka 600 meters höjd och flög runt där i cirka 20 minuter. Den obemannade Sukhoi S-70 "Okhotnik" väger runt 20 ton, har ett vingspann på cirka 15 meter och en topphastighet på runt 1000km/h. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX har skickat upp Falcon Heavy till rymden igen
Första kommersiella flygningen för jätteraketen

SpaceX har för andra gången skjutit upp en av sina Falcon Heavy-raketer till rymden efter att man premiärflög denna förra året. Den 70 meter höga raketen kom iväg som den skulle och samtliga tre bärraketer separerades från farkosten som de skulle för att därefter återvända och landa på jorden. Det är första gången man lyckas landa alla tre bärraketerna då man under sin jungfruflygning bara landade två av de tre bärraketerna lyckat. Det här var SpaceX första kommersiella flygning med Falcon Heavy och dess uppdrag var att sätta en kommunikationssatellit från företaget Arabsat i omloppsbana runt jorden. Satelliten kommer att användas för att beama tv till företagets kunder i Mellanöstern, Europa och Afrika. Här ovan kan ni kolla in ett sammandrag av Falcon Heavys första kommersiella uppskjutning. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Hexa är en jättedrönare för personligt bruk
Lift Aircraft nya flygmaskin ser rolig ut

Det amerikanska företaget Lift Aircraft har visat upp sin multirotor-maskin Hexa vilken är tänkt att användas för personligt bruk för de som vill flyga kortare sträckor. Hexa har 18 rotorer och totalvikten ligger på cirka 200 kilo. Den förhållandevis låga vikten gör att Hexa i dagsläget kan transportera en person upp till tio till femton minuter på en batteriladdning. Start, landning och navigation sköts automatiskt via en kontrollpanel på en tillhörande iPad men det finns även möjlighet för användaren att styra Hexa manuellt med en joystick när den befinner sig i luften. Hexa genomförde sin jungfruflygning förra månaden och kommer antagligen att visas upp lite närmare på SXSW-festivalen i Austin i mars nästa år. Vad en Hexa kommer att kosta och när man eventuellt skulle kunna köpa den finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - 30 år sedan JAS 39 Gripen lyfte mot skyarna
SAAB:s stridsflygplan har några år på nacken nu

Idag, 9 december, är det 30 år sedan Saab 39 Gripen (JAS 39A/B/C/D Gripen) gjorde sin jungfruflygning. Saab 39 Gripen började utvecklas efter det att den svenska regeringen 1982 beslutade sig för att ta fram en ersättare till Viggen-systemet. 1988 var det dags för flygplanet att lyfta mot skyarna för första gången och i klippet nedan kan ni lyssna på när några som var med då berättar historien om det. Saab 39 Gripen började användas som JAS-plan (Jakt, Attack, Spaning) av det svenska försvaret 1996. Tumnagel
53.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Passenger Drone är en drönare för en person
Kolla in jungfruflygningen här

Passenger Drone är ännu ett företag som siktar på att ta fram multikopters för personligt bruk och här kan ni kolla in när företaget gör sin första publika bemannade flygning, Det handlar om en eldriven drönare som lyfts med hjälp av 16 stycken rotorer och den ska ha en toppfart på cirka 80 km/h. Passenger Drone planerar att ta fram ytterligare fem prototyper och dessa ska sedan testas i tusen timmar innan man tar fram en kommersiell version av drönaren. Det finns inga uppgifter om vad en Passenger Drone kommer att kosta. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gripen E har lyft för första gången
Saabs vidareutvecklade JAS 39 Gripen

Idag klockan 10:32 lyfte SAAB:s senaste stridsflygplan Gripen E för första gången från marken. Det hela tog plats på SAAB:s flygfält i Linköping. Gripen E:s första flygtur pågick i 40 minuter och genomfördes över delar av Östergötland. Planets pilot ska under färden ha genomfört vissa moment för att testa flygplanet. Bland annat ska man ha testat att landningsstället gick att fälla ut och fälla in vilket givetvis är viktigt för ett flygplan. SAAB visade upp Gripen E för första gången i maj förra året och i framtiden kommer flygplanet bland annat användas av det svenska och det brasilianska flygvapnet. Ni hittar en kort video från Gripen E:s första flygning på länken nedan. Tumnagel
61.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Nu lyfter snart Airbus Dreamliner-konkurrent
Airbus A350 premiärflyger på fredag

Nu på fredag är det tänkt att Airbus senaste flygplans-modell A350 ska göra sin jungfruflygning från företagets fabrik i franska Toulouse. Airbus A350 har kostat runt 100 miljarder kronor att utveckla och ses som en direkt konkurrent till Boeings otursförföljda Dreamliner-serie. Flygplanet är tillverkat i kompositmaterial vilket gjort flygplanet både lättare och bränslesnålare. Mellan 250 till 350 passagerare ska en A350 ta. Under året som kommer så ska Airbus logga 2 500 timmar med A350 och leverans till kunder sker först någon gång nästa år. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Död katt görs om till helikopter
Bizarro world

Den nederländske konstnären Bart Jansen har gjort en quadrocopter av sin döda katt Orville efter det att den hade blivit påkörd och dödad av en bilist. Han kallar sin kreation för "Orvillecopter" och här i videon kan ni kolla in kattokopterns jungfruflygning som gick av stapeln tidigare i år. Som synes så är ekipaget inte helt stabilt men det är något som Jansen säger sig arbeta vidare på för att lösa. Förutom katten Orville så användes den radiostyrda quadrokoptern Lotus T580 till bygget av Orvillecopter. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Första flygturen med Virgins rymdflygplan
VSS Enterprise på sin jungfruflygning

Igår flög Virgin Galactic premiärturen med VSS Enterprise, rymdskeppet som är tänkt att frakta turister upp till rymden. Premiärflygningen skedde med hjälp av "moderskeppet" White Knight Two (på bild till höger) som är tänkt att lyfta upp VSS Enterprise till 18 000 meters höjd för att sedan släppa loss VSS Enterprise när det väl är dags för de första turisterna att bege sig ut i rymden. Igår flög de bägge ekipagen upp till en höjd av 13716 meter. Dock skedde ingen frånkoppling av VSS Enterprise från White Knight Two den här gången. Skulle du själv vara sugen på att testa på en rymdtur så ligger priset på cirka 200 000 dollar och hittills har cirka 330 personer bokat in sig på flygningarna som beräknas börja nästa år. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0